Ja, dat werken aan de auto blijft leuk
De zomervakantie komt er aan en dat heb ik weer tijd om wat grotere dingen aan te pakken. Op de planning staan nu:
1. Startmotor vervangen
2. Dakstrips eraf peuteren (zijn al half kapot) en die randen zwart spuiten
3. Zonwerende folie laten monteren (mijn broer heeft een airco in de 440 en dat verschil merk je....)
4. Windschermen kopen zodat ik met open ramen kan rijden zonder gek te worden van het wind klapperen
5. Spoiler monteren (nog steeds niet aan toe gekomen......)
6. Plug versnellingsbak eruit bikken en een nieuwe erin zetten + oliewissel
7. Oliewissel motorblok + filter
8. En nog dingen die ik moet bedenken :p
Volvo 460 2.0i 1994
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- EvertBram
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
- Locatie: Twente
Ik heb nu ook sinds een week van die windschermen, bevalt me goed! Windgeruis/geklapper is een stuk minder. Dakstrips heb ik vorig jaar aangepakt. Oliewissel, olie en luchtfilter, kleppendekselpakking volgende week. Gisteren een lekke/uitgeharde O-ring achterop het blok (van zo'n plastic dop bij de oliepomp) vervangen. Binnen een aantal maanden eens de multiriem en distributie aanpakken.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
480 TwoTone Turbo '92
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
hahaha
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik heb al een tijdje een CAI in de auto zitten (zie pagina 7). Lang genoeg om te kijken of de reclame op de doos van dat ding ook klopt in de praktijk:
*Brandstofverbruik zou duidelijk zuiniger moeten zijn:
Ik kom uit op ongeveer 1:14 / 1:15. Vergeleken met het verbruik toen het standaard lucht aanzuigsysteem van een B20F erop zat scheelt dat amper. Als je het positief bekijkt scheelt het 1 km per liter, maar dat is maar moeilijk aan te tonen.
*Sportieve sound zou goed te horen moeten zijn:
Als je het systeem gebruikt zoals voorgeschreven veranderd er niet echt wat aan het geluid van de motor. De manier om wel een mooi sportief geluid te krijgen is de aanzuigbuis los te koppelen van het filter. Vooral als je stevig doortrapt in de 3e versnelling klinkt het erg mooi.
*Meer vermogen door meer koude lucht
Heb ik niet gemerkt.
Conclusie:
Ik laat hem lekker zitten, qua geluid is het een vooruitgang, verder merk je er weinig van.
*Brandstofverbruik zou duidelijk zuiniger moeten zijn:
Ik kom uit op ongeveer 1:14 / 1:15. Vergeleken met het verbruik toen het standaard lucht aanzuigsysteem van een B20F erop zat scheelt dat amper. Als je het positief bekijkt scheelt het 1 km per liter, maar dat is maar moeilijk aan te tonen.
*Sportieve sound zou goed te horen moeten zijn:
Als je het systeem gebruikt zoals voorgeschreven veranderd er niet echt wat aan het geluid van de motor. De manier om wel een mooi sportief geluid te krijgen is de aanzuigbuis los te koppelen van het filter. Vooral als je stevig doortrapt in de 3e versnelling klinkt het erg mooi.
*Meer vermogen door meer koude lucht
Heb ik niet gemerkt.
Conclusie:
Ik laat hem lekker zitten, qua geluid is het een vooruitgang, verder merk je er weinig van.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Het is vakantietijd, dus ik heb weer tijd gehad om aan de auto te werken.
Als eerste is de startmotor vervangen. Van verschillende kanten hoorde ik dat een haperende startmotor die tegen het vliegwiel blijft hangen het verschrikkelijke geluid in de motor kon veroorzaken. Nu heb ik de afgelopen weken geen rare geluiden meer gehoord, maar je zult net zien dat als je hem niet vervangt hij op vakantie in het buitenland gek gaat doen, dus vervangen.
Het is trouwens wel een priegelklus om de startmotor eruit te vissen, en je wordt er ontzettend smerig van ook. Maar met hulp van kip88 is het gelukt
Bouten los:
Hitteschilden verwijderen:
Maar ik mag nog blij zijn dat ik geen turbo model heb want daar schijnt het nog veel meer werk te zijn.
Hier de oude en de nieuwe, de oude draaide wel een stuk stroever dan de nieuwe, hopelijk is daarmee het probleem opgelost. Met deze nieuwe startmotor start de 460 trouwens wel helemaal als de brandweer. Het ging altijd al snel, maar nu heb je de sleutel nog niet omgedraaid of hij draait al!
Een tijdje geleden heb ik de achterbumper al eens gedemonteerd en alle ijzeren delen daar getektyleerd + rotzooi eruit gehaald + nieuwe bouten erin.
Bij de voorbumper heb ik dat ook maar gedaan.
Zoals gewoonlijk zaten alle schroeven en bouten weer totaal verroest in de carrosserie, maar met behulp van een waterpomptang waren ze er nog net uit te draaien....
