Bandenspanning

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Argent
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
Locatie: Vleuten(Utrecht)

Hallo,

Ik ben in het bezit van een V70 uit 1999 en ik wil graag weten wat voor bandenspanning jullie aanhouden bij jullie V70, beladen en/of onbeladen.

Thnx Albert.
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

fransb85 schreef: soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
op de krik??? nog nooit van gehoord...leg eens uit
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

op 195/60-15 : 2,2/2,1 en op snelweg/beladen: 2.6/3.0
op 205/55-16 : 2,0/2,0 en op snelweg/beladen: 2,8/2,8

diesels kennen inderdaad iets hogere spanning in voorbanden:
195/60-15 : 2,5/2,2 en op snelweg/beladen: 2,9/3,0

(../.. is : voor/achter)

uiteraard zijn dit standaard/fabriekswaardes die in praktijk kunnen worden aangepast op persoonlijk gebruik en eventuele andere bandenmaten; wat wel duidelijk is , is dat er in de benzineversies nauwelijks verschil zit tussen voor en achter, en bij de diesel wel; wat je ook experimenteert, probeer de verhouding voor-achter in stand te houden, anders loop je het risico dat de auto van onderstuur ineens overstuur krijgt en meer van dat soort ongewenste (?) effecten
Guestuser

Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!

De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Michelin Premacy 195/60/15 rondom 2.5 bar zomer en winter
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

fransb85 schreef:ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
Ik denk dat hij bedoelt dat dan de druk van de banden weg is, waardoor het lijkt alsof er minder spanning in de banden heerst.
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

patrickm schreef:Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!

De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
ok, maar ga uit van het spanningsadvies dat door de fabrikant van de auto voor een bepaald type band is gegeven, dit is nl proefondervindelijk in samenwerking met een bandenfabrikant vastgesteld om de auto een bepaalde wegligging te geven, waarbij er altijd een minimumspanning zal zijn omdat je anders onder het vereiste draagvermogen komt
Gebruikersavatar
Argent
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
Locatie: Vleuten(Utrecht)

Heren, allemaal bedankt voor de reakties en hier kan ik wel iets mee!
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan!
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

Advies van bandenspecialist... 2.4 voor ( indien diesel ) en achter 2.3 zit je altijd goed. Rij zelf v70 diesel uit 1999 en bevalt me prima (205-50-16 is bandenmaat)
V50 D5 GT edition II
denren
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:58

2.4 voor en 2.5 achter met wat meer belading :)
V50 D5 GT edition II
Gebruikersavatar
Argent
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.12.2006 - 20:42
Locatie: Vleuten(Utrecht)

Denren, bedankt voor de info!

Argent
Gebruikersavatar
XC-Frank
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 31.12.2009 - 09:44
Locatie: Zuid Holland

Om maar weer eens een oud draadje omhoog te schoppen....
Ik heb 2.4 rondom. Wat is het voordeel van harder/zachter of van voor harder dan achter (of andersom natuurlijk...)?
= = V 70 XC = = okt 1998 = = Automaat = = Zwart = = 195.000 km = =
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Spanning voor en achter altijd gelijk houden, anders krijg je vreemd weggedrag.

2.4 is prima toch? Hoe harder hoe minder rolweerstand, maar de slijtage is dan teveel in het midden en het comfort gaat achteruit.
Te zacht geeft ook een verkeerd slijtagebeeld (alleen de buitenkanten van de band) en de rolweerstand neemt toe (hoog verbruik), bovendien kunnen de rijeigenschappen zelfs gevaarlijk worden.

Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
XC-Frank
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 31.12.2009 - 09:44
Locatie: Zuid Holland

945i schreef:Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Ja klopt. Nu heb ik wel dit weekend één band moeten vervangen wegens 'onherstelbaar lek'. Maar de oude zat er nog niet zo lang om (max 5000 km) dus leek me geen probleem (behalve financieel.... :( ).

Maar altijd dat 'gezever' over 0.1 meer of minder, dat maakt toch echt niet zo'n groot verschil, lijkt me.
= = V 70 XC = = okt 1998 = = Automaat = = Zwart = = 195.000 km = =
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4471
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

cees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te meten
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het soort lucht is ook belangrijk,het beste is dikke lucht. :)
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

geen "gebakken" lucht.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

ps-amazon schreef:
cees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te meten
Waarom kan je bandenspanning niet met warme banden meten? Gaat dat dan altijd mis bij de benzinepomp volgens jou?

Het gaat pas mis als je de 'koude spanning' toepast op warme banden en omgekeerd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”