Pagina 1 van 2

Rijbewijs C30X reeks

Geplaatst: 18.06.2008 - 13:07
door rev
Hallo, ik ben al ruime tijd verliefd op C30x reeks. Nu was ik van plan binnenkort een naar Belgïe te halen maar nu is mijn vraag, wat voor rijbewijs heb je daar eigenlijk voor nodig? Rijbewijs voor vrachtwagen of gewoon auto rijbewijs?

Greetz Jan

Geplaatst: 18.06.2008 - 22:38
door Oceanracer
Voor diegenen die (net als ik) geen idee hebben/hadden waar dit topic over gaat hierbij een fraaie afbeelding:

Afbeelding

Ik weet niet hoe dat in België is geregeld, maar hier mag je met een rijbewijs B (personenauto) een voertuig besturen met een maximaal (toelaatbaar) gewicht van 3.500 kg. Dus als dit voertuig daar onder blijft, zou het hier geen probleem zijn.

Geplaatst: 18.06.2008 - 23:06
door Maarten
volgens het RDW is de C303 van een medeforumlid hier iets zwaarder dan 2000 kg,dus moet dat makkelijk kunnen met een B rijbewijs.

Geplaatst: 18.06.2008 - 23:12
door rev
Dus dit heeft betrekking tot aleen het voertuig zonder lading of met lading inbegrepen?

Greetz Jan

Geplaatst: 18.06.2008 - 23:42
door Paul
Had inderdaad werkelijk geen idee!

Geplaatst: 19.06.2008 - 03:10
door den toerist
Is zonder lading, dus mag je dit voertuig met een gewoon rijbewijs besturen.

Geplaatst: 19.06.2008 - 07:31
door Oceanracer
Maar als het laadvermogen bijvoorbeeld 2500 kg zou zijn, dan kom je in totaal op 4500 kg en dan is het geheel te zwaar voor een klein rijbewijs. Het maakt daarbij niet uit of je het laadvermogen wel of niet gebruikt.

Maar het zou mij niet verbazen als de auto na je import moet worden gekeurd. Je zou dan (op papier) het laadvermogen kunnen laten verlagen. Op deze manier wort hier in NL ook voorkomen dat bestuurders een rijbewijs BE (aanhanger) nodig hebben voor het rijden met een (grote) caravan. Op het kenteken van de aanhanger wordt dan ook het laadvermogen verlaagd.

Geplaatst: 19.06.2008 - 08:19
door Hans
Is het niet zo dat voor elke aanhanger met een eigen kenteken, dus ook grote caravans met eigen kenteken, je een E rijbewijs nodig hebt?

Ik heb dat namelijk niet (alleen A, B, C.) en vraag me elke keer weer af wat ik nou wel en niet mag meenemen. Zelfs bij de aanhangerverhuur weten ze vaak niet van de hoed en de rand.

Geplaatst: 19.06.2008 - 08:33
door geestschrijver
En ik maar denken dat de 240 vierkant was...
hans anesthesie schreef:Is het niet zo dat voor elke aanhanger met een eigen kenteken, dus ook grote caravans met eigen kenteken, je een E rijbewijs nodig hebt?
Dat is inderdaad niet zo. Ik weet niet wat het maximumgewicht is, maar normaliter hoef je geen E te hebben zolang het maximaal toelaatbare gewicht van de aanhanger - of het beladen gewicht? - niet hoger is dan het gewicht van de auto. En ik geloof dat je er ook geen tandemasser achter mag zonder E, maar dat weet ik niet zeker.

Geplaatst: 19.06.2008 - 09:18
door Gideon_XC90
De regel, wel of niet rijden van een aanhanger is zeer zeker krom, maar zie onderstaand:

rijden met een aanhanger zwaarder dan 750kg met een B-rijbewijs:

1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.

2.De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3500kg. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht mag vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto mag niet zwaarder zijn dan 3500kg.



vb. XC70 2,4D5 AWD ocean race (leeg gew. 1694kg; max gew. 2220)

Achter deze auto mag een maximaal aanhanger gewicht van:
3500kg - 2220kg = 1280kg

Geplaatst: 19.06.2008 - 10:03
door Walter
... maar achter mijn 850 van 1325 kg mag ik een trailer hangen met een max eigen gewicht + laadvermogen van max 1325kg. Heb zo al eens een A-Ford Roadster achter de auto gehad vanuit Maastricht. En de cross R5 ook.

