Offroad banden op XC70?

Plaats reactie
huizeborger
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2012 - 13:38
Locatie: Zwolle

Omdat ik voor mijn werk regelmatig op onverharde boswegen zit heb ik wel eens overwogen om offroad banden op mijn XC70 (2003) te monteren. Qua comfort betekent dat concessies, maar ik rijd relatief erg weinig op snelwegen.

Op buitenlandse forums is er wel wat te vinden over het monteren van offroad banden, maar ik ben benieuwd of er ook Nederlandse XC rijders met ervaringen zijn.

In mijn ogen zou de BF Goodrich AT een geweldige band zijn, maar ik heb geen idee of deze (235/75R15?) zonder problemen en/of modificaties zou passen. Het zou er wel een hele stoere auto van worden! :D
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

http://forum.belgium4x4.be/forumdisplay ... eb30520076

Denk dat je hier wel wat gebruikerservaringen kan vinden..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4529
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

mij is nog niet helemaal duidelijk of je deze banden nu wilt omdat het beter zou rijden of omdat het fraaier oogt; in het eerste geval wil ik je wel e.e.a. ter overweging meegeven, met het uiterlijk vertoon kan ik je niet helpen...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

zou het met een XC70 niet te bont maken off road, bij wat de XC70 wel aankan gaan de std banden prima samen
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3782
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

15" gaat ook niet passen op eenXC
geen glans zonder wrijving
huizeborger
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2012 - 13:38
Locatie: Zwolle

ps-amazon schreef:mij is nog niet helemaal duidelijk of je deze banden nu wilt omdat het beter zou rijden of omdat het fraaier oogt; in het eerste geval wil ik je wel e.e.a. ter overweging meegeven, met het uiterlijk vertoon kan ik je niet helpen...
Beter rijden op slechte ondergrond natuurlijk, uiterlijk is misschien mooi meegenomen.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4529
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

huizeborger schreef:
ps-amazon schreef:mij is nog niet helemaal duidelijk of je deze banden nu wilt omdat het beter zou rijden of omdat het fraaier oogt; in het eerste geval wil ik je wel e.e.a. ter overweging meegeven, met het uiterlijk vertoon kan ik je niet helpen...
Beter rijden op slechte ondergrond natuurlijk, uiterlijk is misschien mooi meegenomen.
ok, duidelijk; mijn off-road ervaring beperkt zich tot rijden met een Jeep GC over onverharde, eventueel modderige wegen en het rijden met de Amazon over onverharde rallywegen; laatst nog door vette modderbrei;
in los zand à la Dakar heb ik geen ervaring;
wat ik merk is dat 4x4 het grootste effect heeft op het rijden, de soort banden minder, maar ook de Amazon met z'n gedateerde achterwielaandrijving heeft me in Nederland nog nooit laten staan; is meer een zaak van juiste spoor pakken en de vaart er beheerst in houden; voor de gemiddelde bospaden heb je denk ik geen speciale off-road banden nodig; deze banden hebben pas maximaal effect als je ook de spanning laat zakken om meer cm2 aan de weg te krijgen en dat gaat in praktijk dus niet lukken; daarnaast zullen off-road banden bijdragen aan verminderd comfort, hogere slijtage, lawaai en brandstofverbruik;
mijn advies: gebruik de gewone banden en als dat echt niet meer lukt wordt het tijd voor een echte off-road zoals Jeep of Landrover
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

ps-amazon schreef:
huizeborger schreef:
ps-amazon schreef:mij is nog niet helemaal duidelijk of je deze banden nu wilt omdat het beter zou rijden of omdat het fraaier oogt; in het eerste geval wil ik je wel e.e.a. ter overweging meegeven, met het uiterlijk vertoon kan ik je niet helpen...
Beter rijden op slechte ondergrond natuurlijk, uiterlijk is misschien mooi meegenomen.
ok, duidelijk; mijn off-road ervaring beperkt zich tot rijden met een Jeep GC over onverharde, eventueel modderige wegen en het rijden met de Amazon over onverharde rallywegen; laatst nog door vette modderbrei;
in los zand à la Dakar heb ik geen ervaring;
wat ik merk is dat 4x4 het grootste effect heeft op het rijden, de soort banden minder, maar ook de Amazon met z'n gedateerde achterwielaandrijving heeft me in Nederland nog nooit laten staan; is meer een zaak van juiste spoor pakken en de vaart er beheerst in houden; voor de gemiddelde bospaden heb je denk ik geen speciale off-road banden nodig; deze banden hebben pas maximaal effect als je ook de spanning laat zakken om meer cm2 aan de weg te krijgen en dat gaat in praktijk dus niet lukken; daarnaast zullen off-road banden bijdragen aan verminderd comfort, hogere slijtage, lawaai en brandstofverbruik;
mijn advies: gebruik de gewone banden en als dat echt niet meer lukt wordt het tijd voor een echte off-road zoals Jeep of Landrover
Helemaal eens. Ik zie soms "off roaders" die de diepste poelen pakken, plotseling bang worden, op de rem gaan staan en dan vervolgens proberen volgas weg te komen vanuit de gaten, terwijl 30 cm naar links of rechts gewoon vaste grond is. Dan vraag je om problemen. Inderdaad de vaart er beheerst in houden en het goede spoor pakken. Kom je met je gewone banden en 4x4 bijna overal. Maar een maatje grotere banden zou niet verkeerd zijn.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”