Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.07.2013 - 21:52
door FjodJont
Paul schreef:Wow goed hoor, bij mij werkt ook alles nu, erg leuk.
Woensdag trouwens in qpark gestaan ook opgeladen, stond er een d6 gewoon op een normale plek, beetje stom.
Beetje? Beetje heel erg stom.

Binnenkort naar de Efteling. Hebben ze ook laadpunten maar die moet je reserveren via de mail.

Geplaatst: 28.07.2013 - 01:17
door sandervd
Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen een Nuon pas zonder abo is (€ 0,28 per kWh) en die van The New Motion (€ 1,02 per uur (€ 0,28 per kWh)). Dat is toch precies hetzelfde? Nog addertjes onder het gras?

Ik doe alles om een pas bij de grote clubs te vermijden ;-) en ga liever met een club in zee waar mensen met naam en gezicht op een website staan (...)

Geplaatst: 28.07.2013 - 09:23
door RichieB
Volgens hun site betaal je alleen de tijd die je hebt geladen, dus betaal je inderdaad € 0,28 per kWh bij laden met 16A. Ze schrijven het alleen rot op met dat € 1,02 per uur, dus ik heb ze links laten liggen.

Geplaatst: 28.07.2013 - 10:07
door Flow-
sandervd schreef:Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen een Nuon pas zonder abo is (€ 0,28 per kWh) en die van The New Motion (€ 1,02 per uur (€ 0,28 per kWh)). Dat is toch precies hetzelfde? Nog addertjes onder het gras?

Ik doe alles om een pas bij de grote clubs te vermijden ;-) en ga liever met een club in zee waar mensen met naam en gezicht op een website staan (...)
Op www.zerijden.nl/laden/laadpassen staat een vrij compleet overzicht.

Als je veel op dezelfde locaties gaat laden kan je ook met de laadstation eigenaar afspreken dat je laadpas toegevoegd wordt in de backoffice van het betreffende laadstation(s) tegen een gunstiger tarief, bijv: 0,18ct. Dit kan je op jaarbasis een aardige besparing opleveren.

Geplaatst: 28.07.2013 - 10:36
door sandervd
Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/

Geplaatst: 28.07.2013 - 11:02
door Flow-
sandervd schreef:Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/
Het is inderdaad een manier om laadkosten proberen te verduidelijken. Veel mensen hebben geen idee hoeveel kW een auto per uur kan laden. Op zich is dit een eenvoudige rekensom, want een laadcapaciteit wordt per kWh aangegeven. Een auto die max. 3,7 KW kan laden laadt dus 3,7 kW per uur.

De laadpas overruled de tarieven van de laadpaal.

Geplaatst: 29.07.2013 - 20:45
door FjodJont
Flow-Nederland schreef:
sandervd schreef:Dank Ritchie en Flow, dat overzicht heb ik gevonden maar dat verklaard nog niet waarom de ene een kWh prijs adverteert en de ander en prijs per uur (en vervolgens wel in kWh afrekent). Het enige wat me te binnen schiet is dat ze het zogenaamd makkelijk willen maken voor een niet technisch onderlegde klant.

Nog wat anders; op de site van de gemeente Amsterdam staat dat je max 0,25 ct kWh mag betalen, hoe zit dat dan met die 0,28 ct per kWh die gehanteerd worden door de leverancier van passen zonder abonnement?

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... en-bekend/
Het is inderdaad een manier om laadkosten proberen te verduidelijken. Veel mensen hebben geen idee hoeveel kW een auto per uur kan laden. Op zich is dit een eenvoudige rekensom, want een laadcapaciteit wordt per kWh aangegeven. Een auto die max. 3,7 KW kan laden laadt dus 3,7 kW per uur.

De laadpas overruled de tarieven van de laadpaal.
Flow, sorry als ik het verkeerd heb want dit rekensommetje komt nog van school.

Volgens mij is je stelling niet juist omdat je uit gaat van de ontvanger in tegen stelling tot de levering. De accu/batterij van de V60 is 11,2kw maar dat wil niet zeggen dat dit 11,2kw per uur is.

De hoeveelheid Kw dat er per uur geleverd wordt is dat van voltage maal Ampère. Een laadpaal levert 16A bij 230V = 3,68kw/h maximaal.
Thuis zou dit via de schuko maximaal 13A bij 230V zijn wat resulteert in 2,99kw/h oplaadcapaciteit.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:17
door Flow-
@FjodJont Met de laadcapaciteit werd bedoeld de maximale hoeveelheid kW wat de auto per uur kan laden. Dit is wat anders dan de accucapaciteit, want die is inderdaad groter.

