Sensus Navigatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

teebee schreef: Niet instelbaar
..dank voor de info, was ik al bang voor.
En dat grijs/wazige deel in het display tussen de meters, is daar een mogelijkheid om een groter deel van de wegensituatie te zien, zodat je beter kan anticiperen? in 2D weergave wellicht?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tussen de meters verschijnen bij ingestelde route pijlen onderin icm het geadviseerde wegdek (stroken), je kan dit combineren met een opsomming van de instructie-momenten onder elkaar van de ingestelde route op het grote scherm.
Het vergt enige gewenning (net als bij elk systeem) en verkenning van de diverse instellingsmogelijkheden, maar ik ben er prima tevreden over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Ab S schreef:
teebee schreef: Niet instelbaar
..dank voor de info, was ik al bang voor.
En dat grijs/wazige deel in het display tussen de meters, is daar een mogelijkheid om een groter deel van de wegensituatie te zien, zodat je beter kan anticiperen? in 2D weergave wellicht?
Die instelling kon ik ook niet vinden. Nu is er gewoon een strookje blauwe lucht zodat het nep 3D is.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ik gebruik een navigatiesysteem altijd proactief, nooit reactief. Het is een soort communiceren (met name lezen uiteraard) met het systeem.
Het systeem ‘vertelt’ je ook in tekst wat er wanneer (afstand) zou moeten gebeuren. Regelmatig deze info bekijken en dit verwerken obv de gegevens welke je om je heen ziet, geeft je genoeg tijd op tijdig te handelen.
Anders krijg je de reclame van de mevrouw die bij de instructie ‘ga linksaf’ pardoes een heg en tuin inrijdt.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

teebee schreef: Ik gebruik een navigatiesysteem altijd proactief, nooit reactief. Het is een soort communiceren (met name lezen uiteraard) met het systeem.
Het systeem ‘vertelt’ je ook in tekst wat er wanneer (afstand) zou moeten gebeuren. Regelmatig deze info bekijken en dit verwerken obv de gegevens welke je om je heen ziet, geeft je genoeg tijd op tijdig te handelen.
Anders krijg je de reclame van de mevrouw die bij de instructie ‘ga linksaf’ pardoes een heg en tuin inrijdt.
Wat een onzin. Natuurlijk moet je geen heg inrijden. Maar wat wel van belang is, met name als je in een drukke onoverzichtelijke situatie rijdt (in een drukke stad bijvoorbeeld, waar je helemaal niet zoveel tijd hebt olm om je heen te kijken) dat de instructies tijdig en helder gegeven worden, zowel visueel als gesproken, zodat je zo weinig mogelijk twijfelt over welke afslag je nu precies moet hebben. Als je verschillende navigatiesystemen met elkaar vergelijkt zie je dat sommigen dit beduidend beter doen dan anderen. Het is geen pluspunt (to say the least) wanneer je navigatiesysteem veel van je concentratie opeist omdat de aanwijzingen niet duidelijk zijn.

Ik vind de Sensus navigatie best een redelijk systeem. Werkt in de meeste gevallen afdoende en heeft als voordeel dat het ingebouwd is en de kaart tussen de tellers staat. Maar het is zeker qua aanwijzingen geen wonder van helderheid en wat dat betreft zeker minder goed dan Google Maps, die ik daarvoor altijd gebruikte.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hoezo onzin? Je wilt ze niet op de koffie krijgen die alleen maar door de voorruit kijken en wachten op de navigatiestem.
Alles heeft zn voors en tegens. Maar om dit als onzin te bestempelen is onzin.
Net zo goed als je verdere info regelmatig afleest op je dashboard hoort daar de navi ook bij.
Prima voor eenieder die het anders doet, maar het blijft mi een kwestie van communiceren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

teebee schreef: Hoezo onzin? Je wilt ze niet op de koffie krijgen die alleen maar door de voorruit kijken en wachten op de navigatiestem.
Alles heeft zn voors en tegens. Maar om dit als onzin te bestempelen is onzin.
Net zo goed als je verdere info regelmatig afleest op je dashboard hoort daar de navi ook bij.
Prima voor eenieder die het anders doet, maar het blijft mi een kwestie van communiceren.
Het is onzin omdat het in een discussie over het verschil in kwaliteit tussen verschillende navigatiesystemen niet relevant is, maar de discussie wel doodslaat (of dat probeert). Het zou wellicht een zinvolle toevoeging zijn in een discussie over het gebruik van navigatiesystemen in het algemeen.

