Pagina 1 van 2

stuurhuis of pomp van stuurbekrachtiging (bijna) defect?

Geplaatst: 17.05.2008 - 10:36
door v70black
Hallo mede Volvorijders

Sinds een aantal dagen gaat mijn stuur janken als ik er aan draai.
Vooral met rustig draaien of inparkeren.
De bekrachtiging werkt nog wel.

Vervolgens constateerde ik dat er druk was opgebouwd in het oliehuis die het spulletje smeert.
Er zat genoeg in maar het schuimde wel heel erg.
Ik moest ook voorzichtig de dop eraf draaien want er kwam veel lucht uit.

Is er iemand die mischien weet wat er kapot is.

Is het het stuurhuis? of de pomp?

De volvo is een v70,2.4 ltr estate benzine van '2000.
Hij heeft 180.000 gedraaid.

Gr Peter

Geplaatst: 17.05.2008 - 15:47
door Ramon&Ramon
Misschien te weinig vloeistof?Of twee soorten door elkaar gegooid?

Geplaatst: 18.05.2008 - 11:59
door LeonW
Peil de vloeistof eens bij koude motor

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:13
door Haenzel
Heb hetzelfde euvel gehad. Waarschijnlijk ligt het haakse zwarte kunststof pijpje los in je reservoir. Dit kun je controleren door in je reservoir te kijken. Zie je, voor je auto staand, rechts in het reservoir geen zwart maar een koperkleurig pijpje dan is dit definitief het geval. Het koperen pijpje is in de loop van de tijd richting slang uit het reservoir geduwd, waardoor het zwarte pijpje eraf kan schieten. De slang die je achter je reservoir ziet moet je even loshalen. Het koperen pijpje voorzichtig nog verder uit het reservoir trekken. Dit geeft ruimte voor het volgende: Met een punttang het haakse pijpje weer voorzichtig uit de vloeistof vissen (je krijgt hem er niet geheel uit) en met de afgeschuinde korte zijde ter hoogte van het koperen pijpje houden. Nu het koperen pijpje weer terug in het reservoir duwen en gelijktijdig ervoor zorgen dat het zwarte pijpje weer over het koperen pijpje schuift. Voordat het koperen pijpje geheel in het reservoir zit, het laatste eindje dat nog uit het reservoir steekt voorzichtig een beetje ovaal knijpen. Dit zorgt ervoor, nadat je het er geheel ingeduwd hebt, dat het knellend in het reservoir komt te zitten en er later niet meer uitkomt. Je kunt het ook met loctite vastzetten na het geheel goed ontvet te hebben.

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:20
door v70black
Dank je wel Leon

Ik zie inderdaad alleen het koperen pijpje.
Je hoort nog van me of het gelukt is. :)

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:42
door Haenzel
Leon???....

Ik hoor wel hoe het afloopt.

Succes,
Haenzel....

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:58
door v70black
Sorry....verkeerd gekeken :roll:

Geplaatst: 26.05.2008 - 17:38
door LeonW
:D

Geplaatst: 26.05.2008 - 20:42
door v70black
Beste Haenzel

Je had helemaal gelijk wat betreft dat pijpje :onfire:
Ben blij dat het me gelukt is,heeft me een hele hoop euri's bespaard!

Hij stuurt weer als een oude 940 :love4:

Nogmaals bedankt kerel :thumbleft:

Gr Peter

Geplaatst: 26.05.2008 - 21:03
door Haenzel
Fijn te horen dat het gelukt is. Ik dacht ook dat mijn pomp kapot was. Lekker gevoel als het met zoiets simpels verholpen kan worden. Waar een forum al niet goed voor is.... :P

Geplaatst: 27.05.2008 - 09:19
door v70black
Leo ook nog bedankt voor je suggestie :thumbleft:

Geplaatst: 04.06.2008 - 21:54
door volvogril
v70black. fijn dat het gerepareerd is maar ik moet je melden dat het binnen
kort weer los komt,volvo heeft het reservoir gewijzigd dwz om diverse redenen.daarom moet je toch tot vernieuwen over gaan.maar ja als je niet bij de dealer in onderhoud ben dan krijg je het niet voor niets.helaas.
groet volvogril

Geplaatst: 04.06.2008 - 22:18
door v70black
Beste Volvo dealer monteur, Ik weet nou toch hoe ik het moet repareren,dus geen probleem hoor evil:

Geplaatst: 05.06.2008 - 13:23
door Haenzel
Bij mij is het euvel nog niet teruggekomen. De oorzaak is het koperen pijpje dat naar buiten geperst wordt waardoor het zwarte pijpje de ruimte krijgt los te raken. Als je ervoor zorgt dat het koperen pijpje op de juiste plek gefixeerd is dan is het probleem definitief verholpen.

Voor een dealer is het veel makkelijker het gehele reservoir te vervangen omdat zoeken naar een oorzaak veel te kostbaar is met de huidige uur-tarieven....Zal ook met prioriteiten te maken hebben :D

Geplaatst: 07.06.2008 - 17:39
door volvogril
de oorzaak dat het los komt is de oliedruk int stuurhuis,onder bepaalde omstandig heden word deze zeer hoog.omdat er ook een vernauwing in zit
komt deze inwendiglos.gezien de aard van het probleem word tot vervanging overgegaan.veiligheid voor alles.

Geplaatst: 04.03.2009 - 22:47
door Haenzel
Update:

Bij mij zit het pijpje nog steeds keurig op zijn plaats....

Geplaatst: 19.04.2009 - 15:52
door roscov
Ik heb hetzelfde euvel bij mijn V70 2.4T uit 2001 met 200.000 op de teller. ik ga zo gelijk kijken of dit het probleem is. Alleen maakt mijn stuurpomp ook wat meer gelijk als normaal...

Thanks voor de tip :-)

Geplaatst: 19.04.2009 - 16:43
door Msuidgeest
Ik heb vorig jaar na een zogenaamde lekkage de stuurolie ververst.

Dop eraf, oude olie afzuigen, vullen en draaien maar aan je stuur. Met draaiende motor natuurlijk ... Na enkele keren herhalen was de olie weer roze/rood, piepgeluiden verdwenen en stuurde de auto weer heerlijk.

Is dat wat om te doen?

Geplaatst: 31.07.2009 - 13:21
door Mauser79
Heeft iemand toevallig foto's van wat er bedoeld word met het koperen pijpje?

Geplaatst: 26.07.2010 - 08:59
door ronaldjedc
Ik heb het genoemde probleem nu ook. Woensdag gaat de auto toch naar de garage dus laat er dan gelijk even naar kijken...