Hikken op de snelweg

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb in februari bij Mesman Lpi laten inbouwen in mijn V40 1.8 van 97.

Op 1 ding na rijd hij prima op lpi. Hij hikt af en toe op de snelweg, het maakt niet uit wat voor temperatuur het is buiten. Doet het met volle en halfvolle tank. Ik merk het met een constante snelheid bij zo`n 120 a 130 km/h. Alsof de airco inschakeld. Deze staat natuurlijk uit.
Soms zijn het kleine hikjes maar er zitten ook grotere hikken tussen. Het gebeurt heel onregelmatig, soms een tijdje niet, dan weer wel.

Ik ben al terug geweest naar mesman, deze hebben met de laptop in de auto een tijdje rond gereden. Na afloop bleek dat er een injector een klein beetje scheef stond, en dat was de oorzaak. Toen ik naar huis reed, kwam ik er al snel achter dat dat dus niet de oorzaak was.

Ik heb zelf al nieuwe bougies zowel origineel van Volvo als ook van NGK erin gedaan. Ik rijd nu met NGK. Het maakt niets uit. Ik heb ook de bougie kabels vervangen (origineel).

Waar kunnen die hikjes vandaan komen? Is dat normaal, hebben jullie hetzelfde?

Als er een slag over geslagen wordt op benzine dan merk je dat toch ook niet zo erg.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Ik heb dit enkele jaren terug ook gehad met mijn S40 uit 1996 op LPi.
Af en toe hikte de motor op LPG, soms wat meer dan de andere keer. Hiermee heb ik toen meer dan een jaar doorgereden, tot het hikken plots heel erg werd.
Ik heb toen beide bobines vervangen en was het probleem over.
Mogelijk dat dit bij jou nu ook het geval is.
Dat het hikken niet optreed op benzine is wel te verklaren: op LPG is een sterkere vonk nodig om de verbranding te verkrijgen.
Is een bobine niet helemaal lekker meer, dan kan de vonk net iets te zwak zijn.
Ik weet niet precies meer hoeveel mij dat toen gekost heeft, ik dacht iets van 60 Euro per bobine, maar hang me daar niet aan op.
En ze zijn heel makkelijk zelf te vervangen, 2 schroefjes los en ze zijn eraf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groet van Wim, inmiddels een zeer trotse bezitter van een S60 BiFuel.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Dank je wel voor je antwoord.

Ik ga dan ook maar de bobines vervangen. Ik zou het anders ook niet weten.

Wat mij wel verbaasd is: Hoe weten de bobines of er een sterkere vonk nodig is? Ze geven toch gewoon een vonk per cilinderslag, en deze is toch iedere keer gelijk?

Als het anders is dan hoor ik dat graag.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

De bobines weten ook niet of er een sterkere vonk nodig is, deze vonk zal altijd nagenoeg even sterk zijn.
In de bobines zitten spoelen en als een spoel niet meer helemaal ok is (inwendig sluiting over een paar windingen) kan de vonk soms net niet meer krachtig genoeg zijn.
En afhankelijk van de omstandigheden (soort brandstof, temperatuur, accelereren of constante snelheid) kan de vonk dan soms net te zwak zijn om het LPG goed en volledig te ontbranden.
Bij mij was het hikken soms een paar dagen weg om dan plots weer op te treden en bij mij heeft het vervangen van de bobines geholpen.
Is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook zo is, maar jouw beschrijving lijkt wel erg op het hikken van mijn S40.
Anders iemand anders nog een idee ?

Groet, Wim.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb de bobines voor het weekend vervangen. In het weekend een paar dagen landal gedaan in Duitsland. Ik heb niets meer vernomen.
Ik ga er maar vanuit dat het probleem dan nu over is.

Hartelijk bedankt WimS60 voor je input.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Graag gedaan, ik ben blij dat het probleem voor je is opgelost.

Groet, Wim.
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Bij mij is afgelopen december LPi ingebouwd en af en toe meende ik een licht hikje te voelen [alsof de auto schakelde tussen benzine en gas], maar zo minimaal dat ik wel eens twijfelde of ik wel wat voelde.
Afgelopen maand ben ik op vakantie geweest met de caravan erachter, behoorlijk wat kilometers gereden, en werd ik soms gek van de duidelijke hikken. Het ene moment om de 2 seconden, even later weer een uur niets te merken, mijn laatste rit van Zeeland naar huis [250 km] helemaal niets gemerkt. Ik heb toch maar een afspraak gemaakt met de Vialledealer voor a.s. donderdag, ik heb tenslotte nog garantie tot december. Het zal mij benieuwen, ik laat het jullie weten.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

De Vialle dealer kan waarschijnlijk niets doen, ze lezen allen de Lpi computer uit en als dat goed is dan doen ze niets meer.

Waarschijnlijk heb je ook slechte bobines. Als Vialle niets kan doen dan zou ik toch de bobines en de bougiekabels vervangen. Ik denk dat het hikken dan over is.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Ik heb vanochtend de auto gebracht en de baliemedewerker had het er over dat ze de injectoren gingen vernieuwen, e.e.a. na overleg met Vialle.
Er zouden gedurende het rijden ijspareltjes op de injectoren ontstaan en tegelijk weer smelten en die zouden voor het hikken verantwoordelijk zijn.
Ik kan de Volvo vanmiddag weer ophalen, ik ben benieuwd.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ik wil je niet ontmoediggen, maar ik heb;

Orginele bobines 2x
Orginele bougies 4x
Orginele bougieskabels 4x

Vervangen, maar hikt soms nog!
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Hi Bart,
Mocht e.e.a. niet lukken, houd ik jouw oplossingen in het achterhoofd.
Ik heb nog garantie [Volvo Selected Used Car] op de Volvo zelf tot medio oktober, alleen moet ik die dan claimen in Hoogeveen, een stief kwartiertje rijden vanuit Diemen.
We wachten af.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

De auto om 5 uur opgehaald; nog even gesproken met de monteur, die vertelde dat hij inderdaad de injectoren had vernieuwd; een iets ander type welke niet officeel was voorgeschreven voor de S60 2.4, maar e.e.a. was gebeurd op advies van Vialle. Ook heb ik hem nog verteld over de adviezen van Bart en daar kon hij zich ook wel iets bij voorstellen.
De tijd zal het leren, eerst maar even afwachten hoe de auto zich nu gedraagd.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Ben benieuwd of het hikken nog steeds is verholpen?
Hoe rijdt de auto nu?
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

VolvoKramer schreef:Ben benieuwd of het hikken nog steeds is verholpen?
Hoe rijdt de auto nu?
Ik ben net terug van een rondje Duitsland/Frankrijk, ongeveer 4000 km gereden, daarvan 98% op gas gereden en de Volvo heeft het prima gedaan.
Een heel enkele keer dacht ik een licht hikje te bemerken, maar dat kon net zo goed een hobbeltje in de weg zijn geweest. Ik houd het maar op het laatste.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”