Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09.09.2011 - 21:45
door crosskabouter
Volvo doet er weer een schepje bovenop en is daarmee Scania weer voorbij: 750pk en een koppel van 3550Nm.

http://www.truckstar.nl/hotnews.asp?ID=6348&catId=1

Geplaatst: 09.09.2011 - 22:04
door JeroenSpock
Ik had van de week iemand van Wagenborg Nedlift in de bus, die vertelde dat die monsters tijdens het echte zwaar transport 1 op 1 lopen.
Gewoon het idee dat ze alles eruit gooien wat ze hebben, mooi toch :D

Geplaatst: 09.09.2011 - 22:55
door V70/2.4D/2003
Ik zou wel eens een stukje willen sturen met zo'n gevaarte.

Geplaatst: 10.09.2011 - 08:36
door Bleu_volvo
enkele video beeldjes:




Geplaatst: 10.09.2011 - 18:23
door Broabander
Vandaag het kleine broertje van die 750 pk op ons terrein gezien, de eerder genoemde FH16 700pk met een Euro oplegger erachter en maar 16 ton lading erin. Beetje overkill.

Oh ja, hij was helaas in het paarsblauw.

Geplaatst: 11.09.2011 - 11:53
door mightyspawn
V70/2.4D/2003 schreef:Ik zou wel eens een stukje willen sturen met zo'n gevaarte.
moet je naar de landmacht opendagen gaan, maar was volgens mij een DAF.

Geplaatst: 11.09.2011 - 12:17
door V70 classic
Zwager heeft zo een ding gekocht (8x4 zwaartransport).
Dealert gaf aan dat die zwaarste versie's eigenlijk voor de eigenrijders zijn.
Verder is er eigenlijk geen markt voor.
Zelfs bedrijven als mamoet rijden zelden met 500 Pk.
En die trekken zowat altijd 100 ton plus.
Man zit trouwens al lang in deze vermogens klasse.

Geplaatst: 11.09.2011 - 15:58
door Schorpioen
V70 classic schreef:dealer gaf aan dat die zwaarste versie's eigenlijk voor de eigenrijders zijn.
Verder is er eigenlijk geen markt voor.
Is inderdaad zo.
Bij ons rijden er voornamelijk bloemen verkoopwagens met 510 pk.
Is voornamelijk lucht wat ze vervoeren. Maar ja, hoe groter, hoe mooier.
Als er zo weinig vraag naar is ga je je toch afvragen waarom er zoveel aan ontwikkeling in gestoken wordt.

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:04
door crosskabouter
V70 classic schreef:Man zit trouwens al lang in deze vermogens klasse.
Het is van oudsher een strijd tussen Volvo en Scania. Af en toe zit MAN er inderdaad tussen, zoals met de F90 met een 18,3L V10 met dubbele turbo van 460pk (wat overigens origineel een mercedes-blok is) en nu met de TGX met 680pk V8.
Volvo was destijds met de F16 (465pk) de eerste met 4 kleppen per cilinder. En sowieso de enige, die dergelijke hoge vermogens haalt uit een 6-cilinder lijnmotor, waar de rest met een V8 komt. Reken even mee: 750pk uit een 16L 6-cilinder, da's 125pk per cilinder... Daarmee is Volvo de enige (al sinds de FH16 600), die meer dan 100pk per cilinder haalt! (Scania zit nu op dik 91pk/cilinder; 730pk, 16,4L V8 )

Ik zou er overigens ook best mee op stap willen, maar dan wel in een LZV uitvoering met een tonnetje of 60. 8)

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:20
door V70 classic
crosskabouter schreef:
V70 classic schreef:Man zit trouwens al lang in deze vermogens klasse.
Het is van oudsher een strijd tussen Volvo en Scania. Af en toe zit MAN er inderdaad tussen, zoals met de F90 met een 18,3L V10 met dubbele turbo van 460pk (wat overigens origineel een mercedes-blok is) en nu met de TGX met 680pk V8.
Volvo was destijds met de F16 (465pk) de eerste met 4 kleppen per cilinder. En sowieso de enige, die dergelijke hoge vermogens haalt uit een 6-cilinder lijnmotor, waar de rest met een V8 komt. Reken even mee: 750pk uit een 16L 6-cilinder, da's 125pk per cilinder... Daarmee is Volvo de enige (al sinds de FH16 600), die meer dan 100pk per cilinder haalt! (Scania zit nu op dik 91pk/cilinder; 730pk, 16,4L V8 )

Ik zou er overigens ook best mee op stap willen, maar dan wel in een LZV uitvoering met een tonnetje of 60. 8)
En dan?
zit je na een paar kilometer aan de 90 keurig in het rijtje tussen de 320 exemplaren.
Verder is dat LZT niet zo bijzonder.
Voor het mooie werk moet je ergens anders zijn.
denk v/d vlist, van wieren, mammoet ed.
Of bij het plaatselijke grondverzet.
Is wat leuker dan die lijndienstjes rijden.

