reinigen turbo

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27911
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is van heel wat dingen afhankelijk ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Technisch gezien zou een turbo een autoleven lang mee moeten kunnen!
Er zijn alleen een hoop faktoren die ervoor zorgen dat het vaak niet zover komt. In het geval van diesel is het bovenstaande een groot probleem.
Wat ook een heel groot probleem voor de turbo is, is de berijder! Vaak zijn het bijvoorbeeld de leaserijders die moordend zijn. voorbeeld: 140km/h op de snelweg rijden en op het laatste moment beseffen oh. ik moet tanken en gauw eraf. Ze rijden vervolgens het tankstation op en zetten de auto gelijk uit. Je moet je voorstellen dat de turbo ong. 150.000tpm draait en op dat moment ZONDER smering en koeling. De koude start en vervolgens snel wegrijden.. FUNEST voor turbo maar ook de motor. Dan: de lange onderhoudsintervallen 30.000km en meer..Vuile olie geeft ook veel smerings/koel problemen. Ik kan zo nog wel ff doorgaan.
Diesel: ong 100.000km tot 175.000km Het ene merk vaker/sneller als de ander. Bij benzine ligt het iets anders.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Bij benzine kennen we geen roetproblemen maar temperatuurproblemen.
Bijvoorbeeld het Tunen van een auto zorgt voor hogere temperaturen en de turbo gaat daardoor minder lang mee. vb> gescheurd turbinehuis.
Gebrekkige smering/koeling door lange onderhoudsintervallen of verkeerde olie komt ook vaak voor. Wat voorbeelden van een vervangingstermijn:
1.8t VW/audi > max 150.000km
2.0t opel max > 120.000km uitzonderingen daargelaten..
Volvo: mijn R had 285.000km gelopen en deed het nog redelijk goed.
Bij benzine ga je op den duur vermogen verliezen en dat heb je niet gelijk door.. Bij diesel loopt ie gewoon stuk en kan je geen meter meer rijden.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

Dus jij koopt je denso iridium bougies voor volvo t5 en R bij european tuning en daar laat je ook het onderhoud doen c70t5 ?

En jij dus ook PaulS70R ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Paul-S70R schreef:Technisch gezien zou een turbo een autoleven lang mee moeten kunnen!
Er zijn alleen een hoop faktoren die ervoor zorgen dat het vaak niet zover komt. In het geval van diesel is het bovenstaande een groot probleem.
Wat ook een heel groot probleem voor de turbo is, is de berijder! Vaak zijn het bijvoorbeeld de leaserijders die moordend zijn. voorbeeld: 140km/h op de snelweg rijden en op het laatste moment beseffen oh. ik moet tanken en gauw eraf. Ze rijden vervolgens het tankstation op en zetten de auto gelijk uit. Je moet je voorstellen dat de turbo ong. 150.000tpm draait en op dat moment ZONDER smering en koeling. De koude start en vervolgens snel wegrijden.. FUNEST voor turbo maar ook de motor. Dan: de lange onderhoudsintervallen 30.000km en meer..Vuile olie geeft ook veel smerings/koel problemen. Ik kan zo nog wel ff doorgaan.
Diesel: ong 100.000km tot 175.000km Het ene merk vaker/sneller als de ander. Bij benzine ligt het iets anders.
Oke dan,kijk ik doe er om de 5000km nieuwe olie in 5w40,laat de turbo 3min na draaien altijd,en wat je net ook zij over de ontsteking hou ik ook goed bij,dus kan niet veel foud gaan :D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27911
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan doet mijn turbo het nog best netjes, 226.000 km met de originele turbo :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

fredhead schreef:Dan doet mijn turbo het nog best netjes, 226.000 km met de originele turbo :D
Wees blij dat je geen 1.6d hebt!
Het is ongeveer de slechtste motor/turbo configuratie.
We kennen gevallen waarbij de turbo net na de eerste beurt al kapot loopt.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

fredhead schreef:Dan doet mijn turbo het nog best netjes, 226.000 km met de originele turbo :D
Ja indd,ik heb er nu 200.000 op en ook nog niks mis mee,moet wel zegen auto was eerst van me pa dus altijd goed mee omgegaan.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Mijn Passat had 381.000km gelopen met de orginele turbo.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Paul-S70R schreef:Mijn Passat had 381.000km gelopen met de orginele turbo.
Weet je wat het gewoon is,mensen laten zich bang maken,al die verhalen over turbo´s je weet gewoon niet meer wat je moet geloven.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Klopt.
Ze moeten wat minder naar anderen luisteren en gewoon fatsoenlijk met hun spulletjes omgaan.. Vaak weten de dealers het ook niet hoor. We worden iedere dag een paar keer gebeld door dealers voor expertise! De meeste schadeexperts komen in opdracht van de importeur voor diagnose ook bij ons
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Paul-S70R schreef:Klopt.
Ze moeten wat minder naar anderen luisteren en gewoon fatsoenlijk met hun spulletjes omgaan.. Vaak weten de dealers het ook niet hoor. We worden iedere dag een paar keer gebeld door dealers voor expertise! De meeste schadeexperts komen in opdracht van de importeur voor diagnose ook bij ons
Idd,je zie van zelf wel als die het niet meer doet,gewoon goed onderhoud en koud laten draaie is het beste voor je turbo,maar wat je ook zeg meeste turbo problemen komen bij de diesels voor,oja en warm rijden is ook heel belangrijk.
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

s3wage schreef:Dus jij koopt je denso iridium bougies voor volvo t5 en R bij european tuning en daar laat je ook het onderhoud doen c70t5 ?

En jij dus ook PaulS70R ?
Of vergis ik me ?

Ik pak trouwens straks helix 0w40 van kroon voor men t5 !
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Prima olie!
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
s3wage
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 12.11.2008 - 22:19

Ja maar dat bovenstaande ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

s3wage schreef:
s3wage schreef:Dus jij koopt je denso iridium bougies voor volvo t5 en R bij european tuning en daar laat je ook het onderhoud doen c70t5 ?

En jij dus ook PaulS70R ?
Of vergis ik me ?

Ik pak trouwens straks helix 0w40 van kroon voor men t5 !
Ja idd,maar die olie doe het niet 0w40 is te dun zeker in de zomer,maar je moet zelf weten.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Ik heb nu een diesel en daar zitten geen bougies in. In mijn S70R had ik denso's van Volvo zitten.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Paul-S70R schreef:Ik heb nu een diesel en daar zitten geen bougies in. In mijn S70R had ik denso's van Volvo zitten.
Maar sta gewoon volvo op hhaha.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Idd. Er wordt zoveel gemaakt door toeleveranciers..
Wat voor olie gooit Volvo zelf in de benzine turbo modelllen dan?
Ik had in mijn s70r 5w40 volgens mij..
Nu heb ik in mijn D5 0w30
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Paul-S70R schreef:Idd. Er wordt zoveel gemaakt door toeleveranciers..
Wat voor olie gooit Volvo zelf in de benzine turbo modelllen dan?
Ik had in mijn s70r 5w40 volgens mij..
Nu heb ik in mijn D5 0w30
5W40 doe volvo erin waar ik heen ga doe dat ook is zomer en winter olie.0w40 word te dun in de zomer en zeker in een T5.ik heb een olie temp meter er in geef in de zomer soms 100 graden aan niet altijd hoor maar dan is 0w40 zo dun als water.
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”