Opknappen van mijn 1800E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

persoonlijk vind ik de galaxy's mooier, maar die ben ik nog geen tegengekomen. Ze zijn vast wel ergens te vinden en te krijgen als je maar genoeg geld hebt ;)
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

asmeekens740 schreef:persoonlijk vind ik de galaxy's mooier, maar die ben ik nog geen tegengekomen. Ze zijn vast wel ergens te vinden en te krijgen als je maar genoeg geld hebt ;)
Op de VKB een setje tegen gekomen, maar helaas te laat! Nieuwe polarissen waren ook niet goedkoop. Maar eerst maar is kijken hoe dit eruit ziet!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Begint weer wat te lijken Boele, netjes hoor. Je laat hem toch wel weer in de originele kleur spuiten he, ik blijf dat de mooiste kleur voor een 1800 vinden!
Je kan ook nog de motorrubbers vervangen door die van een 164. Die zijn stugger waardoor je blok minder zal bewegen. Ze zijn volledig uitwisselbaar met die van de B20, maar er is een stuggere rubber compount gebruikt. Kan helpen om te voorkomen dat je spruitstuk de draagarm raakt.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:Begint weer wat te lijken Boele, netjes hoor. Je laat hem toch wel weer in de originele kleur spuiten he, ik blijf dat de mooiste kleur voor een 1800 vinden!
Je kan ook nog de motorrubbers vervangen door die van een 164. Die zijn stugger waardoor je blok minder zal bewegen. Ze zijn volledig uitwisselbaar met die van de B20, maar er is een stuggere rubber compount gebruikt. Kan helpen om te voorkomen dat je spruitstuk de draagarm raakt.
Uiteraard wordt hij weer in de originele kleur gespoten! Vind het zelf de mooiste kleur die er bestaat voor de 1800. (al moet ik bekennen dat lichtblauw metallic (sommige ES-en) ook wel erg mooi is.)

Ik heb nieuwe motorrubbers gekocht en reeds gemonteerd. Dus wacht het eerst maar eens af. Vind het een beetje zonde van het geld.

Vanavond verder met het motorruim dichtbouwen en dan even wat gaatjes boren in het nieuwe achterpaneel voor de ''volvo'' letters. dan kan hij naar de spuiter!

Groeten Boele
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Gisteravond maar verder gegaan met de tuimelaars monteren. Ook even het balkje waar de radiateur op staat geschuurd en in de hammerite gezet.
Heb trouwens wel is gehoord dat een radiateur van een 140 hetzelfde is als van een 1800? door de aanrijding heeft de stalen fan namelijk in mn radiateur ''gebeten''' nieuwe radiateur is vrij prijzig. Heb nog wel een andere radiateur voor een 1800E staan, maar weet daar de staat niet van (of zijn ze te reviseren?)

Door het spaghettispruitstuk wist ik niet zeker of het inlaatspruitstuk nog zou passen. Het inlaatspruitstuk zélf past wel, alleen de stalen steun die naar het motorblok loopt, bleek niet te passen. Hiervoor hebben mijn vader en ik de steun aangepast. Dit kwam er op neer dat er een stuk uitgeslepen is en een U-profieltje achter gelast is. Stevig genoeg.
Afbeelding

Mijn vader heeft een malletje gemaakt waarmee de VOLVO letters op het achterpaneel geboord kunnen worden. Door telkens eerst 1 gat te boren, en dan met een m4 boutje vast te zetten, zit het andere gat altijd precies goed.
Afbeelding

@lezers, weet een van jullie hoe de foto's kleiner getoond kunnen worden? ik gebruik photobucket.com

Groeten Boele
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Goed bezig! Wanneer gaat ie naar de spuiter? De velgen die je nu hebt, dat zijn originele 1800 velgen of niet? Vind die eigenlijk ook wel heel mooi staan op je avatar foto...
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

dat kun je zelf doen met microsoft picture manager, of door photobucket zelf; bij edit kun je kiezen voor resize. Als je dan "replace original"kiest worden ze kleiner gemaakt.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

@ Dopdedouwer: Bedankt is gelukt!

