Pagina 34 van 35

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 16.12.2023 - 13:47
door redracer
Top ! het is ook wel eentje met 4 ton
Weet een focus 1.5 tdci die met slechts 125k al deze miljoenen score kreeg .

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 17.12.2023 - 19:58
door jroen81
Filter stuk is gewoon miljoenen waarde. Denk dat daarbij nog best verschil zit in de filters die vanaf fabriek eronder gaan.

Volvo schijnt silicium eronder te zetten, maar een corderiet filter is goedkoper en kent een kortere levensduur, dus het zou me niet verbazen dat de merken die wat lager in het spectrum zitten hiermee de band af rollen. En dan is 150k kilometer echt wel zat voor een DPF.

Ik begreep dat de filters 2e hands ook nog wel wat waarde hebben, dus eigenlijk kun je die waarde nog weer aftrekken van de investering.

Ik zal komende week eens informeren wat men nog voor mijn oude filter wil geven.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 18.12.2023 - 15:06
door Sammmyvannorel
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor er ‘huurbedrijfjes’ ontstaan: hoe makkelijk is het als je even voor een dagje een goed werkend filter eronder schroeft en dan direct na apk je eigen niet werkende filter weer terugplaatst 😈

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 20.12.2023 - 13:33
door Speedyace
18-10-2023 bij de garage langs geweest om te kijken of de auto na een lange rit wel mooi schoon zou zijn qua uitstoot. Dit was dus ook zo. Score op de kast was mooi groen.

Vandaag voor de APK gegaan en eveneens groen op de kast. Maar wel veel meer deeltjes dan op 18-10-'23. Toen 379000 deeltjes per kubieke centimeter. Nu een score van 779405 deeltjes per kubieke centimeter.
Maar ja wij kunnen weer een jaartje verder. (Ps. voor de APK geen HVO 100 getankt maar gewoon de normale diesel van ESSO)

Verder kreeg ik te horen van de monteur. Dat volgend jaar (vanaf 01-01-2024) bij auto's vanaf bj 2021 naar het verbruik gekeken gaat worden.(benzine en diesel en ook naar de EV voortuigen hier wordt dan naar de Kwh gekeken)
Mocht de afwijking te groot zijn, dan kan er in de toekomst een extra C02 tax in rekening gebracht worden al dus de monteur.
Dit was bij mij nu eigenlijk ook het geval €17,- excl.btw. maar deze deze hoefde ik niet te betalen. (vrienden dienst)

Vanaf 1 januari 2024 is het verplicht brandstofverbruik gegevens uit te lezen tijdens de APK-keuring. Deze nieuwe regelgeving is ingegaan op 20 mei 2023. U mag sinds die datum starten met de brandstofverbruik gegevens uit te lezen en te verzenden naar de RDW, maar u bent dat op dit pas verplicht vanaf 1-1-2024!

De voertuigeigenaar mag het uitlezen van de gegevens weigeren. Dan wordt de APK uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen. De APK-keurmeester moet de reden dan invullen bij de afmelding van de APK.

https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2023 ... k-ingegaan

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 20.12.2023 - 14:05
door jroen81
Hmm, dat pleit voor de oude diesel, die zitten meestal nog wel redelijk in de buurt van de fabrieksopgave. De nieuwe gedownsizede benzine turbootjes krijgen het een knap stukje lastiger.

Daarmee heb ik nog nooit in de buurt van fabrieksopgave kunnen rijden.

Er een toeslag aan koppelen is juridisch knap lastig denk ik. Want als ik 3x in de week de paardentrailer erachter heb hangen is mijn verbruik heel anders dan tijdens de typegoedkeuring. Dus ben heel benieuwd wat ze dan gaan uitlezen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 20.12.2023 - 14:08
door fredhead
Verbruik zal ik ook niet halen nee.
Is mijn auto gelukkig te oud daarvoor maar kende deze nieuwe regel nog niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 20.12.2023 - 14:32
door BlackcurrantV70
Maandag met de S90 D4 naar de keuring geweest, eerste keer met de deeltjesteller, ik uitte mijn bezorgdheid aan de man in het keuringstation en die zei me dat vooral PSA motoren er problemen mee hebben maar dat de Volvo wel OK zou zijn.

De bar op het meettoestel bewoog zelfs niet dus de ongerustheid was ongegrond.
Met de C70 ga ik in Wallonie want daar worden auto’s tot 2011 op de oude manier getest.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.12.2023 - 09:55
door Clifdon
Mijn volvo V40 D2 uit 2013 met 140kkm vorige week niet door de deeltjesteller gekomen. 3mljn deeltjes als ik het goed begrepen heb.

Ik vind het erg snel en de oplossing zou dan zijn dpf ‘reviseren’. Had het idee dat de garagist eigenlijk nog geen idee had of dat het probleem op zou lossen.

Ben altijd heel tevreden geweest met deze garage maar nu had ik niet het idee dat ik goed geadviseerd werd.

Weet iemand of je bij de rdw de roettax kan betalen en bijv volgend naar dat weer terugdraaien?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 27.12.2023 - 10:31
door V480-S60
Clifdon schreef: 27.12.2023 - 09:55
Weet iemand of je bij de rdw de roettax kan betalen en bijv volgend naar dat weer terugdraaien?
Js, dat kan dus niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 03.01.2024 - 15:41
door redracer
Grote kans dat dit roetfilter kaduuk is .
Volgende keer 2 maanden eerder keuren zodat je daarna nog genoeg tijd hebt om de oorzaak te vinden .

