Over laadpalen, zonnepanelen en de belastingdienst

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:Ja, die 2 keer per jaar 2 weken op lang parkeren met een lege accu gaat er voor zorgen dat je ipv 10 jaar maar 5 jaar met de accu doet. Geloof je het zelf?
Dat heb je mij niet horen zeggen maar alle kleine beetjes helpen. Je kan de D6 ook nooit aan de stekker hangen en denken dat de accu dan nog als nieuw is.

Ik zeg alleen dat volvo niet alle zaken voor ons kan regelen. Gewoon even verdiepen in de nieuw techniek en rekening meehouden. Groen rijden is ook behoud van de accu en niet alleen een eco training volgen. Mag trouwens best onderdeel worden van deze training. Stukje theorie.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

JeroenV60PHID schreef:
RichieB schreef:Ja, die 2 keer per jaar 2 weken op lang parkeren met een lege accu gaat er voor zorgen dat je ipv 10 jaar maar 5 jaar met de accu doet. Geloof je het zelf?
Dat heb je mij niet horen zeggen maar alle kleine beetjes helpen.
Toch wel:
Gebaseerd op wat ik er aan onderzoeken over gelezen heb en wat ik mij heb laten uitleggen door mensen wiens vakgebied het is, is de mijne dat als je dit consequent doet, je de levensduur vd auto met de accu doet en volg je de "laad maar raak" methode, dan heb je na 5 jaar een nieuw accu pack te pakken.
Ik zeg alleen dat volvo niet alle zaken voor ons kan regelen. Gewoon even verdiepen in de nieuw techniek en rekening meehouden.
En ik zeg dat Volvo de belangrijkste zaken al voor ons geregeld heeft, en dat ons eigen laadgedrag geen significante invloed heeft op de levensduur van de accu.
Mag trouwens best onderdeel worden van deze training. Stukje theorie.
Waarom zouden ze? Je legt je klanten beperkingen op die onder de streep weinig opleveren.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik werk in mijn projecten al jaren met li-ion.

Feit: ze verslechteren allemaal naarmate ze ouder worden, ongeacht het laadprotocol (en ik heb al heel veel uitgeprobeerd). Veel op/ontladen helpt extra mee aan dit effect.
Ik heb series gehad die 15-20% per jaar achteruit gingen, tegenwoordig en met de juiste voorzorgmaatregelen is dat 5 tot 10%

Dont's:
- ongeregeld laden (ze ontploffen, letterlijk) => afgedekt door Volvo;
- te warm laten worden => afgedekt door Volvo;
- onder de 0 graden laden ze slecht => afgedekt door Volvo;
- grote onderlinge temp. verschillen tussen cellen => afgedekt door Volvo;
- voorkomen deepdischarge (lange tijd niet gebruiken en/of helemaal leeg trekken) => zal in de praktijk niet voorkomen.

Met snelladen blijven ze op den duur niet eens zo gek veel achter, de (intelligentie van de) lader is wel heel belangrijk

Ik ga mij dus niet te druk maken en gewoon laden wanneer het uitkomt.
Vijf jaar zingt ie onder NL omstandigheden wel uit en dan ziet de (fiscale) autowereld er weer heel anders uit.
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:
JeroenV60PHID schreef:
RichieB schreef:Ja, die 2 keer per jaar 2 weken op lang parkeren met een lege accu gaat er voor zorgen dat je ipv 10 jaar maar 5 jaar met de accu doet. Geloof je het zelf?
Dat heb je mij niet horen zeggen maar alle kleine beetjes helpen.
Toch wel:
Gebaseerd op wat ik er aan onderzoeken over gelezen heb en wat ik mij heb laten uitleggen door mensen wiens vakgebied het is, is de mijne dat als je dit consequent doet, je de levensduur vd auto met de accu doet en volg je de "laad maar raak" methode, dan heb je na 5 jaar een nieuw accu pack te pakken.
Ik zeg alleen dat volvo niet alle zaken voor ons kan regelen. Gewoon even verdiepen in de nieuw techniek en rekening meehouden.
En ik zeg dat Volvo de belangrijkste zaken al voor ons geregeld heeft, en dat ons eigen laadgedrag geen significante invloed heeft op de levensduur van de accu.
Mag trouwens best onderdeel worden van deze training. Stukje theorie.
Waarom zouden ze? Je legt je klanten beperkingen op die onder de streep weinig opleveren.
@Richie: Je citeert hier een stuk van SF en dat zijn dus niet mijn woorden.

Met laad adviezen in een eco training leg je toch geen beperkingen op. Volvo adviseert ook om niet te gaan scheuren met een koude motor, dit is dan toch geen beperking?
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

On the side, mooi berichtje over accu tekorten bij Tesla.
http://www.groen7.nl/tesla-heeft-accute ... gafabriek/

2 conclusies:
- die Musk is knettergek
- iedereen die denkt dat prijzen zullen dalen, die heeft het mis!
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:Ik weet het niet beter, Volvo weet het beter en heeft hier rekening mee gehouden in de PIH, zoals je zelf hier boven ook toegeeft..

Tuurlijk heeft Volvo met een groot aantal accu aspecten rekening gehouden maar zij hebben ook te maken met conflicterende eisen en zullen daar een balans in moeten vinden.

Volvo heeft gekozen om de accu te plaatsen in de V60 waardoor er vanwege kofferruimte, veiligheid en kosten voor een accu pakket met een bepaald formaat is gekozen.

