Inhouden op benzine

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Nog 1 keer gebeurd maar heb toen niet kunnen meten. Krijg die ring met geen mogelijkheid los. Denk dat als het probleem zich blijft voordoen, ik de VOLVO dealer maar in de tank laat kijken. Maar ga er nu eerst wat injectorreiniger ingooien.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Injectorreiniger erin gegooid en bijna 200 kilometer probleemloos op benzine gereden. Maar opeens weer een keer inhouden en afslaan tijdens het terugschakelen.

Vermoed toch iets in de tank. Ik krijg die ring met geen mogelijkheid los. Geprobeerd met schroevendraaier en blokje hout en hamer, oliefiltersleutel, maar het mag niet lukken. Zijn er mensen die die ring ooit hebben losgemaakt? En hoe is dat gelukt?
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Nog steeds niet benzinepomp eruit gehaald omdat ik die ring niet zonder speciaal gereedschap open krijg.

Wel heb ik de laatste tijd de tank voor meer dan 1/3 gevuld gehouden en sindsdien het probleem niet meer gehad.

Vermoed nog steeds dat het in de tank zit. Mocht ik de mogelijkheid krijgen om hem open te maken ga ik dat zeker doen.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wel heb ik de laatste tijd de tank voor meer dan 1/3 gevuld gehouden en sindsdien het probleem niet meer gehad.
Lijkt of op een probleem met de benzine pomp of een lek in de pick up buis (aanzuigen van de benzine naar de pomp)
evanmandos2
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
Locatie: Groningen city

Beste Arjen,

die ring kun je over het algemeen goed los krijgen met wat brute kracht:P

eerst het achterbankje eruit, dan zet je een flinke schroevendraaier tegen een van de nokjes en tik je stukje voor stukje de ring los, linksom is los uiteraard.

als het niet wil gewoon wat harder slaan :)

mocht je hem op die manier vernielen, dan zit ie echt heel erg vast, en moet je op de sloop ff zo'n ring extra halen, kun je de oude tenminste gerust slopen.
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo :D 282000 & going very strong
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Dank jullie voor je antwoord. Ik zal zeker nog een keer de tank openmaken maar ik stel het nu even uit.

Eerst morgen maar de uitlaat vervangen. Dan mag ik over 1000 kilometer kleppen gaan stellen en ook wil ik nog even wat beginnende roestplekjes voor de winter weghebben. Zolang het nu werkt heb ik er even geen haast mee.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

ArjenM schreef:even geen haast mee.
Even is bijna een jaar geworden. Noodgedwongen heb ik er naar moeten kijken. Hij loopt niet meer op gas en ik moet toch wel op benzine naar de gasboer kunne rijden.

Open gekregen en wat zat er in de tank? Rubber. De afsluitring is helemaal kapot en stukjes daarvan zaten in de tank. Ook de pomp en de plastic ring zitten onder. Pomp doet het wel, maar heb voor de zekerheid eentje van de sloop gehaald.

Hoop dat het nu opgelost is. Zie de foto's voor wat ik aantrof.

http://img35.imageshack.us/i/dsc00106mow.jpg/
http://img20.imageshack.us/i/dsc00107o.jpg/
http://img33.imageshack.us/i/dsc00108rkx.jpg/
http://img33.imageshack.us/i/dsc00109n.jpg/
http://img53.imageshack.us/i/dsc00110m.jpg/
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Zo nu al bijna 300 kilomter probleemloos op benzine.

Je kunt het verschil behoorlijk zien. Links verse benzine en rechts de benzine die voor het schoonmaken in de tank zat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
volvo440richard
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.04.2009 - 21:41

ik denk dat je het zoeken moet in de carbarateur ,zit er ergens een vuiltje?
je hebt al eens de tank leeg gereden dit is zeer slecht omdat er vuil onderin de tank achterblijft en in de cabrateur komt ,maak deze eens schoon.
Je leeft pas als je in een volvo rijd!
Volvo 440 1.8 i bj'95 grijs
Gebruikersavatar
volvo440richard
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.04.2009 - 21:41

oww oude topic zie ik net
Je leeft pas als je in een volvo rijd!
Volvo 440 1.8 i bj'95 grijs
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Toch bedankt. :)

Maar ik heb trouwens geen carburateur, maar iig bedankt voor het lezen. :)
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Apart verhaal. Je zou zeggen dat dit dus een "zwakke" plek is in de Volvo 400.
Ik zal er ook eens naar kijken. Niet dat ik bovengenoemde problemen heb maar het lijkt mij wel een puntje om op te letten.

Rond het jaar 2000 reed ik ook ongeveer 2.5 jaar in een 440 op gas.
Ook daar lukte het niet om op benzine te rijden door schokken van de auto.
Dus ik reed nooit op benzine. Maar wel altijd starten en rijden.
Hoe eenvoudig kan het leven zijn.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan zijn dat een vorige eigenaar zo'n brandstof besparings truc heeft geprobeert. Bijv door aceton toe te voegen aan de benzine. Er zijn mensen die daarin trappen en een hoop schade aan een blok veroorzaken. Lijkt mij dat zoiets aan de hand is aan de opgeloste rubber ring te zien. Ethanol in de benzine veroorzaakt ook dit soort ellende aan oudere auto's.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

En dat terwijl de 400 serie geschikt zou zijn voor benzine met 10% ethanol. Ik had overigens nog niet bij die optie stilgestaan maar zou inderdaad goed kunnen.

De vorige eigenaar was volgens mij meer zuinig in de zin dat hij nooit op benzine reed, maar zoiets zie ik hem ook wel toe in staat. Omdat het me veel moeite koste die ring er goed tussen te krijgen (Dat ding is zeg maar een tweetand aan de onderkant en aan de zijkant ook nog een iets als ik het me goed herinner.) kan ik me ook voorstellen dat die ring niet goed was gemonteerd en half in de tank lag. Overigens kon ik alle rubber resten op de ring en opening tank makkelijk verwijderen met benzine.

In ieder geval lijkt me het wel het meest logische dat stukjes rubber af en toe de pomp blokkeerde. Waardoor dat rubber vergaan was zullen we denk ik nooit zeker weten.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”