Hallo,
Ik ben in het bezit van een V70 uit 1999 en ik wil graag weten wat voor bandenspanning jullie aanhouden bij jullie V70, beladen en/of onbeladen.
Thnx Albert.
Bandenspanning
- fransb85
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
- Locatie: Utrecht
ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
op de krik??? nog nooit van gehoord...leg eens uitfransb85 schreef: soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
op 195/60-15 : 2,2/2,1 en op snelweg/beladen: 2.6/3.0
op 205/55-16 : 2,0/2,0 en op snelweg/beladen: 2,8/2,8
diesels kennen inderdaad iets hogere spanning in voorbanden:
195/60-15 : 2,5/2,2 en op snelweg/beladen: 2,9/3,0
(../.. is : voor/achter)
uiteraard zijn dit standaard/fabriekswaardes die in praktijk kunnen worden aangepast op persoonlijk gebruik en eventuele andere bandenmaten; wat wel duidelijk is , is dat er in de benzineversies nauwelijks verschil zit tussen voor en achter, en bij de diesel wel; wat je ook experimenteert, probeer de verhouding voor-achter in stand te houden, anders loop je het risico dat de auto van onderstuur ineens overstuur krijgt en meer van dat soort ongewenste (?) effecten
op 205/55-16 : 2,0/2,0 en op snelweg/beladen: 2,8/2,8
diesels kennen inderdaad iets hogere spanning in voorbanden:
195/60-15 : 2,5/2,2 en op snelweg/beladen: 2,9/3,0
(../.. is : voor/achter)
uiteraard zijn dit standaard/fabriekswaardes die in praktijk kunnen worden aangepast op persoonlijk gebruik en eventuele andere bandenmaten; wat wel duidelijk is , is dat er in de benzineversies nauwelijks verschil zit tussen voor en achter, en bij de diesel wel; wat je ook experimenteert, probeer de verhouding voor-achter in stand te houden, anders loop je het risico dat de auto van onderstuur ineens overstuur krijgt en meer van dat soort ongewenste (?) effecten
Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!
De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
En natuuurlijk voorkeur !!!
De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
- hvdmountain
- 4th Gear member
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55
Ik denk dat hij bedoelt dat dan de druk van de banden weg is, waardoor het lijkt alsof er minder spanning in de banden heerst.fransb85 schreef:ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ok, maar ga uit van het spanningsadvies dat door de fabrikant van de auto voor een bepaald type band is gegeven, dit is nl proefondervindelijk in samenwerking met een bandenfabrikant vastgesteld om de auto een bepaalde wegligging te geven, waarbij er altijd een minimumspanning zal zijn omdat je anders onder het vereiste draagvermogen komtpatrickm schreef:Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!
De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
- XC-Frank
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 31.12.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid Holland
Om maar weer eens een oud draadje omhoog te schoppen....
Ik heb 2.4 rondom. Wat is het voordeel van harder/zachter of van voor harder dan achter (of andersom natuurlijk...)?
Ik heb 2.4 rondom. Wat is het voordeel van harder/zachter of van voor harder dan achter (of andersom natuurlijk...)?
= = V 70 XC = = okt 1998 = = Automaat = = Zwart = = 195.000 km = =
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Spanning voor en achter altijd gelijk houden, anders krijg je vreemd weggedrag.
2.4 is prima toch? Hoe harder hoe minder rolweerstand, maar de slijtage is dan teveel in het midden en het comfort gaat achteruit.
Te zacht geeft ook een verkeerd slijtagebeeld (alleen de buitenkanten van de band) en de rolweerstand neemt toe (hoog verbruik), bovendien kunnen de rijeigenschappen zelfs gevaarlijk worden.
Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
2.4 is prima toch? Hoe harder hoe minder rolweerstand, maar de slijtage is dan teveel in het midden en het comfort gaat achteruit.
Te zacht geeft ook een verkeerd slijtagebeeld (alleen de buitenkanten van de band) en de rolweerstand neemt toe (hoog verbruik), bovendien kunnen de rijeigenschappen zelfs gevaarlijk worden.
Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- XC-Frank
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 31.12.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid Holland
Ja klopt. Nu heb ik wel dit weekend één band moeten vervangen wegens 'onherstelbaar lek'. Maar de oude zat er nog niet zo lang om (max 5000 km) dus leek me geen probleem (behalve financieel.... ).945i schreef:Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Maar altijd dat 'gezever' over 0.1 meer of minder, dat maakt toch echt niet zo'n groot verschil, lijkt me.
= = V 70 XC = = okt 1998 = = Automaat = = Zwart = = 195.000 km = =
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: Southern California
Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te metencees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het soort lucht is ook belangrijk,het beste is dikke lucht.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: Southern California
Waarom kan je bandenspanning niet met warme banden meten? Gaat dat dan altijd mis bij de benzinepomp volgens jou?ps-amazon schreef:vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te metencees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
Het gaat pas mis als je de 'koude spanning' toepast op warme banden en omgekeerd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5