V50 2.0D : Turbo sensor - [opgelost!]

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Hey de foto is er weer, nog meer zelfs! :P
Als de EGR "afgesloten" word, komt er dan een plaatje tussen de aansluitingen op foto 2 ?
Bedankt voor het opnieuw leven inblazen van dit topic.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

yup, dat kan je doen. ik ben echter aan denken om de buis in z'n geheel weg te halen. Met dan zowel op de egr als op de luchtinlaat een plaatje. Het stuk dat over de buis zit om die vast te zetten (het stuk dat je ziet op de 2e foto) is namelijk gebroken bij mij, waardoor de pijp maar met 1 schroef meer vast kan...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

En wat doet dat met de computer? Toen ik de motor met open egr liet draaien stond de computer meteen bol van de fouten. Geeft 'ie deze fouten ook als de EGR luchtdicht afgedopt is?

BTW. als je de motor met open EGR laat draaien kan je goed zien wat voor gore lucht je motor te verbranden krijgt... Drama ;-)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

gvd@!#M3#|! :evil: :evil:

Daarnet de auto gewassen, daarna dacht ik bij mezelf "nog even de turbodruksensor een snuifje reiniger geven", want het inhouden was alweer teruggekomen en morgen vertrek ik voor een weekend Ardennen.
Ik draai het torxje los, neem de sensor vast, wil em er met een lichte draaibeweging uithalen "he, die komt gemakkelijk mee dit keer"... Blijkt dat ik enkel het bovenste deel van de sensor mee heb, het onderste deel (het pijpje dat in de luchtinlaat hangt) is afgebroken en is blijven steken in het gat... :roll:
Ik heb de sensor teruggeplaatst en merk geen verschil in rijgedrag... Iemand een idee of het veilig is om morgen 220km aan 1 stuk te rijden?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 934
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Lijkt me niet prettig als er iets je motor ingezogen/blazen wordt.
Ik zou hem vervangen , istie gelijk weer een tijdje schoon
Erik

S60 T5 R-design
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Ik ging er bijna een nieuw onderwerp voor aanmaken, maar tijdens het wachten op de bevestiging van m'n account ben ik even verder gaan zoeken en kwam dit topic tegen.

Yes! :razz: Ik ben dan toch niet de enige V50 2.0d-rijder met dit probleem! Ik heb net zoals ppFreddy en Ioane last van kort inhouden tijdens het optrekken. Mijn dealer hier in Gent heeft het probleem erkend en (proberen) oplossen met een update van het motormanagement. Dat kostte me € 75 (+ € 20 voor de testrit die ze met m'n wagen maakten - Volvo is duur in onderhoud, blijkbaar), maar bracht geen oplossing.

Dus zit ik nu te popelen om morgen m'n Torx-setje van het werk mee naar huis te nemen, ergens van die brake cleaner op de kop te tikken, en aan m'n auto te sleutelen!

Want op dit ene probleempje na ben ik zeer tevreden over m'n Kinetic-versie uit 2004, met nu net geen 160000 km op de teller.

Later een update, met daarin hopelijk goed nieuws!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27911
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zie de nieuwe foto's nu ook, die van mij heeft ook wel eens last van dit kort inhouden.
Zal de genoemde oplossing ook eens proberen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

Zoals beloofd, een verslagje!

Het reinigen van de sensor was vrij eenvoudig. Het ding zit redelijk goed vast in het inlaatkanaal, en zeker met het verhaal van ppFreddy in het achterhoofd was ik erg voorzichtig om de sensor eruit te peuteren. Maar het lukte zonder problemen. Het buisje was bedekt met een zwarte dunne-olie-achtige substantie. Waarschijnlijk roet en olie of iets dergelijks. Het buisje zelf leek op het eerste zicht niet geblokkeerd, maar wie wist wat er daarbinnen inzat ...