Ook gelijk maar koplampen e.d. gedemonteerd.
Daar kwam ik dit stekkertje nog tegen. Iemand een idee wat het is?
En ja, ik heb mistlampen en koplampwissers, dus daar zijn ze niet van.
En als je dan de bumper eraf hebt kom je een paar kleine roestplekjes tegen in de zijschermen. Deze heb ik uiteraard aangepakt.
De bumperbalk en alle bouten in die omgeving zijn behandeld met blanke tektyl. Hoewel je het verder niet ziet zag het er wel strak uit vond ik:p
Tot slot waren mijn daklijsten helemaal naar hun grootje. Ik zo goed en kwaad als het ging alle oude resten eraf gehaald:
En vervolgens zwart gespoten met zwarte spuitlak. Daarvoor had ik het nog even geprobeerd met Hammerite zwart hoogglans, maar dat werd een fiasco. Niet aan beginnen dus.
Het eindresultaat kan er mee door, het is nog niet helemaal wat ik wil, maar beter als het was in ieder geval:
Als eerste is de startmotor vervangen. Van verschillende kanten hoorde ik dat een haperende startmotor die tegen het vliegwiel blijft hangen het verschrikkelijke geluid in de motor kon veroorzaken. Nu heb ik de afgelopen weken geen rare geluiden meer gehoord, maar je zult net zien dat als je hem niet vervangt hij op vakantie in het buitenland gek gaat doen, dus vervangen.
Het is trouwens wel een priegelklus om de startmotor eruit te vissen, en je wordt er ontzettend smerig van ook. Maar met hulp van kip88 is het gelukt
Bouten los:
Hitteschilden verwijderen:
Maar ik mag nog blij zijn dat ik geen turbo model heb want daar schijnt het nog veel meer werk te zijn.
Hier de oude en de nieuwe, de oude draaide wel een stuk stroever dan de nieuwe, hopelijk is daarmee het probleem opgelost. Met deze nieuwe startmotor start de 460 trouwens wel helemaal als de brandweer. Het ging altijd al snel, maar nu heb je de sleutel nog niet omgedraaid of hij draait al!
Een tijdje geleden heb ik de achterbumper al eens gedemonteerd en alle ijzeren delen daar getektyleerd + rotzooi eruit gehaald + nieuwe bouten erin.
Bij de voorbumper heb ik dat ook maar gedaan.
Zoals gewoonlijk zaten alle schroeven en bouten weer totaal verroest in de carrosserie, maar met behulp van een waterpomptang waren ze er nog net uit te draaien....
Ook gelijk maar koplampen e.d. gedemonteerd.
Daar kwam ik dit stekkertje nog tegen. Iemand een idee wat het is?
En ja, ik heb mistlampen en koplampwissers, dus daar zijn ze niet van.
En als je dan de bumper eraf hebt kom je een paar kleine roestplekjes tegen in de zijschermen. Deze heb ik uiteraard aangepakt.
De bumperbalk en alle bouten in die omgeving zijn behandeld met blanke tektyl. Hoewel je het verder niet ziet zag het er wel strak uit vond ik:p
Tot slot waren mijn daklijsten helemaal naar hun grootje. Ik zo goed en kwaad als het ging alle oude resten eraf gehaald:
En vervolgens zwart gespoten met zwarte spuitlak. Daarvoor had ik het nog even geprobeerd met Hammerite zwart hoogglans, maar dat werd een fiasco. Niet aan beginnen dus.
Het eindresultaat kan er mee door, het is nog niet helemaal wat ik wil, maar beter als het was in ieder geval:
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 10.07.2011 - 20:19
- Contacteer:
Leuk topic Heb het in zijn geheel doorgelezen, en ik zeg; goed bezig Ga het in de gaten houden.
- Hugo_Amstelveen
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 05.01.2011 - 08:07
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Iroll schreef:Stekkertje is denk ik voor een buitentemp.sensor. Die zitten in de grille bij de infocentre uirvoeringen.
Klopt helemaal Iroll.
Ik had hem ook gevonden en een 440 kenner bij de dealert vertelde idd dat dit voor de buitentemperatuur sensor is.
En natuurlijk mét forumsticker en prancing moose
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Stekkertje is denk ik voor een buitentemp.sensor. Die zitten in de grille bij de infocentre uirvoeringen.
Bedankt. Weet ik dat ook weerKlopt helemaal Iroll.
Ik had hem ook gevonden en een 440 kenner bij de dealer vertelde idd dat dit voor de buitentemperatuur sensor is.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- duracell-konijntje
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 24.08.2010 - 17:26
Weer goed bezig Shockwave (zoals gewoonlijk )..ziet er allemaal weer goed verzorgt uit..maar wat wil je dan met die daklijsten..??..ziet er nu toch al behoorlijk strak uit..
