V70 2.0 (te) traag

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
P130
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
Locatie: Midden des lands

Mijn ouders komen net terug van vakantie en klagen nogal over het traagheid van hun V70 2.0 liter uit 1997. Ze zijn met de caravan (kleintje) weggeweest en mijn vader moest het gaspedaal helemaal indrukken om net 80 km/u te kunnen rijden in z'n vijf. Dat is toch niet normaal?

Ze schaamden zich dood op de snelweg. Vrachtwagens, andere caravans, alles haalden hen in. Een tunnel uitrijden ging met een gangetje van maximaal 60 km/u, in z'n vier. En dan waren ze nota bene nog naar Zeeland. De Ardennen kunnen ze op deze manier al helemaal vergeten...

Nu blinkt de auto sowieso al niet uit in vermogen. Optrekken gaat erg traag, heel erg traag. Is die 2 liter motor gewoon te krap bemeten voor deze auto? Of loopt de motor soms op vier poten ipv vijf?

Zojuist even mijn 440 1.8i ervoor gehangen en dat gaat echt als een speer. Je hebt amper het gevoel dat er iets achter hangt.

Wie weet raad (behalve verkopen ;-) ) ?
pena
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:50
Locatie: Delft

De 2 liter (4cyl) is natuurlijk een klein motortje voor een relatief zware auto, maar 120 km/u zou hij toch zeker moeten kunnen halen.

Het lijkt als of je een versnelling te hoog zit.
Bij, pak'em beet, 2000 toeren heb je niet veel trekkracht (het is geen diesel).
Is het soms een automaat? (de vraag is dan of de kick-down wel werkt?)
Volvo V40 2.0 aut 1998
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

De 2.0 in de V70 is een 5-cilinder motor.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De twee liter is eigenlijk een afrader. Veels te licht voor die auto. Qua brandstofverbruik valt ie hierdoor ook vies tegen, omdat ie steeds op z'n tenen moet lopen om een beetje mee te komen. Tot zo ver even mijn persoonlijke mening. Nu de feiten.

De wagen heeft 126 pk bij 6250 tpm en 170 Nm bij 4800 tpm. Dit verklaart het benodigde toerental als je meer van de motor vraagt. Zo behoeft de gangbaardere 140 pk variant slechts 5700 tpm en heeft deze 220 Nm bij 3750 tpm. Je hoeft dus niet eens in de auto te rijden, maar alleen even naar deze gegevens te kijken om te zien dat je geen hoge verwachtingen van deze 2 litermotor moet hebben.

Dan even terug naar jouw verhaal:

Je vader gebruikt de versnellingsbak absoluut verkeerd! Met deze combi kan/mag je absoluut geen 80 rijden in z'n 5. De 4 zou misschien nog net kunnen, maar ik denk dat de 3 bij deze snelheid (en deze motor) en een caravan er achter beter zou zijn. Het toerental is dan hoger, waardoor hij zijn kracht veel beter kan overbrengen. Hierdoor zal ook het branstofverbruik lager uitvallen, omdat de motor niet meer hoeft te ploeteren in zijn 5.

En dan een tunnel uit: 60 in zijn 4??? Dat is toch ook vragen om problemen? Met die snelheid, bult op en caravan zit je sowieso niet hoger dan de 3 en (afhankelijk van de stijlheid) was de 2e versnelling waarschijnlijk beter geweest.

De de raad die ik je (vader) kan geven: Informeer eens bij de ANWB voor een cursus "rijden met een aanhanger". Hier wordt o.a. uitgebreid ingegaan op het fonomeen koppel/vermogen/toerental. Met de V70 zelf is niets mis mee. Je moet de beperkingen van de auto (met aanhanger) kennen en accepteren en daarmee leren rijden.

Wat je sowieso als vuistregel kunt aanhouden: Wanneer je met een constante snelheid rijdt en iets gas bijgeeft, moet de auto daar direct op reageren. De wagen moet dus snelheid gaan verhogen. Wanneer dit niet gebeurt, zit je op dat moment in een te hoge versnelling.

Gr, Erwin.
Rij-instructeur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
P130
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
Locatie: Midden des lands

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Mijn vader rijdt meestal in de lage toeren. Zuinig, dachten we altijd... niet dus. Nu slurpt die auto sowieso al ontzettend (net 1:10 ofzo), maar ik ben benieuwd of een hoger toerental dat verbruik misschien wat omlaag haalt.