Via de website www.bccp.nl heb ik een rol hitte werende tape gekocht van ''Cool it''
Deze glasvezelband zorgt ervoor dat de hitte van het uitlaatspruitstuk met 70% wordt verminderd. Aangezien de verdamper van de lpg installatie 10cm hiervandaan gemonteerd zit, leek mij dit een goede aankoop. Ook zou het een minimaal voordeel moeten leveren in het vermogen. (lucht blijft heter in het spruitstuk)
Afbeelding

Nu is het een kwestie van dichtbouwen en dan kan hij EINDELIJK naar de spuiter! Is overigens -2 in de garage :(
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Gisteravond ben ik verder gegaan met het dichtbouwen van het motorcompartiment.

Eerst heb ik de rechterdraagarm 2mm afgeslepen om net dat beetje extra ruimte te creeren voor het spruitstuk. Vervolgens ben ik verder gegaan met het monteren van het spaghettispruitstuk. Hiervoor heb ik eerst de pakking gemonteerd, het spruitstuk ertegen geschroefd met 2 moeren om vervolgens de voorste twee tapeinden erin te draaien.
Toen liep ik tegen een klein probleem aan. De voet van het inlaatspruitstuk is dikker dan die van het spaghettispruitstuk. Dit scheelt +- 2mm. Hierdoor kan je de kracht nooit goed verdelen over de onderste bouten die zowel het inlaat- als uitlaatspruitstuk op zijn plek houden. Hiervoor heb ik dikke carrosserie ringen gepakt. Van deze ringen heb ik bij de ene helft 2mm afgevijld. Vervolgens gemonteerd en nu drukken de ringen beide spruitstukken goed aan.

Hier nog een foto'tje van de beperkte ruimte tussen draagarm en spruitstuk.
Afbeelding

Verder nog het eea aan slangen vervangen/gemonteerd.

Nu verder kijken of de radiateur die ik nog heb staan lekdicht is. Klopt het dat een radiateur van een vroege 140 gelijk is aan die van een 1800E? En zoja, wat wordt verstaan onder een vroege 140?

Groeten Boele
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Een vroege 140 is van 1969, maar of die een rad heeft die ook bij jou past weet ik niet. Dan zou je een vroege 140 d'r bij moeten hebben staan.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

admiral schreef:Een vroege 140 is van 1969, maar of die een rad heeft die ook bij jou past weet ik niet. Dan zou je een vroege 140 d'r bij moeten hebben staan.
Heb inmiddels een andere radiateur van een 1800E gemonteerd. Toch handig om een 1800E in onderdelen te kopen;)

Zijn zat bedrijfjes die het koelblok vervangen voor een dikkere. Denk dat ik de oude (defecte) radiateur op laat knappen.

Afbeelding

weer wat draadjes aangesloten! Nu hoef ik alleen nog de electrische koude lucht klep te monteren + de draden netjes wegwerken, olie vullen, koelwater vullen en dan STARTEN!
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Leuk project - ook al is het deels uit noodzaak. Ik wil trouwens je pret niet bederven, maar je uitlaatspruitstuk is geen spaghetti spruitstuk.

Edit: Misschien ook wel trouwens. Ik heb alleen wel eens ingewikkelder exemplaren gezien, maar dat zal misschien met ruimte te maken hebben.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Michael Oud schreef:Leuk project - ook al is het deels uit noodzaak. Ik wil trouwens je pret niet bederven, maar je uitlaatspruitstuk is geen spaghetti spruitstuk.

Edit: Misschien ook wel trouwens. Ik heb alleen wel eens ingewikkelder exemplaren gezien, maar dat zal misschien met ruimte te maken hebben.
Hoi Michael,

Dit is wel degelijk een spaghettispruitstuk. Voor sommige auto's hebben ze inderdaad vrij veel bochten etc ivm ruimtegebrek.

Groeten Boele
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Voor de volledigheid: "spaghetti spruitstukken" hebben zoveel bochten om de lengte van de trajecten precies even lang te krijgen. Bij V8 en V12 racemotoren in de Formule 1 van vroeger zag je héél extreme gevallen.

Voorbeeldje: Ferrari 312 van 1967
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Eindelijk zit alles dichtgebouwd in het motorruim!
Na het verhelpen van waterlekkage kon ik hem dan eindelijk starten.

Na de ontsteking goed afgesteld te hebben en de bougiekabels allemaal 1 plug klokwijs te verzetten, startte hij!

