Pagina 13 van 25

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 17:56
door Urbexpeditie
ECU

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 18:30
door JeroenSpock
Kan ook de injector nog zijn van cilinder 4.
Vida geeft merdere oorzaken:

Code: ECM-310C

Definition: Misfire, At Least One Cylinder, Catalytic Converter Damage

Description: The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects misfires in more than one cylinder which could damage the catalytic converter. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running. This diagnostic trouble code (DTC) is stored together with other diagnostic trouble codes (DTCs) which indicate which cylinders are misfiring.

Cause:
Low fuel level
Engine does not reach normal operating temperature between several cold starts
Water in the spark plug wells
Damaged spark plug
Contaminated or incorrect fuel
Poor fuel quality (summer fuel in winter).
Air leakage
Blocked crankcase ventilation.
Damaged VVT-unit.
Blocked / leaking injector
Faulty fuel pressure
Uneven compression

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 18:53
door Bover
Tja nu ben ik niet zo ervaren als Ferdi, verre van dat, echter het zou voor de hand kunnen liggen dat ergens bekabeling een ding is. Ik heb al vaker gehoord dat oudere volvo s soms last hebben van de verbindingen die te heet zijn geworden die langs koeling of olie of het blok liggen en of olie op de kop krijgen...

Jeroen wat een lullige storing om uit te zoeken, daar is wel kennis en geluk voor nodig om op te lossen....systematisch afvinken is een boel werk....

de volhouder wint...

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:25
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 18:30 Kan ook de injector nog zijn van cilinder 4.
Vida geeft merdere oorzaken:

Code: ECM-310C

Definition: Misfire, At Least One Cylinder, Catalytic Converter Damage

Description: The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects misfires in more than one cylinder which could damage the catalytic converter. The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is running. This diagnostic trouble code (DTC) is stored together with other diagnostic trouble codes (DTCs) which indicate which cylinders are misfiring.

Cause:
Low fuel level
Engine does not reach normal operating temperature between several cold starts
Water in the spark plug wells
Damaged spark plug
Contaminated or incorrect fuel
Poor fuel quality (summer fuel in winter).
Air leakage
Blocked crankcase ventilation.
Damaged VVT-unit.
Blocked / leaking injector
Faulty fuel pressure
Uneven compression
Ha ja, die had ik inderdaad ook gelezen op de DTC decoder.

Ik zat eens te bedenken dat je het even terug had over vervuiling. Wel eens de VVT solenoid bekeken? Deze zit volgens mij top ter hoogte van de distributieriem. Daar kan je zo bij. Die geeft namelijk ook dergelijke storing.
Weet alleen niet of je deze bij meting open of gesloten moet staan. Maar schoonmaken kan sowieso geen kwaad.
Of mogelijk toch een lekkende injector. Hoeft niet per definitie brandstof te zijn. Als een van de ringen poreus is krijg je deze code ook.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:27
door JeroenSpock
VVT is toch dat blauwe ding? Tenminste, één van de twee is blauw.
En dan degene aan de inlaat kant?

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:28
door fredhead
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 18:30 Kan ook de injector nog zijn van cilinder 4.
Vida geeft merdere oorzaken:
Maar dan zou je 2 kapotte injectoren moeten hebben?
Aangezien het probleem ook op lpg is en die aparte injectoren hebben voor zover ik in gedachten heb.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:29
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 19:27 VVT is toch dat blauwe ding? Tenminste, één van de twee is blauw.
En dan degene aan de inlaat kant?
Of die blauw is weet ik niet. Hij zit helemaal bovenaan bijna tegen de distributieriem aan.
Ik bedoel dan het ventiel. Kan niet missen. Zit een stekkertje aan. 👇🏻

528702409_6709c4bf-e49a-4033-84fc-a0fbd19e0927.jpg

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:36
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 11.03.2024 - 19:28
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 18:30 Kan ook de injector nog zijn van cilinder 4.
Vida geeft merdere oorzaken:
Maar dan zou je 2 kapotte injectoren moeten hebben?
Aangezien het probleem ook op lpg is en die aparte injectoren hebben voor zover ik in gedachten heb.
Je bent wel wakker hahaha....
Dat is zeker waar.
Dan zou je op LPG dit probleem niet hebben.

Het probleem is toch met beide brandstoffen?

