Vraag aan de elektriciens

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21028
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat ik zie is voor mij een reden om direct de hoofdzekeringen te verwijderen! Elektriciteit is een onderdeel van mijn vak en tevens ben ik opgeleid volgens de NEN 1010 en NEN 3140.

Wat ik zie kan niet Diesel. Mag niet eens. Er is een krachtgroep gebruikt die om te beginnen is afgetakt met een rode krachtstopcontact en daaronder een kabeltje naar de vaatwasser. Dan gaat die kabel in buis verder naar iets wat ik net niet kan lezen! Levensgevaarlijk omdat je de groepen niet volledig kunt afschakelen ("spanningsloos maken" heet dat).

Haal er een elektromonteur bij want ik denk zomaar dat je zaterdag rotzooi krijgt als je gaat breken.

Over die slimme meter: je schrijft dat hij uit staat. Vergeet het maar: het energiebedrijf kan hem nog steeds uitlezen. Als je hem uit hebt laten schakelen mag je eisen dat ze een normale draaistroommeter ophangen. Ik ken een verhaal van een uitgeschakelde meter waar de eigenaar aluminiumfolie omheen wikkelde en vervolgens telefoon kreeg dat de stroomleverancier de meter niet meer zag. Uitschakelen bestaat niet, hij blijft op afstand afleesbaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Over die slimme meter: je schrijft dat hij uit staat. Vergeet het maar: het energiebedrijf kan hem nog steeds uitlezen. Als je hem uit hebt laten schakelen mag je eisen dat ze een normale draaistroommeter ophangen. Ik ken een verhaal van een uitgeschakelde meter waar de eigenaar aluminiumfolie omheen wikkelde en vervolgens telefoon kreeg dat de stroomleverancier de meter niet meer zag. Uitschakelen bestaat niet, hij blijft op afstand afleesbaar.
Ik kreeg een brief van de netbeheerder dat ik verplixht was volgens de nieuwe regeling van agentschap telecom om de meter te wisselen als ik een PV installatie zou aanmelden. Ik kreeg zogenaamd 2 keuzes een slimme meter (al dan niet met ingeschakelde uitlezing) of een gewone digitale meter die teruglevering en levering apart registeert.

Toen ik Enexis ging bellen om verhaal te halen dat dit een halve waarheid was gezien het een rixhtlijn en geen verplichting was werd mij verteld dat ze het graag zien omwille van de netstabiliteit en de controle daarop.

Mijn Ferraris metertje draait gewoon lekker terug en niemand kan zien wat ik op welk moment teruglever.

Die meter is vooralsnog niet in mijn voordeel dus lekker laten hangen die oude meuk. Mij iets teveel big brother idee.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een draaistroom meter kan je niet eisen uitschakelen wel.

Een krachtstopcontact na een krachtgroep is volstrekt normaal en uiteraard toegestaan het zou kunnen dat er na het kracht stopcontact een enkele fase (met nul) is doorgelust naar de vaatwasser dat is op zich minder fraai maar wanneer je de krachtgroep uitschakelt is die vaatwasser echt spanningsloos ende afgeschakeld. Ik vermoed dat dit krachtstopcontact er zit als soort nood of zeer incidenteel gebruikte aansluiting overigens. Zie het stopcontact als een lasdoos en het probleem is eigenlijk al weg.

Er wordt vaak snel geschreeuwd dat iets niet mag maar ik vind het belangrijker om te snappen wat het gevaar zou kunnen zijn en dat is hier feitelijk nauwelijks aanwezig. En als je naar normen als de 1010 kijkt tja wat 5 jaar gelden nog "mocht" "mag" soms nu niet meer dit alleen al zegt iets over de gevaarszetting. Daarbij zijn er inmiddels tegenwoordig zoveel normen dat ze steeds vaker tegenstrijdig zijn.

