auto kopen via internet

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
xc70-fan
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.05.2005 - 17:34

Ooit een discussie met collega's gehad waarvan er een een fervent jeep rijder is en hij wilde best zijn auto via internet kopen. wat heb je aan een verkoper, ik was het niet met mijn eens tot ik voor mijn vrouw een volkswagen golf wilde inruilen voor een nieuwe.

De verkoper stelde zich voor als sjoerd en hij was stagiare van een autoschool. 18 jaar jong en een andere kijk op het leven en auto's dan mijn vrouw. wij stelden onze wensen snelle auto met normale stoelen iets wat niet mogelijk was alle andereopties werden door hem keurig voorgelezen en elke vraag kon niet beantwoord worden. gelooft u mij ik ben ook niet gaan lopen zeuren of zo. maar het gesprek met mijn collega over autos's kopen via internet kwma naar boven en het hele concept was mij duidelijk en ik werd er door dit gesprek zowaar voorstander van.

ik zag een beeld opdoemen met central punten waar je een eventuele proefrit kan maken en alleen maar garages voor reparaties. geef budget of hertz het een aantal modelleen en daar kan je dan een afspraak mee maken?. is dit een doemscenario of een brilliant plan.

wie durft er een auto te kopen via internet
een kritische maar blijde volvorijder
mvdkant
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.06.2005 - 23:11
Locatie: amersfoort

geen enkel probleem mee. ik heb er meerdere via internet gekocht. wel kijk ik van te voren even de auto na. van boven naar beneden, van links naar rechts en van achter naar voren. mocht de auto voldoen aan de eisen die ik stel dan koop ik hem wel. geen problemen mee gehad.

groet,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

xc70-fan schreef:wie durft er een auto te kopen via internet
M'n broertje heeft een jaar terug een Mercedes geimporteerd via internet uit VS. En hij heeft hem net met winst verkocht via ebay.de

In Nederland was er weinig belangstelling voor en in Duitsland was ie hem zo kwijt.

Via inet kopen is volgens mij geen probleem.
xc70-fan
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.05.2005 - 17:34

het gaat meeer om een nieuwe auto samenstellen met de carconfigurator rechtstreeks leveren aan de eindgebruiker of lease mij. het hele verkoop provces uitschakelen en de delaer gewoon de garage laten zijn verdienen zij meer aan dan aan een auto volgens mij.
een kritische maar blijde volvorijder
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Toch kan het ook anders.
Bij sommige merken (Opel bv.) kunnen nogal eens "eenvoudige typen"/ plurken in de showroom staan.

Maar bij merken als Volvo of Mercedes (en zeker bij de grotere dealers) staan meestal heel goede verkopers in de showroom. Weliswaar is hun eerste insteek om vooral geld voor hun baas te verdienen, maar ze hebben ook oog voor de klant en ze kunnen meestal aardig goed met je meedenken.

Of ze precies weten waar elk knopje voor dient, is eigenlijk minder belangrijk: ze kunnen niet alles weten tegenwoordig. Veel fijner is het als je fatsoenlijk met ze kan onderhandelen over de prijs en de accessoires. Met een particulier onderhandelt het meestal toch wat minder.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4497
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

sorry slagschip, maar dit soort stigmatiserende opmerkingen....nee, mijn belevingswereld is toch kennelijk heel anders
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Stigmatiserend zijn vooroordelen.

Mijn waarnemingen en verdere inside-information berusten helaas op de werkelijkheid.

Ik zou je nog veel meer kunnen vertellen, bv. over de wederkerigheid van verkopers t.o.v. klanten. Het is nl. helemaal niet zo verwonderlijk dat men in bv. Volvo en Mercedesgarages tamelijk goed behandeld wordt, omdat de klant daar over het algemeen óók fatsoenlijk is.

In een Opelgarage komen bv. geregeld klanten in de werkplaats die zelfs afgesleten banden voor garantie vergoed willen hebben. Ook moet men daar vóór reparatie in de werkplaats de auto zeer nauwgezet op krassen en deuken nalopen, omdat anders veel klanten (de loosers!) beweren dat de werkplaats het gedaan heeft.