Je zou wellicht nog via de oude keurmethode globaal kunnen kijken hoe de staat van alles ( motor / injectoren ) is door naar deze uitstoot waarden te kijken als dat verder goed is weet je bijna zeker dat het roetfilter op is .

Daarnaast is 140k na 11 jaar erg weinig voor een diesel dus niet best qua dichtslibben voor t filter .

Dr zijn garages die je dr vast doorheen willen sjoemelen met een tijdelijk pijpie 😁
suc7!

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 19.01.2024 - 14:56
door Walem
Goedemiddag,

Mijn Volvo xc70 D3 2012 is vorige week niet door de KwikFit APK keuring gekomen vanwege te hoge uitstoot waardes van de roetfilter. Bracht hem vanmorgen naar mijn eigen garage die constateerde dat de roetfilter defect is en vervangen moet worden. Reinigen heeft dus geen zin. Probleem nu is dat de roetfilter nergens momenteel leverbaar is.

Mijn vraag aan iemand op dit platform is of iemand ideeën heeft over wat andere acties kunnen zijn. Zou de oude filter misschien een revisie kunnen ondergaan en zo ja waar zou dat kunnen.
Verwijderen alleen geen optie. Zie de hogere kosten van de wegenbelasting die op dit vlak een nieuw verdienmodel heet ontwikkeld.
Graag jullie hulp.

Groet,
Wieger

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 19.01.2024 - 15:10
door fredhead
Oude filter kan gereinigd worden, vraag is wel waarom hij nu vol zit/defect is.
Je zou ook via een demontagebedrijf kunnen kijken voor een gebruikt filter.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 19.01.2024 - 15:14
door raspaardje
Of een ander roetfilter element in de behuizing laten plaatsen.
Centraal in het land: https://buchli.nl/producten/roetfilters/

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 19.01.2024 - 15:24
door jroen81
Als je element gescheurd is, heeft reinigen geen zin. Optie is dan idd het element opnieuw laten inlassen, maar dat is vaak ook niet goedkoop.

Bij onze oosterburen kun je ze nog wel bestellen trouwens. https://www.ebay.nl/itm/325134598147?mk ... media=COPY

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 19.01.2024 - 15:46
door Mastiff
Ik heb de Benz vd vrouw afgelopen week ook voor de Apk gedaan, afgekeurd op de roetmeting. Roetfilter kapot. Nieuw 985 euro, ex btw en inbouw. Totaal ruim 1400 euro.
Via de site van de RDW kun je zelf het roetfilter afmelden, en 1 minuut later de Benz alsnog met glans door de apk. Ze mag alleen nu de roettax van 24 euro per maand betalen. Ik vind het prima.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.02.2024 - 11:39
door Gwyn
Gwyn schreef: 28.02.2023 - 11:10 Mijn V40 1.6 D2 (bouwjaar 2012, MY 2013) is zonder problemen door de keuring (minder dan 50k deeltjes). Alles origineel qua roetfilter en EGR, nooit een toevoeging gebruikt. Tank bijna altijd Shell FuelSave, heel soms Avia of Total als er geen Shell in de buurt is. Kilometerstand is rond de 200.000.

Over het algemeen wordt de auto enorm rustig bereden (tussen de 1400 en 2200 toeren), met vrijwel alleen maar langere afstanden (> 30 km). Een paar keer per jaar gaat op de Autobahn het gas er flink op en (bij warme motor) bij korte invoegstroken ook even. Verder ziet hij een paar keer per jaar een bergpas waarbij hij vanzelfsprekend een stuk meer toeren maakt dan bij normale wegen. De laatste keer "trappen" op de Autobahn was een paar dagen voor de APK.
Exact 1 jaar later en.... afgekeurd met 2,1 miljoen deeltjes. Geen veranderingen in rijstijl, dit keer alleen niet meer recent op de Autobahn geweest. Kilometerstand inmiddels 217xxx.

Goed, voor twee tientjes in de maand kan ik dit probleem afkopen dus het is allemaal prima te overzien. Het zou ruim 8 jaar duren voordat ik een nieuw roetfilter terugverdiend zou hebben, met geen garantie op succes....

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.02.2024 - 11:41
door Henry82
Ik zou eens een tankje GTL of HVO leegrijden en nog eens meten. Kans is aanwezig dat je er dan wel door komt, en dat scheelt weer 240 per jaar.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.02.2024 - 11:44
door raspaardje
Laten herkeuren binnen een gestelde termijn en tot die tijd even de motor een paar keer goed heet laten worden?
Afkopen kan daarna altijd nog.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.02.2024 - 11:51
door Mastiff
Henry82 schreef: 06.02.2024 - 11:41 Ik zou eens een tankje GTL of HVO leegrijden en nog eens meten. Kans is aanwezig dat je er dan wel door komt, en dat scheelt weer 240 per jaar.
Met 2.1mln deeltjes kun je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel zeggen dat het filter kapot is heb ik mij laten vertellen.
Dan helpt een tankje HVO of andere tovenarij ook niet meer.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 06.02.2024 - 11:56
door V480-S60
Wat je zegt, dat het filter kaduuk is, klopt naar zeer grote waarschijnlijkheid wel.
Echter even de motor goed laten "blazen" en HVO tanken (geeft bewezen minder roetuitstoot!) Kan je misschien weer een jaartje vooruithelpen. En scheelt 240 €.