I want MY!! shiny volvo..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ja, het ziet er inderdaad wel behoorlijk strak uit, maar er zijn van dichtbij nog aan de dakzijde van de strips een paar witte randjes te zien. Valt niet echt op, maar als je het weet erger je je eraan, tenminste, ik ben zo'n type :p
Aan de andere kant moet ik misschien ook weer niet te precies zijn, het blijft een auto uit '94, en dat is nu eenmaal te zien.
Aan de andere kant moet ik misschien ook weer niet te precies zijn, het blijft een auto uit '94, en dat is nu eenmaal te zien.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Nog een klein wensje van mij is op de auto gezet: zijwindspoilers. Heb al een klein testje gedaan en het werkt prima. Zeker met dit natte weer. Je kunt je raam prima een stuk open doen zonder dat je nat wordt.
Maandag vertrek ik voor 2 weken naar de Belgische Ardennen op vakantie dus dan ga ik ze ook even op de snelweg testen.
Foto's:
Maandag vertrek ik voor 2 weken naar de Belgische Ardennen op vakantie dus dan ga ik ze ook even op de snelweg testen.
Foto's:
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Zo, net weer terug van vakantie uit de Ardennen. Erg leuk rijden moet ik zeggen op al die hellingen, (haarspeld)bochten en snelwegen waar toch amper flitspalen staan. Totaal 1087 kilometer gereden, verbruik op de heenweg (vrijwel alleen maar snelweg) 1:15, overall 1:12 gereden. En dat viel me nog redelijk mee want ik had niet de bedoeling zuinig te rijden
Ook de topsnelheid van de 460 gehaald op de Belgische snelweg. Samen met de S70 daalden we zo snel mogelijk een enorm lange helling op de snelweg af. Kilometerteller ging naar 205 km/u. Aangezien hij wel 10 km/u afwijking heeft zal ik ongeveer 195 gereden hebben.
Nog een foto'tje:
Ook de topsnelheid van de 460 gehaald op de Belgische snelweg. Samen met de S70 daalden we zo snel mogelijk een enorm lange helling op de snelweg af. Kilometerteller ging naar 205 km/u. Aangezien hij wel 10 km/u afwijking heeft zal ik ongeveer 195 gereden hebben.
Nog een foto'tje:
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik was op weg naar Ede, schiet opeens de temperatuur van de motor hard omhoog. Snel de auto langs de kant gezet, en jawel hoor, een lekke radiateur.
Linksonder kwam een (dun) straaltje koelvloeistof naar buiten.
Er zat dus niets anders op dan de auto naar huis te slepen. Helaas kregen we toen nogal slechte ervaringen met sleepkabels, die braken namelijk nogal snel (en ja, ik zorgde er wel voor dat de kabel gespannen bleef staan). Wat bleek was dat de bevestiging van het touw aan de haken nog slecht was.
Nieuwe sleepkabel gehaald, maar dan een elastische, precies hetzelfde verhaal. Wat we toen gedaan hebben is de haken helemaal niet meer gebruiken en alleen de kabel zelf gebruiken en die met een paar goede knopen vastleggen. Dat ging gelukkig wel prima.
Nieuwe radiateur bestelt en de oude eruit gehaald. Er kwam nog behoorlijk wat rest-koelvloeistof uitgelopen, dus ik was blij dat ik een teil onder de auto had gezet:
De oude slangklemmen waren trouwens wel lastig los te krijgen, uiteindelijk maar open gewrikt met een schroevendraaier.
Bij de oude radiateur niet vergeten de aansluiting voor de stekker eruit te draaien voordat je hem wegbrengt...
En hoppa, de nieuwe er weer in:
Staat wel mooi, maar hij zal niet lang zo blijven vermoed ik :p
Linksonder kwam een (dun) straaltje koelvloeistof naar buiten.
Er zat dus niets anders op dan de auto naar huis te slepen. Helaas kregen we toen nogal slechte ervaringen met sleepkabels, die braken namelijk nogal snel (en ja, ik zorgde er wel voor dat de kabel gespannen bleef staan). Wat bleek was dat de bevestiging van het touw aan de haken nog slecht was.
Nieuwe sleepkabel gehaald, maar dan een elastische, precies hetzelfde verhaal. Wat we toen gedaan hebben is de haken helemaal niet meer gebruiken en alleen de kabel zelf gebruiken en die met een paar goede knopen vastleggen. Dat ging gelukkig wel prima.
Nieuwe radiateur bestelt en de oude eruit gehaald. Er kwam nog behoorlijk wat rest-koelvloeistof uitgelopen, dus ik was blij dat ik een teil onder de auto had gezet:
De oude slangklemmen waren trouwens wel lastig los te krijgen, uiteindelijk maar open gewrikt met een schroevendraaier.
Bij de oude radiateur niet vergeten de aansluiting voor de stekker eruit te draaien voordat je hem wegbrengt...
En hoppa, de nieuwe er weer in:
Staat wel mooi, maar hij zal niet lang zo blijven vermoed ik :p
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen