1 Lekke band...4 verwisselen?

Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat was snel :)
Dan mijn volgende vraag; doet zo'n visco koppeling dan niet hetzelfde als een differentieel? Ik meen dat er ook autos zijn met visco koppelingen tussen de voorwielen ipv een differentieel.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

oef... volgens mij is de werking precies omgekeerd.
De AWD's hebben een visco-koppeling die ervoor zorgt dat voor en achterwielen met dezelfde snelheid blijven draaien. Tempo van ingaande en uitgaande as van de koppeling moet gelijk zijn. Als dat niet zo is verandert de viscositeit van de koppeling waarna als het goed is de ingaande en uitgaande as wel evensnel draaien.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik ben er nog niet helemaal uit :)
Wat dan bij een auto met een viscokoppeling tussen de voorwielen. Is dat dan gecombineerd met een gewoon differentieel? En bij zo'n 4wd systeem niet?
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

WElke auto's hebben viscokoppeling tussen de voorwielen dan? Dat komt mij namelijk wat onbekend voor...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Reitse schreef:WElke auto's hebben viscokoppeling tussen de voorwielen dan? Dat komt mij namelijk wat onbekend voor...
Volgens mij geen, het wordt (voor zover ik weet) alleen gebruikt om aandrijfkrachten te verdelen tussen voor en achter, denk aan b.v. de Sierra XR4, of wat eerder de Jensen Interceptor FF, die hadden allen zo´n Visco koppeling.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ik wist me te herinneren dat Lancia Deltas dat hadden (was vroeger erg lancia fan omdat m'n vader een thema turbo had :B nu ik zelf een auto moet kiezen heb ik toch liever wat betrouwbaars), maar na wat zoekwerk blijken dat visco-sperdifferentieels te heten. Zou dat dan inderdaad een soort combinatie van differentieel en visco koppeling zijn?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

menjo schreef:Ik wist me te herinneren dat Lancia Deltas dat hadden (was vroeger erg lancia fan omdat m'n vader een thema turbo had :B nu ik zelf een auto moet kiezen heb ik toch liever wat betrouwbaars), maar na wat zoekwerk blijken dat visco-sperdifferentieels te heten. Zou dat dan inderdaad een soort combinatie van differentieel en visco koppeling zijn?
Was dat een Integrale?
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Hehe, nee, het nieuwere model zelfs. Kijk maar hier: http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=642
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

En de 850 R heeft ook zo'n visco differentieel! :lol:
En waaarschijnlijk dus nog wel veel meer (snelle) autos.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

menjo schreef:En de 850 R heeft ook zo'n visco differentieel! :lol:
En waaarschijnlijk dus nog wel veel meer (snelle) autos.
Ik dacht dat de 850 R alleen een sper differentieel had...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
nauticbluepearl
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 28.09.2004 - 11:38

visco verzorgt een geleidelijk inkomende sper(-werking). mischien vandaar ook spraakverwarring.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

En met geleidelijk bedoel je dat hoe langer er een verschil is in snelheden tussen de assen hoe meer hij gaat sperren? Dat zou voor mij veel verklaren :)
Dan kan ik inderdaad indenken dat met verschillende diameter wielen rijden niet goed is (constant verschil) en dat een visco differentieel ook mogelijk is aangezien je ook wel eens rechtuit rijdt (dan weer wel verschil, dan weer geen).
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Nou, ik vind het geweldig om al die technische verhalen te lezen, die jullie 'zomaar' uit de mouw schijnen te schudden :shock:

Maar ik ben, na het lezen van dit alles, enigzins de draad kwijt.....
Vlgs. mij moeten de diameters van de wielen dus redelijk gelijk zijn!?

Hoe mooi ik ze ook vind, ik denk toch dat een XC70 afvalt op het 'te wensen'- lijstje. Waarschijnlijk, ga ik toch kijken naar een gewone V70 170 pk of een V70R, van een ouder bouwjaar(2000). (Of toch maar de V40 autom. 2002 met alle opties,houden, voorlopig?)

In ieder geval bedankt voor de technische discussie, tot zover :P
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Laten we eens luisteren naar ervaringsdeskundige, de heer Ben? ;)

Ik heb alleen maar 1 keer meegereden in een Laserblue V70 R AWD en verder alleen een klein beetje idee van de theorie.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40894
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ach ervaring.... Ik heb nu pas 2500 km met m'n XC70 gereden. En van de techniek weet ik helemaal niets. Ik lees op dit en het 850 forum wel eens wat maar heb zelf al moeite om het knopje te vinden waarmee de motorkap open gaan :lol:
Overigens ben ik blij met de overstap van de S60 naar de XC70. Vooral met de gladheid laatst merk je echt dat er 2 wielen extra meehelpen.
Verder voordeel, de zit is wat hoger dan de V70.
O ja, ik heb dus het nieuwe model MY2003, dus niet de 'oude' AWD.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”