Geplaatst: 12.09.2011 - 12:04
door diesel01
V70 classic schreef:
crosskabouter schreef:
V70 classic schreef:Man zit trouwens al lang in deze vermogens klasse.
Het is van oudsher een strijd tussen Volvo en Scania. Af en toe zit MAN er inderdaad tussen, zoals met de F90 met een 18,3L V10 met dubbele turbo van 460pk (wat overigens origineel een mercedes-blok is) en nu met de TGX met 680pk V8.
Volvo was destijds met de F16 (465pk) de eerste met 4 kleppen per cilinder. En sowieso de enige, die dergelijke hoge vermogens haalt uit een 6-cilinder lijnmotor, waar de rest met een V8 komt. Reken even mee: 750pk uit een 16L 6-cilinder, da's 125pk per cilinder... Daarmee is Volvo de enige (al sinds de FH16 600), die meer dan 100pk per cilinder haalt! (Scania zit nu op dik 91pk/cilinder; 730pk, 16,4L V8 )

Ik zou er overigens ook best mee op stap willen, maar dan wel in een LZV uitvoering met een tonnetje of 60. 8)
En dan?
zit je na een paar kilometer aan de 90 keurig in het rijtje tussen de 320 exemplaren.
Verder is dat LZT niet zo bijzonder.
Voor het mooie werk moet je ergens anders zijn.
denk v/d vlist, van wieren, mammoet ed.
Of bij het plaatselijke grondverzet.
Is wat leuker dan die lijndienstjes rijden.
Dat ligt eraan als je van vet, grond en bagger houdt wellicht..
Ik was meer van het internationale werk, vet vrije spijkerbroek, RL en Van Bommel.
Hele stukken Frankrijk gezien, leuk werk alleen jammer dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten.
In het buitenland kunnen ook buiten het bewuste rijtje nog km's gemaakt worden, om van de leuke eettentjes nog maar te zwijgen...

Geplaatst: 12.09.2011 - 13:07
door V70 classic
diesel01 schreef:
V70 classic schreef:
crosskabouter schreef: Het is van oudsher een strijd tussen Volvo en Scania. Af en toe zit MAN er inderdaad tussen, zoals met de F90 met een 18,3L V10 met dubbele turbo van 460pk (wat overigens origineel een mercedes-blok is) en nu met de TGX met 680pk V8.
Volvo was destijds met de F16 (465pk) de eerste met 4 kleppen per cilinder. En sowieso de enige, die dergelijke hoge vermogens haalt uit een 6-cilinder lijnmotor, waar de rest met een V8 komt. Reken even mee: 750pk uit een 16L 6-cilinder, da's 125pk per cilinder... Daarmee is Volvo de enige (al sinds de FH16 600), die meer dan 100pk per cilinder haalt! (Scania zit nu op dik 91pk/cilinder; 730pk, 16,4L V8 )

Ik zou er overigens ook best mee op stap willen, maar dan wel in een LZV uitvoering met een tonnetje of 60. 8)
En dan?
zit je na een paar kilometer aan de 90 keurig in het rijtje tussen de 320 exemplaren.
Verder is dat LZT niet zo bijzonder.
Voor het mooie werk moet je ergens anders zijn.
denk v/d vlist, van wieren, mammoet ed.
Of bij het plaatselijke grondverzet.
Is wat leuker dan die lijndienstjes rijden.
Dat ligt eraan als je van vet, grond en bagger houdt wellicht..
Ik was meer van het internationale werk, vet vrije spijkerbroek, RL en Van Bommel.
Hele stukken Frankrijk gezien, leuk werk alleen jammer dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten.
In het buitenland kunnen ook buiten het bewuste rijtje nog km's gemaakt worden, om van de leuke eettentjes nog maar te zwijgen...
Indeed LOL
Heb je helemaal gelijk in.
Ik moest meestal in die vette broek materiaal terug halen :D als het stuk was (ging overgens alleen brandschoon die auto's in).
Dan kon de vaste chauffeur diepladerwerk er ook niets meer mee.
Verder was ik geen chauffeur.
Was vaak wel leuk werk, midden in de nacht vaststaan tussen fout geparkeerde auto's als je weer eens een 3.5 m breed was.
Niet leuk voor vast werk maar voor mij brak het de week lekker.

