D5 automaat

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Hoi,
Iemand enige info met betrekking tot aantal kilometers met een D5 automaat?? Ik kan een D5 2003 automaat kopen met 190.000km automaat wel veel snelweg. Hoe zit ik met de automaat als ik zelf rond de 25.000 per jaar rijd??? Kan ik dan nog een paar jaar voort.
Pieter
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

als hij gewoon goed is onderhouden... z'n beurten heeft gehad, zou hij nog wel flink wat kilometers moeten kunnen maken!
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Ik heb vorig jaar een s80 D5 automaat gekocht met 190k op de teller. Nu 50.000 mee gereden en gaat goed. Heb wel pas een software upgrade voor de automaat laten uitvoeren.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Precies... als alles gewoon met regemaat is gechecked en geupdate zie ik geen probleem... volvo's zijn kilometer vreters hè :P
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Hoi,
Hoe bedoel je een software update van je automaat ??? en is dit ook van toepassing op een S60 van 2003???
Auto is altijd Volvo garage onderhouden geweest, maar heeft wel tuning gehad (en krimminele wat rijd dat mooi zeg) is uitgevoerd door Rica.
Toch is de bestuurder welliswaar een hardrijder maar geen type "altijd als eerste weg" kan dit nog van negatieve invloed zijn???
Pieter
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

de bak zal door het hogere koppel sneller slijten, de rijstijl is uiteraard ook van invloed
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Ook de kleur van je ATF olie in de gaten houden en op tijd laten spoelen/vernieuwen. Dit voorkomt veel ellende en maakt een wereld van verschil als het gebeurd is :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Menno,
Wordt deze olie niet vervangen volgens een onderhouds schema??
Pieter
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Pieter

Ik heb het niet teruggevonden in het lijstje van wat er wordt gedaan, wat ik voor mijn S80 heb. Ik heb het lost gevraagd of ze het wilde doen. Toen keken ze, en was de olie diep donkerbruin. Hij vertelde al dat als hij gespoeld was, en nieuwe atf olie had, dat ik niet wist wat er gebeurde. Naadloos schakelen en daardoor fijner rijden. Dit was inderdaad het geval. Nu hou ik de kleur zelf bij. (zit bij Volvo Reede in Amerongen in onderhoud)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Menno,
Ok, als ik tot aanschaf overga zal ik in iedergeval de olie (laten) nazien.
Als er nog meer tips zijn waar op te letten met een S60 met autobak en 190.000 dan lees ik dit graag.
Pieter
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Delta schreef:Hoi,
Hoe bedoel je een software update van je automaat ??? ...
De automaat wordt aangestuurd door software. Dealer heeft de laatste versie geinstalleerd. Mijn auto was ook dealeronderhouden, maar dat betekent kennelijk niet dat automatiesch software upgrades worden uitgevoerd. Voordeel van de een upgrade is dat de bak meteen gereset wordt (is zelflerend en blijft zonder reset dus ingesteld op de vorige berijder)
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

SpeedyZ schreef: De automaat wordt aangestuurd door software. Dealer heeft de laatste versie geinstalleerd. Mijn auto was ook dealeronderhouden, maar dat betekent kennelijk niet dat automatiesch software upgrades worden uitgevoerd. Voordeel van de een upgrade is dat de bak meteen gereset wordt (is zelflerend en blijft zonder reset dus ingesteld op de vorige berijder)

gaat dat zelflerende niet door?
ik bedoel dat de automaat continue blijft leren en dus na verloop van tijd de stijl van de nieuwe berijder overneemt?

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Dat weet ik niet, maar ik heb er in iedergeval niet op hoeven wachten. Afgaand op het gedrag van mijn automaat was de vorige berijder een erg ongeduldige in de file (continue zoeken tussen 1e en 2e versnelling)
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

In Stockholm zijn de meeste taxis V70s D5 met automaat. Ik ben vorig jaar regelmatig daar geweest. Omdat ik ook nieuwsgierig was heb ik steeds naar de kilometerstanden in de taxis gekeken en de chauffeurs gevraagd of ze problemen hadden gehad met de motor of de bak.

De meeste autos hadden kilometerstanden tussen 200k en 300k en hadden die stand probleemloos bereikt. Een chauffeur meldde dat bij zijn auto (met 380k op de teller) de versnellingsbak vernieuwd was. Hij dacht dat verselten was omdat taxis bijna alleen maar korte ritten rijden en dus veel vaker van vooruit naar achteruit en terug geschakeld worden dan autos van gemiddelde berijders.

Die upgrade is waarschijnlijk het uitschakelen van de "neutral control". Die zorgt er voor dat de automaat bij stationnair draaien naar N gaat en zo gauw je gas geeft weer naar D gaat. Vanaf 2003 is dat niet meer standaard. De dealers schakelen daarom bij oudere auto's die "neutral conrol" softwarematig uit als er klachten zijn over schokken bij optrekken of terug naar D schakelen. Bij die aanpassing wordt ook het "leren" van de automaat opnieuw gestart. Na zo'n 1000-1500 km heeft de automaat zich dan weer aangepast aan het rijgedrag van de bestuurder
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Darmee schreef: Die upgrade is waarschijnlijk het uitschakelen van de "neutral control". Die zorgt er voor dat de automaat bij stationnair draaien naar N gaat en zo gauw je gas geeft weer naar D gaat. Vanaf 2003 is dat niet meer standaard. De dealers schakelen daarom bij oudere auto's die "neutral conrol" softwarematig uit als er klachten zijn over schokken bij optrekken of terug naar D schakelen. Bij die aanpassing wordt ook het "leren" van de automaat opnieuw gestart. Na zo'n 1000-1500 km heeft de automaat zich dan weer aangepast aan het rijgedrag van de bestuurder
Dat irritante schokkende heb ik in mijn S80 2.5D 1999 :shock:
dus laten upgraden begrijp ik(eigenlijk downgraden :wink: )
Ik heb ook dat bij het overschakelen tussen meestal de laatste en een na laatste trap het niet lekker soepel gaat.
het voelt alsof het niet lekker synchroon loopt en schakeld brommend op/af.
iemand een idee?(heb nog garantie :wink: )

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Zoals eerder in deze trail al geschreven: laat de olie in de versnellingsbak eens controleren. Verversen kan een wereld van verschil uitmaken. Helaas ook voor je portemonee, die ATF is in dezelfde prijsklasse als een goede cognac, maar smaakt beduidend minder
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”