340 1.4 GL

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Aankomende zaterdag ga ik een kijkje nemen bij deze auto: http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1

De auto heeft een botsing gehad en daardoor is de bumper krom, een koplamp stuk, radiateur lek en de koppakking lek. Nu kan de motor nog wel draaien, kan ik dan aannemen dat de kop niet erg krom is? Wanneer de kop krom is, heb je denk ik al snel dat de KVS in de cilinder loopt en de motor daardoor vast komt te staan, omdat de zuiger niet verder kan bewegen.
Als iemand het anders ziet, hoor ik het graag.

En dan de vraag, is het de moeite waard om deze low budget een beetje op te knappen?

Hoop op een snel antwoord, want het is al snel zaterdag.

Jarl
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Je moet ff kijken hoe de stalen steun van de bumper eruit ziet. Misschien hoef je alleen die te vervangen en kun je de bumper weer gebruiken. De schade is lowbudget op te knappen, geen probleem.

De koppakking komt niet door de schade, hoor je wel meer bij die auto's. Is best te doen, alleen moet je rekening houden met de "drijvende cilinder bussen" (ben de officiele term ff kwijt). Dus voorzichtig demonteren. Kop krom heb ik nog nooit gehoord bij een B14. Het is natuurlijk lastig te zeggen hoe ernstig de schade is door de lekke pakking, die scheidt motorolie en koelwater en houdt alles uit de cilinders. Als de pakking zo lek is, dat olie of kvs naar buiten sijpelen, moet je alleen de niveau's in de gaten houden en oppassen dat de motor te warm wordt. als alles de cilinder in lekt, en het is niet te veel verbrand ie het wel.

Als je handig bent kun je voor weinig geld een lekkere auto hebben! Info over reparaties (en onderdelen ;-) : www.volvo300club.nl wel ff lid worden natuurlijk :-)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met "drijvende cilinder bussen"? :p
Neem aan dat ik wel een koppakking kan ervangen met wat geduld. Haha, maar als je weet wat je bedoelt, dan hoor ik graag waar ik precies op moet letten.

Kan ik ook nog naar de varioriemen kijken? Of die nog goed zijn.

jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

vind het lastig uit te leggen. Komt er volgens mij op neer dat de cilinderwanden rondom in de kvs staan. Dus niet dat de kvs via gangen overal komt. exact weet ik het ook niet, zo lang geleden dat ik dat geleerd heb en gezien heb... Dus kan je helaas verder niet helpen. Meld je aan op het clubforum, dan lukt het je wel

Riemen zie je alleen iets aan als ze echt slecht zijn. Wel een specialistisch werkje om ze te vervangen. Staat onder behoorlijke druk.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Dan ga ik morgen eens een kijkje nemen. Al lange tijd op zoek naar een leuke Volvo voor weinig. Al bij meerdere wezen kijken. Voornamelijk 740. Deze zijn vaak in zo'n beroerde staat (de adressen waar ik geweest ben) dat het niet rendabel is om ze te fatsoeneren. Toen kwam ik deze tegen en leek me een leuk projectje. Niet bijzonder moeilijk naar mijn idee en toch nog wat plezier.

Heb me gisteren aangemeld bij het forum an die vereniging, maar wacht nog steeds op een bevestigingsmail. Eerde kan ik me niet inloggen.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Jeetje, heb ik weer. Blanke lak ongeveer helemaal eraf. Geen zin in dus :P

Het is natuurlijk lastig om een knappe auto te vinden voor zo min mogelijk geld.

Morgen neem ik echter weer een kijkje bij een 340 1.4 GL vario. 87.000km erop. Ben benieuwd wat ik tegen ga komen.

