[opgelost] probleem met de VBB3 van Volvotech

In deze subrubriek vindt je alles over iMIV en apparaten uit dezelfde categorie
Plaats reactie
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ik heb via marktplaats van een collega Volvo rijder een video-in voor de RTI aangeschaft. Volgens de verkoper werkte het apparaat, maar kon hij het niet inbouwen omdat hij (edit) een VDO navi met andere aansluiting had.
Het gaat om dit apparaat;
Afbeelding

Zo heb ik de camera ingebouwd. Het linker gat maak ik dicht met wat zwarte kit.
Afbeelding
Afbeelding

Maar nu het probleem. Hij schakelt de RTI wel door, maar het beeld blijft daarna zwart, wat ik ook probeer. Ik heb het ook geprobeerd met een andere camera, maar ook dat beeld blijft zwart. Ook heb ik het andere kanaal geprobeerd, natuurlijk met het andere stuurdraad.
Hier een filmpje. Buiten beeld schakel ik de achteruit in, en dan wordt het beeld zwart en daarna weer D.



Het aansluiten van het apparaat lijkt me toch geen rocketscience.
paars= 12v +, aangesloten op de plus van de zekeringkast
blauw-wit = dimmer functie (niet gebruikt)
geel of geel-wit = stuurdraden voor RCA kanaal 1 en 2, aangesloten op de 12V+ van de achteruitrijlamp.
meer aansluitmogelijkheid heb ik niet.

Resume;
VBB3 heeft stroom en lust navi signaal door. Relais schakelt video kanaal wel in, maar beeld blijft zwart.

Wie weet er raad? Is het ding stuk?

dank voor jullie hulp
Nick
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

maar waar heb je de camera damn op aangesloten ??
ook die moet de +12v hebben vab het achterlicht, en de vid-in moet ook aangesloten worden..

heb je geen installatie manual erbij?
op de site van volvotech kun je diverse installation manuals downloaden.......wie weet.
bel of mail anders ff naar volvotech......
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Lijkt op een probleem dat ik had toen ik mijn RV cam van Volvotech aansloot. Bleek dat ik de videokabel gesloopt had door ergens tussen te knellen. Nieuwe kabel en alles was OK.
De VBB lijkt alvast goed te werken, want die onderbreekt het videosignaal zoals hij moet. Ben je zeker dat de camera ook stroom krijgt?

Als je er niet uit geraakt: even bellen of mailen naar VolvoTech, ze zullen je graag en duidelijk te woord staan :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1670
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

-Videokabel testen 9leg er eentje los door de auto van camera naar de unit, simpele tulp kabel)
-Anders ook mogelijk probleem met stroom naar de camera

De breakinbox breakt goed in dus dat lijkt te kloppen.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

@wim de jong, ppfreddy en crackedtooth
Ik heb een tweetal camera's aangesloten gehad. Dus de camera die in de auto zit en een ander van een camcorder. Deze laatste werkte wel via tulp op mijn tv. Deze (via dezelfde tulp) heb ik via de twee kanalen op de VBB geprobeerd. Beide geen beeld, alleen zwart. Dus het signaal wordt wel onderbroken, maar niet weergegeven lijkt me.

Ik hoop stiekem dat Volvotech even wil reageren, anders zal ik hem ook even mailen. Misschien is het voor hem een bekend probleem.
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1670
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

ja.. maar heb je wel de tulp van de camera naar de tulp van de breakin getest.

Dat de tulp op camera het doet is waarschijnlijk... maar hoe zit met kabel van breakin naar de camera.

Zelfde item voor de stroomkabel.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hmmmm.
Die lijkt overleden...

Want volgens mij;
- heb je netjes achterin aangesloten zoals ik op foto 1 zie
- heb je een externe beeldbron geprobeerd die ook niets doet in de auto
- schakelt de unit wel naar de ingang maar kan deze het conposiet signaal niet injecteren en omzetten
- is het geen pal/ntsc probleem (dan zou je nl nog iets van beeld moeten hebben en nu lijk je alleen sync te krijgen

Ik vrees met grote vreze...

Deze versie is trouwens al een jaartje of 2 oud zo te zien...
Verhaal over niet kunnen inbouwen vind ik een beetje onaannemelijk dan.
Toevallig kreeg ik vandaag het verzoek van een naar zeggen oude klant om een handleiding...
Is dat die oude verkoper wellicht geweest?!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Klopt. Hij zou jou mailen inderdaad. Overigens heb ik netjes contact met hem en ga ik er nog steeds vanuit dat het wel goed gaat komen.
Kan ik evt langsrijden om te testen en evt een nieuwe te kopen volvotech?
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Sure thing kan dat. Je mag 'm ook opsturen, wij hebben werkruimte in Vlaardingen en Schiedam ik weet niet hoe ver dat bij je vandaan is...
Voor afspraakje graag even contact per email.

