Inbouw HU 1205 in Volvo S80 uit 2001 (Update)

Plaats reactie
ewaldgoldenbelt
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22.08.2005 - 11:11

De S80 is niet geheel voorbedraad voor de inbouw van een HU 1205. Er moeten nog 2 signalen van de S80 worden doorgegeven aan de groene stekker achter op de HU 1205.

Het betreft het snelheidssignaal welke moet worden aangesloten op positie 4 van de groene stekker van de HU 1205, en het signaal voor de verlichting van de HU 1205 welke moet worden aangesloten op positie 3 van de groene stekker van de HU 1205.

Nu heeft de garage mij verteld dat ik het snelheidssignaal moet weghalen bij de CEM (ik geloof dat deze schakelkast zo wordt genoemd) welke zich links onder het stuur bevindt. Het snelheidssignaal zou worden aangeleverd op positie d10.

Vraag 1:
Is de CEM inderdaad de kast links onder het stuur en zou het kunnen zijn dat ik een grote stekker (die met die bout in het midden) zou moeten loshalen om inderdaad positie d10 te kunnen zien?

Vraag 2:
Kan ik het signaal voor de verlichting weghalen achter de dimmerschakelaar op het dashboard, of kan ik dit signaal ook ergens netjes uit een schakelkast halen. Zo ja, waar is die kast gemonteerd, en op welke positie moet ik dan zijn?

Wie o wie kan mij verder helpen?

Ik heb inmiddels alles aan de praat en hieronder volgt de werkwijze:

Zoals ik hierboven al beschreef is de S80 dus niet voorbedraad voor de aansluiting van een HU 1205.

Als eerste moet je het snelheidssignaal weghalen bij de CEM (zo wordt de schakelkast inderdaad genoemd) welke zich links onder het stuur bevindt. Het snelheidssignaal word inderdaad aangeboden op positie d10, maar is moeilijk te vinden. Haal daarom de CEM even uit de ophangsteun, en laat deze naar onder hangen. Op de CEM zit een grote stekker (met een zwart beschermkapje) die vast op de CEM wordt gehouden door een 8 mm (zeskant)bout. Draai deze bout los en koppel de grote stekker los van de CEM. Op de plaats waar de grote stekker is losgekoppeld zie je de aanduiding van de 4 sub stekkers waaruit de grote stekker is opgebouwd namelijk a, b c en d. Iedere substekker is opgebouwd uit 20 aansluitingen. Plaats nu een passend insteekklemmetje met aangeknepen draad (te verkrijgen bij de Volvo-dealer) in de substekker d op plaats 10 en monteer de grote stekker weer op de CEM. Verleng vervolgens de draad en breng deze tot aan de groene stekker van de HU 1205. Ook in de groene stekker moet een passend insteekklemmetje (te verkrijgen bij de Volvo-dealer) worden geplaatst op positie 4 waarop vervolgens het snelheidssignaal moet worden aangesloten.

Als tweede moet de verlichting van de HU 1205 nog worden aangesloten op positie 3 van de groene stekker. Het mooiste is als de verlichting van de HU 1205 aangesloten kan worden op de verlichting van het dashboard, zodat de verlichting van de HU 1205 ook gedimd kan worden indien gewenst, maar dat bleek later niet zinvol. De verlichting van het dash-board wordt met een maximale spanning van ruim 6 volt aangestuurd, terwijl de verlichting van de HU 1205 pas volop zichtbaar is bij een aansturing van 12 volt. Heb daarom de verlichting van de HU 1205 doorgekoppeld aan de geschakelde + 12 volt zodat de verlichting van de HU 1205 altijd brand. Overdag zie je geen verschil, en 's avonds brandt bij mij de verlichting van het dash-board toch altijd voluit. Dit kan door positie 3 door te verbinden met positie 2 van de groene stekker.

Hopelijk heb ik een en ander duidelijk uitgelegd om zo een volgende trotse bezitter van een S80 te helpen bij het inbouwen van een HU 1205 in een S80.

Groetjes,
Ewald Goldenbelt
Gast
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 16.11.2004 - 22:37

Ik ga je een hele goede tip geven.
Als je het niet zeker weet waar je het e.e.a wil gaan aansluiten twijfel dan niet langer, maar ga gewoon naar een geauthoriseerde Volvo dealer.
Daar weten ze het wel. Als jij lekker safe wil blijven rijden dan moet je dit soort twijfelgevallen overlaten aan vakmensen.
Een verkeerde aansluiting en het gaat je (lees:) heel, heel veel geld kosten.
Dan zou goedkoop wel eens duurkoop kunnen worden. :shock: :shock:

T'is maar een tip hoor!
Succes!
For life with more contents
volvotegneutje
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.10.2005 - 22:05

???
Plaats reactie

Terug naar “S80”