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 19:44
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 19:27 VVT is toch dat blauwe ding? Tenminste, één van de twee is blauw.
En dan degene aan de inlaat kant?
Op de onderstaande foto ontbreken ze beiden.
Zie rode cirkels.
En gezien de blauwe kant de inlaatzijde is....

vvt.jpg

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 20:27
door fredhead
Geen idee hoe de aansluitingen eruit zien, maar met een busje MAF reiniger of iets doorblazen?
Zou me ergens verbazen dat je storing op slechts 1 cilinder krijgt maar met zo weinig moeite zeker het proberen waard en dingen hebben wel vaker verband met elkaar zonder dat je het verwacht.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 21:10
door Urbexpeditie
Ik kwam er op omdat Jeroen eerder schreef dat de motor stotterde, bokte, schudde en wanneer er om vermogen gevraagd werd het motormanagement lampje knipperde.

Mijn beredenering:
De VVT is een variabele valve timing. Deze wordt bestuurd door de ECU. Als het ventiel (eigenlijk een magneetklep) niet goed functioneert, dan kan dit invloed op oa de inspuiting van een van de injectoren hebben. De magneetklep regelt namelijk de oliestroming waarmee de timing wordt aangepast.
Ik weet dat sommigen 2.5T motoren (b5244) daar wel eens problemen mee hadden.
In veel gevallen was het probleem even weg als de motor lekker op temperatuur is.
En dan maakt het ook niet uit of deze op benzine of lpg rijdt.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 22:17
door JeroenSpock
Ja dat zou kunnen, maar door VVT problemen loopt cilinder 4 niet vol met motorolie.
Dat is eerder een schraapveer probleem, lekke koppakking, scheurtje in cilinderwand (ook geen vreemde voor de 2.4T en 2.5T) ,misschien nog carterventilatie.
Ga morgen of woensdag een compressietest doen, kijken wat daar uit komt.
Bougie testen op vonkjes, en de injector moet ik even wat mee proberen.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 11.03.2024 - 22:22
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 11.03.2024 - 22:17 Ja dat zou kunnen, maar door VVT problemen loopt cilinder 4 niet vol met motorolie.
Die had ik even gemist...
Daar heb je gelijk in.
In ieder geval, meten is weten!

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:35
door JeroenSpock
Wil ik de compressie test beginnen, blijkt dat blauwe koffertje van Frank voor dieselmotoren te zijn... Ja dat wist ik wel want dat heeft hij er ook bij verteld maar ik ging er vanuit dat er wel 1 verloopje bij zou zitten voor een bougie gat. Nee dus.
En die andere meter blijft altijd op 12 bar staan, die wijzer beweegt geen mm.

Ik ga even op zoek naar een goed compressietester setje. Op marktplaats wordt eentje aangeboden hier in de buurt.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:38
door Urbexpeditie
Dat schiet niet echt op dan 😂😂

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:39
door fredhead
Wilde je al vragen hoe het lukte maar dat had nog niet nodig geweest :lol:

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 20:14
door steven.vuylsteke
Gelukkig is die polar+, inscription, PRO e-bike het werkpaard van Jeroen en kan zijn trouwe s60 berusten op onoverhaaste handelingen aangestuurd met wat extra brein vanuit het forum.
Ik ben wel benieuwd wat je zal ontdekken. Succes ermee

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 20:53
door JeroenSpock
Die Zwitserse tweewieler heeft net een beurt gehad en is weer in topconditie, dus die gaat wekelijks weer over de 300 kilometer.
En omdat de Zweed moet rusten is dat ook door de regen en daar heb ik die fiets niet voor gekocht haha.

Compressietest setje staat gereserveerd, binnenkort even ophalen. Ook weer 40 km fietsen.

Tussen even google gevraagd naar koprevisie Veendam, en ja hoor dat zit hier gewoon.
Technotrans Veendam, kop vlakken, klepzitting vernieuwen, kleppen zelf natuurlijk. Oude man van een jaar of 70+, loop maar eem met mienjong.
Wij de werkplaats in, compleet donker, 'want deze man is vandaag vrij dus hier brandt vandaag geen licht'. Echt die geur van zo'n oude metaalbewerker hing daar, prachtig.
Hier en daar een kop, kleppen er naast, die veertjes netjes in een zakje, machines, gereedschap...
Dus de gunfactor is aanwezig. Nu nog een kapotte kop :D

Garage zei al, pas maar op met die man. Duidelijk maken wat je wil, alleen vlakken moet je goed aangeven want hij gaat helemaal los en reviseerd de hele kop.

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 13.03.2024 - 21:00
door fredhead
JeroenSpock schreef: 13.03.2024 - 20:53 Compressietest setje staat gereserveerd, binnenkort even ophalen. Ook weer 40 km fietsen
Hier in de buurt? Anders wil ik hem wel ophalen en dan gooi je de bus maar een keer stil hier door de deur :)

Tweede S60 van JeroenSpock

Geplaatst: 14.03.2024 - 00:08
door JeroenSpock
Harkstede, 19 km.