Voor buitenstaanders lijken dit vooroordelen; helaas zijn het feiten...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4497
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

nou, fijn te horen dat ik een looser ben omdat ik toevallig ook een Astraatje in de garage heb staan; overigens gekocht bij een Opeldealer waar ik op een buitengewoon nette manier behandeld word, iets waar veel garages (en, uiteraard toevallig, de plaatselijke volvoBOER) nog een puntje aan kunnen zuigen. Om die mensen plurken te noemen, nee, daar diskwalificeer je jezelf mee.Ik heb nou zo'n 40 auto's gekocht, heb jarenlang het garagebedrijf als klant gehad, en één ding is duidelijk, dit fenomeen is veel minder merkgebonden dan jij denkt. Anderzijds: als je stelt dat een Mercedesgarage zo netjes is omdat het Mercedespubliek zo fatsoenlijk is......sorry, maar dan moet je toch echt eens gaan kijken wat er zoal uit een Mercedes stapt.....
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Ik vind dat ook wat kort door de bocht, Battlecruiser. Ik denk niet dat het komt door de klanten van een bepaald merk, maar juist door die dealer zelf. Er zijn dealerorganisaties die het beter voor elkaar hebben dan anderen en... dat kom je bij ieder merk tegen. Neem nu juist de Volvodealer. Als ik op sommige plekken op dit forum lees wat we daar van vinden, dan is de een gelukkig en de ander ontevreden. Nu beweer jij dus dat die ontevredenheid wordt veroorzaakt door degene die met dat merk auto rijdt, een Volvo in dit geval, zoals een aantal mensen op dit forum bijvoorbeeld.
???? Backfire ????

Anyway, wat verstaan nu precies onder kopen via internet? Ik zoek op internet, maar koop eigenlijk traditioneel. Telt dat ook als kopen via internet?

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Denk ook dat het een wisselwerking is. Als jij als klant aardig bent helpt dat natuurlijk wel. Als je de eerste keer binnenkomt en meteen dikke kortingen gaat eisen...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Zoals ik al zei: het is --helaas-- niet op aannames gebaseerd, maar op feiten. En niet alleen op basis van mijn eigen waarnemingen + die van mijn zoon die bij een hele serie garages gewerkt heeft, maar ook info via de opleiding voor monteurs(Mobiel Apeldoorn), de grootste en oudste opleiding in NL, waar men veel contact heeft met garages.

Ieder kan individueel dus best een betere of slechtere ervaring hebben dan het geschetste, maar dat doet niets af aan de grote hoop.

Bovendien heb ik slechts een looser genoemd: iemand die met een schade de werkplaats binnenkomt en dan later dat onterecht probeert te verhalen op de werkplaats. Het staat er echt!

En wat Reitse zegt is inderdaad waarschijnlijk de oorzaak voor het voorkomen van verschillend gedrag van garagepersoneel t.o.v. klantengroepen. Elders hebben we immers al geconstateerd dat klantengroepen (bv. alle Volvorijders samen) andere kenmerken kunnen hebben dan bv. de berijders van de BMW´s.

Tot slot zijn er inderdaad rare figuren die in Mercedessen (of nog meer BMW´s) rijden, maar die komen nauwelijks bij een Mercedesdealer! Die zoeken een Sjonniegarage op...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
xc70-fan
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.05.2005 - 17:34

Helaas kom je in volvo garages ook plurken tegen. soms lijkt het wel of zij nite meegroien met de klanten. xc90 klanten zijn niet alleen klanten vanuit een v70 door groeien maar is een nieuwe doelgroep.
Of die beschaafder of netter is wil ik geen mening over hebben maar zijn wel mensen die zeker als zij die wagen prive kopen een andere koopgedraag hebben dan de v40 en v50 rijder.

