Volvo 440 lekt olie aan achterzijde van het blok

Alles over de 440 / 460
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

heb nog geen tijd gehad om hem los te maken, binnenkort ook maar is ff lekvrij maken. eerst nog een keer reinigen kijken of hij zeker vanuit daar lekt.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

MarioC70 schreef: Er zit aan de onderkant een opstaande rand die in het blok zit,met twee kleine schroevendraaiertjes wip je hem er zo uit..
Schoonmaken,beetje vloeibare pakking of oliebestendige kit erop en hij is dicht..
MarioC70,

Je kan er niet tussen komen met 2 afgetrainde armen ;) te weinig ruimte!.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

de vrouw vragen, maar dat is ook een groot risico haha
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Schilder schreef:
MarioC70 schreef: Er zit aan de onderkant een opstaande rand die in het blok zit,met twee kleine schroevendraaiertjes wip je hem er zo uit..
Schoonmaken,beetje vloeibare pakking of oliebestendige kit erop en hij is dicht..
MarioC70,

Je kan er niet tussen komen met 2 afgetrainde armen ;) te weinig ruimte!.

Schilder
Van onderaf wel...
Ik train ook elke dag dus dat ken ik dat probleem,maar even serieus,als je de auto rechts opkrikt kun je er vrij eenvoudig bij..
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

De een omschrijft het demonteren vanaf bovenzijde, en jij vanaf onderen??, het is wel een plek die vrijwel onzichtbaar is mede dankzij lucht-inlaat etc. Wel is zeker vanaf de bovenkant dat je daar met 1 hand maar bij kan komen.

Even nog een andere vraag, ik krijg geen ene melding van Volvo-forum via de email binnen, ik heb alles uit gespit betreft instellingen om maar email te krijgen!.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Van onder af kun je er zo bij...zit rechts in de hoek,10 min werk..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

ik heb het van bovenaf gedaan, kon er net bij, met een kleine ratel heb ik de 2 boutjes los gedraaid daarna kon ik het kapje draaien, toen heb ik het gedraaid zodat ik het er beter af kon halen. het is best dik materiaal dus je kan er best een ruk aan geven om het los te halen. de ring was kei hard deze heb ik vervangen voor een rubber ring die heb ik gehaald bij dentjens in venlo-zuid. ze hadden de viton ring niet op voorraad deze heb ik besteld kosten €1,25 ofzo de rubber ring koste 0,65 cent. heb op moment nog de rubber ring erin maar hij lekt volgensmij nog steets olie... maar bij de plek waar de o-ring zit is hij wel gewoon droog. nu is het voor me echt een raadsel waar de olie dan vanaf komt. cartenpan-pakking zit ook goed dicht die is het ook zeker niet. en ik dacht eerst nog de resten olie die wat druppelen maar heb hem vorige week maandag gemaakt en hij drupt nu nog steeds.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Komt het niet tussen de kop en het blok uit.?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

volgensmij niet, je kunt er ook nergens goed bij om te bekijken waar het vanaf komt. heb wel een foto van voordat ik de o-ring heb vervangen en een van erna en hij is op die plek echt vettig van de olie. heb hem nadat ik de o-ring heb vervangen daar schoon gemaakt en daarna nog een paar keer in de gaten gehouden maar het blijft gewoon schoon op die plek op het blok. en toch lekt hij nog olie.
de olie komt ook terecht op de aandrijfas. heb het idee dat de olie hierop lekt en de aandrijfas de olie ook weer wat door het rond slingert waardoor het een vetzooi wordt.
hij lekt echt maar met kleine beetjes, maar het is vervelend want overal waar ik hem neerzet komt een drupje te liggen. de parkeerdplaats voor is gemarkeerd met plekjes haha.

en voor de mensen die een O-ring zoeken deze heb je nodig.
de ring is 32mm rond 3mm dik ofzo..ik heb hem via dentjens in venlo maar je krijgt ze ook ergens anders of via google. http://www.dentjens.nl/webshop/dichting ... 5708_NL_59

hier 2 afbeeldingen om een beeld te krijgen, volgensmij lekt hij zelf van 2 plaatsen, hij druppelt vanaf de leiding op de hoek achter de carterpan de leiding zelf is niet stuk.
en bij de 2e foto is hij overal zo'n beetje wel nat maar vooral op de boutjes,

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stannn op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

shit ! nu lekt die kei hard... kering op pakking ergens kapot? wat zijn bekende plekken bij deze auto.?
de o-ring is het zeer zeker niet. en het gaat om motor olie en geen versnellingsbak olie.
als je vanuit de motorkap kijkt zie je hem nergens lekker ook niet als je aan de achterkant van het blok kijkt (de zijde aan schutbord kant)

de olie komt zoals op de foto hier boven te zien van de rechter achter zijde van het blok af (als je voor de auto staat)

heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

krukas keerring?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

ik ben der ook bang voor, dan zou dus hele blok eruit moeten ofniet?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nokkenaskeerring of oliepompkeerring achter het distributiedeksel.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

Ma komt niet van distributiedeksel maar vanuit de andere kant, morgen gaat die op de brug
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

krukaskeerring aan koppelingszijde?
Dan motor ophangen en versnellingsbak lossen, koppeling eraf, vliegwiel eraf en je kunt erbij.
Je moet linkervoorwiel triangel hierbij loshalen, anders krijg je de bak niet gedraaid, bak kan op subframe blijven liggen.
Steekassen moeten beide eruit, dus olie van bak aftappen.

1 volle dag werk voor de "eerste keer".
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ontstekings afdichting,O_ring wellicht stuk?kan ook nog..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

hoppa,, dat is een meevaller. heb de auto waarschijnlijk toch schuin gehad staan waardoor leek dat het olie pijl lager was en ik heb gewoon slecht gekeken ofzo beetje dom dus haha, maar het is dus een ashoes aan de linkerzijde dus het is gewoon bak olie. nou hoop ik dat dat alle olie lekkage veroorzaakte, want de olie die hij daarvoor al lekte was toch echt donker. nou kan het zijn dat deze olie altijd al uit de hoes lekt en gewoon rondslingert en daardoor zwart kijkt wanneer het van het blok afdruipt.

we hebben het blok goed bekeken en als hij hierna nog lekt dan komt het ergens bij de startmotor vanaf? die is erg vies van de olie, ziet hier nog ergens een afdichting die kan lekken? bij het vliegwiel is hij zo goed als droog.
als je vanuit boven kijkt zie je niks van olie lekkage, alleen als je vanuit onder kijkt zie je hem zitten maar je komt er moeielijk bij en kun ook moeielijk zien waar het precies vanaf komt. meschien is het wel altijd al die ashoes geweest maar dat betwijfel ik.
Laatst gewijzigd door Stannn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ashoes vervangen is een precies klusje er zit namelijk een lager in,met monteren daar dus niet op slaan met een hamer.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

doe ik zelf ook niet, laat ik doen door monteur.
Stannn
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12.02.2014 - 20:40

De ashoes is vervangen, dus dat is verholpen. Maar hij lekt nog altijd olie. dit is zeker motor olie lijkt ergens bij startmotor vandaan te komen zit daar nog iets waar hij vanuit kan lekken?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”