Nieuwe velgen

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Hallo, ik ben sinds een aantal weken trotse bezitter van een Amazon uit '66. Het verwaarloosde exemplaar is door mij geholpen met wat achterstallig onderhoud en mankementen en rijdt nu weer prima.

Afbeelding

Tijdens het werk ben ik van alles tegengekomen, rekeningoverzichten van een eerdere eigenaar, anwb-pas van weer een andere, 2pac(!) cd's, frontje van radio, toerenteller verstopt achter de gastank, stripboeken, vuilniszakken vol overbodig elektrisch snoer, handleiding van een 1800 en een munt van 5kronen uit 1966 (!) geplakt op een plastic base. Hoort die bij de auto?

De auto heeft een b18 op gas maar loopt momenteel alleen op benzine, dubbele SU carbs en trekt pittig. Zit een aandrijfas onder van ik denk een 1800, bodem is goed, carrosserie is minder de stuurspeling is filmisch maar rijdt heerlijk. :)

Nu ben ik op zoek naar wat bredere velgen en vond op de site van skandix nette American Racing velgen op 6j maar helaas niet meer leverbaar. Ik vind ze bij Summit nog wel te koop in 6j maar met backspacing van 3.625 in. en offset +3.00mm gaat dit wel passen? Heeft iemand ervaring met deze of soortgelijke velgen?

mvg, Niels
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Tof, weer een originele Nederlander op de weg gehouden!

De steek 5 x 4,5 in is inderdaad omgerekend 5 x 114,3 dus dat moet goed gaan op een Amazon
De ET van 3 mm is wel erg weinig, origineel is 25 mm, al heb ik met ET = 0 zonder problemen gereden. Backspacing vind ik lastig om zo wat over te zeggen.

Maar worden die velgen niet erg duur voordat je ze in Nederland hebt?

Er zijn ook nog wel wat andere opties voor brede velgen, zie mijn website
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... mazon.html

Bijvoorbeeld:
5,5J imitatie van origineel brede
voor 117 per stuk bijvoorbeeld bij Nordicar

Of een setje Minilites
Bieden vanaf 400 http://link.marktplaats.nl/437865627
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Hoi, ik had je website al gevonden :)
Ik heb nog wat tegoed bij Summit dus de kosten komen wel goed maar het zou erg jammer zijn als ze niet blijken te passen.
Breder dan 6j lijkt mij niet verstandig, ik vind nog wel deze die hebben ET van 6mm maar weer iets meer backspacing. Is de center bore diameter nog van belang? Die is er in 2.8 of 3.3 inch.

Ik vind nog meer informatie bij ipd maar echt duidelijker wordt het nog niet.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Nou ik ben eruit, het worden toch de imitatie-brede-velgen van Nordicar. Zien er goed uit en iig technisch correct. Vandaag voor het eerst kleppen gesteld, even stukje leeswerk maar prima te doen. Blok loopt meteen een stuk rustiger, zeker op gas. De boel wordt wel erg warm op gas, temp meter is kapot...

Volgende stappen: PU rubbers en zwaardere stabilisator... en die temperatuur meter.
beigelpt
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 11.04.2010 - 14:56

Goede velgkeuze en een mooi project.
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

Weet iemand wat de naafmaat is van een amazon? ben me een beetje aan het orienteren.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Nald schreef:Weet iemand wat de naafmaat is van een amazon? ben me een beetje aan het orienteren.
Mijn originele velgen hebben een naafmaat van 72mm.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Ben alweer iets verder. Ik heb via Marktplaats brede velgen gevonden. Carrosserie iets strakker gemaakt en zwarte primer erop gezet.
Afbeelding

Nieuw tapijtje maakt het interieur al een stuk netter.
Afbeelding

Uitlaat gemaakt met wat oude pijpen en een demper van een seat.
Afbeelding

Van mij hoeft het allemaal niet origineel, het resultaat wel. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

Motor blijkt een B18B te zijn uit een 140. Loopt (na kleppen stellen) op gas nu ook netjes. Op E95 had ik last van 'nadieselen' heb nu wat E98 getankt kijken of dat beter gaat. Is het verstandig af en toe op benzine te gaan rijden, ik lees wel eens verhalen dat dit noodzakelijk is bij het voornamelijk rijden op gas...?
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Lijkt me bij de Amazon niet echt nodig.. Mechanische benzinepomp werkt toch altijd..

Leuke amazon! Je zou de bumpers ook zwart kunnen maken. Staat wel gaaf denk ik.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Nadieselen kan verschillende oorzaken hebben. Je kan beginnen met de ontsteking te controleren, die kan te vroeg staan en checken of het centrifugaal vervroegings mechanisme soepel werkt. Je kan ook proberen om een graad koudere bougies te plaatsen. Andere oorzaak kan koolafzetting zijn in de kop. Als je een tijdje op gas hebt gereden zal dat wel wegbranden en lost het probleem zichzelf op. Een paar tanken Vpower wil ook nog weleens helpen.
Het is verstandig om regelmatig op benzine te rijden. Dat zorgt ervoor dat de sproeiernaald van de carb niet te snel inslijt en zorgt er ook voor dat de benzine in de tank regelmatig ververst, de moderne benzine verouderd nl snel.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Nelisdepelis schreef: Afbeelding

TOPPER!!! Wel even een stuk laten zakken.
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Nelisdepelis
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 26.03.2011 - 02:18

v700r schreef:TOPPER!!! Wel even een stuk laten zakken.
Thanks! 5/6cm naar de grond kan hij inderdaad best hebben. Slijptol op de bovenste veerring zetten of toch maar een verlagingssetje...
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Ik zou voor het laatste gaan...
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”