Rijdt 340 beter op halve variomatic ?

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Plaats reactie
Allert
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:39
Locatie: Rotterdam

Een maand geleden ben ik met mijn 340 naar de garage gegaan venwege een een zorgekkend geluid. Daar bleek een van de trommels van de variomatic aan een zijde losgelopen te zijn.
Door ziekte en vakantie perikelen konden ze de zaak niet meteen op orde krijgen, maar omdat ik de auto urgent nodig had, heb ik gezegd "geef hem zo maar mee" (dus met een aan een zijde gedemonteerde variomatic)

Nu rijd ik al een maand rond met de onderdelen van de halve variomatic in de kofferruimte in plaats van onder de auto, maar nu heb ik de indruk gekregen dat het een stuk beter rijdt als voorheen !

Hij lijkt 'soepeler' en 'lichter' te rijden. Ook heb ik de indruk dat de motor minder toeren (dus minder geluid) maakt bij eenzelfde rijsnelheid.
Het is een soort van ervaring alsof je voorheen altijd met een half aangetrokken handrem hebt rond gereden.

Het kan natuurlijk verbeelding zijn, maar kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en mij vertellen wat de mogelijke nadelen of problemen zijn om zo door te blijven rijden?
Natuurlijk sta je compleet stil als de overgebleven band zou breken, maar die kans lijkt me erg klein en er zijn tal van andere redenen om ook stil te komen staan, dus dat bezwaar is betrekkelijk.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

tsja misschien zat er ook wel iets niet goed in het andere deel van de variomatic waardoor er iets aanliep oid, en je motor dus harder moest werken om vooruit te komen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40736
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Zou er kans zijn dat het evenwicht nu uit de variomatic is waardoor de boel op den duur scheef gaat trekken?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
eipmiw
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.08.2007 - 23:41

Ik ben maar beetje een kenner, maar het lijkt dat in de eerste situatie je variomatic-systeem niet vacuum was en dus alleen maar mechanisch schakelde.
Dat maakt een kelere herrie, maar hij schakelt wel.
Wellicht hebben ze bij het demonteren van de trommel gezien dat het slangetje van het vacuumsysteem loszat en hebben ze die vastgezet.

Groet van eipmiw
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”