Het aflezen van je dasboard om te zien hoe snel je rijdt of hoeveel brandstof je nog hebt is totaal niet te vergelijken met het aflezen van een navigatiesysteem op het moment dat je op een 6-baans weg tijd, met 100 voertuigen om je heen, met kruispunten met verschillende afslagen op korte afstand van elkaar, en je binnen 2 seconden moet besluiten of je hier linksaf gaat of pas 50 meter verderop, zoals je dat in steden regelmatig tegenkomt.
Dus ja, dan is het echt wel relevant hoe duidelijk de instructies zijn van het systeem.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Prima, jouw feestje
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Als ik zie hoe sommige hun gps-systeem gebruiken...soms echt tot op het laatste ogenblik wachten om een beslissing te nemen...omdat hun pijlen/stem-begeleiding dit zo weergeeft...je ziet hen dan nog snel over verdrijfstroken rijden een andere richting nemend...:rolling eyes:
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 964
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

gebla schreef:
Ab S schreef:
teebee schreef: Niet instelbaar
..dank voor de info, was ik al bang voor.
En dat grijs/wazige deel in het display tussen de meters, is daar een mogelijkheid om een groter deel van de wegensituatie te zien, zodat je beter kan anticiperen? in 2D weergave wellicht?
Die instelling kon ik ook niet vinden. Nu is er gewoon een strookje blauwe lucht zodat het nep 3D is.
Precies, dat strookje blauwe lucht/nep 3D bedoelde ik, i.p.v. het scherm te gebruiken om weer te geven wat de situatie verderop is; heb je in 2D wel het hele scherm (tussen de meters) in gebruik (zonder blauwe stukken)?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Ab S schreef:
gebla schreef:
Ab S schreef: ..dank voor de info, was ik al bang voor.
En dat grijs/wazige deel in het display tussen de meters, is daar een mogelijkheid om een groter deel van de wegensituatie te zien, zodat je beter kan anticiperen? in 2D weergave wellicht?
Die instelling kon ik ook niet vinden. Nu is er gewoon een strookje blauwe lucht zodat het nep 3D is.
Precies, dat strookje blauwe lucht/nep 3D bedoelde ik, i.p.v. het scherm te gebruiken om weer te geven wat de situatie verderop is; heb je in 2D wel het hele scherm (tussen de meters) in gebruik (zonder blauwe stukken)?
Zou graag willen maar 2D is niet beachikbaar tussen de tellers
Dutchie01
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 28.07.2018 - 17:45

ik heb een head up display voor de allereerste keer en geloof me dat is me toch een verbetering! De Navi instructies worden dmv pijlen geprojecteerd voor je. ook afstand tot afslag staat erbij en loopt mooi terug alles superduidelijk.
TimN
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 03.10.2018 - 20:47

Ab S schreef:
TimN schreef: Ik heb de afgelopen dagen voor het eerst de navigatie moeten gebruiken in Duitsland. Moet zeggen dat dit niet helemaal goed bevallen is omdat ik vind dat de begeleiding op cruciale kruisingen en afslagen het liet afweten waardoor ik één keer echt de verkeerde afslag genomen heb en bijna een verkeerde. Maar goed dat ik ingezoemd had want het was een beetje onduidelijk allemaal. Nu kon ik de weg zien hoe deze liep en daarop kon reageren.

Nu ben ik gewend in mijn oude V60 dat bij splitsingen er rijbaanbegeleiding (grote blauwe borden boven de weg) was en dat mis ik in deze versie. Ik heb ergens een bord zien staan in het kleine scherm tussen de klokken maar niet op het midden console. Heb ik wat verkeerd ingesteld of is deze functie er helemaal niet?

