Ik heb een momentsleutel, maar gebruik m niet...
Gewoon een kruissluitel volstaat. Gebruik beetje witte vaseline om de RVS bouten na schoonmaken mee in te vetten. Ook miniem beetje witte vaseline kan helpen de velg niet vast te laten gaan zitten maar is bij 2x per jaar wisselen niet echt nodig. Vast is vast..
De bouten rek je echt niet zomaar op. Zijn gemaakt voor enorm veel grotere krachten.
Kopervet is geen aanrader op modern autospul. Met name bij de remmerij. Heeft mogelijk een invloed op ABS en slijtage indicatie als je voiture daar mee is uitgerust. Gebruik daarvoor dus keramisch vet.
Bandenwissel- momentsleutel echt nodig ?
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3784
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
wat ik uit jou verhaal begrijp is dat als je vet ad bout doet dat deze lichter draait, waardoor het moment niet meer klopt.Gouwe schreef:Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.toppertje schreef:dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".
@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
bij een nieuwe auto heb je nieuwe bouten die ook lichter draaien dan van een oudere auto waar al enige roest aanwezig is,maar daarom schrijven ze toch geen ander aanhaalmoment voor?
geen glans zonder wrijving
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Met vet geen roest
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Ja, een M4 boutje waarschijnlijk. Maar een wielbout kan toch wel enorme krachten hebben. En dan hebben we het ook nog over 5 van die exemplaren.Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- xelor
- 3rd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22
... weet niet naar welke garage je gaat of wat je gebruikt in het weekend...Sander02 schreef: Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Dan zou ik dat zeker bij een andere garage laten doen.Sander02 schreef: Garage gebruikt toch ook geen momentsleutel? Die draaien laatste paar slagen met kruissleutel. Lijkt me prima. Vast is vast en dan nog een beetje ofzo. Lang geleden. Ik laat het meestal doen.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 4th Gear member
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.
Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
meen je dat nou echt serieus?Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.
Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.
laatste Volvo (960) verkocht
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28379
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!dbosker schreef:meen je dat nou echt serieus?Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.
Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- NicoV40
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44
Ik ken iemand die zn velgen ook al jaren vastzet met het voetje op de kruissleutel.
"Zitten goed vast en ik krijg ze altijd weer los'
Yup, op een dag vroeg hij aan mij om ze te wisselen. Ik netjes de momentsleutel erbij, zette ze vast op het juiste moment met als resultaat dat ze totaal niet op spanning zaten, kon ze met een gewone ratelsleutel weer losdraaien..
Bouten zijn al lichtjes uitgerokken denk ik.
"Zitten goed vast en ik krijg ze altijd weer los'
Yup, op een dag vroeg hij aan mij om ze te wisselen. Ik netjes de momentsleutel erbij, zette ze vast op het juiste moment met als resultaat dat ze totaal niet op spanning zaten, kon ze met een gewone ratelsleutel weer losdraaien..
Bouten zijn al lichtjes uitgerokken denk ik.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19909
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+2 ik spuit de bout even in met wd40 om de rommel die er op zit er af te spuiten, draai hem dan even in een doek rond en zet hem daarna vast op 140nm met een momentsleutel.lint schreef:+1!dbosker schreef:meen je dat nou echt serieus?Sander02 schreef: Als ik het zie dan doen ze het met zo'n hoe heet dat, met druk? Dan heb je garages die draaien het daar helemaal mee vast en soms te vast of ze gebruiken dat apparaat maar laatste stukje met de hand.
Half Nederland wisselt zelf winter/zomerbanden met een steeksleutel toch? Die momentsleutel lijkt me overdreven. Ja handig voor de mensen die denken dat het maar strakker moet.
Bij mij wordt er niets met luchtsleutels (want zo heet zo'n ding) gedaan.
Werk je bij het CBS? - hoe weet je dat 50% zelf wisselt?
Momentsleutel overdreven? - dacht het niet. Heb jij het gevoel of je een bout/moer met 50 NM of met 125 NM aandraait?
Waarom dacht je dat fabrikanten aanhaalkoppels opgeven, niet omdat er vervolgens niets mee gedaan hoeft te worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Net als welke olie, bandenmerk/soort, wel of niet door de wasstraat e.d. wordt dit ook weer zo'n topic waar je na 300 berichten nog niet weet wat handig is
Zorg dat je bouten vast zitten, en hoe je het doet is mijns inziens niet zo interessant.
Goed vast is vast zei mijn opa altijd.....
Zorg dat je bouten vast zitten, en hoe je het doet is mijns inziens niet zo interessant.
Goed vast is vast zei mijn opa altijd.....
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik snap je punt heel goed hoor Gouwe, heb zelf ook “enige” materiaal kennis. Elke bout heeft een vloeigrens, alleen is het verschil dat een rekbout van heel ander staal is gemaakt en bedoeld om in de rekfase te werken. Dat is overigens wat anders als de vloeigrens. Daarbij wordt het staal namelijk permanent vervormd en verliest het ook een groot deel van zijn treksterkte.Gouwe schreef:Nee dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat het moment kan afwijken door bijvoorbeeld vet te gebruiken. Het gevolg daarvan in extremis kan zijn dat de bout knapt.toppertje schreef:dus jij bedoeld dat het aanhaalmoment bij nieuwe autos anders zou moeten zijn dan bij een oude waarbij er enige roest op de bouten zit?Gouwe schreef: Een bout is net een elastiekje, te veel uitrekken en hij knapt. Door vet te gebruiken op het schroefdraad klopt je aanhaalmoment niet meer en is dus het risico groter dat je bout afknapt......
lijkt mij een beetje ver gezocht, ik doe altijd een klein likje wit vet op de wielbouten/moeren, en geen probleem met loslopen oid.
Het juiste moment is door de fabrikant bepaald zonder "glijmiddel".
@Ed, elke bout van staal heeft een vloeigrens, trekbout of niet.
Mijn punt is dat het bij een wielbout allemaal niet zo nauw komt als bijv bij een kopbout. Van een beetje vet aan de bout trek jij hem net zo vast aan met het juiste moment dat de bout in de vloeigrens terecht komt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Opa klooit niet maar wat aan, opa draait ze met een kruissleutel vast. En dan is het knap wanneer het "te" vast is.OGA244 schreef: Had je opa ook n mening over "te" vast?
Bouten kunnen simpelweg breken als je maar wat aanklooit met vastzetten
Hij is in 60 jaar nog nooit ingehaald door één van zijn wielen , dus "te" los hebben ze ook nooit gezeten.