Het fraaie van de moderne krachtgroepen is dat je tegelijk alle drie de fases en de nul schakelt bij dit soort oude systemen doe je het per fase.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat wat je niet kunt lezen is een kabel bestemd voor de combi oven/magnetron.
Ik zal eens wat mensen gaan bellen en offertes opvragen voor vervanging en juiste aansluiting.
Oveigens sinds wanneer heb je krachtstroom nodig voor vaatwasser en magnetron....
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die paranoia rond big brother snap ik niet alsof er ook maar iemand bij liander gaat zitten spieken of bij mij thuis verbruik is. Dat is echt wel afgeschermd. Wat dacht je van mijn broer die bij de belastingdienst werkt, een vriend bij vodafone, zwager bij de ING, mijn buurman bij de recherche en de familieleden die in de medische zorg werken die hebben allen toegang tot veel meer relevante informatie. Oh was Volvo on call vergeten, die weten precies wat ik doe en als ikte hard rijdt en crash kunnen ze net als Tesla dezelfde dag nog melden dat pilotassist niet aanstond en ik 70 kmh ter hard reed
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

diesel01 schreef: Dat wat je niet kunt lezen is een kabel bestemd voor de combi oven/magnetron.
Ik zal eens wat mensen gaan bellen en offertes opvragen voor vervanging en juiste aansluiting.
Oveigens sinds wanneer heb je krachtstroom nodig voor vaatwasser en magnetron....
er is gewoon een enkele fase en nul doorgelust naar de magnetron
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mbt de slimme meter in Assen heb ik hem geweigerd, hier blijven wij voorlopig wonen en het relaas van de medewerker van enexis was dat wanneer wij voor een gewone meter gingen dat ze binnen 2 jaar weer op de stoep zouden staan omdat het dan verplicht word...
Ik heb met dit soort giganten altijd het idee dat je verneukt word.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

NielsPHEV schreef: Die paranoia rond big brother snap ik niet alsof er ook maar iemand bij liander gaat zitten spieken of bij mij thuis verbruik is. Dat is echt wel afgeschermd. Wat dacht je van mijn broer die bij de belastingdienst werkt, een vriend bij vodafone, zwager bij de ING, mijn buurman bij de recherche en de familieleden die in de medische zorg werken die hebben allen toegang tot veel meer relevante informatie. Oh was Volvo on call vergeten, die weten precies wat ik doe en als ikte hard rijdt en crash kunnen ze net als Tesla dezelfde dag nog melden dat pilotassist niet aanstond en ik 70 kmh ter hard reed

Ach ieder zijn ding natuurlijk dat voorop gesteld maar ik zit er niet op te wachten. VoC is iets waar ik zelf wat aan had (V40 is de deur uit inmiddels) maar ik heb zelf 0,0 voordeel bij zo'n slimme meter vooralsnog, dus dan is het wat mij betreft simpel. Gewoon laten hangen die draaischijf meter.

Provincie drenthe kent/kende de duurzaamheidslening te verduurzaming van je woning, ook heb je het nationaal energie bespaar fonds. Dit zijn echter leningen met lage rentes (1,6% oid) en geen subsidie.

Wel is er een nieuwe isde subsidieregeling net geopend. Zie ook:

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/ ... AuBK8P8HAQ
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Wij waren op de zaak eens gevraagd mee te werken aan een experiment van het gasbedrijf om op afstand de meter uit te lezen. Dat vond ik geen probleem. We ontvingen jaarlijks EUR 30,-- vergoeding voor de stroomkosten (aangesloten op onze meter). Dus het ging kostenneutraal.
Ongeveer 4 jaar geleden kreeg ik een brief - experiment was gestopt. Meter kon gewoon blijven, aansluiting op stroom ook. De vergoeding ontving ik echter niet meer.
Ik heb ze voor de keus gesteld - de jaarlijkse stroomkosten blijven betalen, de meter binnen 14 dagen zelf weghalen, of ik doe het voor hun (waarbij schade aan de meter niet viel uit te sluiten.
Dat laatste vond men chantage, maar men heeft wel eieren voor haar geld gekozen door de hele handel weg te halen, inclusief stroomaansluiting. :D

