Chiptuning van een S80 T6
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is deels marketing deels het werk. Een bedrijf moet een gemiddeld bedrag hebben voor een chipbeurt. Nu zal iemand met een focus diesel minder voor zijn tuning over hebben als iemand met een V70R om maar wat te noemen. Logisch dat je op die manier elke markt pakt. Daarnaast zijn de nieuwe modellen altijd weer lastiger te tunen. De fabrikant bouwt steeds lastiger te decoderen checks in waardoor de software steeds moeilijker te kraken is. Als het klusje eenmaal geklaard is kan de prijs langzaam omlaag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Laten we het antwoord idd maar afwachten van Hartog... ik heb ook wel ideen, maar dat blijven speculaties..edraket schreef: Daarnaast zijn de nieuwe modellen altijd weer lastiger te tunen. De fabrikant bouwt steeds lastiger te decoderen checks in waardoor de software steeds moeilijker te kraken is. Als het klusje eenmaal geklaard is kan de prijs langzaam omlaag.
Ik weet wel dat een tuning snel een halve dag of soms wel langer duurt.
De S40 van een vriend van is bijna een dag weggeweest voor de tuning...
Maatwerk is altijd moeilijker (beter) dan ingekochte software laden..
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Blijft lastig hè?edraket schreef:Is deels marketing deels het werk. Een bedrijf moet een gemiddeld bedrag hebben voor een chipbeurt. Nu zal iemand met een focus diesel minder voor zijn tuning over hebben als iemand met een V70R om maar wat te noemen. Logisch dat je op die manier elke markt pakt. Daarnaast zijn de nieuwe modellen altijd weer lastiger te tunen. De fabrikant bouwt steeds lastiger te decoderen checks in waardoor de software steeds moeilijker te kraken is. Als het klusje eenmaal geklaard is kan de prijs langzaam omlaag.
Volvo 940 SE
- pedro sr.
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:17
- Contacteer:
De 200pk grens is een grens zonder specifieke reden, maar de grens moet ergens liggen, ook de leeftijdgrens is er om een streep te trekken.
Wij willen niet voor elk type auto met een bepaald type computer een eigen prijskaartje, dat wordt erg verwarrend.
de reden dat dze grens er is: Gemiddeld genomen zijn motoren met een hoog vermogen technisch complexer, een 1100cc Kia picanto motor is eenvoudiger te tunen dan een Bugatti Veyron krachtbron om maar meteen een extreem voorbeeld te geven, de techniek/hardware is veel uitgebreider en complexer, de motor is gevoeliger voor de afstemmingen, alle hardware heeft extra aansturing vanuit de computer nodig, allemaal zaken waar ik als tuner rekening mee moet houden.
Om een 2.0 benzinemotor zonder turbo en variabele kleptiming goed te tunen moet ik rekening houden met een tiental kenvelden en nog eens 10 begrenzers.
Voor een 2.0T4 motor zijn dit al 40-50 kenvelden, een T6 motor 70-80, en ga zo maar door, meestal zijn de hoogvermogen motoren de meer geavanceerde en dus lastiger en tijdrovender om te tunen.
Dit gaat niet altijd op, een 1.4TSI met turbo en kompressor is bijvoorbeeld ook een "lastige", terwijl deze geen 200pk haalt............Terwijl een bijvoorbeeld Ford V6 zonder poespas 200pk+ heeft en een stuk eenvoudiger te tunen is, het gaat dus niet altijd op, maar gemiddeld genomen wel, er moet een duidelijke grens zijn.
Het "uitpluizen" van een nieuw type ecu is lastig en tijdrovend, als ik een prijs zou hanteren op basis van tijd die ik erin steek betaald de eerste klant die met een nieuw type motor komt 10.000 euro en de klant die met eenzelfde type auto na 8 jaar komt 35 euro.
Dit is natuurlijk niet reeel, wel vind ik het reeel dat de meest recente wagens iets duurder zijn vanwege de extra tijd die erin gaat zitten, na verloop van tjd wordt dit vanzelf minder.
Windows 95 koop je nu ook voor minder als 12 jaar geleden. Zo werkt dat.
Als je morgen met een 2.5TDI motor komt kan ik in principe na een half uur klaar zijn en moet je toch een aanzienlijk bedrag aftikken terwijl het voor mij een "relatief peuleschilletje is", zo werkt het nu eenmaal, ik hoor nooit iemand zeggen: kijk Pedro hier heb je 1200 euro i.p.v. 600 euro omdat je 2 weken tot diep in de nacht bezig bent geweest met het ontcijferen van dit type computer..........., het gemiddelde maakt de prijs.
Windows Vista is zelfs maar 1 keer geschreven en wordt daarna op miljarden schijfjes gekopieerd en verkocht voor 100 euro+, dat cd-rommetje kost geen 10cent............... Bij ons krijg je dan in ieder geval nog een uniek maatgeschreven programma......... (de ontwikkeling maakt de prijs, net als bij nieuwe auto's b.t.w.)
