Audio Systeem veranderen/ LPG probleem

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gast

Vadis geeft aan dat dit een S60 is met een B5244G2 motor (DUS KLEPPEN STELLEN) en...............ik weet niet of je hier vrolijk van wordt maar......
volgens Vadis is deze S60 van het bouwjaar 2002, misschien bedoelen ze model/type 2002.

Dus voor de kleppen met spoed op zoek naar een echte Volvo-dealer of specialist.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

datum eerste toelating is 2 mei 2003
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gast

Vadis zegt 2002 ____ 1e toelating mei 2003?
Een ander op dit Forum mag het zeggen ik weet het niet.
Opzich maakt het niet uit. Ofwel?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

kijk even in dit topic , dan kun je zelf controleren of het al dan niet hydraulische kleppen zijn.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als de 2.4 20 klepper het criterium was is er geen enkele S60, V70 (nw model) of S80 5 cilinder met hydraulisch bediende kleppen, dus maakt het zoals AlexV70 zegt niets uit.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

De auto wordt nu onder handen genomen.

TO BE CONTINUED
Gast

bike80 schreef:De auto wordt nu onder handen genomen.

TO BE CONTINUED
Dus een specialist (dealer) gevonden! Ze zijn er wel. :P
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Kleppen schenen goed te zijn daar lag het probleem niet. Raar omdat een andere dealer mij vertelde dat het probleem daar juist wel zat. Moeilijk om nou te geloven wat wel en niet waar is!!

Ze hebben alle leidingen gereinigd en de bougies vervangen, maar helaas. Mocht allemaal niet baten. Hij doet het al iets minder maar slaat nog steeds af!!

Begin het goed zat te worden.
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

Zou het eventueel met de motorolie te maken kunnen hebben ??
S60 T4 Powershift 2011 (2011-heden)
S60 2.4 Bifuel 2003 (2006-2011)
Ford Puma 1.7i 16V 1998 (2004-2006)
Peugeot 205 1.1 1992 (2002-2004)
Ford Escort 1.4 CLX 1990 (1999-2002)
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Ik zou naar een specialist gaan op gas gebied.
Probeer eens Jaap de vries in hoogeveen, ff google
Gast

Sytse schreef:Ik zou naar een specialist gaan op gas gebied.
Probeer eens Jaap de vries in hoogeveen, ff google
Leuk advies, maar de meeste gas-specialisten zeggen toch dat je bij de Volvo-dealer moet zijn, want zij kunnen de computer niet uitlezen.
Dit uit ervaring. Verdamperdruk zou je daar wel kunnen laten meten.
Een membraam die niet meer helemaal fris is zou kunnen zorgen voor het afslaan.

Bike80,

1) Welke leidingen hebben ze gereinigd, want ik kan me daar niets bij bedenken.
2) Hoe zag de kleur van de bougie's er uit? Waarom zijn ze vervangen?
3) Welke storing werd er aangegeven door de computer?
Er moet namelijk een storing worden weergegeven, ook al gaat er niet een lampje op je dashbord branden.
De computer slaat ook "éénmalige" storingen op.
Vraag om een uitdraai. Hier staan een hoop getallen op.
O.a bij welk toerental, snelheid, ingeschakelde versnelling enz........ een storing optreed.


Ik denk aan de volgende opties;
A) Valse lucht, maar dan zou hij eigenlijk niet afslaan omdat de computer hem bij gaat regelen.
B) Het zou kunnen dat het gasverdeelhuis (na de verdamper) smerig is of misschien beschadigd, ook hierbij zou eigenlijk de computer hem (toerental) bij moeten regelen.
C) Het beruchte gasklephuis, maar dan zou je eigenlijk een melding op het dashbord moeten krijgen.
D) Kan ook nog een lamdasonde zijn, maar............
DE AUTO ZOU DIT MOETEN MELDEN.

Al met al een hoop opties, misschien kan je er wat mee in de richting van de garage.
Ik kan me voorstellen dat je er een beetje hopeloos van wordt en dat het vertrouwen weggaat.
Succes.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bike80 schreef:Auto: 2.4 BI-FUEL 140 PK (2003)
welk Koltec/Necam systeem zit er eigenlijk precies in deze bi-fuel?.
is dat de EGI/GSI installatie?. (dan is uitlezen niet zo moeilijk)

zoals Alex al vroeg, waarom zijn de bougies vervangen?.
en wat met de rest van de ontsteking?, o.a. de bobine(s)?.
rij je de tank soms vaak leeg voordat je omschakelt naar benzine?.
Gast

Ludo schreef:
bike80 schreef:Auto: 2.4 BI-FUEL 140 PK (2003)
welk Koltec/Necam systeem zit er eigenlijk precies in deze bi-fuel?.
is dat de EGI/GSI installatie?. (dan is uitlezen niet zo moeilijk)
EGI/GSI? Uch, wat bedoel je?
Het is na de verdamper voorzien van een verdeelhuis met vacuum bediende "injectoren".
Is niet anders uit te lezen dan door (helaas) Volvo-dealer.
Ik ben al bij de gas-specialist geweest, kan er niets mee.
Gast

Ludo schreef:
bike80 schreef:Auto: 2.4 BI-FUEL 140 PK (2003)
rij je de tank soms vaak leeg voordat je omschakelt naar benzine?.
Als de tank leeg raakt, wordt automatisch over geschakeld naar benzine.
Zoals wordt aangeven in het instructieboekje.
In deze tank ligt geen pomp (zoals Vialle) dus kan ook niet droog lopen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