Bij het vervangen van de rubbers in de injectorhulzen, heb ik er 1 niet goed gemonteerd met het imbusboutje op de kop. Dit resulteerde in veel valse lucht.
Afbeelding


Nu loopt hij nog niet zo lekkker in zn stationair toerengebied. De injectie regelt hem continu zelf af. Hierdoor schommelt hij tussen de 700- en 1500rpm.
Valse lucht is niet meer aan de orde, dit heb ik getest met remmenreiniger. Ook de koudstartinjector heb ik buitenwerking gezet en ook dit mocht niet baten. Iemand een idee?
Om het wellicht eenvoudiger te kunnen maken, heb ik een filmpje gemaakt van het schommelen in zijn toeren. (ja hij maakt veel herrie aangezien er nog geen uitlaat onder zit.)

Klik op de afbeelding voor het filmpje:
Afbeelding


Hoop dat iemand met kennis mij hiermee kan helpen!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Maar even een paar losse schoten, want dit heb ik ook nog niet meegemaakt!!!:
1.de benzinedrukregelaar is oké? 2. De benzinepomp levert permanent druk?
3. zijn het de goede injectoren?
Welke ontstekingsysteem zit erop?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hierdoor schommelt hij tussen de 700- en 1500rpm.
Dat is toch typisch voor valse lucht. De ecu stopt de brandstof toevoer als het stationair toerental met gesloten gasklep boven de 1700 toeren uitkomt. En dan begint het verhaal weer van voren afaan, ook wel "hunting" genoemd.
Verdachten zijn de injectoren sluiten de injectorhuizen wel goed aan op de kop? Er zijn nl 2 soorten afdichtringetjes een dikke en een dunne variant. Als je, zoals het hoort, fiberringetjes onder de injectoren hebt gezet dan moet je de dikke afdichtring monteren. Ook horen er fiberringetjes tussen de imbusbout en injectorhuis. Deze dienen om vapourlock te voorkomen doordat de injectoren te heet kunnen worden. Andere verdachte is de stationair luchtklep, druk je duim eens op de slang die het dichtsbij bij de gasklep zit. Zit de slang van de carterontluchting op de goede aansluiting van het spruitstuk, die met de restrictie? Als je de slangen hebt omgewisseld met die van de rembekrachtiger op het spruitstuk krijg je nl ook dit gedrag. Vacuum aansluiting ontsteking open gelaten op spruitstuk? Succes met de jacht naar de valse lucht!
ps;
Ik wed dat je de slangen hebt omgewisseld op het spruitstuk!
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:
Hierdoor schommelt hij tussen de 700- en 1500rpm.
Dat is toch typisch voor valse lucht. De ecu stopt de brandstof toevoer als het stationair toerental met gesloten gasklep boven de 1700 toeren uitkomt. En dan begint het verhaal weer van voren afaan, ook wel "hunting" genoemd.
Verdachten zijn de injectoren sluiten de injectorhuizen wel goed aan op de kop? Er zijn nl 2 soorten afdichtringetjes een dikke en een dunne variant. Als je, zoals het hoort, fiberringetjes onder de injectoren hebt gezet dan moet je de dikke afdichtring monteren. Ook horen er fiberringetjes tussen de imbusbout en injectorhuis. Deze dienen om vapourlock te voorkomen doordat de injectoren te heet kunnen worden. Andere verdachte is de stationair luchtklep, druk je duim eens op de slang die het dichtsbij bij de gasklep zit. Zit de slang van de carterontluchting op de goede aansluiting van het spruitstuk, die met de restrictie? Als je de slangen hebt omgewisseld met die van de rembekrachtiger op het spruitstuk krijg je nl ook dit gedrag. Vacuum aansluiting ontsteking open gelaten op spruitstuk? Succes met de jacht naar de valse lucht!
ps;
Ik wed dat je de slangen hebt omgewisseld op het spruitstuk!
Jammer Iroll, hoopte dat je gelijk had!

- Ik heb bij het monteren van de rubbers in de injectoren de rubbertjes gebruikt uit de koppakkingset. Heb wel de grote O-ringen gemonteerd tussen kop en injectorhuis, maar niet de kleine ringetjes voor de imbusbout. Ik vind de O-ringen vrij dun die op de kop liggen. Iroll, welke moet ik dan wel gebruiken? evt een onderdeelnummer? volgens mij heb ik de normale uit het boek.

- De stationair luchtklep: Hier heb ik de slang losgehaald, duim erop: Geen verschil.

- Slangen vd carterontluchting zitten inderdaad goed gemonteerd.