Het is het proberen waard in ieder geval! Alleen qua comfort natuurlijk weer wat minder als je de motor steeds moet laten loeien in de hoge toeren. Oordoppen in dus :-)

Overigens vind ik op Marktplaats bijvoorbeeld bijna geen V70 2.0 liter uitvoeringen. Zijn die zo weinig gemaakt? Men kwam er zeker al snel achter dat de 2.0 liter ontoereikend was voor de zware auto... :(
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Oceanracer schreef:De twee liter is eigenlijk een afrader. Veels te licht voor die auto. Qua brandstofverbruik valt ie hierdoor ook vies tegen, omdat ie steeds op z'n tenen moet lopen om een beetje mee te komen. Tot zo ver even mijn persoonlijke mening. Nu de feiten.
Al eens met een 2.0 gereden? Blijkbaar niet want je vergeet ff voor het gemak dat de motor wel de vijfcilinder soepelheid heeft. En ik heb een twee liter MT met airco dus geloof dat ik het wel weet.

Ja, de motor heeft geen pk's over en nee, je moet m niet met een AT hebben. Ik kom met volledige campingbepakking of met 5p in de auto makkelijk op de 200/uur. En met 4p, volbepakt en koffer op het dak trekt ie m makkelijk naar Val thorens. Heb er ook trailers achter gehad, autoambulance met Ford model A erop. Of een cross auto op de trailer en 4p in de auto. Heb nog nooit gehad dat ik niet wegkwam. Dus zeggen dat ie veels te licht is klopt niet. Mag ik jouw stelling in twijfel trekken na mijn bijna 100.000km met mijn 850?

Ik zeg niet dat het een ideale caravantrekker is want dan lieg ik. Maar voor normaal verkeer voldoet ie gewwon. Nee, je kan er niet mee racen en ja, veel auto's zijn sneller. maar dat interesseert me geen moer. De 2.0 klinkt het lekkerste :-)

Zelf heb ik het idee dat er iets niet goed is met deze V70. Want met goed toerenmaken moet je toch een eind kunnen komen. Maar inderdaad, de motor wil wel toeren hebben.

De 2.0 is voor MY 1995 850 geintroduceerd. In andere landen waren er al 2 liters leverbaar. De eerste S70-V70's hadden de motor ook, geloof vanaf MY98 niet meer. Door de prijstelling viel dit model net in een interressante prijsklasse, alhoewel het nooit een groot succes is geweest.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

VolvoMafia schreef:Zelf heb ik het idee dat er iets niet goed is met deze V70. Want met goed toerenmaken moet je toch een eind kunnen komen.
Walter, Oceanracer zegt toch zo'n beetje hetzelfde als jij.
Oceanracer schreef:Je vader gebruikt de versnellingsbak absoluut verkeerd! Met deze combi kan/mag je absoluut geen 80 rijden in z'n 5.
hogere toeren maken.
anders trekt ie echt geen (grote :wink: ) worst van tafel...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

P130,

Over het algemeen kun je inderdaad stellen dat lage toeren zorgen voor een lager gebruik. Zo wordt dit ook bij "het nieuwe rijden" gepromoot. Dit gaat echter alleen op onder "normale" omstandigheden. Er kunnen zich dus omstandigheden voordoen, waarin het beter is om meer toeren te maken, teneinde de motor makkelijker zijn werk te laten doen. Of dit direct een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik heb je mij niet horen zeggen. Ik weet natuurlijk de rijstijl van je vader niet, maar ik vind de genoemde 1 op 10 niet onaardig.

Qua comfort zou je kunnen stellen dat dit misschien iets minder is, maar ik vind zelf het geluid van een 5 cilinder benzine niet vervelend om te horen. Die 5e versnelling moet je vader met de caravan gewoon niet meer gebruiken. Als de 4 wel lukt (even proberen met 't genoemde trukje), zal het met het geluid ook wel meevallen, denk ik. Kwestie van wennen. En even een bergje nemen, is ook geen kwelling voor je trommelvliezen, want dit duurt zeker geen eeuwigheid. Bij valsplat en/of tegenwind zal de 3e versnelling misschien wel gaan vervelen, maar het is in elk geval beter voor je motor en je wordt niet meer ingehaald door de genoemde combinatie's. Dat scheelt je vader vast zoveel ergenis en schaamte, dat ie het geluid van de roffel op de koop toe neemt.

