Pagina 2 van 2

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 17.04.2022 - 10:39
door volvo440special
Leg dat eens uit. Wat doen bijvoorbeeld TRW blokken zo anders met de balans dan de blokken uit de remfabriek in Gothenburg?

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 17.04.2022 - 12:31
door Jelmer de Jong
volvo440special schreef: 17.04.2022 - 10:39 Leg dat eens uit. Wat doen bijvoorbeeld TRW blokken zo anders met de balans dan de blokken uit de remfabriek in Gothenburg?
Frictie. Niet elk remblok wat fysiek past heeft dezelfde frictiewaarde als het oem-blokje, het kan beter zijn of slechter. TRW is geen slechte fabrikant, Volvo koopt er ook in, maar maakt uit mijn hoofd vier verschillende soorten remblokken die allemaal in de klauw van een S90 passen. 20% verschil in frictie tussen deze vier varianten van dezelfde fabrikant is niet ongewoon en resulteert in meer onbalans als je ze mixt dan een doordachte upgrade van remschijven voor & achter.
Dat mixen van verschillende blokken had ik misschien duidelijker in moeten zijn. Als je voor & achter hakkietakkie blokken plaatst blijft de balans ook in orde. :D
Met andere blokken kan je ook rembalans weer herstellen, dat heeft Volvo met de eerste generatie V60 Polestar gedaan. Voor kreeg je 370mm schijven met bijbehorende grote Akabono klauwen, maar achter bleef het de standaard 300mm schijf en het zielige remklauwtje wat ook op de 100pk D2 zit. Maar door met verschillende soorten remblokken te spelen heeft Volvo de rembalans rond de 70/30 gehouden, zou je remblokken met gelijke frictie bij de Polestar versie monteren dan schuift de rembalans al snel richting de 80/20.
Vandaar mijn stelling dat aanpassing aan het remsysteem grotere verschillen brengt met andere blokken dan grotere schijven. Liever iemand die het ene doordachte OEM systeem verwisselt met een ander OEM systeem en daarbij 1% verschil in rembalans creëert dan een onwetende die zijn auto naar de lokale garage brengt en ongemerkt een mix van super-extra-sport op de achteras heeft (komt van een vorige onderhoudsbeurt) en ultra-quiet-low-dust op de vooras krijgt omdat Breezan of Force dat vnadaag het snelste kon leveren. Dan heb je opeens 10% of meer verschil in rembalans.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 02:15
door Senderio
Jelmer de Jong schreef: 17.04.2022 - 09:54 Uiteraard, die gaat niet lopen klooien met een remsysteem en levert alleen bij hoge uitzondering de Polestar upgrade op eigen risico.

Rembalans 320/300 - 68/32
Rembalans 345/320 - 69/31
Rembalans 320/300 met eco blokken op de vooras en brembo sport op de achteras - 53/47
Rembalans 320/300 met brembo sport op de vooras en eco blokken op de achteras - 81/91


Een niet-dealer die gewoon de eerste de beste beschikbare hakkitakkie blokken monteert brengt meer onbalans in het remsysteem en dat gaat in de praktijk ook goed dankzij ABS en EBD. Sowieso is electronic brake distribution sterk aanwezig omdat het systeem begint met gelijke remkracht op alle wielen, zodra de neus in duikt en de achterwielen grip gaan verliezen schuift de remkracht van 50/50 naar 90/10 bij een volledige noodstop. Doe je dus altijd een noodstop, dan slijten de achterste blokken niet zo snel :P
Maar als dit veilig kan, waarom doet de dealer dan zo moeilijk? Wat ik zelf al als eerste bedacht en jij letterlijk ook schrijft, is dus een veilige mogelijkheid. Ik bedoel een S90 D4 of D5, hebben weinig verschil anders dan het motorvermogen. Misschien de aandrijf, als je een awd d5 hebt tegen een fwd d, maar daarmee houdt het ook wel op.

Als beide remsystemen gewoon origineel volvo zijn en klant vraagt om een verbetering, op eigen kosten, dan kan dit toch gewoon uitgevoerd worden? Dat volgens de dealer hulpsystemen harder of zachter kunnen ingrijpen omdat de remschijf 20/25 mm groter is, is naar mijn mening onzin. Mocht het daadwerkelijk zo zijn, dan kunnen die systemen toch even gekalibreerd worden? Het zijn eigen ontwerpen systemen.

Wat zou er fout kunnen gaan als ik gewoon de volledige remmerij laat monteren van een D5 op een D4? Dan bedoel ik, remschijven, remklauwen, remblokken?

