Obbe over tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

seville1977 schreef: hallo,

mijn 2.4d model 2008 heeft nu 163pk is een handbak met 230000km ervaring.
ik beb benieuwd of deze een pk boost aankan?
mijn verbruik is nu 1 op 14,5 dit zou iets zuiniger mogen. ik rijd veel op 80km wegen en als ik op snelweg ben rijd ik 140km per uur.
iemand ervaring?
en evt tips?
Mijn ervaring met de tuning van Obbe van Volvo tuning is meer dan goed. Na diverse tuning van andere bedrijven heb ik hier mijn plek wel gevonden. Je motor en bak kan makkelijk een 20% verhoging aan van vermogen naar toque.
Ik heb een combi van eco en toque. Dat betekent dat ik eco rij op 2200 toeren op de snelweg maar wel kracht beschikbaar heb onderin. Dat toeren moment kun je veranderen. IK weet niet of je veel winst haalt rondom de 80, maar een aanpassing in je motormanagement door Obbe Volvotune levert altijd winst op omdat alle parameters beter op elkaarworden afgesteld. Luchtinstroom, brandstof inspuiting enz enz.
Eerste voordeel is een volvo die je veel beter voelt tijdens het rijden onder je rechtervoet!

Het gaat vooral om hoe je wilt rijden en of je de beheersing hebt niet altijd volop gaspedaal te drukken.
Ik heb een stevige tuning in de bak en ben proefauto geweest voor de meest ideale tuning voor diesel. Kan je wel vertellen dat ik de mooist rijdende getunde volvo in Nederland heb. ;-) ( vind ik dan ha ha )
Bij Volvotune en Obbe ontmoet je passie en vakmanschap en plezierige omgang bij elkaar en je bent daaraf nog klant met een duidelijke uitleg. Je kunt daar tevens onderhoud aan je auto doen dus twee vliegen in een klap slaan.

Seville het gaat met tunen altijd over vertrouwen en ik weet ook niet precies wat een tuner technisch allemaal doet. Maar ik voel wel het verschil in tunen, ik tune al sinds 2005, en dit is tot nu toe wel een van de mooiste die ik gehad heb de laatste jaren.
Gr Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8143
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik ben een complete leek op gebied van tuning, maar ik stel me toch enkele vragen.

Nu met service 2.0 wordt er bij elke beurt gecheckt of er nieuwe motormanagement s/w beschikbaar is door de dealer en als er een update is, wordt deze geladen.

Stel nu, ik laat mijn auto tunen en de tuner laadt een aangepaste file, gebaseerd op de dan aanwezige Volvo factory file.
Bij de eerste beurt, laadt de dealer een nieuwe update, dus de tuning wordt overschreven.
Dan kan ik terug naar de tuner om de file die hij geladen had terug te plaatsen.

Maar als er bij de dealer update andere aanpassingen gebeurd zijn en de eerste tuning file wordt herladen, dan mis je toch eigenlijk elke update van Volvo en blijf je in pricipe met een aangepaste eerste file rijden ?

Of zie ik dit helemaal verkeerd ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Lekkere verhaaltjes hierboven
Loop al een tijdje te denken over tuning,
Maar ben bang dat ik niet veel bereik want ik zie dat de 2.4 140 pk een moeilijk geval is
Daar komt nog bij dat ik een bifuel heb.......
Maar er hangt ergens in de krochten van mijn denkraam dat de 140pk gewoon een gedowsiede 170 pk is klopt dat??
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

Dat klopt helemaal.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

Ik heb een jaar of 3 in een 2,4 140 gereden in een s60, die heb ik toen direct via Rica (via de dealer) naar 170 pk laten tunen en probleemloos gereden....
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

De updates bij de dealer gaan soms over het motormanagement, niet altijd. Als je zegt dat je getuned hebt houdt men daar rekening mee. Veel updates gaan over kleine andere aanpassingen. En ik hoef geen updates. Als het werkt is het goed.
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2780
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Een 140 pk 2,4 benzine met Denso motor management (na 2004) kan alleen door rica of BSR getuned worden.
Bij deze is het geen enkel probleem voor de motor of kopp. of versn. bak omdat die allemaal hetzelfde is als bij een 170 pk

Een 140 pk is in feite een geknepen 170 pk, echter bij een orginele bi-feul kan het wellicht anders zijn, het LPG gedeelte moet (als het al kan) wel de capaciteit hebben voor 170 pk.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Mijn C30 D5 heb ik laten tunen. Ik kan niet anders zeggen dat het voor mijn Volvo een zeer geslaagde tuning is. De motor had al souplesse, maar dit is toegenomen. Bijvoorbeeld tussentijds inhalen is een genot. :D
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27916
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

seville1977 schreef: hallo,

mijn 2.4d model 2008 heeft nu 163pk is een handbak met 230000km ervaring.
ik beb benieuwd of deze een pk boost aankan?
mijn verbruik is nu 1 op 14,5 dit zou iets zuiniger mogen. ik rijd veel op 80km wegen en als ik op snelweg ben rijd ik 140km per uur.
iemand ervaring?
en evt tips?
Ik heb vorige week mijn S60 2.4D met 190.000 km ervaring ook door Obbe onderhanden laten nemen en kan het ook alleen maar aanraden net als de andere reacties hier in het topic.