Ook in mijn oude V60 was er ook een gesproken file informatie. Of dat nuttig was of niet dat ter zijde maar soms was het wel handig. Ook deze optie zie ik niet in de huidige V60.

Wat is jullie ervaring met de Sensus Navigatie? Alle tips en trics zijn welkom.
Tijdens proefrit met de V60 tijdje terug alweer was ik ook niet echt enthousiast over de Sensus navidatie - even onder voorbehoud, want ik heb niets aan instellingen veranderd toen ik de auto meekreeg:
- het middenscherm zoomt niet automatisch in als je een splitsing tegenkomt (kon alleen handmatig)
- het scherm tussen de meters laat de wegen in de omgeving van de splitsing veel te laat zien; tot die tijd is de achtergrond grijs/wazig
Zowel mijn vorige Tom Tom als huidige Garmin zoomen keurig in op moment dat je een splitsing, kruising, rotonde of wat dan ook nadert zodat je goed overzicht hebt van de wegen rondom wat voorkomt dat je verkeerde afslag neemt.

Weet iemand of automatisch inzoomen instelbaar is?

Vast dank

Ab S
Dat ook precies mijn punt van kritiek. Als je dan in zoemt en van positie wijzigt moet je er weer voor zorgen dat de "auto cursor" weer op de route in beeld komt.
Huidig: V60 B3 Inscription 2021, Fusion Red, Blond leder, Panoramadak, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, BLIS, trekhaak en nog wat opties.
V60 T5 Momentum november 2018 - Birch Light Metalic, Lederen bekleding, Scandinavian Line, Adaptive Cruise Control, trekhaak en nog wat opties.
V60 T3 automaat, en diverse V60/S60 vanaf 2000
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4114
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Gisteren ritje van Antwerpen naar Middelburg en de TomTom gaf zelfs de exacte afstand aan tot waar er sneeuw op de weg lag. En inderdaad, vanaf Goes reden we de sneeuw in...

Zelf meedenken blijft nodig. Met vrienden op wintersport stuurde de gps van hun VW Passat hen over de bergpas, die natuurlijk in de winter is afgesloten. Wij de TomTom gevolgd lekker door de tunnel en ruim twee uur vroeger ter bestemming...

Mijn vrouw staat er ook op om nog echte wegenkaarten in de auto te hebben wanneer we met vakantie gaan, maar blijkbaar zijn wij daarin nog ouderwets.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

maar blijkbaar zijn wij daarin nog ouderwets.
Zeker niet ouderwets hoor, electronica heeft de vervelende eigenschap er spontaan mee op te kunnen houden. Dan is een papieren backup meer dan welkom.
Je zal bv een beetje zeiler met allerhande electronica aan boord bv ook nooit zonder papieren waterkaarten zien vertrekken.
Ik heb zo ook altijd aan boord, zowel op t water als op de weg.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

teebee schreef:
maar blijkbaar zijn wij daarin nog ouderwets.
Zeker niet ouderwets hoor, electronica heeft de vervelende eigenschap er spontaan mee op te kunnen houden. Dan is een papieren backup meer dan welkom.
Je zal bv een beetje zeiler met allerhande electronica aan boord bv ook nooit zonder papieren waterkaarten zien vertrekken.
Ik heb zo ook altijd aan boord, zowel op t water als op de weg.
Op de zee is het wel iets anders. Je hebt op de mobiel en in de auto navigatie. Kans dat beide stoppen is erg klein. De laatste jaren dan ook geen papieren kaarten in de auto gehad of nodig geweest.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dubbel genaaid houdt beter...
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ben vandaag achter iets gekomen. Als je tijdens het navigeren je vinger lang op een plek op de kaart houdt begint er een cirkel te lopen en wordt gevraagd of je dat punt wilt toevoegen in het reisschema.
Leuke toevoeging.
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6989
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Yep, die heb ik ook al vaker gebruikt.

Welke ik ook erg waardeer: het kunnen opslaan van volledige routes en deze voor hergebruik snel kunnen selecteren.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Waar ik dan nog niet achter ben is het volgende. Bij mijn V70 kon je details opvragen van files en opstoppingen. Zit dit hier ook ergens verstopt?
Nu: V60 T6 MY2024 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”