dansende lpg meter

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Beste mede Bifuel rijders,

dit is mijn eerste berichtje op het Forum. Heb denk ik een probleempje wat ik hier nog niet ben tegengekomen.

Mijn V70 classic bifuel heeft een GAS meter in het dashboard. Nu geeft deze in principe goed aan, echter alleen als de auto een constante snelheid heeft op een vlakke weg. Trek ik met de auto op, dan dipt de meter omlaag en rem ik dat gaat ie juist omhoog. Hetzelfde gebeurd (in de parkeergarage) wanneer je een steile heuvel omhoog/omlaag gaat.
Nu ben ik bij de Volvo dealer geweest in Hengelo en deze stelt dat dit normaal is voor een bifuel.

Mijn vraag is of dit klopt. Hebben jullie dit gedrag ook in de GAS meter?

Zoniet, denk ik zelf dat het signaal niet (meer) gedempt wordt voor klotsen/snelle niveau veranderingen van de vloeistof spiegel in de LPG tank. Weet iemand van jullie of dit komt door de vlotter? Of juist door een stukje electronica of ander mechaniekje wat zijn dempende functie op het signaal niet meer doet?

Heb me al suf gezocht op het internet over dit precies in elkaar zou zitten (voor Necam niets gevonden) maar kan geen schema's vinden.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen,
Groet,
Martijn
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Gast

Ik herken het niet, maar ik had dan ook geen classic.
JohnW
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 10.05.2009 - 09:17

Heb wel een Bi-fuel,echter geen classic uitvoering en herken dit niet. Ik vermoed dat er iets niet goed gaat met de vlotter in combinatie met het vloeistof niveau. Wat je kan proberen is gastank helemaal oprijden en nieuwe vlotter laten monteren.
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Bedankt voor de info, ik ga ermee aan de slag!

Groet,
Martijn
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Beste allen,

voor degenen die geinteresseerd zijn in het signaal overdracht: ik ben er ondertussen achter gekomen dat het signaal vertraagd wordt in de meter zelf. Er is dus een stukje electronica in het instrument zelf wat een vertraging geeft op het (ongedempte) vlotter signaal, en hierdoor de meter rustig maakt. Deze schakeling is bij mij defect.

Minder leuke nieuws is dat instrument eruit zal moeten en vervangen worden. Ben nu dus even aan het overwegen wat ik zal doen.
Aan de ene kant zou je zeggen waar maak je je druk over, je hebt de km stand als beste indicatie. Aan de andere kant is mijn auto in zo'n goede staat dat ik dit (eigenlijk kleine probleempje) ook gefixed wil hebben.

Als ik tot vervanging/reparatie overga zal ik jullie laten weten hoeveel dat kost.

Groet,
Martijn
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

En? Wat moet dat kosten? Misschien kan je 2e hands onderdelen op de sloop vinden. Alhoewel ik denk dat het lastig is een classic bifuel te vinden op de sloop. Zijn er meer auto's met een zelfde systeem?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Even een update, ben er nog steeds mee bezig...

De GAS meter in het dashboard is nog vervangen onder BOVAG garantie. Zoals ik eerder had geschreven vond de demping z.g. plaats in het instrument zelf. Dit was de diagnose van de Volvo dealer en een bekende LPG specialist in ieder geval. Daarom was de garage waar ik de auto heb gekocht bereidt deze meter te vervangen (vond ik netjes van hun). Hiervoor is bovenkant dashboard eruit geweest, en jawel een nieuwe klok geinstalleerd in de CDM (is totale klokkenhuis). Heeft me niets gekost dus...

Echter, Volvo dealer en LPG specialist hebben het bij het verkeerde eind gehad, want 'klacht' zit er nog steeds in, voor niets opengeweest dus dat dashboard.