kom je bij toyotagkeken naar de landcruiser werd meteen klaargezet en je kon wegrijden voor eenhlave dag geen probleem. probeer dat maar bij volvo er moet een afspraak gemaakt worden je krijgt hem een uur mee Een suv is een suv en een landrover is geen xc90 rijder.

de reden om niet te kijken naar touareg een paar jaar geleden was dat je naar leusde moest om de auto uit te zoeken.

ik ben zelf volvo rijder maar heb bij mi in de zaak besloten dat er geen volvo's geleased mogen worden door het onhandige gedrag van de dealer gewoon door stom gedrag hadden wij meer auto's kunnen laten rijden.

Als een beetje after sales het voortraject is van de volgende verkoop dan hebben zij dat goed verknald.

ook andere garages hebben "plurken"rondlopen maar ik was wel gecharmeerd van de toyoat benadering.
wanneer die een auto uitbrenge in het v70 xc70 segment dan moet ik echt wel twee keer nadenken om bi mijn dealer en volvo terug te keren
lexus is geen optie te weing dealers.
een kritische maar blijde volvorijder
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Battlecruiser S80 schreef: Ieder kan individueel dus best een betere of slechtere ervaring hebben dan het geschetste, maar dat doet niets af aan de grote hoop.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
xc70-fan
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.05.2005 - 17:34

Ben ik met je eens dat er slechte en goede dealers zijn. ik hoop ook dat deze dealer onderaan de lijste bungelt en mocht het niet zo zijn dan is het jammer voor de grote hoop.

het is makkelijker om een negatief verhaal te vertellen op een verjaardag dan een positief verhaal.

Maar onlags gehoord op bnn bij carlo brantsen dat het niet echt goed gaat met de nieuwe verkopen. heeft met de economie te maken schijnt zo te zijn.
als dat zo is moet je juis je install klanten base koesteren en niet wegjagen. een aantal zijn beried om een jaar te wachten of switchen over. laat ze dan maar een jaar wachten denk ik dan als dealer
een kritische maar blijde volvorijder
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19493
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Heren/Dames

In deze discussie worden nogal wat beweringen gedaan die, helaas, allen op waarheid berusten. Maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het dus echt dealer gebonden is, en niet merkgebonden.
Ik rijd al jaren VOLVO en dat is en blijft mijn merk. Maar ik zal niet gauw bij bepaalde VOLVO-dealers binnen stappen, ook al hebben ze de auto die ik wil.

En voor wat die Toyota-benadering. Mijn ervaring is dat bij een bepaalde dealer in het oosten van het land mijn auto voor onderhoud moest zijn. Bleek dat ie een XC90 testauto had staan. Als ik aangegeven had dat ik daar in zou willen rijden had ik hem de hele dag (gratis) mee kunnen krijgen. Nu was die al verzegd.

Dus, voor mij, de moraal.
Kopen via internet is zeker een optie, ik ga echter naar mijn eigen dealer waar ik met respect behandeld wordt, ook al is dat een behoorlijk eind rijden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Nog even een persoonlijk ervaringsfeitje.

Bij het uitzoeken van mijn vorige auto ben ik ook bij de VOLVOdealer wezen kijken. De behandeling die ik daar kreeg door een oudere zichzelf meer dan geweldig vindende verkoper heeft mij toen doen besluiten om geen VOLVO te kopen. (Was hij toch ruim fl. 90.000,- misgelopen).
De invloed van een verkoper op de emotionele aankoop, want alle auto aankopen zijn emotioneel, is toch behoorlijk groot.
Helaas meestal op negatieve wijze. :roll:
Bespaar ons dus al deze irritaties en stel je auto lekker samen op het internet. Voor de proefrit kunnen ze de auto dan op de afgesproken tijd komen voorrijden. Geeft een veel betere service en scheelt een berg "verkoopkosten", die we graag als korting terug willen zien. :P

Gelukkig is met mij alles toch noch goed gekomen en rij ik met veel plezier in mijn VOLVO.

Fluz
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”