Ik denk dat je de reden voor de lage verkoopcijfers zo goed hebt weergegeven. Voor weinig geld meer (ca € 1000,00) kreeg je al een 140 pk versie. Die zijn ook vaker als demo ingezet. Daar wordt vaak de keuze op gebaseerd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

VolvoMafia,

Gezien je reactie voel jij je enigzins gekrenkt door mijn reactie. Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet. Zo heb ik wel degelijk proefgereden in een V70 2.0 classic en was/is mijn mening dat de motor te licht is voor die auto. De auto was technisch niets mis mee, zag er goed uit, had een aantrekkelijke km-stand en ook een goede prijs. Toch heb ik de auto laten staan voor de motor. Een/mijn mening is bebaseerd op ervaring en gevoel. Je zult het er dus mee moeten doen. Zo zal menigeen ook een mening hebben over mijn motor. Prima toch?

Ik beweer toch ook niet dat je er geen aanhanger achter moet hangen? Ik stel slechts dat je geen hoge verwachtingen van de motor moet hebben. Wanneer je de beperkingen van de motor/auto in je achterhoofd houdt en daar je rijstijl/snelheid op aanpast is het geen probleem. Dat je dan wel voldoende toeren moet maken om de combinatie op snelheid te houden is dan geen nieuws. Als je dit voor lief neemt en je "solo" een rustige rijder bent hoeft er met de keuze van een 2 liter niets mis mee te zijn. Sterker nog: Ze zijn voordeliger in aanschaf omdat ze minder gewild zijn, dus kan het dan zelfs interessant zijn.

Het "probleem" van topicstarter (of eigenlijk van zijn vader) is dus niet de auto zelf, maar het gebruik van de auto. Wanneer niet stevast een te hoge versnelling was gebruikt, was de rit ongetwijfeld een stuk beter verlopen. Maar tot die conclusie was je zelf ook gekomen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik vond de reactie te kort door de bocht. De 2.0 wordt vaak als een bastaard beschreven terwijl die motor mij in het geheel niet tegenvalt. Tuurlijk, de sterkere hebben voordelen maar dat is maar net wat je zelf wilt. Ik wil alleen duidelijk maken dat je best met een kar erachter kan rijden, zette m gewoon bij 80 in zijn 5 en hier in NL gaat dat goed. bergen/bergachtig gebied is een ander verhaal.

Ik beaam ook dat je hogere toeren moet draaien. Ik ben zelf niet echt een rustige rijder en ga graag door tunnels :-D en red ook rond de 1:10. Wat mij ook meevalt. Maar ik sluit ook niet uit dat er iets niet goed is met deze V70, vind de problemen iets te extreem.

Vind het inderdaad vervelend dat de motor steeds afgezeken wordt, vaak door mensen die dat op papier bvepalen. Als je er mee hebt gereden en het is niet naar je zin, voldoet ie niet voor hetgeen jij wilt doen. Maar een ander kan er zielsgelukkig mee zijn, vandaar dat ik fel reageer als de motor wordt
afgefakkeld.

Walter
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
scania164
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2007 - 15:17

Hallo
Ben het helemal met Walter eens!
Daarbij komt ook nog eens dat deze soepele motoren astronomische km standen bereiken!!
Een hele fijne motor die 5 cil,dus ook die 2l.

Chris
S80thebest
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.06.2007 - 20:21

Ik heb wel eens een keer proef gereden in een 2.0 S70 lpg met 220000 km op de teller. De auto was dealeronderhouden. De auto was niet ( ik herhaal) niet vooruit te branden/schroeien !!! bij 140 km/h was het op, meer kwam er niet uit!!! kortom ik denk niet dat het aan de rijstijl van je vader ligt. Wat hij deed zoals jij het beschrijft is meer dan normaal!! alleen die 2.0 trekt dat niet. De auto alleen al weegt al te veel voor het koppel/vermogen wat de 2.0 levert. Mijn mening over de 2.0 S70 ?? niet doen!!! nooit!! als je em al hebt, niet te veel van verwachten. Een 4 cylinder 2.0 is misschien minder soepel maar levert meer bruikbare prestaties. ( wel met hogere toeren maar toch)
S80thebest
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 24.06.2007 - 20:21