Nu ben ik zelf maar eens op onderzoek gegaan want blijkbaar weten zelfs de experts niet hoe het in elkaar zit. Ik ben voorlopig tot de volgende conclusies gekomen:
- Heb een V70 classic. Dwz, eerste generatie Bifuel auto's (zijn maar een half jaar gebouwd eind 1999-begin 2000) toen kwam de V70-II al op de markt. Hiermee wil ik zeggen dat het nog niet zo'n geavanceerd systeem is als jullie in je S60/V70-II hebben liggen, want:
- Tank is een ringtank, die op plaats reservewiel ligt.
- LPG vlotter en bijbehorende tankopnemer zijn in rijrichting geinstalleerd, dus zeer gevoelig voor schommelingen in vloeistof niveau bij optrekken of afremmen. Geen slimme positie dus. S60/V70-II heeft een axiale tank, die dwars op rijrichting is geinstalleerd. Vlotter zit in de middenzijkant. Hiermee is de vlotter dus per defnitie al veel minder gevoelig voor schommelingen.
- De tankopnemer op de tank zelf (fabrikaat Schramifa = standaard LPG tankopnemertje en zie je als je metalen kap openmaakt bovenop je tank) krijgt een spanning van 5V aangeboden. Afhankelijk van positie heeft dit opnemertje een variabele weerstand. De ohmse waarde van dit signaal bepaalt uiteindelijk de stand van je meter in het dashboard. Het signaal wordt met twee draden middels een stekker aangeboden aan Volvo Bifuel contoller kastje (=zelfde kastje in S60/V70-II, p/n 9205761). Dit kastje heeft o.a. een transistor functie en geeft het signaal door aan de ECM en CDM.
- Over de twee draden die uit de tankopnemer komen en in de Bifuel controller gaan zit parallel geschakeld een zwarte unit in de vorm van een grote kurk. Dit blijkt een flinke ELCO condensator te zijn.... Pats!! Dat is dus het onderdeel wat toename/afname van stroom dempt. Deze condesator zie je zo zitten en is dus geen onderdeel van de controller, maar zit aan kabelboom vastgetaped van ingaande stekker.
- Vervolgens testrit gemaakt met spul open. Zelf achterin gaan zitten en mijn vrouw laten rijden. Zo kon ik het verschil zien tussen fluctuaties van tankopnemertje (=witte klok met zwarte naald) en van GAS meter in het dsahboard.
- Hieruit bleek dat de dashboard meter nog relatief 'rustig' was want het opnemertje op de tank vloog elke keer tegen een aanslag (danwel de 80% danwel de 10%) bij optrekken of afremmen met tank halfvol.
- Dus...
- Of de vlotter is gaar (beweegt te makkelijk)...
- Of het tankopnemertje is gaar...
- Of de condensator is versleten want zou nog veel meer moeten dempen...
- Of het is niet des Volvo's maar nu eenmaal toch zo ontworpen. Kan vorige eigenaar die hem nieuw heeft gekocht niet opsporen en garage wil zijn gegevens niet verstrekken...

Stappenplan:
- Eerst tankopnemertje vervangen (kost 30 euro)
- Dan zwaardere nieuwe condensator eroverheen zetten (is dan niet meer orignieel Volvo configuratie; kost 10 euro)
- Evt vlotter laten vervangen want tank moet dan leeg (?? euro)
- Mee leren leven...

Hou jullie op de hoogte,
Groet,
Martijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Ben benieuwd!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Nog even een correctie op laatste bericht dat ik had geschreven. De GAS tankinhoud bij een S60/V70-II wordt niet met een vlotter bepaald, maar met een druk + temperatuur signaal. Blijkbaar kan de computer uit deze 2 parameters berekenen wat de tankinhoud nog is.

Groet,
Martijn
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Gebruikersavatar
tinodium
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 08.02.2009 - 11:40
Locatie: Leiden

Beste allen,
om deze thread af te sluiten: ik heb eindelijk een andere V70 classic Bifuel rijder gevonden, en deze heeft bevestigd precies hetzelfde gedrag te hebben (bedankt Ethefox!).
Is dus een 'normaal' ontwerp onvolkomenheidje...
Alle vervangings-en onderzoeksmoeite voor niets, maar wel de auto een stuk beter leren kennen,

Groet, martijn
Volvo V70 Bifuel Classic 2000 180000km
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”