Hoe loopt een S60 op bi-fuel - LPG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een voordeel van de bi-fuel is natuurlijk het ontbreken van een extra gastank in je kofferbak. Behalve erg lelijk zijn ze natuurlijk niet echt praktisch tijdens een lange reis.

Ander voordeel is dat je niet zo'n foeilelijke zwarte dop in je bumper krijgt.

En... je krijgt 2 brandstofmetertjes (originele!) in je dashboard en dus niet zo'n lelijk blokje met 4 van die lampjes waarmee je de inhoud van je gastank moet gokken.

Dus je keuze voor een bi-fuel is zeker beter dan voor een "gewone" gasinstallatie. Gewoon fabriek af, en beter voorbereid.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Marcel schreef:
AlexV70 schreef:
Marcel schreef:Tussen de 20k en 30k per jaar, met een zeer acceptabel benzineverbruik van beide. Acceptabel doordat beide auto's eigenlijk alleen maar snelweg rijden. Diesel komt bij mij niet in de optielijst voor om kostentechnische redenen ;)
Ik ben heel benieuwd naar jouw berekening (en).
Want met km van meer dan 25.000 per jaar zal je toch echt "winst" moeten halen.
Omslagpunt bij mij (LPG) ligt (nu) bij ± 11.000 km.
Grootste kostenpost is de aanschaf van de lpg installatie en het terugkerende kleppenstellen. Een occasie op lpg kopen is minder interessant vanwege de kilometerstand. En ja, het omslagpunt ligt lager als mijn jaarkilometrage, maar nu heb ik geen gezeur. De uiteindelijke besparing voor mij zou maar een paar tientjes per maand zijn en dit weegt niet op tegen de nadelen.
Waar heb je het over?
Je doet net of kleppen stellen iedere 20.000 km moet gebeuren?
Controle kost maar een uur!

In principe wordt een LPG installatie afgeschreven in 3 jaar. (Je mag ook kiezen voor 5 jaar)
Dus als je er een koopt van 3 jaar oud.............................. :P

Ik denk zelfs gezien jouw km's een diesel goed uit kan. (nog minder gezeur?)
Gast

Oceanracer schreef:Dan nog even over de aanschaf. Je slaat de spijker op zijn kop als je zegt dat je een D5 niet voor dat geld kunt vinden. Maar als je over 3 jaar je S60 op gas probeert te slijten, zul je er (qua inruilprijs) wel achterkomen dat je dan het voordeel van nu zult moeten dokken. Met andere woorden: het voordeel van nu, is je nadeel over 3 jaar. Met een D5 had je 3 jaar lang over een heerlijk koppel beschikt, vermoedelijk minder storingen/ergenis gehad en per saldo geen verschil als je alle kosten (dus extra afschrijving/onderhoud/nieuwe kop) op gas vergelijkt met diesel.
Ik raak mijn gas auto (als deze 6 á 7 jaar oud is) sneller kwijt dan de D5!
Waarom?
Omdat er meer particulieren zijn die de mindere (omslagpunt) km's maken dan de zakelijke rijders.
Daarom verkoopt de oudere benzine uitvoering ook beter!
Iemand die veel km's maakt koopt een nieuwere.
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.

Zoveel zielen zoveel vreugd en allen met eigen motivatie ;)

@AlexV70, de besparing met LPG doet me niet zo veel, doe ook boodschappen bij AH en niet bij Aldi.
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.

Zoveel zielen zoveel vreugd en allen met eigen motivatie ;)

@AlexV70, de besparing met LPG doet me niet zo veel, doe ook boodschappen bij AH en niet bij Aldi.
Gr. Marcel
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Marcel schreef:En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.
inderdaad, het is alleen jammer dat sommigen komen posten over iets waar men niets van weet of kent, maar wel een uitgesproken mening over willen hebben.
bedroevend....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Marcel schreef:En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.

Zoveel zielen zoveel vreugd en allen met eigen motivatie ;)

@AlexV70, de besparing met LPG doet me niet zo veel, doe ook boodschappen bij AH en niet bij Aldi.
Ik zou idd best een D5 willen, maar die was er in 2002 nog niet, vandaar dat ik een benzine heb. En ik rij ca 35.000 km's per jaar. Bewust dus NIET op gas. Omdat ik een hekel heb aan gezeur en wil kunnen vertrouwen op m'n auto. Dan maar iets meer betalen per km. Als ik goedkoop wil rijden koop ik wel een Opel Agila op gas! :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:
Marcel schreef:En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.
inderdaad, het is alleen jammer dat sommigen komen posten over iets waar men niets van weet of kent, maar wel een uitgesproken mening over willen hebben.
bedroevend....
Je gaat er dus vanaf heden over zwijgen?
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

@ Bart,

een beetje direct van karakter? ;) :)
Gr. Marcel
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:
Ludo schreef:
Marcel schreef:En zo is AlexV70 gelukkig op gas, Oceanracer blij met diesel en rij ik vrolijk mijn kilometers op benzine.
inderdaad, het is alleen jammer dat sommigen komen posten over iets waar men niets van weet of kent, maar wel een uitgesproken mening over willen hebben.
bedroevend....
Je gaat er dus vanaf heden over zwijgen?
zolang jij niet nóg meer waar onwaarheden komt vertellen wel ja.

ik wacht trouwens nog altijd op antwoord van in begin van dit topic.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een aantal forummers heeft de boodschap ondertussen wel begrepen.

