Probleem met Lpg(bi-fuel)

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
S60bi-fuel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.03.2007 - 23:12

Wie weet wat er aan de hand is? Ik heb een S60 bi-fuel S 60 bj 2002 die na een poosje stopt met het op gas rijden(soms na 5km en soms pas na 2 dagen hoewel de tussenpozen steeds korter worden) .Als ik overschakel op benzine is er niets meer aan de hand.Na de auto uitgezet te hebben doet tie het soms wel weer maar soms ook niet(ook hier zit geen duidelijke periodes in).Bij vlot optrekken houdt hij merkbaar in.
De auto is altijd in onderhoud geweest bij Volvo dealers(ik heb hem zelf nu een 8 maand).
Ik heb het met mijn eigen dealer over gehad maar die zei dat hij er geen verstand van had en dat ik bij een gasspecialist moest zijn.Dit heb ik gedaan maar deze had van Bi-fuels geen verstand(omdat de tank verborgen zit).Dus ik de grote dealer in de buurt gebeld maar ook die moest eerst verder informeren omdat hij ook niet zoveel verstand van bi-fuels had!Hij zij mij dat, als het de brandstofpomp was ,de gehele tank vervangen moest worden wat minimaal 1200euro ging kosten!!!
WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN!!!
emielkosse
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 29.05.2006 - 14:07

Het lijkt mij dat je bij een echte Volvo Dealer (dus geen specialist) toch wel uit de voeten moet komen met dit probleem.

Juist het mooie van BI-FUEL is het verborgen tank systeem....
AfbeeldingAfbeelding
[ VOLVO FOR LIVE ]
Gast

Als eerste: @Ben kan jij dit topic verplaatsen naar de juiste plaats?

Die gasspecialist weet ook niet waar hij het over heeft.
Jouw auto is voorzien van een Necam systeem (verdamper + gasverdeelhuis).
In de tank is geen pomp geplaatst.
Je geeft de km-stand niet aan. Wat is deze?

Zo als je het nu verteld zijn er sowieso 3 mogelijke defecten of een samenloop van deze.
Ik zal ze beschrijven van goedkoop naar duur;
1) Gasfilters vervangen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051

2) Gasverdeelhuis reviseren dan wel vervangen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050

3) ETM (gasklephuis) geeft storing. Deze laatste zou kunnen maar dan moet er eigenlijk ook een storingsmelding zijn.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

daar ben je dan ook lekker mee.
een originele Bi-Fuel en niemand die er verstand van heeft. :roll:
hier klopt toch ergens iets niet als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3784
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

) ETM (gasklephuis) geeft storing. Deze laatste zou kunnen maar dan moet er eigenlijk ook een storingsmelding zijn.

ik denk als de ETM een storing geeft,deze ook op benzine merkbaar moet zijn
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40894
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Verplaatst naar S60 rubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
S60bi-fuel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.03.2007 - 23:12

AlexV70
Alvast bedankt voor deze tips.Ik neem ze mee naar de gasspecialist en zullen eens kijken wat hij dan zegt(hij staat toch zeer goed bekent in de wijde omgeving).De auto heeft 180.000km gelopen.
Gast

toppertje schreef:) ETM (gasklephuis) geeft storing. Deze laatste zou kunnen maar dan moet er eigenlijk ook een storingsmelding zijn.

ik denk als de ETM een storing geeft,deze ook op benzine merkbaar moet zijn
Niet perse, omdat gas toch wat gevoeliger is. Bij storingen schakelt de computer automatisch over naar benzine.
Nadeel; je kan niet weer terug naar LPG.
Niet anders, dan motor uit en en opnieuw starten.
cees hogendijk
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.03.2007 - 20:54

S60bi-fuel,

Hallo S60 bi-feul

Ik heb het zelfde probleem, mijn gasklep huis is inmiddels vervangen maar het probleem blijft. Nu is mijn vraag is u probleem inmiddels opgelost?
Zoja op welke manier?

Groeten
Cees Hogendijk
S60bi-fuel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.03.2007 - 23:12

hallo Cees,

S-60 gaat volgende week donderdag naar de gasspecialist.Ik heb met de baas gesproken en die wist in ieder geval wel waar ik het over had en hoe een bi-fuel in elkaar zit(Necam systeem).Ik heb weer iets hoop dat het goed komt.Wordt vervolgd.
S60bi-fuel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.03.2007 - 23:12

Hoera!! Het probleem is opgelost.Het was idd het gasklephuis.Hij houdt soms nog wel enigszins nog in bij het optrekken maar vooruit,laten we hierover niet meer klagen.Het volgende is wel weer om te klagen.Bij de algehele controle bleek de condesor v/d airco niet meer te werken hoewel de airco nog wel werkt!?2 maand geleden het slot en stabiliteitstangen laten vervangen.Het word een dure aangelegenheid zo ,Volvo rijden.Ik heb hem pas 8 maand.
Gast

Dus gasklephuis ETM bij de Volvo-dealer?
En wat heeft de gas-specialist dan gedaan? (Gasverdeelhuis en filters?)
S60bi-fuel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.03.2007 - 23:12

De gas-specialist heeft niets gedaan want wederom zei die dat hij hem niet kon uitlezen.Dus toen maar bij de Volvo dealer gebracht.Vandaag reed hij weer prima.Hopen dat het zo blijft.Kosten waren trouwens 432 euro.
Gast

S60bi-fuel schreef:De gas-specialist heeft niets gedaan want wederom zei die dat hij hem niet kon uitlezen.Dus toen maar bij de Volvo dealer gebracht.Vandaag reed hij weer prima.Hopen dat het zo blijft.Kosten waren trouwens 432 euro.
Dat moet wel een gasverdeelhuis zijn geweest. Stevig prijs trouwens!
Maar een ETM kost heel wat meer. :wink:

Trouwens een gasspecialist die zegt dat hij hem niet uit kan lezen is geen specialist. Het gaat nl. niet om het uitlezen.
Want ook bij de dealer zal je geen storingsmelding krijgen dat een bepaald onderdeel van de gasinstallatie kapot is.
Dat blijven algemene meldingen.