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

diesel01 schreef: Oveigens sinds wanneer heb je krachtstroom nodig voor vaatwasser en magnetron....
Vast niet voor de vaatwasser en magnetron, maar ik heb mijn koffiemachine en de stoomoven toch echt op krachtstroom! Mijn ouders koken met een keramische kookplaat, op krachtstroom. Dus zo vreemd is het volgens mij niet. Nu weet ik niet of je nog gaat uitbreiden in de keuken, maar wellicht is het dan een handig idee het te laten zitten ipv afsluiten?
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Klopt Rob.
Ik had het vanmorgen met mijn vrouw over de zin/onzin van krachtstroom.
Ongetwijfeld dat wij het ergens voor nodig hebben, ik denk namelijk dat onze kookplaat ook is voorzien van krachtstroom.
De vorige bewoner was nogal een hobbyist, dat gegeven samen met stroom is imo nooit een goed huwelijk.
Ik kom in de meterkast allerlei briefjes tegen waar met hanepoten op is gemaggeld wat waar naar toe loopt en wat waar voor dient.
Wij zijn sauna gebruikers en ik sluit niet uit dat we ooit 1 in de tuin neer zetten, altijd makkelijk dat de krachtstroom dan aanwezig is.
Voor de veiligheid wil ik dat een installateur het eea gaat bekijken en er een up to date kast inzet waar ik precies van weet wat waarvoor dient, het is nu een wirwar van meuk waarbij ik ook oude trafo's tegen kom die dienen voor een ventilator onder de vloer in de kruipruimte om op warme dagen koele lucht onder de vloer te blazen.
Dat soort flauwekul gaan mensen bedenken als ze te veel tijd hebben waar ze niet van weten wat ze er mee moeten doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Wel een leuk idee, geforceerde vloerkoeling in je kruipruimte. Echter of het echt zoden aan de dijk zet...
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2664
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Als de potloodkrabbels kloppen, heb je geen krachtstroomaansluiting nodig..Een kookplaat van max. 7,6 kW zeker je normaliter op 2 groepen (zelfde fase) af. Het gros van de electrische kookplaten dat verkocht wordt, kan hiermee uit de voeten.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Diesel, De vraag wel of geen kracht is niet zo relevant, je hebt (zoals velen) een 3 fase aansluiting wss gewoon 3 * 25 amp het vastrecht hiervan is hetzelfde als een enkel fase aansluiting de mogelijkheid tot krachtstroom zit gewoon in je aansluiting. De kast laten vervangen kan geen kwaad. Aangezien je voldoende ruimte heb zou ik meteen een 3* 16 amp krachtgroep (niets anders dan drie 16amp zekekerningen en een nul gecombineerd), in de kast laten plaatsen zal iets van een tientje of 6 kosten afhankelijk van welk merk je pakt kan je in de toekomst gewoon je sauna, supersterke electrische tandenborstel, V60 pure electric oid op aan laten sluiten. Voordeel van meteen meenemen is dat ze heb zo op de verdeel rail kunnen klikken en je niet met "touwtjes" hoeft te klooien. Die kookplaten en ovens zijn meestal gewoon twee enkele fas 16e amp groepen dat is geen 400 V "krachtstroom".

Als ik zo naar je kast kijkt heb je niet eens zoveel groepen en de nieuwe kasten bouwen veel smaller. Je kastje zou dan een 40 amp hoofdschakelaar zijn vervolgens drie aardlekjes en per aardlek iets van drie groepjes en een krachtgroep allemaal erg standaard.
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Driefasen aansluiting zou ik altijd laten zitten. Kan altijd makkelijk zijn in de toekomst. En kost qua vastrecht volgens mij niets extra.
Heb zelf al eens gehad dat er 1 fase ontbrak door storing in het net. De buren die alleen die fase hadden, hadden hele huis donker. Bij mij maar een gedeelte.

Als ik de foto's bekijk, heb jij 2 krachtstroomgroepen. Die naar de krachtstroomstopcontact en die daaronder naar de kookplaat.
Bij die van de kookplaat staat L1 en L2 bijgeschreven, dus zit waarschijnlijk op 2 fasen aangesloten.
De stoppen (smeltpatronen) met een schakelaar erbij zijn 1fase groepen, kunnen wel verdeeld zij over de verschillende fasen. Bij deze groepen wordt met de schakelaar ook de nul losgekoppeld.
De krachtroepen kun jij niet geheel loskoppelen. Als je de stoppen eruit draait blijft de nul nog aangesloten en heb je nog steeds kans dat de aardlekschakelaar uitschakelt bij bijvoorbeeld doorknippen van de kabel. (Nul tegen aarde).
Zou dus bij jou aanraden de kabel naar buiten gegaan los te koppelen voordat je hem in je tuinhuis losmaakt. Denk alleen dat het huisje op dit moment al plat ligt.
De aardlekschakelaar die jij bent is ook één die niet meer toegepast wordt tegenwoordig (0.5A)