Volgens mij maakt het niet uit of het tandemasser is of niet. Al kom je met de meeste tandemassers er al boven.

Geplaatst: 19.06.2008 - 10:09
door Gideon_XC90
VolvoMafia schreef:... maar achter mijn 850 van 1325 kg mag ik een trailer hangen met een max eigen gewicht + laadvermogen van max 1325kg. Heb zo al eens een A-Ford Roadster achter de auto gehad vanuit Maastricht. En de cross R5 ook.

Volgens mij maakt het niet uit of het tandemasser is of niet. Al kom je met de meeste tandemassers er al boven.
het laadvermogen is dan ook de maximale belading ook al rij je met een lege aanhanger.

Geplaatst: 19.06.2008 - 10:17
door geestschrijver
Ik heb die kameel trouwens wel zien staan, afgelopen zondag, maar die Volvo heb ik gemist.

Geplaatst: 19.06.2008 - 10:29
door Wim J
De breedte vanhet voertuig is ook soms een beperking om met rijbewijs B rond te rijden. Breder dan bepaalde afmeting = c -rijbewijs

Geplaatst: 19.06.2008 - 10:34
door Walter
V70_Bifuel schreef: het laadvermogen is dan ook de maximale belading ook al rij je met een lege aanhanger.
klopt, een lege trailer met een eigen gewicht van 1.000 kg en een max laadvermogen van 500 kg mag ik niet mee nemen.

Geplaatst: 19.06.2008 - 13:29
door Oceanracer
Het is hartstikke leerzaam en gezellig mannen, maar we dwalen wel een beetje af.

Even terugkomen op de breedte van het voertuig.

Dit mag maximaal 2,55 meter zijn. Alleen vrachtauto's van meer dan 10 ton mogen 2,60 meter breed zijn. Het spreekt voor zich dat je voor de laatst genoemde sowieso rijbewijs C nodig hebt.

Geplaatst: 19.06.2008 - 15:44
door Wim J
Oceanracer schreef:Het is hartstikke leerzaam en gezellig mannen, maar we dwalen wel een beetje af.

Even terugkomen op de breedte van het voertuig.

Dit mag maximaal 2,55 meter zijn. Alleen vrachtauto's van meer dan 10 ton mogen 2,60 meter breed zijn. Het spreekt voor zich dat je voor de laatst genoemde sowieso rijbewijs C nodig hebt.
Wat ook inhoudt dat als je een auto van meer dan 2.55m breed hebt, je een C rijbewijs nodig hebt. Ook al kan die geen 10 ton dragen. Ik dacht te weten dat de Hummer H1 daaronder viel.

Of ben ik mis?

Geplaatst: 19.06.2008 - 15:49
door Walter
Geloof nooit dat zo'n "Välp" zo breed is.

Geplaatst: 19.06.2008 - 19:44
door Oceanracer
Wim J schreef:Wat ook inhoudt dat als je een auto van meer dan 2.55m breed hebt, je een C rijbewijs nodig hebt. Ook al kan die geen 10 ton dragen. Ik dacht te weten dat de Hummer H1 daaronder viel.

Of ben ik mis?
Sneeuw is altijd wit, maar niet alles wat wit is, is sneeuw. Met andere woorden, je kunt niet alles maar omdraaien.

Een personenauto, ingericht om personen te vervoeren, mag niet breder zijn dan 2,55 meter. Punt.

Een vrachtauto, een motorvoertuig ingericht om goederen te vervoeren, mag maximaal 2,55 meter breed zijn, komma, behalve bij een gewicht van 10 ton, dan is 2.60 meter breedte toegestaan. In beide gevallen (dus 3.5 ton - 10 ton of boven de 10 ton) is rijbewijs C verplicht.

Geplaatst: 19.06.2008 - 19:56
door den toerist
Om even terug te komen op de aanhangwagen (tandem of enkelas maakt niet uit).
Het bruto gewicht mag in totaal 749kg zijn om nog met een gewoon rijbewijs te mogen trekken. Vanaf 750kg is het een BE.
bv: mijn tandemaanhanger weegt 280kg dus mag ik slechts 469kg laden. Mocht ik hierover gaan moet ik in pricipe een BE hebben.