.............en uiteindelijk is chiptunen niet duur als je ziet wat je ervoor terug krijgt en geloof mij maar, chiptunen is voor mij geen "easy money", dat is keihard beulen voor een gemiddeld/normaal inkomen, er komt echt meer bij kijken dan even wat binaire flauwekul flashen!!
Wij willen niet voor elk type auto met een bepaald type computer een eigen prijskaartje, dat wordt erg verwarrend.
de reden dat dze grens er is: Gemiddeld genomen zijn motoren met een hoog vermogen technisch complexer, een 1100cc Kia picanto motor is eenvoudiger te tunen dan een Bugatti Veyron krachtbron om maar meteen een extreem voorbeeld te geven, de techniek/hardware is veel uitgebreider en complexer, de motor is gevoeliger voor de afstemmingen, alle hardware heeft extra aansturing vanuit de computer nodig, allemaal zaken waar ik als tuner rekening mee moet houden.
Om een 2.0 benzinemotor zonder turbo en variabele kleptiming goed te tunen moet ik rekening houden met een tiental kenvelden en nog eens 10 begrenzers.
Voor een 2.0T4 motor zijn dit al 40-50 kenvelden, een T6 motor 70-80, en ga zo maar door, meestal zijn de hoogvermogen motoren de meer geavanceerde en dus lastiger en tijdrovender om te tunen.
Dit gaat niet altijd op, een 1.4TSI met turbo en kompressor is bijvoorbeeld ook een "lastige", terwijl deze geen 200pk haalt............Terwijl een bijvoorbeeld Ford V6 zonder poespas 200pk+ heeft en een stuk eenvoudiger te tunen is, het gaat dus niet altijd op, maar gemiddeld genomen wel, er moet een duidelijke grens zijn.
Het "uitpluizen" van een nieuw type ecu is lastig en tijdrovend, als ik een prijs zou hanteren op basis van tijd die ik erin steek betaald de eerste klant die met een nieuw type motor komt 10.000 euro en de klant die met eenzelfde type auto na 8 jaar komt 35 euro.
Dit is natuurlijk niet reeel, wel vind ik het reeel dat de meest recente wagens iets duurder zijn vanwege de extra tijd die erin gaat zitten, na verloop van tjd wordt dit vanzelf minder.
Windows 95 koop je nu ook voor minder als 12 jaar geleden. Zo werkt dat.
Als je morgen met een 2.5TDI motor komt kan ik in principe na een half uur klaar zijn en moet je toch een aanzienlijk bedrag aftikken terwijl het voor mij een "relatief peuleschilletje is", zo werkt het nu eenmaal, ik hoor nooit iemand zeggen: kijk Pedro hier heb je 1200 euro i.p.v. 600 euro omdat je 2 weken tot diep in de nacht bezig bent geweest met het ontcijferen van dit type computer..........., het gemiddelde maakt de prijs.
Windows Vista is zelfs maar 1 keer geschreven en wordt daarna op miljarden schijfjes gekopieerd en verkocht voor 100 euro+, dat cd-rommetje kost geen 10cent............... Bij ons krijg je dan in ieder geval nog een uniek maatgeschreven programma......... (de ontwikkeling maakt de prijs, net als bij nieuwe auto's b.t.w.)
.............en uiteindelijk is chiptunen niet duur als je ziet wat je ervoor terug krijgt en geloof mij maar, chiptunen is voor mij geen "easy money", dat is keihard beulen voor een gemiddeld/normaal inkomen, er komt echt meer bij kijken dan even wat binaire flauwekul flashen!!
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
- Locatie: Groningen
bedankt voor het uitgebreide verhaal, dit heeft wel het een en ander in perspectief gebracht...
Toch vraag ik me af waarom je dan geen onderscheid op type motor (atmosferisch of turbo) en aantal cilinders maakt, dat lijkt me volgens jou verhaal toch eerlijker...?
Toch vraag ik me af waarom je dan geen onderscheid op type motor (atmosferisch of turbo) en aantal cilinders maakt, dat lijkt me volgens jou verhaal toch eerlijker...?
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
ene auto heeft los van motor/cylinders nu eenmaal een meer sophisticated motormanagementdavidjoost schreef:bedankt voor het uitgebreide verhaal, dit heeft wel het een en ander in perspectief gebracht...
Toch vraag ik me af waarom je dan geen onderscheid op type motor (atmosferisch of turbo) en aantal cilinders maakt, dat lijkt me volgens jou verhaal toch eerlijker...?
V70 '05 R | m66 | ceramic downpipe | do88 intercooler |stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Kijk, duidelijke uitleg!
Trouwens, als we toch... nee, dat gaat te ver offtopic.
Trouwens, als we toch... nee, dat gaat te ver offtopic.
Volvo 940 SE
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
écht niet...bart simpson schreef:trap je bij +/- 150 je gas vol in terwijl het nat is beweegt een T6 doorgaans toch wat opzij