Doelstelling van Volvo was om een sportieve EV neer te zetten die onder 50 gram CO2 zou blijven. Hierdoor is het noodzakelijk dat je ongeveer 50km op de accu moet kunnen rijden. Om dit te realiseren kun je de software configureren op een bepaalde boven en ondergrens. Ik ben van mening dat deze instelling gericht waren op de CO2 uitstoot en niet op de levensduur van de accu.

Met een aantal adviezen zal ik rekening houden maar om bv de accu niet helemaal leeg (de ondergrens van Volvo) te rijden of niet helemaal vol te laden leg ik naast me neer.
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

JeroenV60PHID schreef:@Richie: Je citeert hier een stuk van SF en dat zijn dus niet mijn woorden.
Oeps, excuses. Het was niet mijn bedoeling je te verwarren met Superfunky.. Dat wens ik niemand toe. ;-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

JeroenV60PHID schreef:Met een aantal adviezen zal ik rekening houden maar om bv de accu niet helemaal leeg (de ondergrens van Volvo) te rijden of niet helemaal vol te laden leg ik naast me neer.
Heeft toch ook niemand gezegd?
Je kunt 'm prima helemaal leeg rijden, ook helemaal volladen is allemaal best.
Je moet 'm alleen niet helemaal leeg 3 weken weg zetten en ook geen nachten bij -20 buiten laten staan (of tijdens een hitte golf in de volle zon). Zelfde geldt voor helemaal vol.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RichieB schreef:Oeps, excuses. Het was niet mijn bedoeling je te verwarren met Superfunky.. Dat wens ik niemand toe. ;-)
Weet je dat er heel veel mensen zijn die hun linker pink ervoor over zouden hebben om SF te kunnen zijn? :) :)
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Gents,
tussen al die accu levensduur verhalen is mijn vraag waarschijnlijk niet opgevallen of misschien zijn er gewoon (nog) geen gegevens.

Wie weet hoeveel zuiniger een D6 op alleen Diesel en regeneratie is tov van een D5 AWD?
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

goukcher schreef:Ik zit nu op 21 kWh per 100 km.
Verder zit ik op 5,5 liter per 100 km als ik alleen op de diesel rij. (Dat was nodig voor de eco training)
Zie mijn eerdere bericht. Op http://www.werkelijkverbruik.nl/ is het verbruik van de D5 AWD 7,43 liter per 100 km.
CaptainKlutz
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2013 - 05:30

@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Nee, want de PIH zelf zorgt er al voor dat de accu nooit 100% vol wordt geladen. Alleen weten we niet of het softwarematige maximum 80%, 90% of misschien 95% is.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Superfunky schreef:
CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Dus geen wintersport maar overwinteren in het zonnige zuiden? ;)
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

RoaldH schreef:
Superfunky schreef:
CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Dus geen wintersport maar overwinteren in het zonnige zuiden? ;)
Eerder op wintersport met de Audi! Dan kunnen de spullen tenminste ook mee! ;) :) !!!
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Superfunky schreef:
CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Wel goed om te weten want de auto staat idd geruime tijd in Oostenrijk en zeker rond de kerst is het daar soms min 20 tot min 30
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Superfunky schreef:
CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Nou, meneer SF weet het allemaal weer perfect blijkbaar. Ook al specialist op het gebied van accu's? Alsook van belastingen, importeren auto, navigatiesystemen, etc, etc...
Jou reacties zijn vaak wel leuk om te lezen, maar jouw adviezen worden langzamerhand een beetje ongeloofwaardig SF... Hoop dat je daar in je zakelijke dienstverlening geen last van hebt bij je klanten?
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

jvov60 schreef:
Superfunky schreef:
CaptainKlutz schreef:@superfunky

Als ik je eerste link goed lees, dan moet de lading tussen 50 en 80% worden gehouden ... hmm, dat geeft een range van pak hem beet 10-15km ...
Zo lees ik het niet. Wat de onderzoekers hebben vastgesteld is dat de ideaal waarde vd accu 50% is. Met "ideaal" wordt bedoeld: hierbij lijdt hij het minst, cq is de kans op beschadiging het kleinst.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. De conclusies zijn feitelijk:
-we weten dat EV accu's de grootste kans op beschadiging hebben wanneer ze blootgesteld worden aan temperaturen boven 30 en onder 5
- we weten dat de kans dat schade het grootst is bij maximale en bij minimale lading
- houd rekening met beiden en vooral met de combinatie en je houdt je accu in top conditie
- doe dat niet en zet 'm continue vol de hele winter naast je Oostenrijkse chalet, dan heb je een aanzienlijke kans dat je accu onherstelbare schade heeft en minder zal presteren

Simpel toch?

Overigens is simpelweg ervan uitgaan de de hulpsystemen het allemaal wel regelen niet juist. Ik heb begrepen dat de systemen alleen lijken de werken tijdens laden en pre-conditioning, maar als de auto in rust is doen ze niks.
Nou, meneer SF weet het allemaal weer perfect blijkbaar. Ook al specialist op het gebied van accu's? Alsook van belastingen, importeren auto, navigatiesystemen, etc, etc...
Jou reacties zijn vaak wel leuk om te lezen, maar jouw adviezen worden langzamerhand een beetje ongeloofwaardig SF... Hoop dat je daar in je zakelijke dienstverlening geen last van hebt bij je klanten?
Ik heb (gelukkig) geen klanten, wel veel relaties met een diverse achtergrond, dus als ik ergens meer van wil weten, dan vraag ik het gewoon ff he. Maar als jij dat liever hebt, dan zoek ik wel niks meer uit, doe jij het toch voortaan :) :).
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28202
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Relaties is een ander woord voor klanten?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”