AlexV70 schreef:EGI/GSI? Uch, wat bedoel je?
zoals Vialle een AMS en LPi systeem heeft, heeft Koltec/Necam ook verschillende types installaties.
met name het genoemde EGI/GSI systeem, het SGI systeem, het EZ systeem...
voor het uitlezen heb je alleen de procedure nodig, kan een klein kind dan nog... :wink:
AlexV70 schreef: Als de tank leeg raakt, wordt automatisch over geschakeld naar benzine.
Zoals wordt aangeven in het instructieboekje.
In deze tank ligt geen pomp (zoals Vialle) dus kan ook niet droog lopen.
de vraag had niets met een pomp te maken, wel met de katalysator.
als de tank bijna leeg is en er word vermogen gevraag, ga je automatisch het pedaal dieper intrappen. (logisch)
het méér gasgeven stelt de "waarneming lege tank' daardoor uit.
de naverbranding kan dan fataal zijn voor de katalysator.
maar goed... dit gebeurt automatisch en is dus niet van belang in deze kwestie.
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16


de vraag had niets met een pomp te maken, wel met de katalysator.
als de tank bijna leeg is en er word vermogen gevraag, ga je automatisch het pedaal dieper intrappen. (logisch)
het méér gasgeven stelt de "waarneming lege tank' daardoor uit.
de naverbranding kan dan fataal zijn voor de katalysator.
maar goed... dit gebeurt automatisch en is dus niet van belang in deze kwestie.
Naverbranding ??
bike80
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 15.06.2006 - 13:16

AlexV70 schreef:
Sytse schreef:Ik zou naar een specialist gaan op gas gebied.
Probeer eens Jaap de vries in hoogeveen, ff google
Leuk advies, maar de meeste gas-specialisten zeggen toch dat je bij de Volvo-dealer moet zijn, want zij kunnen de computer niet uitlezen.
Dit uit ervaring. Verdamperdruk zou je daar wel kunnen laten meten.
Een membraam die niet meer helemaal fris is zou kunnen zorgen voor het afslaan.

Bike80,

1) Welke leidingen hebben ze gereinigd, want ik kan me daar niets bij bedenken.
2) Hoe zag de kleur van de bougie's er uit? Waarom zijn ze vervangen?
3) Welke storing werd er aangegeven door de computer?
Er moet namelijk een storing worden weergegeven, ook al gaat er niet een lampje op je dashbord branden.
De computer slaat ook "éénmalige" storingen op.
Vraag om een uitdraai. Hier staan een hoop getallen op.
O.a bij welk toerental, snelheid, ingeschakelde versnelling enz........ een storing optreed.


Ik denk aan de volgende opties;
A) Valse lucht, maar dan zou hij eigenlijk niet afslaan omdat de computer hem bij gaat regelen.
B) Het zou kunnen dat het gasverdeelhuis (na de verdamper) smerig is of misschien beschadigd, ook hierbij zou eigenlijk de computer hem (toerental) bij moeten regelen.
C) Het beruchte gasklephuis, maar dan zou je eigenlijk een melding op het dashbord moeten krijgen.
D) Kan ook nog een lamdasonde zijn, maar............
DE AUTO ZOU DIT MOETEN MELDEN.

Al met al een hoop opties, misschien kan je er wat mee in de richting van de garage.
Ik kan me voorstellen dat je er een beetje hopeloos van wordt en dat het vertrouwen weggaat.
Succes.
A kan dus eigenlijk niet, B is schoongemaakt, D kan niet omdat geen melding is. Rest alleen nog maar C. Denk ik, alleen Volvo heeft al gezegd dat ze in ieder geval niet defect zijn. Schijnen ze te kunnen aflezen.

Voor de duidelijkheid, probleem doet zich voor alleen bij warme motor (40 min stad verkeer) Snelweg nagenoeg geen probleem. Kan uren snelweg rijden, soms slaat hij automatisch op gas, soms niet. Ga ik na uren snelweg in de stad rijden gaat het meestal wel fout..
Gast

Ludo schreef:
AlexV70 schreef:EGI/GSI? Uch, wat bedoel je?
zoals Vialle een AMS en LPi systeem heeft, heeft Koltec/Necam ook verschillende types installaties.
met name het genoemde EGI/GSI systeem, het SGI systeem, het EZ systeem...
voor het uitlezen heb je alleen de procedure nodig, kan een klein kind dan nog... :wink:
Ok, kan jij aangeven hoe dit dan wordt uitgelezen?
C.q. de procedure? Vooral waar het op of waarmee het uit wordt gelezen.
Bijvoorbeeld knipperende ledjes tellen? geef dan ook even aan waar ik deze kan vinden.
Want als ik zelf kan, dan zou dat zeer fijn zijn.
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Vooropgesteld dat ik geen LPG specialist ben en in mijn S60 een Vialle instalatie heb zitten, toch maar mijn bijdrage.(In mijn vorige auto zat trouwens wel een gelijk systeem als NECAM).

Even terug naar het probleem:

De storing doet zich voor bij een relatief hoge temperatuur van de koelvloeistof. Ik heb hierbij het vermoeden dat je het probleem zodanig moet zoeken in de verdamper welke voor de gas-injectoren geplaatst is. Deze verdamper heeft normaal gezien een werkgebied van -20 graden tot +125 graden celcius en wordt verwarmd door de koelvloeistof.

Ik zou eerst deze verdamper laten controleren bij de gas specialist.

Succes
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Gebruikersavatar
Sytse
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 12.02.2006 - 12:43
Locatie: Lelystad

Ik denk dat het probleem inderdaad daar ligt.
Een Gas specialist heeft nou eenmaal meer ervaring met gas dan een Volvo dealer. Dus nogmaals, ga even langs een specialist.

Veel succes in ieder geval
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”