940/960/S90???

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
mpa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:03

:roll: Geachte dames en heren,

Ik ben redelijk nieuw hier, dit is immers mijn eerste bericht.

Ik heb sinds enkele dagen een 940/S90 uit 10/96... Echter ik kan
erg weinig info hierover vinden op het internet.

Wat ik weet van de auto

op het kenteken bewijs staat: Volvo 940 2.3 I.C.

In de auto: Turbo! LPI + de extra injectoren! Injectie!

Wat bij mij wat raar overkomt is de "S90" achter op de auto. Klopt dit?
Ik kom dit namelijk wel tegen bij de 960, echter die ziet er anders uit dan mijn auto'tje. Ik heb het 97 model (volgens de boekjes) maar wel met de grotere koplampen (ook zoals het plaatje gedrukt op het boekje)

Kan iemand mij enig uitleg verschaffen over de wagen die ik heb gekocht??? Bijv. aantal pk's/type?/etc.

Alvast bedankt.

MPA
440/440/460/850/855/940/S90
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Hallo MPA,
Welkom bij dit forum.
Meteen even een misverstand uit de weg ruimen, een 940 i.c. van 1996 is absoluut geen 960.
Het 2.3 i.c. staat voor een 136pk lage druk turbomotor met injectie en interkoeler.
S90 achterop je auto is een soort "Halfords getuned" :lol: het is niet meer dan een stickertje, een 940 heeft altijd de grote koplampen die voor 1993 ook op de 960 zaten vandaar de mogelijke verwarring.
Een 940 heeft altijd een 4 cilinder benzinemotor (er waren ook 6 cilinder diesels) en de 960 heeft altijd een 6 cilinder, die waren er in 2.5 liter met 170pk, een 3.0 met 180pk en een 3.0 met 204pk.
Voorts is het onderstel behoorlijk anders, de 940 heeft een starre achteras, de 960 een onafhankelijke multilink.
Als auto heb je aan de 940 lpt een lekkere levendige auto die behoorlijk betrouwbaar is.
Veel plezier aan je nieuwe bezit!
BS
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Veel plezier met de auto! Hetgeen Bart zegt klopt, er is gewoon een ander embleem geplaatst. Pas alleen op met auto's uit andere landen, de duidelijkheid die hier is kan elders totaal anders zijn... Vaak liggen belastingzaken hieraan ten grondslag.

De 960 met hetzelfde front als de 940 is in 1994 vervangen door een nieuw type. Na de komst van de S/V40 en de S/V/C70 is dat type van naam veranderd in S90 voor de sedan en V90 voor de Estate.

Kijk eens op het motorblok. Aan de voorzijde van het blok zit een zwarte kap, het distrubutiedeksel. Daarop staat een motorcode. Normaal gesproken wordt er alleen LPi gemonteerd op de lagedrukversie die Bart noemt, echter wordt het soms ook op de hoge druk versie geschroefd.
Hogedrukturbo: B230FT
Lagedrukturbo: B230FK
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
mpa
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.04.2005 - 10:03

mijn dank voor jullie snelle reactie.

Ik vindt de wagen geweldig rijden, op zich ook wel lekker snel, maar natuurlijk toch de vraag... Het is natuurlijk een (bijna) 97'er turbo injectie lpi tototje! is'ie chipbaar???

Zoja?? waar? Rica?

Wat levert dit aan vermogens winst op?

Dank alvast voor jullie antwoord.

MPA
440/440/460/850/855/940/S90
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik weet dat ze chipbaar zijn, de info kun je het beste bij Rica of European Tuning.com opvragen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”