Ik neem aan dat ze de LPG filter(s) ook hebben vervangen, want verdeelhuizen gaan veelal stuk door smerige filters (2),
de kleinste vervuilling zal ook je nieuwe verdeelhuis t.z.t. weer om zeep helpen.
Ook het inhouden kan daar heel goed door worden veroorzaakt!

Zijn de verdamperdrukken nog gecontroleerd? Kan je namelijk ook afstellen!
Marcelvv
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.05.2007 - 18:36

Ik heb exact hetzelfde probleem: S60 slaat tijdens het rijden op LPG zomaar af. Op benzine verder rijden gaat prima. Na +/- 10 minuten stilstaan werkt alles op LPG weer prima, totdat 'ie weer afslaat. Auto is eerst bij eigen garage geweest die spoeltjes heeft vervangen: niets verholpen. Auto is daarna bij de Volvo-dealer geweest die het gasverdeelhuis heeft schoongemaakt: niets geholpen. Toen naar gasspecialist die het gasverdeelhuis heeft gereviseerd: niets geholpen. Weer terug naar gasspecialist: toen werd een lekkende verdamper geconstateerd. Maar wederom: nog steeds hetzelfde probleem... Zijn nu verder aan het zoeken, maar het probleem komt ze absoluut niet bekend voor... Word er inmiddels behoorlijk moedeloos van..

Ben benieuwd naar de anderen of het probleem (nog steeds) verholpen is en ook wat eea heeft gekost. Heb de auto nu een jaar (165.000 km).
Gast

Marcelvv schreef:Ik heb exact hetzelfde probleem: S60 slaat tijdens het rijden op LPG zomaar af. Op benzine verder rijden gaat prima. Na +/- 10 minuten stilstaan werkt alles op LPG weer prima, totdat 'ie weer afslaat. Auto is eerst bij eigen garage geweest die spoeltjes heeft vervangen: niets verholpen.
Spoeltjes?? Dacht ik (bijna) alles te weten op BiFuel gebied. :wink:
Kan je het iets duidelijker omschrijven? Waar, wat, welk spoeltje enz....?

Jouw probleem klinkt toch echt als een filter probleem. Deze dus: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9051
Als er namelijk een klein strubbeling is in de gastoevoer zal de computer automatisch overschakelen naar benzine.
Ik heb precies hetzelfde gehad en geen dealer die het wist. Tot een gasspecialist begon over filters.

Trouwens, onder het rijden afslaan of overschakelen naar benzine??

Ik ga er vanuit dat je GEEN melding op je dashboard krijgt in de vorm van een lampje of bijvoorbeeld "motormanagementservicevereist" in je display.
Als dat krijgt kan ook de ETM defect zijn, want ook dan rijdt hij alleen nog op gas.

Ik ben benieuwd, tot horens.
Marcelvv
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 01.05.2007 - 18:36

Bedankt voor je reactie. De auto slaat echt helemaal af en schakelt niet zelf over naar benzine. Ik moet hem echt handmatig overzetten. Na het afslaan start de auto ook erg slecht (duurt lang). Als ik op gas start slaat die meteen weer af. Pas nadat ik ongeveer 10 minuten stil heb gestaan en het lampje van de gasschakelaar eerst weer gaat knipperen (inregelen van bezine naar gas?) dan werkt alles weer.

Op factuur van gasspecialist staat dat het filter in de drooggasslang al is vervangen. Van die spoeltjes heb ik zelf weinig verstand, maar je schijnt 2 spoelen te kunnen wisselen. Denk dat het dat toch geen filterprobleem is?
Gast

Je moet het filter in de leiding bij de gasafsluiter vervangen. De natte dus!!!
Ik denk dat het filter van de verdamper naar het gasverdeelblok is vervangen. De droge dus!!!!
Als je er toch bent, vraag dan even naar die spoeltje. Ik word nu toch wel heel nieuwsgierig!
en uh... succes. :P
Gebruikersavatar
avstrate
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09

Hallo allen,

Ik heb een volvo s60 Bi feul. Laat je niet gek maken met al die oplossingen. Ga naar de autogasservice in Arkel. Laat je hele gasinstalatie reviseren. Gasverdeelhuis en de filters. Maak dan je gasklephuis schoon met thinner. Dat kan eenvoudig. Maak de slang los aan het gasklephuis en til de gasklep omhoog. Maak met een doekje met een beetje thinner vooral de onderkant schoon. Je weet dan niet wat je meemaakt. loopt als een gek.
Als het gasklephuis vuil is registreert die fouten. Nadat je hem schoongemaakt hebt, kan het zijn dat hij wat harder loopt staionair. Dat is tijdelijk, niet schikken. Hij regelt zichzelf in.
Gast

Dat hij harder stationair gaat lopen, komt om dat je met de handjes aan de gasklep hebt gezeten. Dat vind hij niet fijn.
Niet in alle gevallen zal dit dan ook goed komen, daarbij komt dat alle rommel je spruitstuk in gaat.
De pakking kost maar € 1,80, .....dus waar hebben we het over.

De opmerking met: "laat je niet gek maken met al die oplossingen", overtuigd mij dus niet van jouw kennis op BiFuel gebied.
Maar wie weet heb jij gelijk! :P
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”