Ik zou hem zelf vervangen voor een 3fasenkast met automaten met meerdere aardlekschakelaars. Heb je niet het hele huis donker als er een aardlek uitschakelt.
Bijvoorbeeld niet de diepvries uit door bijvoorbeeld vocht in een stopcontact in de tuin. Per groep een aardlekautomaat kan ook. Dit is een 16A automaat met ingebouwde aardlek.

Trouwens in vergelijking met wat er in mijn huis zat, heb jij een moderne groepenkast. Die van mij was nog van gietijzer. :'(
Zal eens een foto opzoeken. Maar even een paar gemaakt, heb de kast bewaard als herinnering.
diesel01 schreef: De vorige bewoner was nogal een hobbyist, dat gegeven samen met stroom is imo nooit een goed huwelijk.
:'( Niet alle hobbyisten over één kam scheren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hvt op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8141
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mmmm dat heb ik als hobbyist het toch beter voor mekaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

zo heb ik mijn kast ook ongeveer - Deutsche Gründlichkeit :D

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja jongens tuinhuis is verleden tijd.
Naar bestudering bleek er een schakelaar in het hok aanwezig die bij uitschakeling de stroom afsloot
Ik had ze allebei op nul maar op het moment van knippen heeft iemand toch de schakelaar omgezet waardoor ik geen stroom in huis had met doorknippen.
Draad wtarevrij ingepakt en de aardlek weer om en Voila er was weer stroom.
Ik ga nu eerst met het dak aan de gang wat vervangen moet worden en het volgend project word een nieuwe kast.
Bedank allen voor het meedenken, ik neem het allemaal mee in de plannen voor de nieuwe kast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19906
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En toch weer te laat werk van gemaakt...
Vanmorgen tijdens de toiletgang merkte ik dat het wifi dood was, vaak niet een goed teken.
Idd in de meterkast lag er een groep uit, nieuwe 16amp stop er in en voila lampen sprongen weer aan en wifi startte weer op.
Rondje met de hond gelopen en ben weer thuis wederom geen wifi en weer dezelfde stop eruit.
Nieuwe stop erin, heb de TV tijdens ontbijt aan die ineens uitvalt maar ook weer zelf aangaat.
Dan ineens stopt het wifi, tv, lampen in de keuken en hal gaan uit en wederom ligt de stop eruit.
Dan lijkt het mij toch ergens kortsluiting te geven, heb wederom de stop vervangen en die blijft ook heel maar ik heb op de bovengenoemde apparaten geen stroom..
Iemand nog een idee?
De aanvraag voor een compleet nieuwe meterkast ligt bij de installateur maar zal morgen eerst nog de storingsdienst bellen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar B&W, HUD, 360camera, standkachel trekhaak
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

"Uitsluiten" heet dat. Dat kan je door een langdurige trial & error doen, of met een gewone weerstandsmeter. Trial & error: Alle apparaten en lampen in de groep uitzetten, stop erin, en dan één voor één de zaak weer aansluiten tot op een gegeven moment de stop er weer uitknalt, grote kans dat het laatste apparaat de oorzaak is. Met de weerstandsmeter: deksel van de stoppenkast, stop eruit (als je wat voorzichtiger bent: alle stoppen eruit), weerstandsmeter op (eerst) bruin en blauw van de wegvallende groep. Als alles uit is mag er feitelijk geen weerstand gemeten worden (dus oneindig: buiten meetbereik) dan de apparaten één voor een aan en zodra er eentje tot gevolg heeft dat de weerstand richting nul gaat, is die verdacht.

Overigens: je schrijft dat in de keuken het licht uit gaat. Waterkokers en oude koffiezetapparaten zijn beruchte storingsbronnen...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”