Maar veel Pk 's is net als voor personen auto's niet nodig maar wel makkelijk.

grts Ronald

Geplaatst: 13.09.2011 - 22:28
door crosskabouter
V70 classic schreef:En dan?
zit je na een paar kilometer aan de 90 keurig in het rijtje tussen de 320 exemplaren.
85 is hard zat; Ja, 320 de 270ers zijn er allemaal uit, nog wel en verdwaalde 310.
Verder is dat LZT niet zo bijzonder.
Ach, het is weer 4,5m meer, dan ik nu heb; zonder allerlei ontheffingen of begeleiding.
Voor het mooie werk moet je ergens anders zijn.
denk v/d vlist, van wieren, mammoet ed.
Of bij het plaatselijke grondverzet.
Het werk wat ik nu heb is ook mooi, we vervoeren alleen te weinig Volvo's. En een Globetrotter XL past niet.
Is wat leuker dan die lijndienstjes rijden.
Da's net welke lijndienst je hebt, maar inderdaad doe mij maar het 'wilde' werk.

Geplaatst: 14.09.2011 - 20:36
door DR1
V70 classic schreef:Zwager heeft zo een ding gekocht (8x4 zwaartransport).
dealer gaf aan dat die zwaarste versie's eigenlijk voor de eigenrijders zijn.
Verder is er eigenlijk geen markt voor.
Zelfs bedrijven als mamoet rijden zelden met 500 Pk.
En die trekken zowat altijd 100 ton plus.
Man zit trouwens al lang in deze vermogens klasse.
Mammoet rijdt inmiddels voor het zware werk ook al met trekkers met een vermogen van 500 plus. Denk hier bij aan de MB Titans (Titan 600) en de MAN (TGA 660 bij voorbeeld). Vaak nog uitgevoerd met extra oliekoelers, etc. Met deze wagens rijden ze transformators bijvoorbeeld van 400 ton, etc. Binnen dit zware segment zijn MAN en MB (Titan) absoluut marktleider. Op gepaste afstand gevolgd door Scania.

Voor het minder zware transport (ballast transport en dieplader o.a.) gebruikt men 400 pk plus trekkers. Waarvan de meeste ook van MAN en MB zijn. Daarnaast rijden ze ook nog met een aantal DAF's en Volvo's maar niet heel veel.

Bij Mammoet Road Cargo rijden ze met alle merken waarvan heel veel charters.

Geplaatst: 29.09.2011 - 23:49
door Fat Rat
De hoge vermogens zie je inderdaad helaas weinig. Er komen bij ons veel Volvo's aan de zaak(2 van de vaste transporteurs hebben ze lopen). Maar zijn meest 400PK exemplaren enkele lopen op naar de 460-480 en afentoe een verdwaalde 500 plus. En als ik geluk heb dan komt deze wagen op bezoek:

Afbeelding

(nee dan bedoel ik niet de wagen OP de dieplader)

Geplaatst: 20.11.2011 - 19:39
door Bleu_volvo
De nieuwe:

Geplaatst: 20.12.2011 - 23:04
door crosskabouter
Vergelijkingstest tussen de oude F16 (470pk) en de nieuwe FH16 (750pk):


Geplaatst: 21.12.2011 - 09:42
door diesel01
Leuk filmpje.
Het geeft weer hoe de techniek vooruit gaat ook in de truckwereld.
De I-shift heb ik ook gereden en is een prima automatische bak.
De ergonomie was bij Volvotrucks prima voor elkaar, kanttekening was het te zachte bed ik heb daar nooit goed op kunnen liggen en dat is toch erg belangrijk als je, zoals in mijn geval, de hele week van huis was.
Dat was bij een Nederlandse truckbouwer beter voor elkaar..

Geplaatst: 21.12.2011 - 11:36
door JeroenSpock
Leuke vergelijking dit. Mooi hoe hij die andere vrachtauto's rustig voorbij rijdt berg opwaarts. Doet me denken aan een volle gelede bus waarmee ik de ijtunnel door moest, busje ging erin met 85 maar kwam eruit met 60-65.

Geplaatst: 21.12.2011 - 13:13
door diesel01
JeroenSpock schreef:Leuke vergelijking dit. Mooi hoe hij die andere vrachtauto's rustig voorbij rijdt berg opwaarts. Doet me denken aan een volle gelede bus waarmee ik de ijtunnel door moest, busje ging erin met 85 maar kwam eruit met 60-65.
Voor de aanleg van een een spoortraject in Luxembourg moest ik ooit eens een volle vracht buizen vervoeren.
Hoogeveen via Maastricht-Luik-Luxembourg, 25 ton lading met een maximum massa van 45 ton.
De eerste klim net na Luik met 15km/h boven gekomen een spannend moment is wanneer er terug geschakeld moet worden van de hoge groep naar laag.
Trouwens met dit soort gewichten liever naar boven dan naar beneden zeker als er alleen een motorrem tot de beschikking is ipv een retarder..