Trouwens.... wel een mooie auto... Maar dat staat buiten elke discussie op dit forum!! (daarom baalde ik ook met die proefrit dat i zo lui was anders had ik em gekocht)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

S80thebest schreef:Ik heb wel eens een keer proef gereden in een 2.0 S70 lpg met 220000 km op de teller. De auto was dealeronderhouden. De auto was niet ( ik herhaal) niet vooruit te branden/schroeien !!! bij 140 km/h was het op, meer kwam er niet uit!!! kortom ik denk niet dat het aan de rijstijl van je vader ligt. Wat hij deed zoals jij het beschrijft is meer dan normaal!! alleen die 2.0 trekt dat niet. De auto alleen al weegt al te veel voor het koppel/vermogen wat de 2.0 levert. Mijn mening over de 2.0 S70 ?? niet doen!!! nooit!! als je em al hebt, niet te veel van verwachten. Een 4 cylinder 2.0 is misschien minder soepel maar levert meer bruikbare prestaties. ( wel met hogere toeren maar toch)
Die S70 2.0 had 126pk´s beschikbaar voor +/- 1400kg en moest 6250t/min draaien om die af te geven, hij presteerde dan ook zeker veel beter dan de hier geschetste 140km/uur, mogelijk is de lpg installatie de spelbreker geweest.
De nieuwe S80 en V70 krijgen ook 2.0 liters maar dan 4 cilinders van 145pk, dit voor auto´s met een wagengewicht van 1600kg´s, de constatering dat een 2.0 ondergemotoriseerd is derhalve bepaald geen juiste, dat hij niet "snel" is mogelijk wel, maar had je een snelle auto willen hebben had je waarschijnlijk weer geen 2.0 gekozen.
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

Daar ben ik het mee eens, op de teller kun je 200 krijgen als je wilt. Hoewel het geen snelle auto is en je op zich kunt zeggen dat bij dit type auto een krachtigere motor beter past, is ie zeker niet langzaam. Dus geen vaart kunnen maken bergop en niet boven 140 uit kunnen komen is bij een S70 2.0 die correct functioneert niet aan de orde. Je bent net zo snel als Astra's en Golfs 1.6 en die komen heel aardig met het verkeer mee, ook bergop.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb zelf ook zo'n Golf IV Highline 1.6 gehad en vond deze niet vooruit te branden. Zo zie je maar, smaken (en gevoel) verschillen. Verder niets ten nadele van de Golf 1.6 of de Volvo 2.0. Als iemand er tevreden mee kan zijn, is er helemaal niets mis mee. Verder is natuurlijk alle waar naar z'n geld. Als je vlot van A naar B wilt (optrekken) dan moet je een turbo nemen. Kost wat (meer) en trekt lekker vlot weg.

En je moet niet met 60 km/u in de 4e versnelling uit een tunnel willen rijden. Dat lukt mij ook niet met m'n Kip van 1300 kg ondanks de 170 pk. En bij 80 km/u rijd ik (met de caravan) ook niet in z'n 5.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Campy
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 01.01.2007 - 20:18

Dat die motor van de Golf 1.6 te wensen overlaat ben ik zeker met je eens. Bij lage en middelhoge toeren is er niemand thuis. Maar als je echt gaat trappen (hoge toeren) kun je bijvoorbeel best een viaduct snel omhoog rijden, toch? 't Is zeker waar wat je zegt, juist bij zwakkere motoren is het erg belangrijk om in het juiste toerengebied te zitten als je kracht verlangt, dus niet met 60 / u in z'n vier omhoog rijden. Daar komt je misschien nog mee weg met een grote turbomotor maar niet met een instapper.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Diezelfde 1.6 102pk Benzinemotor kom nu ook nog in de Passat tegen, die er dan nog steeds 1300kg achter mag hebben (op een eigen gewicht van 1350kg en een laadvermogen van 600kg's)
Volvo for life
Marijn van D.
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 17.05.2007 - 14:45

:spam1:
Kan die discussie misschien HIER http://www.vwforum.nl/
ff verder gaan?
:banghead:
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”