Een V60 PIH kan in een uur maximaal 3,7kW in de accu laden. Ook als de V60 aan een laadstation aangesloten wordt met een hogere laadcapaciteit zal er niet meer dan 3,7 kW per uur geladen kunnen worden.

De ontvanger kan dus weldegelijk een beperkende factor zijn in het laadproces.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:26
door FjodJont
Flow-Nederland schreef:@FjodJont Met de laadcapaciteit werd bedoeld de maximale hoeveelheid kW wat de auto per uur kan laden. Dit is wat anders dan de accucapaciteit, want die is inderdaad groter.

Een V60 PIH kan in een uur maximaal 3,7kW in de accu laden. Ook als de V60 aan een laadstation aangesloten wordt met een hogere laadcapaciteit zal er niet meer dan 3,7 kW per uur geladen kunnen worden.

De ontvanger kan dus weldegelijk een beperkende factor zijn in het laadproces.
Ja en nee, fabrieksopgaaf bij 16A is 3,5 uur wat resulteert in max 3,03kw/h, geen 3,68kw/h.

Maar ik zie een punt wat je eerder maakte. Het is onduidelijk hoe je dit moet benaderen. Persoonlijk zou ik het niet alleen vanuit de ontvanger doen maar juist vanuit de bron. Dan kan je exact bereken wat iets kost.

Geplaatst: 29.07.2013 - 21:41
door RichieB
De praktijk wijst uit dat een lege PIH met mode 3 16A laden na ongeveer 3 uur weer vol is. Het zal er wel mee te maken hebben dat niet de volle 11,2 kWh gebruikt en dus nooit 100% leeg is.

Geplaatst: 19.09.2013 - 14:08
door Superfunky
@ ferry p: (Topic was alweer dicht)

Antwoord op je vraag:

Zeker, dat is reeds uitvoerig aan bod geweest, maar de conclusies zijn simpel:

- verstandig om thuis een domme paal te zetten. Daarmee laad je gewoon via Schuko en dat betekent dat je op ieder vakantieadres of waar dan ook gewoon lekker aan de stekker kunt (wel laden op 6A, anders blaas je de camping op!
Bovendien scheelt dat de investering in een slimme laadpaal en dat kost je 30.000 100% elektrische km voordat je het prijsverschil: elektrisch + paal vs. diesel hebt terug verdiend.

- als je af en toe eens bij een openbare paal wilt laden zul je een tweede kabel moeten aanschaffen met Mennekens stekkers aan weerzijden. Zo'n kabel kost je ongeveer E300, ff rekenen: een km elektrisch kost 5ct, op diesel 10ct. Als je dus 6.000km 100% elektrisch hebt gereden op stroom die je uit zo'n openbare paal hebt geladen, dan heb je .......... de kabel terugverdiend!
Conclusie: vergeet dat incidenteel openbaar laden met een pas. Tenzij je dat nu al in je systeem hebt ingepland (je kantoor staat naast een paal en je weet dat je daar zeer geregeld laadt of zoiets), ga je in de verbruiksduur van de auto de aanschaf van de kabel niet eens terughalen.

Argumenten van andere leden om wel een slimme paal te nemen of te kunnen laden op openbare plaatsen zijn:
- gemak; thuis kabel van de muur pakken en inpluggen
- de betere parkeerplaatsen in de garage (vooraan)
- ze gaan voor maximaal milieu effect

Geplaatst: 19.09.2013 - 14:26
door Walter
Franck, vergeet je niet het dieselverbruik mee te rekenen? Als de accu's niet vol geladen zijn, kun je niet die 6000km electrisch rijden en moet je dus dieselen.

Geplaatst: 19.09.2013 - 14:55
door Superfunky
Walter schreef:Franck, vergeet je niet het dieselverbruik mee te rekenen? Als de accu's niet vol geladen zijn, kun je niet die 6000km electrisch rijden en moet je dus dieselen.
Nee, dat is niet relevant. het gaat om de variabele kosten per km.
Bij een elektrische km zijn die 5ct (ongeveer 40km op een lading van 10 kwh, dus ongeveer 0,25 kwh per km, voor het gemak E 0,20 per kwh, kom je op 5ct per km. En dan ben ik heel lief voor de elektrische kant van de vergelijking).
De diesel schatten we ff op 1:14 (ook lief), tegen E1,40, dus 10ct per km.

