Pagina 22 van 26

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 28.04.2024 - 13:30
door JeroenSpock
Hahaha prachtig, en mijn fiets gaat nog veel harder dus dat probleem is ook opgelost :D

Helaas een nieuw probleem er bij. De automaat op het donorblok is geen geartronic en de mijne wel.
Maar beide blokken liggen naast de auto dus dat wisselen mag niet zo moeilijk zijn nu.
Maar... ik heb zo op mijn bak staan beuken met een platte beitel om die aandrijfas er uit te krijgen, dat ik bang ben dat de keerring ook klappen gehad heeft en gaat lekken. Vervangen gaat momenteel niet lukken want het aluminium is vervormd, en of die keerring nog goed is durf ik ook niet hardop te zeggen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 28.04.2024 - 14:00
door fredhead
Met een dremel of iets dat randje aluminium dat in de weg zit voorzichtig verwijderen?
Lijkt niet om heel veel materiaal te gaan.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 28.04.2024 - 15:32
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 28.04.2024 - 14:00 Met een dremel of iets dat randje aluminium dat in de weg zit voorzichtig verwijderen?
Lijkt niet om heel veel materiaal te gaan.
Precis. Zo te zien de rand aan de oppervlakte.
En een keerring is redelijk dik.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 13:37
door JeroenSpock
Toch even wat twijfel over de keerring in de automaat.
Net even een rondje Veendam gedaan.
Vaste garage: gewoon laten zitten en hopen dat het goed gaat, vooral afblijven als hij niet lekt. En anders kan je er zo bij als het toch fout gaat. Ja dat klopt ook, wiel er af, as er uit en je hebt in principe redelijke toegang.
Technotrans: Dremel er over, scheurtje even open schuren, Locktite 3455 aluminium epoxy er op, netjes maken, nieuwe keerring.
Volvo dealer: mja mja... daar bestaat wel kneedbaar aluminium voor, nieuwe keerring er in en moet lukken maar blijft gokken.
Been autoschade: oplappen van een defect, ga maar op zoek naar een andere bak.

Mooiste is natuurlijk ruimte maken, TIG lassen om een nieuw laagje toe te voegen, en die netjes rond te maken in de ogiginele vorm maar hoe ver moet je gaan met zoiets?
Hij is nu mooi droog, na een week. Maar goed, hij staat nu gewoon op de grond en doet niks. Wat gebeurd er na 100 km rijden?
Het lijkt mij ook oppervlakkig, dat kleine losse deeltje loopt voor zo ver ik kan zien tot net onder de keerring.
Dat zweet rondom de keerring was al zo voordat het blok uit de auto kwam.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 14:53
door fredhead
En een andere bak is ook gokken want daar kan de keerring wel goed van zijn maar wie zegt dat de bak goed is?
Ik zou voor de Technotrans optie gaan.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 15:05
door lint
De Techotrans optie lijkt mij ook het meest logisch.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 16:34
door Urbexpeditie
Ik zou deze keerring er uit trekken en kijken hoe het er verder uitziet. En dan met de optie van Technotrans verder gaan

Die rand welk beschadigd is is er deels om de keerring op de plek te houden. Keerringen zitten er altijd strak ingeperst. Eruit lopen doet deze sowieso niet. Daar zit de boel te strak in elkaar.
Achter de keerring is een "zitting" wat voorkomt dat de keerring verder naar binnen kan. Als de keerring op zijn plek zit, zit deze strak op de zitting en rondom ook ingesloten.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 16:57
door jroen81
Ik zou hem eruit halen en even netjes maken (dremel en misschien een beetje kneedsjabba) en weer terugzetten. De keerring dicht vooral af tegen de zitting aan en rondom de as. Die buitenste rand is niet zo belangrijk, je moet hem alleen niet beschadigen als je er een nieuwe intikt en hij moet niet uit vorm gedrukt worden.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 17:53
door JeroenSpock
Dat hij er uit valt ben ik ook niet bang voor, maar hij is onderin een beetje vervormd en de vraag is of hij de olie nog binnen houdt.
Zo'n ding kost misschien een tientje en die locktite 18 euro dus geen probleem.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 18:32
door fredhead
Het is vooral zonde van de tijd, maar het is ook zonde als je straks de boel weer in elkaar hebt zitten en het dan alsnog lekt.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 20:40
door Urbexpeditie
Of je belt RIMA (of een andere sloper) en vraagt of hij nog een deksel voor de uitgaande kant heeft...