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 11:17
door Jelmer de Jong
Er zal technisch niets fout gaan bij zo'n upgrade, echter doet de dealer per definitie alleen standaard oplossingen monteren. Enerzijds wat aansprakelijkheid betreft (remmen zijn eng!), anderzijds is het onhandig bij later onderhoud. Kom je binnen voor onderhoud aan de remmen, dan bestelt de dealer op basis van chassisnummer de onderdelen. Alleen zijn dat in jouw geval dan de verkeerde omdat de computer nog denkt dat je de kleine set er onder hebt zitten.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 12:14
door Senderio
Jelmer de Jong schreef: 18.04.2022 - 11:17 Er zal technisch niets fout gaan bij zo'n upgrade, echter doet de dealer per definitie alleen standaard oplossingen monteren. Enerzijds wat aansprakelijkheid betreft (remmen zijn eng!), anderzijds is het onhandig bij later onderhoud. Kom je binnen voor onderhoud aan de remmen, dan bestelt de dealer op basis van chassisnummer de onderdelen. Alleen zijn dat in jouw geval dan de verkeerde omdat de computer nog denkt dat je de kleine set er onder hebt zitten.
Mwuah, geen redenen om het niet te doen. Als het technisch kan, dan valt het met aansprakelijkheid ook wel mee. Als er bij het wisselen van remblokken of remschijven iets fout gedaan wordt, dan zit de dealer ook met aansprakelijkheid. Onderdelen bestellen is geen probleem, omdat ik naar altijd naar dezelfde dealer ga. Ik zat gisteren de remblokken te vergelijken van een D4/D5 zit gewoon 6.4 mm verschil in dikte tussen. Dat is de helft meer.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 15:17
door Jelmer de Jong
Achter is in beide gevallen een 16mm blokje, maar ga je van een massieve schijf naar een geventileerde. Voor wordt het blokje een millimeter dikker en de schijf twee millimeter dikker.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 15:26
door diesel01
Hier inmiddels op de achteras ook remblokken van Brembo die nog een paar mm hebben en er dan af moeten.
Die zitten er 50á60k op en zijn van April 2020.
Heb inmiddels Zimmerman blokken liggen die ik er op wil knutselen, heb de indruk dat deze wat meer frictie geven dan die van Brembo.
Kan er nog van af en weer terug naar oemblokken Volvo, het 200+ verhaal in Dld komt toch niet meer zoveel voor.
Voor en achter oem blokken…

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 18.04.2022 - 22:43
door eta76
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je vindt, misschien kan je groepskorting vragen :-)

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 21.04.2022 - 05:40
door Senderio
eta76 schreef: 18.04.2022 - 22:43 Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je vindt, misschien kan je groepskorting vragen :-)
mogelijkheden in de zin van?

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 21.04.2022 - 19:47
door eta76
Senderio schreef: 21.04.2022 - 05:40
eta76 schreef: 18.04.2022 - 22:43 Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je vindt, misschien kan je groepskorting vragen :-)
mogelijkheden in de zin van?
Een kant-en-klaar pakketje van onderdelen(schijf, klauwen, ...) inclusief montage kosten. Voor zowel de voorkant als de achterkant.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 21.04.2022 - 21:43
door Jelmer de Jong
Wordt wel duur. (nieuw)
Remklauw ~250.-
Bracket ~ 125.-
Stofplaat ~ 150.-
Remslang ~ 55.-
Schijf ~ 100.-
Blok ~ 40.-
Arbeid ~ 80.-
Totaal ~ 800.-
En dan de andere drie wielen nog...
Wil je upgraden van 345/320 naar 366/340 dan is het iets minder duur omdat je klauw, stofplaat en remslang kan hergebruiken. Als je de huidige stofplaat een beetje bewerkt kan er ook nog wat bespaard worden.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 21.04.2022 - 22:19
door eta76
Toch maar opzoek naar een V90 met platte voorkant en één met een platte achterkant..
https://lagabasen.com/visa-produkt?part=A-39521704 , https://lagabasen.com/visa-produkt?part=N-40258957 soms zie je nog wel nette gebruikte onderdelen.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 22.04.2022 - 10:17
door Senderio
Jelmer de Jong schreef: 21.04.2022 - 21:43 Wordt wel duur. (nieuw)
Remklauw ~250.-
Bracket ~ 125.-
Stofplaat ~ 150.-
Remslang ~ 55.-
Schijf ~ 100.-
Blok ~ 40.-
Arbeid ~ 80.-
Totaal ~ 800.-
En dan de andere drie wielen nog...
Wil je upgraden van 345/320 naar 366/340 dan is het iets minder duur omdat je klauw, stofplaat en remslang kan hergebruiken. Als je de huidige stofplaat een beetje bewerkt kan er ook nog wat bespaard worden.
Dit kan wel goedkoper. Als je de onderdelen zelf online besteld, die de dealer ook gaat gebruiken, gaat er ongeveer wel €300 af. Als je de product nummer hebt van een onderdeel, moet je eens online kijken. Scheelt vaak echt 40%. Dealers verdienen niet op arbeidsuren, maar op onderdelen marge.

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 22.04.2022 - 22:49
door Jelmer de Jong
eta76 schreef: 21.04.2022 - 22:19 Toch maar opzoek naar een V90 met platte voorkant en één met een platte achterkant..
https://lagabasen.com/visa-produkt?part=A-39521704 , https://lagabasen.com/visa-produkt?part=N-40258957 soms zie je nog wel nette gebruikte onderdelen.
Liever eentje die in het water gelegen heeft, dan zijn de onderdelen in ieder geval niet krom. :)

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 11.06.2022 - 04:20
door Senderio
eta76 schreef: 21.04.2022 - 19:47
Senderio schreef: 21.04.2022 - 05:40
eta76 schreef: 18.04.2022 - 22:43 Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die je vindt, misschien kan je groepskorting vragen :-)
mogelijkheden in de zin van?
Een kant-en-klaar pakketje van onderdelen(schijf, klauwen, ...) inclusief montage kosten. Voor zowel de voorkant als de achterkant.
Ik heb dit laatst nagevraagd. Bij voldoende animo en als eigenaren bereid zijn om aansprakelijkheid te dragen, kan er een pakket worden samengesteld. Weet niet of er meer leden zijn op dit forum, die een upgrade willen van hun remsysteem?

S90 slijtage remblokken achter.

Geplaatst: 16.06.2022 - 22:24
door eta76
Opzich heb ik wel interesse, maar de prijs zal niet mals zijn, gok ik.
Als ik in winter ook met 19" zou blijven rijden, kunnen de schijven nog iets groter zijn. Wat dan leuker is, voor zo'n bedrag.
Maar iemand die mijn remklauwen vervangt, en niks van aansprakelijkheid wil weten, vind ik wel beetje een afknapper. Ik mag aannemen dat ze vaker een remklauw hebben vervangen. En nee, ik ga niet het circuit op met mijn v90 D3 :-)