Park assist op hol

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Het park assist system op mijn S60 van 2002 lijkt wel op hol geslagen:
Bij het inschakelen van de achteruit begint het meteen op een hoge frequentie te piepen. Van de reeks van oplopende frequenties werken alleen nog maar de op een na laatste (snelle piepjes) en de laatste (constante piep). Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Maak de sensoren een keer goed schoon... het kan namelijk zijn dat er dusdanig veel vuil opzit dat ze niet meer juist werken... Probeer ze ook een keer uit en weer in te schakelen met de knop op het dashboard.
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Bedankt voor de tips. Helaas gaf geen van beide adviezen de oplossing. Volgende stap is de sensoren stuk voor stuk uitproberen.
Daarvoor zal denk ik de bumper gedemonteerd moeten worden.
Is er iemand weet hoe je dat schadevrij moet aanpakken?
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Toevallig tussendoor geen trekhaak gemonteerd...? :toothy5:
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Of aan de bedrading in de trekhaakcontactdoos gezeten?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

wat heeft die bedrading er mee te maken?
Ik heb wel een fietsdrager in gebruik genomen en een 13 naar 7 verloopstekker. Overigens voordat je verkeerde conlusies trekt: het probleem doet zich voor als de fietsdrager en de verloopstekket niet op de trekhaak zitten ;-)
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014

en voor mooi weer: Triumph TR8 DHC 1980 4,6 ltr 230 pk
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40791
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En als die er wel op zit heb je geen last?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

dan piept ie constant zodra ik de achteruit inschakel
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014

en voor mooi weer: Triumph TR8 DHC 1980 4,6 ltr 230 pk
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Blijft er, als de fietsdrager er niet op zit, wel iets zitten dat er voorheen niet zat (opzetstuk, verloop ding, spriet, whatever). Een sensor die iets dichtbij opmerkt is voldoende om 'm lang te laten piepen.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40791
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Darmee schreef:dan piept ie constant zodra ik de achteruit inschakel
Dat klopt wel.
Als het goed is zit er een schakelaartje waarmee je dat uit kunt zetten.

Ook ik denk dat er 'ergens' een contactje is dat niet helemaal jofel is. Misschien is er bij het aansluiten van de verloopstekker wel iets scheefgeduwd. maak je contactdoos eens open.

Rij anders even naar de dealer en laat 'm even aan de computer hangen. Misschien zien ze daar waar het mis is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Darmee schreef:wat heeft die bedrading er mee te maken?
Ik heb wel een fietsdrager in gebruik genomen en een 13 naar 7 verloopstekker. Overigens voordat je verkeerde conlusies trekt: het probleem doet zich voor als de fietsdrager en de verloopstekket niet op de trekhaak zitten ;-)
Dat heeft er heel veel mee te maken!
Als er iets met de bedrading is gebeurd kan de sensormodule van slag zijn. Is mij ook gebeurd, ook al was het dan zelfs een Volvo-monteur!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eerst de contactdoos open schroeven en de contactjes controleren. Als dat niet helpt zal ik het hulpstuk van de fietsdrager losnemen.
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014

en voor mooi weer: Triumph TR8 DHC 1980 4,6 ltr 230 pk
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32872
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou gewoon naar de dealer gaan en alle problemen niet erger maken ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Darmee schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik zal eerst de contactdoos open schroeven en de contactjes controleren. Als dat niet helpt zal ik het hulpstuk van de fietsdrager losnemen.
Als er bv. een draadje bijgeplaatst is, kan dat correct gebeurd zijn en zie je bij het openschroeven van de doos niets.
Er moet dan echter in de kofferbak ergens een relais bijgeplaatst worden om te voorkomen dat de Park Assist op hol slaat.
En dat is inderdaad sneller door de dealer te vinden dan wanneer je zelf gaat zoeken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Probleem opgelost. FrankM zat er het dichtst bij:
De dader is het hardplastic hoesje dat over de kogel en het hulpstuk voor de fietsdrager gaat. Dat is net een paar millimeter breder dan het hulpstuk zelf.
Zonder dat hoesje werkt het systeem prima. Als het hoesje over het hulpstuk zit, valt dat net in het bereik van een sensor.
Dank zij jullie suggesties heb ik geen drastiche dingen hoeven doen, zoals het uitbouwen van de bumper en de sensoren.
Ik ben nu blij met een normaal werkende park-assist en mijn buurman is gelukkig met een gratis hoesje op zijn trekhaak.
S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014

en voor mooi weer: Triumph TR8 DHC 1980 4,6 ltr 230 pk
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”