Goed, nou snap ik, je rijdt afwisselend E en Diesel, dus dan krijg je een bepaald gemiddeld verbruik. Maar (los van efficiëntie voordeel) is dat verbruik hetzelfde als X km puur elektrisch rijden en dan Y km op puur diesel.
Dus zeg ik dan: je moet het equivalent van 6.000 km puur elektrisch hebben gereden voordat je de aanschaf van je extra kabel hebt terugverdiend.

Geplaatst: 19.09.2013 - 16:37
door TMacD
ik heb een lolo card - zat bij de multi tank card..
laad kosten lolo / nuon zijn indentiek (€ 0,28 per kWh)

heb beide versie van de kabels....dus kan ALTIJD laden, was me die 300 EUR extra wel waard was, eentje (mennekes/schukpo) ligt eerlijk gezegd in de kast de mennekes/mennekes altijd mee laad bijna altijd op 'openbare' palen of in de parkeer garage (op de thuis locatie is laden gratis - 3 straten verderop).

kan n verband met parkeer situatie thuis geen prive laad paal te plaatsen anders had ik dat zeker gedaan, na veel kastjes en muur gedoe is mij geadviseerd een brief naar B&W te schrijven of ze svp het beleid willen bepalen voor het aanvragen van een laadpaal in de openbare ruimte....


(ik ben bang dat dit niet het laatste kastje / muur is) :signarg:

Geplaatst: 20.09.2013 - 07:26
door Paul
Ik heb ook beide kabels, TOP!
Ik krijg hier ook een aansluiting van nuon en je krijgt in Amsterdam ook nog centjes hiervoor, eg aardig.
Buurman heeft ook die aansluiting, maar moet alsnog de VVE een aanvraag doen. Dus als die in APRIL wordt afgekeurd moet ik het weer opruimen.... leuk he...
(maar de kabel hangt al vanuit mijn eigen meterkast naar de parkeerplek)

Geplaatst: 08.10.2013 - 15:05
door goukcher
Ik maak gebruik van de gratis laadpassen van "Love to Load" en "Essent". Tot nu toe werkt 1 van beide altijd wel. Ik heb inmiddels bij vier verschillende openbare laadlocaties zonder problemen geladen.

Geplaatst: 06.11.2013 - 23:31
door Poni
Ik gebruik De Essent kaart met abo. Per maand vast € 2,50 plus 25 ct per KWH.
Da's 3 ct per KWH goedkoper dan zonder abo. Thuis heb ik een nuon box met kabel (dom hoor van nuon. Je bestelt zo'n box en ze komen niet op de gedachte om je een kaart aan te smeren).
Naast thuis laden, laad ik bijna iedere werkdag bij het kantoor. In totaal bij kantoor minimaal 150 KWH per maand. Daarnaast nog diverse andere locaties. Dus minimaal € 4,50 minder variabele kosten in vgl met kaart zonder abo en dus minimaal wel € 2! per maand goedkoper, dan met kaart zonder abo.

Ach, en mijn vorige auto was de S80 V8. 8 km/ltr. Iedere week een volle tank van 65 tot 70 liter benzine. Nu na 2200 km nog 9 streepjes over na zelf een keer getankt te hebben. Ik ben wat dat betreft wel blij met mijn PIH. (Als de deur open wil en de startaccu nog pizazz heeft - 2 keer leeggestaan - auto heeft nu logies en ontbijt bij de dealer)

Geplaatst: 05.12.2013 - 19:48
door evol
Net mijn V60 PIH opgehaald, maar kom er bij thuiskomst achter dat ik vergeten ben te vragen naar een laadpas.

Zat er bij jullie een laadpas bij de aflevering?
Of moet je die altijd zelf achteraf aanvragen?

Geplaatst: 12.01.2014 - 15:07
door V60_PHEV
Met de Essent pas kun je ook toegangscodes aanvragen (via elektrischrijden@essent.nl) voor laden bij RWE punten in Duitsland.

Essent heeft ook een mooie app, waarbij je op bestemming een laadpaal kunt zoeken. klik
Voor laden in Duitsland heeft RWE ook een app klik

Re: Oplaadpas aanbieders?!

Geplaatst: 02.08.2017 - 16:36
door MichelR
Even een schopje omhoog.

Ik ga waarschijnlijk de XC40 T5 plug-in hybrid kopen en ben aan het oriënteren naad laadpassen.
Kan thuis zelf niet laden huur appartement en parkeerplek in de ondergrondse parkeergarage dus daar kan ik niet een laadpunt maken.
Maar kan dicht bij huis aan openbaar laadpunt laden.

Welke Laadpas zoeken jullie adviseren. Een waar je overal terecht kan en ook in het buitenland.