Trekhaak 13 polig 7 polig

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Vraagje voor de techneuten:

Gisteren voor het eerst mijn oude aanhangwagentje aangesloten op mijn auto. Verlichting leek in orde, maar bij het remmen gingen niet de remlampjes, maar beide richtingaanwijzers branden. Bij de vorige auto was dat dus niet. De stekker van de aanhanger is 7-polig.

Mijn vermoeden is dat de auto een 13 polige stekkerbus heeft. Wat moet ik hier aan doen. Moet ik de stekker van mijn aanhangers veranderen of iets dergelijks?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
BartT5R
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
Locatie: Essen/Belgie

Kijk hier eens naar het aansluitschema.
http://www.caravanhandboek.nl/ch6-elektriciteit.htm

Veel suc6
Gebruikersavatar
Brinky
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
Locatie: Vjenne

Er zijn 2 13-poligesystemen, de Jäger en de Multicon. Zie hier.

Aangezien je geen verloopstekker hebt gebruikt zal je een Multicon op de auto hebben zitten. Een 7-polige stekker zou hier plug 'n play op moeten passen. Je zou even kunnen multimeteren of de aansluiting op de auto wel ok is, maar ik gok dat de stekker van de aanhanger niet ok is aangesloten...
'84 Saab 900 T16 Sedan
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb een Multion West op de auto en zowel m'n 13 polige caravanstekker als de 7 polige van de aanhanger werken goed
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Morgen kan ik pas met de multimeter aan de gang. Zal dan de boel maar eens nalopen. En in ieder geval bedankt voor de goede info van de caravansite.

Blijft voorlopig toch nog een vraagje: die aanhanger gaf geen enkel probleem op het trekhaakcontact van de vorige Volvo (960), maar nu op die S80 wel. Is het dan wel zo logisch om een fout bij die aanhanger te zoeken?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Brinky
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 12.09.2004 - 17:55
Locatie: Vjenne

Nee, dat is niet logisch, maar ik werk 's zaterdags bij een caravanbedrijf en de ervaring is dat de fout meestal bij de caravan ligt...

Waar je overigens nog naar zou kunnen kijken is naar de 7-polige stekker van de aanhanger. Deze bestaat uit een hulsje en de stekker zelf. Soms draait het hulsje tov de stekker, met als gevolg dat de stekker een kwartslag gedraaid in de auto wordt gestoken...
'84 Saab 900 T16 Sedan
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Heb net alles doorgemeten en het ziet er niet bemoedigend uit:

de feiten: stekkerbus op auto is toch gewoon 7 polig.
Contact 1 t/m 7 zitten normaal aangesloten.

Heb zowel een aanhanger als een fietsdrager aangesloten.
Zowel de aanhanger als de fietsdrager laten de richtingaanwijzers hard branden als het rempedaal ingedrukt wordt.

Dus die hele fietsdrager goed onderzocht: stekker open en lampen open. Alles zit goed aangesloten! Nergens corrosie (kan ook niet, want ik bewaar dat ding op een schone droge plaats).

Het wonderlijke is dus dat de auto bij het remmen bv. geen stroom laat gaan over contact 1 en 4 (moet ook niet) en toch krijgen die 2 contacten ergens in de fietsdrager toch stroom want dat zijn immers de draadjes van de richtingaanwijzers.
Ander vreemd punt: als je de richtingaanwijzer links gebruikt, gaat niet alleen de linkerrichtingaanwijzer van de fietsdrager knipperen, maar het rechterachterlicht van de fietsdrager knippert een beetje mee!

Nou weet ik het dus echt niet meer!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb met de vouwwagen Delft-Luxemburg-Luxemburg-Delft gereden zonder enige problemen, maar elke keer als ik bij Hornbach een karretje huur dan kan ik als ik hem terug gebracht heb tussen de 2 en 5 zekeringen vervangen.

De laatste keer stopte de toerenteller, de snelheidsmeter, de lampjes van de cockpit (maar niet de verlichting), de knipperlichten en de luchtmassameter er mee.

Na het plaatsen van 2 nieuwe zekeringen deed alles het weer, maar bleef het Lambda-lampje branden en na 8 keer opnieuw starten ging dat lampje ook weer braaf uit.