Jammer dat je een andere als jouw boodschap direct als "een leugen" ziet, een beetje onfatsoenlijk ook, maar het is niet ongewoon dat mensen met een wat beperktere kijk op dingen slechts één kant aan een "zaak" menen te zien, terwijl iedere zaak toch overduidelijk meer kanten heeft, ik heb toch voldoende "dossiers" om te spreken van enige andere ervaring.
Ook meen ik uit jouw "stellingen" dus op te mogen maken dat je zowel Volvo NL, Volvo AB alswel een groot deel van de Nederlandse Volvodealers en gasinbouwers als "ondeskundige leugenaars" ziet, wat een eigenaardig beeld van de wereld heb je als je iedereen die het niet met je eens is meteen maar als leugenaar ziet.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

ik noem niemand een leugenaar!, of geef me anders die quote waar ik dat wél doe volgens jou.
er worden alleen een hoop dingen verteld die niet kloppen met de werkelijkheid, en die ook nog eens stug worden volgehouden.
van 'horen zeggen' kan ik ook vele kranten volschrijven...
achterliggende informatie met/van problemen met gas vermeld je nooit, terwijl dat het enige belangrijke is in een negatief geval.

dat er zoveel problemen met gas zijn is idd een onderdeel van onbekwaamheid.
een installatie inbouwen kan iedereen.
maar om het zaakje correct draaiende te houden is kennis nodig.
en die kennis ontbreekt idd véél Volvomonteurs én gasinbouwers.
dat is wat de ervaringen uitwijzen!.
voor elk probleem is er een oplossing, behalve als je de vakkennis niet hebt.

Volvo, dealers, leugenaars?.
zeg ik ook nergens, wel dat jij kan niet ontkennen dat het beiden enkel en alleen maar te doen is om omzet/verkoop.
enkel het product met de grootste marge word aangeprezen.
ik vraag me trouwens af waarom Volvo toch weer bezig is met multi-fuel als er toch alleen maar een markt is voor benzine en diesels?.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:ik noem niemand een leugenaar!, of geef me anders die quote waar ik dat wél doe volgens jou..
Hierbij:
Ludo schreef:zolang jij niet nóg meer waar onwaarheden komt vertellen wel ja.
Ludo schreef:er worden alleen een hoop dingen verteld die niet kloppen met de werkelijkheid, en die ook nog eens stug worden volgehouden.
De werkelijkheid is dat Volvo NL garantieaanspraken op gasgerelateerde problemen op auto's afwijst, dat Volvodealers huiverig zijn voor gasinbouw door hun negatieve ervaringen op dat vlak.
Ludo schreef:Volvo, dealers, leugenaars? zeg ik ook nergens
Je noemt mijn schetsen van mogelijke problemen een onwaarheid (leugen), maar dat is wel precies het formele standpunt van Volvo NL, Volvo AB en van menig Volvodealer, vertel ik onwaarheden dan doen zij dat namelijk ook.
Ludo schreef:wel dat jij kan niet ontkennen dat het beiden enkel en alleen maar te doen is om omzet/verkoop enkel het product met de grootste marge word aangeprezen.
Zeker kan ik dat wel, waarom zou een lpg installatie een mindere marge kennen dan een diesel of benzineauto? sterker nog een lpg installatie is zelfs een additionele winst op die benzineauto, onzin dus zoals veel van je argumenten.
Ludo schreef:ik vraag me trouwens af waarom Volvo toch weer bezig is met multi-fuel als er toch alleen maar een markt is voor benzine en diesels?.
Volvo verkent de toekomstmogelijkheden voor alternatieve brandstoffen door nieuwe technieken, prima streven!
Jij legt mij in de mond dat ik tegen alternatieve brandstoffen ben, net zo'n soort niet onderbouwde aanname als alexv70 ze ook altijd maakt, ik schets slechts de financiele risico's als je met de huidige stand der techniek van de Volvomotoren lpg toevoegt, en iemand die dat overweegt moet weten dat er ook een andere kant is aan gas.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ludo schreef:Ik vraag me trouwens af waarom Volvo toch weer bezig is met multi-fuel als er toch alleen maar een markt is voor benzine en diesels?.
Ludo, ik weet van jouw voorliefde voor LPG. Daar is helemaal, maar dan ook helemaal niets mis mee.
Maar ook al jou verhalen komen er op neer dat er duur onderhoud gepleegd moet worden om LPG probleemloos te laten draaien. En daarbij is er meer regulier onderhoud nodig. (kortere onderhoudsintervallen)

En wat is nu de reden dat mensen op LPG willen rijden? Juist omdat de brandstof zo goedkoop is.!! Ze kijken niet verder dan hun neus lang is. LPG blijkt dus niet zo goedkoop te zijn.