Jammer dat de verkoper een ander verhaal op heeft gehangen aan de telefoon.....
Hoop dat hij terugneemt als het niet goed is....
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Thx! Ik mail wel even. Het is natuurlijk mijn risico. Ga nog steeds uit van het te goeder trouw handelen van aanbieder.
Gebruikersavatar
OlafMJ
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.02.2011 - 17:40
Locatie: Almelo

Goeie middag allen hier,

ik wil even wat kwijt voor alle duidelijkheid.
Ik heb NJ8 de betreffende unit verkocht waar hier over wordt gesproken.
Deze unit zat gemonteerd in mijn huidige auto in combinatie met een ipod unit.
Alle zaken lijken met grote waarschijnlijkheid door de vorige eigenaar ingebouwd, al dan niet bij volvotech zelf.
Aangezien ikzelf een VDO navigatie systeem wilde koppelen aan het RTI navi scherm, heb ik wederom via volvotech een specifieke unit daarvoor gekocht.
Te goedertrouw ben ik ervan uitgegaan dat de unit werkte, aangezien hij ook mij voor werkend is verkocht.
Dat de unit nu niet blijkt te werken vindt ik heel naar voor NJ8, en ik loop niet weg voor iets wat niet goed is, dus NJ8 krijgt zoals dat hoord gewoon zijn geld terug.
Daarmee is het voor mij en NJ8 klaar en kan hij gewoon verder met een nieuwe unit.

@Volvotech: Ik betreur de toon over mij in jullie bericht en vindt het niet erg netjes om dingen over een klant te concluderen zonder het fijne te weten.
Beetje onprofessioneel voor een bedrijf, waar ik qua producten erg over te spreken ben. Wellicht volgende keer beter.
Volvo V70 2.5 MY 1997
Volvo S80 T6 MY 1999 Raket op wielen
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

@OlafMJ, dit soort toon ontstaat als er aan de telefoon niet verteld wordt dat de unit is verkocht aan een ander en als er gedaan wordt of de unit door iemand zelf is aangeschaft...
"ik kan de handleiding niet meer vinden".

Maakt ons echt niet uit normaliter hoor, hoeveel telefoontjes en emails we niet krijgen "op marktplaats gekocht", "overgenomen van iemand"... Sturen ALTIJD de handleiding netjes op, en zelfs laten we klanten (als het product ooit bij ons vandaan is gekomen) GRATIS langskomen om de boel na te kijken, firmware upgrades uit te voeren etc. etc.

Maar zoals je zegt, maakt ook niet uit, we gaan NJ8 helpen en zullen hier nog terugrapporten wat er loos was/is.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

Ik heb zaterdag een afspraak met Volvotech, en de unit gaat terug naar OlafMJ.
Ik ben OlafMJ zeer erkentelijk omdat hij net als ik te goeder trouw handelde en de unit gewoon terug neemt.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
OlafMJ
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 24.02.2011 - 17:40
Locatie: Almelo

Super reactie,

weer een misverstand de wereld uit.
Ik hoor graag wat het er mis is. Goede raad is kostbaar.

Succes en tot horens.
Volvo V70 2.5 MY 1997
Volvo S80 T6 MY 1999 Raket op wielen
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Mooie deal, laat even weten binnenkort of het opgelost is en wat het probleem was ;)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Netjes opgelost, zowel van VolvoTech als OlavMJ.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1670
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

en toch zet ik mijn geld op de kabels tussen debreakinbox en de kabels van de camera zelf, ben benieuwd
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

vanmorgen vriendelijk door Volvotech ontvangen. Diagnose; VBB deaud. Het RTI scherm wilde op een gegeven moment ook niet meer omhoog komen.
Gelukkig heb ik van OlafMJ mijn aankoopbedrag retour ontvangen. Om toch van mijn camera gebruik te kunnen maken heb ik bij Volvotech een iMIV gekocht met garantie. Deze doet het wel! We hadden nog een klein probleem met de GROM interface, die eerst niet helemaal lekker wilde meewerken, maar na het wisselen van een Melbus kabel is dat probleem ook opgelost. Ik = happypuppy.
Volvotech, zeer hartelijk dank voor je hulp!
Plaats reactie

Terug naar “iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07”