17" velgen

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Oceanracer schreef:Wegligging beter? Door de breedte van de band wordt de wagen bijzonder gevoelig voor spoorvorming. Je zwalkt van het linker in het rechter spoor en weer terug. Het enige wat verbeterd is de koersvastheid bij het vlot ingaan van een bocht. Maar het moet dan weer niet geregend hebben. Behalve dat het fraairer oogt heeft het rijden met 17" voor mij alleen maar nadelen. Vergeet bijvoorbeeld ook de meeprijs niet voor een setje nieuwe banden.
Ik merk dat ook al bij mijn 16" zomerbanden. Daarmee heb ik veel last van spoorvorming (met name Deventer-brug op de A1) terwijl ik met de 15" winterbanden helemaal geen last heb. Dus 17"? Beslist niet!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
viking_in_shorts
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 16.06.2007 - 16:52

Ronin-C70 schreef:heb onder mijn C70 cabrio ook 225/17/45 liggen, geen problemen
Ik wel bij volledige uitslag, maar dat komt waarschijnlijk door het sport onderstel. Met de winterbanden 215/16 heb ik geen probleem.
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

bernhard2 schreef:op mijn originele colomba(o) velgen had ik 205/50 16 banden zitten, die liepen niet aan, en ik heb er nu dus winterbanden op gezet met de maat 205/55 16 en bij max insturen lopen die wel aan... maar ik heb geen idee wat de et maat is of zo...
Als de velgen hetzelfde zijn (lijkt zo in je post) dan ligt het dus niet aan de ET waarde... maar de banden die je er nu op hebt liggen zijn hoger en daarmee verandert de rolomtrek ook, wellicht dat ze daardoor bij max insturen eerder aanlopen.
Reimerink schreef: Ik merk dat ook al bij mijn 16" zomerbanden. Daarmee heb ik veel last van spoorvorming (met name Deventer-brug op de A1) terwijl ik met de 15" winterbanden helemaal geen last heb. Dus 17"? Beslist niet!
Tja... dit zegt niet zo veel... het gaat met name om de combinatie van velgmaat en bandmaat. Een grotere velg hoeft niet automatisch een bredere band te betekenen, waardoor extra spoorvorming niet automatisch aanwezig is.

Overigens vind ik onze S60 niet gevoelig voor spoorvorming met 225/45/17 banden! Zou het bij jouw S80 dan niet ergens anders aan kunnen liggen dan de velg/bandmaat?
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6342
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

buddo schreef:
bernhard2 schreef:op mijn originele colomba(o) velgen had ik 205/50 16 banden zitten, die liepen niet aan, en ik heb er nu dus winterbanden op gezet met de maat 205/55 16 en bij max insturen lopen die wel aan... maar ik heb geen idee wat de et maat is of zo...
Als de velgen hetzelfde zijn (lijkt zo in je post) dan ligt het dus niet aan de ET waarde... maar de banden die je er nu op hebt liggen zijn hoger en daarmee verandert de rolomtrek ook, wellicht dat ze daardoor bij max insturen eerder aanlopen.
Reimerink schreef: Ik merk dat ook al bij mijn 16" zomerbanden. Daarmee heb ik veel last van spoorvorming (met name Deventer-brug op de A1) terwijl ik met de 15" winterbanden helemaal geen last heb. Dus 17"? Beslist niet!
Tja... dit zegt niet zo veel... het gaat met name om de combinatie van velgmaat en bandmaat. Een grotere velg hoeft niet automatisch een bredere band te betekenen, waardoor extra spoorvorming niet automatisch aanwezig is.

Overigens vind ik onze S60 niet gevoelig voor spoorvorming met 225/45/17 banden! Zou het bij jouw S80 dan niet ergens anders aan kunnen liggen dan de velg/bandmaat?
Je hebt gelijk, de bandenmaat verschilt:
Zomerband: 215 / 55 R16
Winterband: 205 / 65 R15

Het bewuste stuk bij Deventer rijd ik heel regelmatg (oa ivm schaatsen) en de gevoeligheid voor spoorvorming was direct weg toen ik de winterbanden erom gelegd had. Andersom was de spoorvorming er weer toen de zomerbanden er weer omzaten. Ik denk dus niet dat het ergens anders aan ligt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Marc Lenssen
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 15.07.2007 - 12:40
Locatie: Haarlem

17 inch ligt echt heeel veel beter in de bocht. Ik ben op mijn S70 t5 van 215-40-17 naar de originele 205-50-16 gegaan. Deze laatsten zijn wel comfortabeler maar liggen stukken minder lekker in de bocht. Ik heb Michelin primacy voorop en lekker op spanning maar zelfs met een veerpootbrug drijf ik nog vrolijk de bocht uit op 16 inch. Had ik met de 17 geen last van (Michelin exalto). Maar goed, ik geef toch de voorkeur aan het comfort van de 16 want 215-40 is echt HARD....
215-40 loopt ook niet aan. 215-45 zou wel aanlopen en dat was geen optie. C70 en S60 hebben meer ruimte voor bredere banden heb ik begrepen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Marc Lenssen schreef:17 inch ligt echt heeel veel beter in de bocht.
Maar goed, ik geef toch de voorkeur aan het comfort van de 16 want 215-40 is echt HARD....
je kan ook bij je 16" tijdens het uitlijnen het camber een graadje negatief laten zetten.
dan ligt ie ook al véél strakker in bochten...
Gebruikersavatar
Marc Lenssen
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 15.07.2007 - 12:40
Locatie: Haarlem

Kostme dat niet mijn bandjes? Alsof ze al niet genoeg te lijden hebben....hsaahahhahaahahaha
Fijn boosten met mijn zwarte T5.............
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”