De milieureden om LPG te gaan rijden is er bij de meeste mensen niet.

En dan nu het klapstuk wat we allemaal weten:
VOLVO geeft geen fabrieksgarantie op motoren na 2000 die op LPG gezet worden. (net zoals Toyota overigens en die maakt toch zeer betrouwbare motoren)

En nu even verder kijken naar die multifuel motoren. Natuurlijk is VOLVO daar mee bezig. Natuurlijk vanuit meerdere kanten. Juist omdat de standaard brandstoffen niet eeuwig leverbaar blijven. En even een opfrisser de CNG Bi-Fuel is nog steeds op speciale bestelling in Nederland leverbaar. Helaas is de Haagse Politiek nog steeds niet genegen om hier wat tegenover te zetten.
Net zoals trouwens Bio-diesel en andere alternatieve brandstoffen. (Die op basis van de belastingwetgeving hier nog steeds illegaal zijn.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3009
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

je had gelijk Bart, hier en daar tóch een leugen.
V480-V40 schreef: Maar ook al jou verhalen komen er op neer dat er duur onderhoud gepleegd moet worden om LPG probleemloos te laten draaien.
hier is Volvo zelf fout aan.
kijk eens naar de 850, hydro kleppen, LPi kan zonder onderhoud.
het is dus zéér goed mogelijk, zelfs gemakkelijk.
maar ook met deze fout zal Volvo waarschijnlijk wel bij hun eigen standpunt blijven. (hiermee leg ik jouw geen woorden in de mond Bart, ben jij Volvo dan?)

milieu halen we er idd maar beter niet bij. :lol:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

In het kort komt het dus hier op neer:

Je wilt op je brandstof besparen, en je kiest voor gas. Dan kies je dus ook voor de nadelen. Die zijn inmiddels bekend. Hogere onderhoudskosten en vaker tanken. Grotere kans op storingen en minder bagegeruimte. Als je dat in overweging neemt, is er toch niets aan de hand.

Zeg maar: Bezint eer ge begint!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

Oceanracer schreef:In het kort komt het dus hier op neer:

Je wilt op je brandstof besparen, en je kiest voor gas. Dan kies je dus ook voor de nadelen. Die zijn inmiddels bekend. Hogere onderhoudskosten en vaker tanken. Grotere kans op storingen en minder bagegeruimte. Als je dat in overweging neemt, is er toch niets aan de hand.

Zeg maar: Bezint eer ge begint!
Zo is het maar net, alleen dat bezint moet je wijzigen in informeer ;)
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Beznine
Diesel
Gas

Deze hebben allemaal hun voor en nadelen.
Wat voor de 1 een nadeel is hoeft voor de ander geen nadeel te zijn.

En nogmaals hou het op het forum gezellig.
Te vaak lees ik dat men elkaar voor iets uitmaakt.
Daar is dit forum volgens mij niet voor bedoeld.
Sterker nog, ik begin langzaam aan het idee te krijgen dat volvo mensen
niet zo veel afwijken van de gemiddelde BMW rijder.
Maar das een andere topic.

Gr Sytse
Gast

bart simpson schreef:Volvo verkent de toekomstmogelijkheden voor alternatieve brandstoffen door nieuwe technieken, prima streven!
Jij legt mij in de mond dat ik tegen alternatieve brandstoffen ben, net zo'n soort niet onderbouwde aanname als alexv70 ze ook altijd maakt, ik schets slechts de financiele risico's als je met de huidige stand der techniek van de Volvomotoren lpg toevoegt, en iemand die dat overweegt moet weten dat er ook een andere kant is aan gas.
Jij hebt idd een keer mijn mening een niet onderbouwde aanname genoemd.
En nu is het al ALTIJD? :roll:

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat jij maar één waarheid kent en wel die van Bart Simpson.
Bovenstaande meer zegt meer over jou dan over mij (of Ludo).
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19559
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik begin er een beetje genoeg van te krijgen.

We maken allemaal onze standpunten duidelijk.
Het is niet nodig om na te trappen.

AlexV70 en Ludo. Jullie zijn fervente gasaanhangers. Heel goed. Maar weigeren in mijn optiek de nadelen, en dan met name de onderhoudskosten die bij de gemiddelde gebruiker wel degelijk meewerken, voor het rijden op gas in te zien. Zeker bij moderne VOLVO's. Hoe jammer dat ook is.

Bart Simpson geeft de problemen gewoon weer. Hij krijgt daar in zijn dagelijkse praktijk gewoon mee te maken.

Ga het nu allemaal alsjeblieft niet op de man spelen. Daar is niemand bij gebaat. En komen alleen maar zwarte gezichten van tegen mensen die je in principe niet eens kent.

Ik wil nu voorstellen dit Topic te sluiten want we verzanden elke keer weer in die oeverloze discussie.
En het lijkt mij het beste dat de mods elke nieuwe vraag over VOLVO en LPG meteen doorverwijzen naar de al bestaande topics. Het is en blijft een herhaling van zetten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “Bifuel”