je kan het wel meten, maar je hebt er weinig aan omdat je daaruit niet kan afleiden wat de adviesspanning bij koude banden is, de temperatuur van banden is aan schommelingen onderhevig afhankelijk van gereden snelheid, temperatuur wegdek, veel of weinig bochten gemaakt etc. Als je dus bv 2.8 (warm) meet weet je niet wat dat koud zal zijn; koud zou dat 2.2 kunnen zijn maar misschien ook wel 2.5, afhankelijk van de omstandigheden, dus weet je nooit hoe je moet corrigeren om de juiste adviesspanning bij koude banden te krijgen.
Meet en corrigeer daarom altijd je banden koud. Warm meten heeft alleen zin als je een band niet vertrouwt; als je dan bv 2.8-2.7-2.8-1.9 meet weet je dat er één niet goed is en moet je die ook op 2.8 zetten. Verder wegblijven bij de spanningsmeters onderweg bij de pomp; in 90% van de gevallen wijken ze enorm af door ruw gebruik en gemis aan ijkmomenten.
Bandenspanning
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Warme lucht zet uit -> spanning hoger. Dus hij wil zeggen, als je warme banden naar zeg, 2.5 bar gaat opblazen zijn ze koud maar 2.2 bar -> (in sommige gevallen) te laag
Maw, als je met warme banden meet is de spanning eigenlijk lager dan hij lijkt, waardoor mensen denken: de spanning is goed, en ze eigenlijk met te zachte banden rijden. Dus daar moet je 0.2-0.3 bar voor corrigeren.
Edit: wat ps-amazon zegt dus
Maw, als je met warme banden meet is de spanning eigenlijk lager dan hij lijkt, waardoor mensen denken: de spanning is goed, en ze eigenlijk met te zachte banden rijden. Dus daar moet je 0.2-0.3 bar voor corrigeren.
Edit: wat ps-amazon zegt dus
- eFFe
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 10.04.2009 - 14:22
Nu rijd ik met 2.5 rondom en achter meer indien beladen. Dat is dus hoger dan af fabriek geadviseerd. Alsnog slijten mijn banden aan de buitenkanten harder dan in het midden. En dat komt niet vanwege het ronden van rotondes met Mach 3. Ik rijd altijd met Michelin.
Zijn er meer mensen die deze klacht hebben?
Zijn er meer mensen die deze klacht hebben?
Gezin: V70 Classic Europa exclusive 2.4 140pk 2000 285000km+
Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km
Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
Mooi weer: VW Golf 1 Cabriolet 1.8 95pk 1992 157000km
Zij, maar sinds de baby ik: Peugeot 106 XS Premium 1.4 75pk 2003 120000km
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
allereerst gefeliciteerd met je verjaardag!
op afstand een diagnose stellen van bandenslijtage zonder band (en auto) te zien en te kunnen voelen is vrijwel onmogelijk; ga eens langs een goede bandenspecialist; misschien is je meetapparatuur van de leg of klopt er iets niet in de sporing
op afstand een diagnose stellen van bandenslijtage zonder band (en auto) te zien en te kunnen voelen is vrijwel onmogelijk; ga eens langs een goede bandenspecialist; misschien is je meetapparatuur van de leg of klopt er iets niet in de sporing
- Turbo Will-I-Am
- 2nd Gear member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08.03.2012 - 23:10
- Locatie: Wijhe
- Contacteer:
Zit op rondom 2.5 bar en het rijdt heerlijk!
Voorheen: Seat Toledo V5
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
Voorheen: Volvo C70 T5 Automaat
Nu: S60 D5 Summum, Tunex Stage II
Werk: Volvo V40 D2 (2015)
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
De bandenspanning die de constructeur als advies opgeeft ( voor jouw wagen ) staat aan de binnenzijde van het tankklepje op een sticker. Ook kan je dit terug vinden in het instructieboekje. Dit is afhankelijk of je met volle belasting ( volgeladen ) rijd of als je veel boven de 160km/u rijd.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 02.08.2016 - 17:28
Ik gebruikte steeds een bandenspanning van 2.5, dat is ook wat de sticker aangeeft voor de volvo C70 met 2 passagiers.
Nu merkte ik dat bij de bandenwissel de garagist er 3 bar op had gezet. (pas een 3-tal maanden later gemerkt)
Een pak boven wat Volvo adviseert maar ik heb wel de indruk dat het goed is voor het verbruik. Desondanks ik al meer dan 200.000km op de teller heb is het gemiddelde verbruik op deze maanden een halve liter gedaald.
De nieuwe banden zullen natuurlijk ook wel wat helpen maar ik vraag me toch af of ik nu niet die 3 bar ga aanhouden.
Mijn vraag is of dit kwaad kan als Volvo zelf 2.5 aangeeft.
Nu merkte ik dat bij de bandenwissel de garagist er 3 bar op had gezet. (pas een 3-tal maanden later gemerkt)
Een pak boven wat Volvo adviseert maar ik heb wel de indruk dat het goed is voor het verbruik. Desondanks ik al meer dan 200.000km op de teller heb is het gemiddelde verbruik op deze maanden een halve liter gedaald.
De nieuwe banden zullen natuurlijk ook wel wat helpen maar ik vraag me toch af of ik nu niet die 3 bar ga aanhouden.
Mijn vraag is of dit kwaad kan als Volvo zelf 2.5 aangeeft.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27071
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kan het kwaad? Let goed op de slijtage aan de banden.
Te hard slijt het middendeel significant sneller dan de buitenzijde, te zacht en je ziet de buitenzijde van de banden sneller slijten.
Ik vind 3 bar een hoop. Vermoedelijk is dit nadat de banden hard op zijn gepompt om zich te zetten op de velgen bij het vervangen en is er daarna niet meer naar de druk gekeken.
Te hard slijt het middendeel significant sneller dan de buitenzijde, te zacht en je ziet de buitenzijde van de banden sneller slijten.
Ik vind 3 bar een hoop. Vermoedelijk is dit nadat de banden hard op zijn gepompt om zich te zetten op de velgen bij het vervangen en is er daarna niet meer naar de druk gekeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D