wissers voor blijven hangen in midden

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

een nieuwe probleempje wissers voor blijven hangen in midden 8-[ . de wisser motor lijkt het nog gewoon doen maar bij het interval stand houd die op de halfweg er me op. een keer stukje verder ander keer stukje minder ver en heel soms komen de wissers op hun plek. ook bij het andere standen na de uitschakel gaan het wissers gelijk stoppen en lopen ze niet netjes naar beneden hoe het hoort. ::arrow: ::arrow: wat kan kapot zijn de wisser motor of de relais van wisser?
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik vermoed dat de microswitch in de wissermotor de geest heeft gegeven. In dat geval vervangen, voor zover ik weet is die niet te vervangen. Het relais en de aansturing zitten overigens in de CEM. Als je geen turbo hebt zou ik de CEM storingen in de diagnose box eerst uitlezen voordat je de motor gaat vervangen.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

ja ik heb een Turbo dan kan ik het niet laten uitlezen :clown: dus het beste is na nieuwe wisser motor zoeken. past die van 440 toevallig ook op 480?
het relais is hoorbaar en volgens mijn gevoel werk die gewoon goed. dus ga ik van uit dat de microswitch van de wisser motor dan kapot is. ik kan me op eens herinneren dat al parkeer de wisser was blijven hangen maar na paar keer was het weer goed gekomen nu dus niet meer. :dontknow:
dAILYhERO
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Ik heb hetzelfde gehad en bij mij was het de wissermotor. Deze heb ik niet vervangen, het probleem was makkelijk op te lossen, met de wissermotor gewoon nog ingebouwd in de auto. Ik heb hetzelfde ook uitgebreider getypt op het Europese forum.

Begin met het verwijderen van de zwarte plastic kap die over de motor en de stekker zit. Deze zit vastgeklikt en komt makkelijk los.

Haal de stekker van de wissermotor (die met 5 draden) los. Haal vervolgens de plastic kap los door middel van de 4 plastic klemmen met een platte schroeverdraaier los te wippen. Als je dat gedaan hebt, kan de kap er af.

Je ziet nu een schijf met een vettige bedoeling er bovenop. Onder de vettige bedoeling zitten contactstrips die zorgen dat als de wisser niet in de begin positie is, er stroom wordt doorgegeven om te zorgen dat de motor aangestuurd wordt totdat de begin positie weer bereikt is.

Maak de vettigheid schoon op de plek waar de sleepcontacten over schijf lopen, dus waar de koperen strips liggen. Zorg wel dat het vet in het midden op de as blijft zitten, zodat de boel goed gesmeerd wordt.

Alles schoon? De kap er weer op de stekker weer aansluiten en de grote kap er weer overheen. Dit heeft bij mij het probleem opgelost. Doet het al weer anderhalf jaar probleemloos. Als het niet werkt dan kan je altijd nog een andere motor proberen.

Iroll: Zit er wel een microswitch in de wissermotor voor? Volgens mij loopt alles via de sleepcontacten op de draaiende schijf, die, afhankelijk van de positie, contact met de +12V of de massa maken.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

oh dank je,
dat ga ik proberen mijne wissers hebben laatste tijd wel opdonder gehad van zware sneeuw op de wintervakantie dus misschien is het hier door gebeurd.
ik laat weten wat is het geworden ik ga het binnenkort uitproberen.
:bounncy: :bounncy: :bounncy:
dAILYhERO
MacMic
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.10.2008 - 23:20
Locatie: Tiel

Je kan volgens mij geen wissermotor van een 440/460 gebruiken. Die werken nl. Wel met een relais in de relaisbox.
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

het probleem is opgelost :sunny:
ik heb gehandeld volgens handleiding van Melvin Het was precies hoe hij het beschrijft.
dus heb ik alles schoon gemaakt wat nieuwe smeersel in gedaan en wisser werken als van ouds
:notworthy: dankje wel Melvin.
dAILYhERO
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Mooi dat het gelukt is. Nu kostte het niks, alleen tijd. :) Ik hoop dat meer mensen met hetzelfde probleem er iets aan hebben.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bedankt Melvin, het zit dus anders in elkaar als ik dacht. Nuttige info!
Melvin
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
Locatie: Zutphen

Ik heb even een plaatje in Paint gemaakt om de precieze werking duidelijk te maken. Het enige dat er misschien niet aan klopt, is dat de massa aan de buitenkant zit en de +12V aan de binnenkant. Het zou ook omgekeerd kunnen zijn. Voor het principe maakt dat echter niets uit.
Afbeelding
Het plaatje spreekt voor zich. Als je de ruitenwisser op interval zet krijgt het relais elke 4 (ongeveer??) seconden even 12V om te beginnen met één keer wissen. Om de rest van cyclus af te maken heeft het relais de 12V nodig via de schijf op het plaatje. Als de wissers weer op de rustpositie staan, maakt het sleepcontact contact met de massa. Het vet op de schijf zorgt er voor dat één of meerdere sleepcontacten slecht contact maakt met de schijf. Op het moment dat er geen contact is, stopt de wisser.

Het schoonmaken van de schijf verhelpt dus het stoppen van de wissers op een willekeurige positie op de ruit. Ook als de wissers niet soepel een slag maken, maar halverwege haperen, kan het schoonmaken dit oplossen.
Gebruikersavatar
dailyhero
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 19.07.2008 - 09:37
Locatie: Amsterdam

toppie,
dit is een mooie aanvoeling :P nu moet het reparatie voor iedereen makkie worden.
dAILYhERO
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi stukje huisvlijt melvin, erg duidelijk zo! Daar moet iedereen mee uit de voeten kunnen.
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

erg mooi hier neergezet.duidelijker kan volgens mij niet.
groet'n uut grunn
Plaats reactie

Terug naar “De 480”