Volvo S60 STCC- Op Ethanol!

In deze rubriek praat je over alles wat met de Volvo Oceanrace, circuitracen en Volvo's te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Volvo Motor Sport Goes Green

Volvo Cars Sweden has set its sights on winning the Swedish Touring Car Championship (STCC) in 2007. With bioethanol (E85) in the tank!

“This is fully in line with our strategy of innovation in the domestic market, in which we aim to lead the field both in business terms and, as in this instance, in the STCC. This gives us an opportunity of being involved and leading the development of greener motor sport,” explains Thomas Andersson, president of Volvo Cars Sweden.

Volvo Cars Sweden is now making a concerted effort to finish on top of the podium in the STCC, the supreme class in Swedish motor sport.

The use of E85 environmental fuel is one of the most important features of the new team organisation.

Going into the 2007 season, the STCC will be the first production car championship in which bioethanol E85 will be used. The aim is to make it the standard fuel in the championship, although both it and petrol will be allowed next year.

The choice was an easy one for Volvo. Volvo Cars Sweden, through its official STCC team, Polestar Racing, is also an STCC development partner.

“Environment is a Volvo core value. So we did not have to think twice before taking on the role of STCC development partner,” says Alexander Murdzevski Schedvin, director of motor sport at Volvo Cars Sweden.

“Volvo’s motor sport history shows that we have always been in pole position in terms of environmental development. We have chosen to implement environmental options whenever they have become available. Among other things, Volvo was the first marque to use a catalytic converter in the BTCC (British Touring Car Championship) in 1994. The following year, this became mandatory in the championship,” adds Alexander Murdzevski Schedvin.

Volvo is taking part in the STCC for the eleventh year in succession and is aiming for a top placing next year:

“We are going into next season’s championship with the clear aim of competing to win. The bioethanol initiative will also serve as a common motivator for all of our partners contributing to the total customer experience – Volvo, Volvo dealers, Volvo Finance, Tanka, Hertz and several more of our close partners,” says Thomas Andersson. He adds:

“We also see a potential in extending the activity to Nordic level. Interest in Volvo’s broad-based environmental offer – and bioethanol in particular – is now growing in more and more markets.”

foto1
foto2
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

niet zo raar op zich, de flexifuel motoren van Ford en Saab (die van Ford wordt ook in de C30/S40/V50 en de S60/V70 gebruikt) leveren meer pk's/nm's op ethanol dan op gewone euro95/98 ...
michel-C30
3rd Gear member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
Locatie: Den Haag

BTCS 12 Uren van Spa: 54 teams hebben zich ingeschreven
Voor de 54 teams die zich hebben ingeschreven voor de 12 Uren van Spa is de race tegen de klok al begonnen… nog voor de race zelf. Ze hebben nog maar enkele uren om hun bolides te prepareren, want die moeten op donderdag 19 juni bij de technische controle aangeboden worden. Daarna is het tijd voor de sport!



Bij de laatste inschrijvingen noteren we Linnertz-Dallemagne-Haddouche met de BMW M3 van team Scupad en Vanderstraeten-Naniot met een andere M3. De Mini die ingezet wordt door Ivan Muller zal bestuurd worden door Dubreucq-Habran-Goffart, terwijl Ward Sluys, die we recent met een SEAT aan het werk zagen, Olivier Petroons en Rik Renmans bij zal staan in hun BMW 120i.



Pilou Corthals in de plaats van Maxime Soulet : aanvankelijk werd Maxime Soulet aangekondigd als piloot van de Touring Cup nr. 10 als teamgenoot van Armand Fumal en Jean-Claude Meert, maar uiteindelijk zal hij niet aan de start komen omdat hij tijdens het weekend van de 12 Uren begint aan zijn campagne in de Porsche Supercup in Magny-Cours in het voorprogramma van de Grote Prijs van Frankrijk. Hij wordt vervangen door Pierre-Yves Corthals, de piloot van SEAT België in het WTCC (Wereldkampioenschap voor Toerwagens). In het WTCC staat Corthals momenteel derde in de Independants Trophy.



Nico Verdonck met de Jaguar : een andere nieuwkomer is Nico Verdonck, die samen met Marc Duez, Jérôme Thiry en Ludovic Sougnez een team zal vormen in de Jaguar X-Type Silhouet. Wegkapitein Marc Duez is immers niet zeker dat hij lange relais zal kunnen afwerken, nadat hij recent in een verkeersongeval betrokken was. De verantwoordelijken van Thiry Racing International opteerden voor zekerheid en riepen Verdonck, die tegenwoordig schittert in het Italiaans F3-kampioenschap, als versterking in.



Vanina Ickx, van Le Mans naar Spa : Vanina Ickx, nog in het ritme van de 24 Uren van Le Mans, zal van de partij zijn in een Renault Mégane die ze zal delen met Frédéric Bouvy en David Loix, twee voormalige winnaars van de race rond de klok in Spa. Vanina was dinsdag in de ateliers van Delahaye Racing in Waver om haar zitje te passen en kennis te maken met het team. De jongedame, knap 11de in de Sarthe, wil dit weekend natuurlijk hoger mikken…



Een Volvo op bioethanol aan de start: bij zijn terugkeer in de BTCS zet Nordicar Racing Team zijn vertrouwde Volvo S60 in, maar die zal wel rijden op een brandstof die momenteel heel actueel is: E85. « We werken al verscheidene maanden aan het project, » vertelt Fernand Neri, de eigenaar van het team. « Het idee was om met een alternatieve brandstof te rijden met oog voor het milieu, maar ook voor de competitiviteit. Omdat Volvo in zijn gamma diverse Flexifuel-modellen heeft, lag de keuze voor bioethanol voor de hand.» De Volvo, die een compleet nieuwe look heeft, reed vorige week zijn eerste rondjes in Spa. Vincent Radermecker, die het stuur zal delen met Eric Jamar en Thomas Néri, was heel enthousiast: « Het gebruik van E85 zorgt voor een beter rendement van de motor, zonder dat het vermogen op zich is toegenomen. Ik denk dat we, samen met Eric en Thomas, een mooi resultaat kunnen behalen in de 12 Uren. Bovendien is het tof om voor een grote technologische première te zorgen in België. »
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
eddy3
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Ga morgen zeker eens langs Spa afzakken,als ik terugkom van de 4de race op de Ring van de VLNrace,waar eveneens een S60 meedingt om de overwinning in de SP4 klasse,(=klasse tot 2500 cc atmosferisch).Entree voor de 12 uren van Spa is gratis te downloaden op de site van de organisator.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Racing Nieuws”