Dus toch maar de bus brake cleaner bovengehaald. (Erg gevaarlijk spul, trouwens, nooit verwarmen, of op je warm motorblok spuiten! Daarbij komt fosgeen vrij, een gas dat in de eerste wereldoorlog werd gebruikt in de loopgravenoorlog!) Het blokje zelf was snel proper, maar om de holte in het buisje te reinigen moest ik toch wat mikken. Om die vloeistof er weer uit te krijgen heb ik hard met het ding moeten zwieren, en ook ermee tikken op een prop keukenpapier leek te helpen.

De kleur van de remmenreiniger was een beetje donkerder geworden, maar echt smerig kon ik het niet noemen. Wel zaten der een paar héél erg kleine brokjes zwart spul in. Erg weinig, dus ik had geen goede hoop op het resultaat. Alles terug samengestoken (weer hard moeten duwen om de sensor op z'n plek te krijgen), maar spijtig genoeg had ik geen tijd meer voor een proefritje.

Vandaag had ik wel tijd, dus toch wel lichtjes zenuwachtig de snelweg op. Tot mijn verbazing was het fenomeen van kort inhouden volledig weg! Het probleem lijkt met andere woorden opgelost! Het gevoel dat de auto geeft is nu helemaal anders, echt heerlijk. Hoewel het niet helemaal weg is, als je héél goed oplet, merk je dat het er nog een klein beetje inzit.

Alleszins, de oorzaak van het probleem is duidelijk de turbodruksensor. Bij m'n volgend onderhoud (over 2500 km) misschien eens informeren wat de kost is van het vervangen van zo'n sensor. Waarschijnlijk is het probleem dan helemaal van de baan.

Ben echt tevreden dat ik dit forum en deze thread heb gevonden! De kracht van het internet is weeral bewezen ;-)
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Oja, dit topic leeft ook nog.

Ik heb bij de mijne een nieuwe sensor laten steken omdat ik de oude kapotgemaakt had. Direct na het uitrijden van de werkplaats met nieuwe sensor merkte ik al dat het probleem niet verholpen was met een nieuwe sensor.
De oorzaak ligt volgens mij in het vacuüm systeem dat de turbo aanstuurt.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27911
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb zojuist mijn sensor ook schoongemaakt.
Het buisje zelf was redelijk vies, maar vanbinnen kwam er weinig troep uit.

Voor het plaatsen heb ik het gaatje waar het buisje in gaat nog wel even schoongemaakt voor zover dat ging.

Vanavond moet ik weer op pad en dat wordt gelijk de proefrit, ben zeer benieuwd hoe veel dit bij mijn auto uit maakt
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fietsventje
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25

ppFreddy schreef:... dat het probleem niet verholpen was met een nieuwe sensor.
Vandaag weer 100 km gereden, en heerlijk genoten van een constante koppel-opbouw! Bij mij lijkt het dus wel opgelost te zijn! Mocht het toch nog (snel) veranderen, dan laat ik het hier zeker weten.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27911
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nou...... net terug van m'n ritje met de auto en....
Hij loopt echt veel lekkerder door z'n toeren heen waar hij normaal gesproken inhield :D
Ook pakt hij onderin stukken lekkerder op, waar hij vanaf stationair wel eens "hikte" doet hij dat nu niet meer.

Ik ga dit ook goed in de gaten houden of het eventueel nog mocht veranderen, maar verwacht dat "mijn" probleem met het schoonmaken is verholpen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Goedzo! :-)

Inmiddels is mijn 2.0D motorisch 100% in orde. (electronisch is een ander verhaal...) Mijn probleem werd veroorzaakt door een vacuüm lek, dus ik heb nog een reserve Luchtmassameter en twee boost controllers op voorraad, en mee op vakantie ;-) je weet maar nooit!