Ik word dus ook wel blij van aanhangers..... :oops:
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Probeer de fietsdrager eerst eens op een andere auto. Dan weet je of het in de drager of de auto zit.

En elke garage heeft een testkastje voor stopcontacten. Even kijken of dat wel goed zit.

En als dat ook allemaal niet goed zit rest niets anders dan Jomanda te vragen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik denk dat ik het gevonden heb: veel eenvoudiger dan het eerst leek.

Na de fietsdrager elders gecontroleerd te hebben, heb ik 'm nog maar eens aangesloten op de auto en een beetje op en neer gewrikt met de stekker. En ziet het wonder was geschiedt: alles werkte geheel normaal!!!

Conclusie (waarschijnlijk): het contact van de auto moet vervuild zijn geweest of er was sprake van enige corrosie. Hierdoor moet een spanningsbrug ontstaan zijn over verkeerde contacten. Ik heb de auto nog maar een paar weken en bij de Volvodealer heeft ie natuurlijk ook 2 maanden stilgestaan (net in die supervochtige moessonperiode!). Dus het vocht en het weinige gebruik (van die stekkerdoos) van de afgelopen tijd zullen wel de schuldigen geweest zijn.

Ben wel een stukje blijer nu...
Afijn, in ieder geval bedankt voor het op zeer positieve wijze meedenken van jullie allen! Dat karakteriseert dit forum trouwens wel!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Afijn, in ieder geval bedankt voor het op zeer positieve wijze meedenken van jullie allen! Dat karakteriseert dit forum trouwens wel!
:wav: :signthanks:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Als ik je problemen en oplossing zo lees, dan denk ik aan een slecht werkend massacontact. Als bij een aanhanger of auto de massa niet goed is gaan er de gekste dingen werken op onverklaarbare manieren. Dit komt omdat alles tegen massa werkt en de hele auto of aanhanger massa zijn. De stroom loopt dan via andere gebruikers (ook de verkeerde kant op ) naar massa. Niet proberen te begrijpen, alleen je voordeel mee doen.

:!: :razz: :twisted: :?: :P
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dus moet ik er een partij contactspray opspuiten? Zou dat het massacontact verbeteren?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Peter Timmer
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
Locatie: Hardinxveld Giessendam

zou kunnen, maar dat heeft geen zin als de contacten vochtig of gecorrodeerd zijn. Dus schoon en droog maken, daarna inspuiten zou het probleem op moeten lossen.
VineVinyl
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 27.02.2005 - 14:18
Locatie: Bovenkarspel (NH, regio West-Friesland)

Auto ophoog (kan met een krik ofzo maar doe het wel veilig!)
Stekkerdoor lomaken zodat deze los aan de bedrading bungelt. Dan een voor een de draden in de stekkerdoos loshalen, GRONDING reinigen, inspuiten met contactspray, monteren. Dit doet u met alle stekkers (een voor een zodat men weet welke waar moet, bent u technisch dan kunt u ook allemaal tegelijk loshalen) en vervolgens zet met alles in het vet zodat opspatternd vuil van de 'downforce van de auto' niet meer in de stekkerdoos kan gaan zitten.

Wij zien in de garage regematig onjuiste/niet werkende verlichting.

Oorzaak: Vaak zit het inderdaad in de aanhanger/oplegger/twinnyload e.d. Simpel onze testverlichting op de auto aansluiten of dit inderdaad zo is bied vaak al uitkomst.
Ligt het aan de auto dan is 99,9% de oorzaak vuil. Soms is het daar zo vuil dat we draadbundel compleet moeten vervangen.
2 Hot 2 Handle
2 Cold 2 Hold
WorldWide Party People Manifesto
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Het vuil in zo'n Volvotrekhaakcontactdoos kan nooit van achteren komen, want alle draden zitten in de stekkerdoos geseald. Die doos kan dus onmogelijk open van achteren. Als je dat doet, is ie meteen stuk.
Bij mij was het voldoende om met een klein sleutelvijltje de contacten een beetje schoon te vijlen en vervolgens in te spuiten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”