Hele bijzondere olielekkage

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
stef
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.06.2005 - 16:44
Locatie: Z-H

Volvo V70 D5 automaat bj. 2003. 260.000 km
Enkele weken na een grote beurt bij de dealer sprong in het display de melding "geen oliedruk zsm stoppen" Oliepijlstok gaf niets meer aan. Volvo assistance ingeschakeld. Conclusie; Nieuwe afdichtring op carterplug over de oude gedaan. 2 ringen sluiten niet goed af. Dus in enkele weken de nodige liters olie weggedruppelt. Reactie dealer was zoals je mag verwachten. Excuses en netjes opgelost.
Weer enkele weken later exact dezelfde melding. Mijn eerste idee was "ze zullen toch niet..." Auto weer naar de dealer. Eerste diagnose was oliekeerring tussen motor en versnellingsbak lekt. Materiaalkosten 20 euro arbeidsloon 800 euro ex btw. Pfff. even slikken. Maar moet opgelost worden. Na reparatie werd het verhaal door de dealer bijgesteld. Was niet de oliekeerring maar een afdichtplug van de motor naar de versnellingsbak was gaan lekken waardoor de olie wegliep.
Afhankelijk van het type zou deze verbinding tussen beide delen (motor/versnellingsbak) wel of niet gebruikt worden en wel of niet afgedicht zijn.
Wat ik mij nu afvraag is of er een oorzakelijk verband kan zijn tussen het eerste euvel en het tweede. Kan het bv zijn dat door een te laag olie niveau in de motor een plug (rubber? ) is gaan uitdrogen met alle gevolgen van dien? Ik heb vertrouwen in het oordeel en eerlijkheid van de dealer maar blijf een mens met gezond wantrouwen. Wie kan hier iets over vertellen?
stef
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.06.2005 - 16:44
Locatie: Z-H

In aanvulling op mijn eerdere bericht het volgende. De rekening is binnen. Op de rekening staat dat de afdichtplug achter het vliegwiel a 1.70 euro is vervangen ivm olielekkage. Misschien dat dit iets verduidelijkt.
Misschien herkent iemand dit probleem en heeft er misschien zelf al een keer mee te maken gehad?
vr gr
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Goed bezig!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

om die plug te vervangen moet de bak eruit,dus wat ze je wijs gemaakt hebben weet ik niet maar een verbinding tussen de bak en de motor wat betreft olie,dat bestaat niet.
om bij het vliegwiel te komen moet de bak dus gedemonteerd worden...
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ik neem aaan dat ze de keerring ook vervangen hebben?
stef
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.06.2005 - 16:44
Locatie: Z-H

Ik heb het misschien niet goed uitgelegd. Het ging om een afdichtdop van het motorblok naar de versnellingsbak. Volgens de dealer dient die opening voor een verbinding wanneer bv een geartronic of handbak oid als versnellingsbak wordt gebruikt. Als dat niet het geval is wordt die verbinding tussen motorblok en versnellingsbak met een plug afgedicht. Ik bedoelde inderdaad niet dat er een oliestroom tussen motorblok en versnellingsbak plaats vond.
En die keerring hebben ze inderdaad vervangen. Gelukkig was dat iets vanzelfsprekends bij de dealer.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
groet
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”