Motorproblemen 1800E B20E

Alles over de klassieke sportswagons van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Eindelijk heb ik APK op mn nieuwe auto, hij heeft 4jaar stilgestaan dus er was wel het eea aan te vernieuwen.
Nu rijdt ik er bijna dagelijk in door het heerlijke weer.
Ik vind alleen dat ie erg slecht loopt als ie koud is, als je gas geeft lijkt het wel of dat hij verzuipt (of juist te weinig benzine krijgt) Als ie vervolgens een km of 2 gelopen heeft, loopt ie keurig 800rpm en reageert ie goed op het gas. Dan doet zich alleen het 2e probleem zich voor: Boven de 3500rpm begint hij in te houden. een beetje spelen met het gaspedaal helpt je nog naar de 4000rpm. Als ik echter de motor onbelast in zn toeren jaag, loopt ie makkelijk naar de 6000.
3500rpm is in principe hoog zat qua vermogen, maar toch zit het me niet lekker.
Ik heb reeds nieuwe contactpunten, bougiekabels, bougies gemonteerd.
Valse lucht lijkt ie niet te krijgen zowel bij de inlaat als bij de injectoren. (getest met WD40)
Wie weet wat ik nog zou kunnen testen? (of iemand die in de omgeving van utrecht een adres weet waar ze djet's kunnen afstellen.)

BVD
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt op een defecte temp sensor. Of de lucht sensor, die zit in de slang naar het luchtfilter of de watertemp. sensor. Die zit in de kop onder de termostaat. Die laatste wil nogal eens de geest geven.
Wat het inhouden betreft zou het een verstopt benzine filter kunnen. Die zou ik sowieso vervangen als dat niet gebeurt is. Die zit onder de auto bij de benzinetank. Of de druk is niet goed, verstopte benzine leiding of defecte benzinepomp. Je zou de benzine druk moeten meten door een drukmeter aan te sluiten op de benzine slang naar de koudstart injector. druk moet ong. 2,1 bar zijn. De druk kan je bijstellen met de drukregulator in de leiding van de injectoren. Maar mijn 1e gok is verstopt filter. Als je er niet uitkomt kan je ook een keer bij me langs komen, ik woon vlakbij in Den Dolder.
http://volvo1800pictures.com/document/f ... racing.pdf
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll, Bedankt!

Ik ben eerst het brandstoffilter gaan vervangen, gelijk een paar nieuwe slangen erop gezet. Hoe kan je er voor zorgen dat het brandstoffilter 100% gebruikt wordt, zoals hij nu werkt, wordt ie maar voor de helft gevuld met benzine lijkt mij.. moet de lucht er uitgehaald worden?

De slang van de olievuldop zat bij mij op de slang die naar het luchtfilter gaat. Ik heb ze uiteindelijk omgewisseld tussen het inlaatspruitstuk en het luchtfilter, en nu lijkt ie probleemloos te rijden!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik ben eerst het brandstoffilter gaan vervangen, gelijk een paar nieuwe slangen erop gezet. Hoe kan je er voor zorgen dat het brandstoffilter 100% gebruikt wordt, zoals hij nu werkt, wordt ie maar voor de helft gevuld met benzine lijkt mij.. moet de lucht er uitgehaald worden?
Je mag er geen doorzichtig benzine filter tussen zetten! Er moet een speciaal Bosch benzinefilter tussen, die zien er ong. uit als een klein frisdrank blikje.
De slang van de olievuldop zat bij mij op de slang die naar het luchtfilter gaat. Ik heb ze uiteindelijk omgewisseld tussen het inlaatspruitstuk en het luchtfilter, en nu lijkt ie probleemloos te rijden!
De slang die van de vlamdover komt moet gefilterde lucht aanzuigen vanuit de luchtfilterslang en de slang die van de olievuldop komt moet naar het inlaatspruitstuk lopen om de oliedampen te laten verbranden. Deze aansluiten op de nippel met de verkleinde (restrictie)opening. De nippel met het grote gat moet aangesloten zijn op de slang van de rembekrachtiger. Let erop dat die slang aansluitingen niet verwisselt zijn, anders zuigt hij teveel valse lucht aan en wordt het mengsel te arm.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Iroll schreef:
Ik ben eerst het brandstoffilter gaan vervangen, gelijk een paar nieuwe slangen erop gezet. Hoe kan je er voor zorgen dat het brandstoffilter 100% gebruikt wordt, zoals hij nu werkt, wordt ie maar voor de helft gevuld met benzine lijkt mij.. moet de lucht er uitgehaald worden?
Je mag er geen doorzichtig benzine filter tussen zetten! Er moet een speciaal Bosch benzinefilter tussen, die zien er ong. uit als een klein frisdrank blikje.
De slang van de olievuldop zat bij mij op de slang die naar het luchtfilter gaat. Ik heb ze uiteindelijk omgewisseld tussen het inlaatspruitstuk en het luchtfilter, en nu lijkt ie probleemloos te rijden!
De slang die van de vlamdover komt moet gefilterde lucht aanzuigen vanuit de luchtfilterslang en de slang die van de olievuldop komt moet naar het inlaatspruitstuk lopen om de oliedampen te laten verbranden. Deze aansluiten op de nippel met de verkleinde (restrictie)opening. De nippel met het grote gat moet aangesloten zijn op de slang van de rembekrachtiger. Let erop dat die slang aansluitingen niet verwisselt zijn, anders zuigt hij teveel valse lucht aan en wordt het mengsel te arm.
Ik heb er het goede filter tussen gezet, iets kleiner dan een frisdrank blikje inderdaad. Maar de filter hangt horizontaal onder de auto (dus 'tuutjes' horizontaal)

De lang zit nu gelukkig goed, wie weet is dit ook een deel van het probleem geweest! Zal binnenkort is een foto posten! Helaas is het plaatwerk linksvoor thv het knipperlicht doorgerot, en aan de andere kant zit er rondom het knipperlicht ook roest aan te komen.. Helaas zijn voor zover alsik kon vinden geen reparatiestukken voor te krijgen? Toch maar is een handige plaatwerker/spuiter zoeken..

bedankt zover!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Het plaatje waar de knipperlichten op gemonteerd zitten en de koplampranden zijn wel als plaatwerk te krijgen bij Scandcar. Ik weet niet of het het juiste deel is, maar hier staan een hoop inzetstukken voor de 1800:
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/sho ... =plw+p1800
Plaats reactie

Terug naar “1800 serie”