Ik neem nu bij elke onderhoudsbeurt (die ik zelf uitvoer) even de luchtmassameter en de EGR mee. Werkje van niets, en het houd de boel lekker schoon.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Luchtmassameter was het bij mij ook niet. Toen mijn pa z'n V50 moest inruilen heb ik de zijne in mijn auto gezet, maakte geen verschil.

Heb toen ook even de boost controller gewisseld, en toen had ik helemaal geen turbodruk meer :lol: De aansluitingen op de controller uit zijn auto waren smaller dan de aansluitingen van die in mijn auto, dus de darmpjes van het vacuüm systeem waren te breed waardoor het vacuüm gewoon constant weglekte :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

@ Freddy:

Heb jij nu die buis (EGR-inlaat) compleet weggelaten of niet?
Volgende week woensdag gaat die van mij voor de 120 beurt en ik wil meteen die EGR ook schoonmaken en eventueel dichtzetten.
Nu zijn er zoveel topics die ik krijg als ik de zoekfunctie gebruik dat ik even niet meer weet wie hem nu allemaal dicht hebben, stekker los of een plaatje ertussen (Kawaman ook volgens mij ?)
Wie helpt mij weer even de goede kant op ??
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Marno
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 20.04.2010 - 09:16
Locatie: Gent

Ook mijn v50 heeft al langer klachten van inhouden.
Ik dacht daarom ook even de turbodruksensor schoon te maken.

Na gelezen te hebben dat hij er bij ppFreddy gebroken uitkwam hierbij zeer voorzichtig te werk gegaan, maar de sensor kwam zonder enige kracht te zetten uit de luchtinlaat.... dacht ik.

Er kwam geen buisje uit, ik had enkel de stekker in mijn handen, (waaraan nog een klein rubberachtig uitsteeksel van zo'n 0,5cm). Ik neem aan dat dit een buisje hoort te zijn van enkele cm's lang (zoals bijv. de temperatuursensor)?
Kan het kloppen dat de sensor dus in zijn geheel ontbreekt?

In dat geval is het in ieder geval wel duidelijk waarom de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Vreemd is wel dat ik geen foutmelding krijg.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

MauritsvdT schreef:@ Freddy:

Heb jij nu die buis (EGR-inlaat) compleet weggelaten of niet?
Volgende week woensdag gaat die van mij voor de 120 beurt en ik wil meteen die EGR ook schoonmaken en eventueel dichtzetten.
Nu zijn er zoveel topics die ik krijg als ik de zoekfunctie gebruik dat ik even niet meer weet wie hem nu allemaal dicht hebben, stekker los of een plaatje ertussen (Kawaman ook volgens mij ?)
Wie helpt mij weer even de goede kant op ??
Buis zit er nog op, maar ik heb op m'n werk met wat inox afval een plaatje gemaakt dat ertussen past. EGR is dus mooi afgedopt nu. De stekker is uitgetrokken omdat er anders een melding in het display komt (omdat de computer geen flow meet langs de klep)

Het inhouden is nog steeds (dat heeft dus zeker een andere oorzaak) maar ik heb het gevoel dat de turbo er iets beter inkomt sinds ik de egr afgedopt heb.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Ok.
Kijk, hier kan ik weer wat mee.

Waar heb jij die plaat tussen gezet; aan de kant van de stekker (achter blok) of de andere kant (of; optie 3: beide)?
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

op de kant van de uitlaat (stekker/klep/achter blok)
Aan de voorkant van het blok is dat wat moeilijker omdat ik geen materiaal heb om daar de buis los te maken (Aleja, Torx schroevendraaiers heb ik wel, maar 1 schroef geraak ik niet aan omdat die aan de onderkant zit)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Inderdaad, die onderste kom je niet makkelijk bij (niet on-over-koombaar).
Bij mij kan ik die boutjes niet verder aandraaien, lees: zitten vast, maar als ik de uiteinde van de flens pak en knijp, krijg ik ze wel dichterbij (uiteindes dan, de kern zie ik geen verschil) heb jij dat ook of niet?
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”