Het verbruik is iets gedaald, ik reed gemiddeld rond de 1 op 13 met mijn Geartronic en een combinatie van snelwegkilometers en wat stadsverkeer.
De eerste tankbeurt gaf 1 op 15 en dat is nog met een beetje met het extra vermogen gespeeld te hebben, dus in theorie zou het verbruik zelfs nog iets omlaag kunnen :)

Obbe zorgt bij zijn tuning dat het koppel en motorvermogen er heel geleidelijk in komen, dit rijd erg fijn en het spaart de techniek ook nog eens.
Mijn eigen 2.4D is van 160 (niet de 163 die Volvo aan geeft) naar 208 pk gegaan en 494 nm.
Zit ook een klein stukje eco in en buiten dat dus genoeg vermogen :)
Auto rijd nu veel soepeler, heeft nu overal genoeg vermogen beschikbaar om hem of laag in de toeren te houden en als je ergens vlot voorbij wil dan is dat echt geen enkel probleem meer. Voor mij is het precies de combinatie die ik in gedachten had.

Zou zeker even een mailtje naar Obbe sturen, is een man met heel veel ervaring en legt alles heel duidelijk uit.
Ik zat op geloof ik 10 mailtjes en een geheel gerust gevoel voordat ik naar Uden ben gereden en daar op de dag zelf nog de nodige uitleg gehad en alles gaat in overleg.
Voor de prijs hoef je het ook nog eens niet te laten :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gewoon doen seville1977
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Gebruikersavatar
seville1977
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 06.10.2013 - 13:03
Locatie: friesland

zit er idd sterk over te denken om naar uden te gaan.
is wel beetje ver vanuit friesland dus moet echt effe een leuke dag uitzoeken,maar als ik de verhalen zo hoor is het de moeite waard!
Gebruikersavatar
Jungle
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 13.07.2012 - 16:32

Ben vanochtend nog even bij Obbe geweest en kan je zeggen: hij heeft er echt kijk op!

Bovendien is Obbe pas tevreden als jij dat bent en levert hij een prima aftersalesservice.
Volvo V70 2.5T Summum 2008 [VolvoTune]
Gebruikersavatar
Cyclops
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 12.04.2015 - 20:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Vorige week mijn Subaru STI 2006 verkocht, volgende week mag ik mijn eerste Volvo ophalen, een S60 MY11 2.0 D3 MT.
Ik ga dus van:
398 Nm naar 400 Nm :-|
280 PK naar 163 PK :(
1470 KG naar 1451 KG :-|
Super 98 1 op 8 naar Diesel 1 op 16 (?) :D

Eerst maar eens een paar weekjes wennen aan elkaar, maar ik ben wel benieuwd wat Volvotune kan brengen?
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik had die Subaru nooit weggedaan joh.........NOT!!! :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Cyclops schreef: Super 98 1 op 8 naar Diesel 1 op 16 (?) :D
Ik reed met mijn S60 D3 Geartronic met gemak 1:18, dus dat kan nog veel beter uitpakken! Heerlijke wagen.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Cyclops
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 12.04.2015 - 20:03
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Carfreak schreef: Ik had die Subaru nooit weggedaan joh.........NOT!!! :D
Was ook met pijn in mijn hart, maar ik had er gewoon de tijd niet voor dus stond hier een beetje weg te kwijnen, is nu in het bezit van een andere liefhebber.
4wielen schreef:
Cyclops schreef: Super 98 1 op 8 naar Diesel 1 op 16 (?) :D
Ik reed met mijn S60 D3 Geartronic met gemak 1:18, dus dat kan nog veel beter uitpakken! Heerlijke wagen.
Was dat een gechipte of standaard?
1 op 16 zou al een redelijke score zijn, maar als 1 op 18/19 na een Volvotune mogelijk is dan heb ik natuurlijk een extra argument om dit thuis te ' verkopen' . O-)
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Daar gaat ie dan, morgen naar Elst om bij Obbe mijn Volvo V70 2.5 T Geartronic te laten tunen. Reden: hoofdzakelijk om het brandstofverbruik ietwat te dimmen en het is altijd fijn als de auto zich 'soepeler' in het verkeer begeeft..........
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
foekie
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 20.06.2010 - 16:03
Locatie: Winterswijk

Wat kost de tuning nou precies??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC70 D5 Momentum 2006, RTI, standkachel, geartronic-6
Geartronicflush bij 287.000 km
VolvoLeo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 16.04.2006 - 11:02
Locatie: Hoorn NH

Ook erg benieuwd, aanstaande vrijdag een leuk ritje naar Elst. Ben erg benieuwd! @Foekie: Bel even met Obbe, dan hoor je vanzelf wat het kost, het is nl. maatwerk!
VolvoLeo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 16.04.2006 - 11:02
Locatie: Hoorn NH

Zoooooooooooooooooo!!! Weer een tevreden klant van Obbe! Vrijdag het ritje gemaakt van Hoorn naar Elst en dat was zeker de moeite waard. Ontvangst met koffie natuurlijk, auto achtergelaten zodat Obbe in alle rust zijn werk kon doen, autootje meegekregen (Een onvervalste onverwoestbare 440 waar ik jaren voor het werk in gereden heb, dus dat was ook weer even leuk) en even wezen shoppen in Arnhem. Daarna weer retour waar onze XC70 al trappelend op ons stond te wachten. Proefritje gemaakt en wat een verschil! Motor loopt mooi rustig, pakt heel goed op met het gaspedaal en als je dat dan even indrukt........... tja...... wat moet ik zeggen.... in een woord geweldig. Terug naar huis op de cruisecontrol heerlijk rustig snorrende 5-pitter, ben benieuwd wat het verbruik gaat doen op de lange termijn.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”