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 21:31
door Malmö
Urbexpeditie schreef: 30.04.2024 - 20:40 Of je belt RIMA (of een andere sloper) en vraagt of hij nog een deksel voor de uitgaande kant heeft...
Of je vraagt of ze daar nog een goed werkende passende bak hebben die weinig gelopen heeft. Want de bestaande bak schakelde sowieso niet zo goed meer zoals je zelf soms schreef.
Zo'n ruilbak zal ook niet alle geld kosten en dan heb je een hoop problemen opgelost.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 30.04.2024 - 21:43
door Urbexpeditie
Een goede versnellingsbak kost toch al gauw €1500 a €2000

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 01.05.2024 - 18:48
door Malmö
Urbexpeditie schreef: 30.04.2024 - 21:43 Een goede versnellingsbak kost toch al gauw €1500 a €2000
Ah, nee joh. Ja, misschien een splinternieuwe zo bij Volvo Zweden uit de schappen maar een goede gebruikte kost echt geen 1500/2000 euro.
Bij Rima kosten ze tussen de 450 en 500 euro: https://autorima.nl/nl/onderdelen/volvo ... k/O25332/1
En ze hebben ze zelfs nog stukken goedkoper.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 01.05.2024 - 21:40
door fredhead
Denk dat het ook de vraag is of Jeroen nog 500 euro of wat meer nog extra in de auto wil stoppen.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 02.05.2024 - 15:29
door JeroenSpock
Bak van de donor motor afgeschroefd en aan de kant gelegd. Vandaag de bak van mijn blok gehaald en op de donor geschroefd.
Probleem was dat de donor bak een gewone automaat is, en in mijn S60 zit een geartronic.
Ik laat de aandrijfas keerring eerst zo, kijken wat hij gaat doen.
Keerringen van de krukas kan ik nu mooi bij, krijg ook steeds het advies van Adriaan om ze te vervangen nu. Maar eerlijk gezegd zie ik daar nu een beetje tegenop. Je zal zien dat er weer iets mis gaat (kan he) en extra werk geeft, weer extra onderdelen en kosten en tijd. Gewoon nu geen zin in. Vliegwiel zijde is op beide motoren mooi droog, distributiezijde van beide blokken wel wat zweet maar niet overdreven in mijn amateur ogen. Dus ik laat het hier bij nu, de auto moet ook een keer weer klaar.

Carterventilatie is nieuw, zonet gemonteerd. Morgen even nieuwe distributie set met waterpomp er op, en een pakking voor thermostaathuis halen bij de dealer. En op de 6 torx boutjes van de omvormer moet loctite, de rode? Zit nu ook wat roods op die boutjes.
Het begint weer ergens op te lijken. Ik moest even afstand of pauze nemen, zat op zo'n dood punt of zo. Maar kan er nu weer tegen aan.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 03.05.2024 - 14:03
door JeroenSpock
Voor het werk aan even de distributieriem vervangen.
Markeren, riem er af, spanner en looprol vervangen, waterpomp pakking voorzichtig schoon krabben, pompje er op, riem er weer op.
Paar keer rond draaien, voelt goed, net als met de oude riem.

Ook een pakking voor thermostaathuis-cilinderkop, en een flesje loctite om de omvormer weer vast te schroeven.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 03.05.2024 - 15:41
door lint
Dat gaat lekker vlot zo met de motor uitgebouwd.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 03.05.2024 - 15:47
door fredhead
Mooi werk!
Gemakkelijker vervangen dan dit wordt het niet.

S60 van JeroenSpock - koprevisie

Geplaatst: 03.05.2024 - 16:24
door jroen81
Lekker gewerkt, gaat de goede kant uit.