Hou jullie op de hoogte.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Tjøørd
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 16.12.2006 - 12:11

Ik weet niet precies met wat voor budget je zoekt, maar voor een paar 100 Euro kun je een prima variomatic vinden. Kwestie van rustig om je heen kijken, en wachten tot de geschikte voorbij komt. Zeker de variomatics komen zeer regelmatig voorbij, varierend van uitgeklede Winners tot behoorlijk luxe GL Specials.
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Op welke site's kijk je dan allemaal?
Ik ben ook opzoek naar een 300 serie maar dan een belasting vrij.
Als tweede auto.
Heeft de 300 ook zwake plekken?

groeten
Gebruikersavatar
nvdw
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 04.06.2006 - 17:50

gertvanderspek schreef:Heeft de 300 ook zwakke plekken?
Paar algemene aandachtspunten:

- Roestvorming onderaan de portieren, op de spatbordranden en op de dorpels. Ook de voorbalk (onder de voorbumper) kan roesten. Dat laatste kan APK-afkeur worden omdat de voorbalk een dragend deel van de auto is.
- Kijk even onder de mat in de kofferruimte. Er wil nog wel eens regenwater naar binnenlopen (via een slecht afdichtrubber of via de achterlichten) met alle gevolgen van dien.
- Nog een aandachtspunt als je een 1.4 en zeker de 1.7 is de mogelijkheid dat de pannenkoek op de motor - het luchtfilterhuis - los zit. Trek hem gerust eens heen en weer. Geen beweging in te krijgen? Mooi. Zo los als wat? Dan zit het luchtfilter of zelfs de carburateur los en trekt hij valse lucht, waardoor hij slecht stationair loopt. Da's overigens een klusje dat te verhelpen is.
- Een 1.4 heeft geen distributieriem maar een ketting. De 1.7 en de 2.0 (360) hebben wel een riem en die moet formeel elke 4 jaar of 80.000 km vervangen worden. Even nagaan dus of dat daadwerkelijk gebeurd is.

Verder uiteraard alle punten die je bij elke tweedehands auto naloopt. Bandjes goed? Doen alle kleinere functies het (ruitenwissers/sproeiers, elektrische ramen, centrale vergrendeling, typische kleine APK-afkeurnarigheid)? Rubbertjes uitgedroogd? Koppeling naar z'n moer? Maak een proefrit, stel vragen.

Wees ook gerust kritisch op de auto die je koopt. Het zijn geen zeldzame auto's (360's en bepaalde uitvoeringen daargelaten) en duur zijn ze allemaal niet, dus shop gerust. Er zijn er zat te vinden die echt van een oud dametje zijn geweest en zelfs nog een gestempeld onderhoudsboekje hebben. Neem geen genoegen met een uitgeleefd hok, tenzij je er een bodemprijs voor neertelt en er echt iets moois van wilt maken.

Jarl, ik zag dat je bent aangemeld op het V3C-forum. Dat is ook een goede stap in de wereld die Volvo 340 heet. :wink:
Afbeelding
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Haha,

Leek mij wel handig om me aan te melden. Alvast een beetje inlezen in problemen en leuke dingen natuurlijk.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Vandaag een '88er 340 GL vario opgehaald in Utrecht. 87.000km. Een roestgat in een scherm voor. Deuk op de motorkap van een fles. Verder was die echt heeeel vies en de lak is ook moeilijk schoon te krijgen, maar weet zeker dat het goed gaat komen. Optisch een beetje netjes maken dus.

Vario maakt aardig herrie. Geen idee hoeveel herrie die mag maken, maar ga m gewoon eens helemaal nakijken.

Mocht m meenemen voor 150. Mooi donker blauw interieur. Als nieuw!!

Morgen zal ik foto's maken. Dan is er een beter beeld van de auto.

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

150 mag je niet boos om worden :-) Vario maakt soiweso herrie, als ie maar niet bromt of echt gonst. Dan kan ie wel eens stuk gaan.

Gefeliciteerd, veel plezier met deze trutteschudder! Of stofzuiger, zo u wilt
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

mijn vario is anders super stil hoor,die riemen even goed controleren op scheurtjes en uitdroging,die maken vaak herrie.
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Ik ga morgen de riemen eens nakijken. Meer over de 340 op t 300forum:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2516

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”