- Vacuum aansluiting ontsteking: Deze heb ik juist zorgvuldig dichtgemaakt met een satéprikker. Heb ik ooit in een topic gelezen dat je hiermee de verlating van de ontsteking buitenwerking zet. Ik heb overigens een open exemplaar gemonteerd, en ook dit gaf geen verschil met het huidige mankement. foto voor de duidelijkheid dat we het over hetzelfde item hebben:
Afbeelding


Het aparte aan dit mankement is dat hij de eerste 10 - 12 seconden na het starten perfect loopt.

Mijn vader verdenkt the Thermal Timer. Die onderin het blok zit naast het oliefilter. In Haynes staat dat deze inderdaad de eerste 10 seconden opwarmt en daarna afsluit. Hetgeen het verschijnsel kan verklaren. Als ik 1 van de 2 stekkers los trek die naar de thermal timer gaan, begint hij in ieder geval niet meer te ''schommelen'' maar netter te lopen. (Alhoewel het nog steeds pruttelen brijft (700rpm).

Hoe kan ik testen of deze thermal timer nog werkt?


Groeten, Boele
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De dunne rubberringetjes zijn voor de montage zonder de fiberringetjes tussen kop en injectorhuis. Die zijn inderdaad erg dun.

De foto met sateprikker is idd de vac aansluiting v.d. ontsteking

De thermal timer bepaalt of de koudstart injector inspuit of niet voor de koude start. Die kan niet het jagende stationair verklaren. Het moet volgens mij toch echt valse lucht zijn.
Werkt de terugslagklep van de rembekrachtiger nog goed en is de slang nog luchtdicht? Hoe is de afstelling van je gaskabel en sluit de gasklep helemaal? Hoe staat de stationair afstelschroef, die met de contramoer, afgesteld?
Spuitstuk pakking gecontroleerd? Map sensor slang goed aangesloten?
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Om al je vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden:
Iroll schreef:De foto met sateprikker is idd de vac aansluiting v.d. ontsteking
Dus deze moet wel afgedopt blijven toch?
Iroll schreef:
De thermal timer bepaalt of de koudstart injector inspuit of niet voor de koude start. Die kan niet het jagende stationair verklaren. Het moet volgens mij toch echt valse lucht zijn.
Als ik 1 vd 2 stekkertjes los maak vd thermal timer naar de kabelboom, dan begint hij niet meer te schommelen, maar loopt hij ''netjes'' 700rpm. (Dit kan ik wellicht regelen met de stelschroef op de computer, of denk ik nu verkeerd?)
Ik vind het apart dat hij de eerste 10sec zonder schommelen loopt, maar erna pas begint te schommelen. Als ik de stekker van de koudstartinjector loshaal, stopt het schommelen ook niet. maw: De koudstartinjector zal wel geen benzine blijven spuiten toch?
Iroll schreef: Werkt de terugslagklep van de rembekrachtiger nog goed en is de slang nog luchtdicht?
Ja, hij zit ook goed om gemonteerd, heb er op geblazen, gezogen.
Iroll schreef: Hoe is de afstelling van je gaskabel en sluit de gasklep helemaal?
Gasklep sluit netjes af en als ik het pedaal volledig intrap, valt hij bij het spruitstuk tegen het nokje aan. Dus moet goed zijn!?
Iroll schreef: Hoe staat de stationair afstelschroef, die met de contramoer, afgesteld?
Hier heb ik (nog) niets aan gesteld. Hij liep ''vroeger'' altijd netjes. Kan het uitmaken door het K&N filter en hogere compressie dat hij eigenlijk te langzaam stationair loopt waardoor de ECU hem zelf gaat regelen?
Iroll schreef: Spuitstuk pakking gecontroleerd?
Jep, met een bus remmenreiniger aan de gang geweest, en reageert hij niet op..
Iroll schreef:Map sensor slang goed aangesloten?
Welke slang bedoel je hiermee? Degene die vanaf het inlaatspruitstuk naar een unit gaat? (zit rechts bij de accu) Deze slang heb ik vervangen. WEL zag ik later in Haynes dat wanneer deze afgekoppeld wordt, hij gelijk afgedopt moet worden hetgeen ik niet heb gedaan..


Wordt er inmiddels een beetje moe van! Volgende week gaat hij naar de spuiter. Als hij gespoten is, en lpg er weer in zit, zal ik eens kijken of hij nogsteeds beroerd loopt. Kan ik in ieder geval uitsluiten dat het de ontsteking/spruitstukpakking is..
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”