Ik heb een vervelend probleem met mijn V70 2.4 lpi (Vialle, geen bi-fuel). Ik woon in België en heb dus een Belgische lpg-nippel. Ik rijd vaak naar Zwitserland (ongeveer 6 keer per jaar) via Frankrijk, maar sinds ik deze Volvo heb (15 maanden), is het me nog nooit gelukt om in Frankrijk te tanken. Ik heb de Franse opschroef-nippel gekocht bij de LPG-installateur (LPG techniek Limburg) dus die zal wel in orde zijn, maar iedere keer als ik probeer gas te tanken in Frankrijk, ontsnapt het gas direct naar buiten langs alle kanten.
Ik heb dit reeds 4 of 5 keer geprobeerd. Dus ik tank in Luxemburg vol, kan dan, afhankelijk van mijn snelheid tot Basel of uiterlijk tot Zurich rijden, en rijd dan verder op benzine totdat ik weer in Luxemburg ben. Dat tikt toch wel aan iedere keer, als je dat 6 keer per jaar doet...
Klinkt iemand dit probleem bekend in de oren. Heeft iemand hetzelfde probleem ervaren? Oplossing voor?? Ik zou erg dankbaar zijn!
Trouwens in Nederland tank ik zonder problemen met de Nederlandse opschroef-nippel..
LPG (gpl) Tanken in Frankrijk met opschroef-nippel
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Waar lekt het? Tussen het verloopje, of waar je de slang aansluit. Let op: tussen het verloopje en je aansluiting moet een rubber ringetje zitten, om af te dichten.
Wij hebben hier alleen een Bajonet, dus helaas niet helemaal verglijkbaar. Maar Ludo...weet dat vast!
Wij hebben hier alleen een Bajonet, dus helaas niet helemaal verglijkbaar. Maar Ludo...weet dat vast!
V40
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Ik kan niet met zekerheid zeggen waar het gas eruit lekt, maar ik had de indruk dat er niets in de tank terecht kwam, alles spoot de openlucht in..
Het rubberen ringetje is trouwens wel aanwezig op de nippel. Ik heb nu net een nieuwe Franse nippel gekocht, maar vrees dat het niet aan de nippel zelf lag... Ik ben deze week net terug uit Zwitserland, en zal pas over ca. 7 weken weer opnieuw die kant uit gaan, dus daarvoor kan ik het niet uittesten...
Het rubberen ringetje is trouwens wel aanwezig op de nippel. Ik heb nu net een nieuwe Franse nippel gekocht, maar vrees dat het niet aan de nippel zelf lag... Ik ben deze week net terug uit Zwitserland, en zal pas over ca. 7 weken weer opnieuw die kant uit gaan, dus daarvoor kan ik het niet uittesten...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3008
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
helaas, hier kan ik geen antwoord op geven.Okke schreef:Wij hebben hier alleen een Bajonet, dus helaas niet helemaal verglijkbaar. Maar Ludo...weet dat vast!
heb er geen ervaring mee.
kun je geen raad vragen aan de pomphouder ter plekke?.
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Er zijn pompstations die courante verloopnippels hebben om te lenen.....
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
weliswaar met de verloopnippel van "onze" bajonet aansluiting naar de franse, heb ik geen probs ondervonden van de vakantie. Behalve 1 keer maar toen weigerde het hele apperaat en dat was een bekend probleem daar.
Als je het verloop goed vastzet op jou koppeling en dan de franse koppelling er stevig in drukt en de sluiting naar voren drukt dan grijpt die vast en zou het goed moeten komen.
Als je het verloop goed vastzet op jou koppeling en dan de franse koppelling er stevig in drukt en de sluiting naar voren drukt dan grijpt die vast en zou het goed moeten komen.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Pomphouders hebben me niet zo goed geholpen; het zijn grotere tankstations aan de snelweg, daar zijn ze niet zo service-minded. Ze hadden ook geen eigen leen-verloopnippel. Ik zal volgende keer eens mijn nieuwe verloopnippel proberen, maar ik vrees toch dat het misschien te maken zal hebben met mijn basis-verloopnippel, dus de belgische die er vast op staat...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Ludo, ik begrijp je opmerking/vraag niet helemaal..
Wat ik bedoel is: de vast nippel die aan de wagen vast zit, is de Belgische. Daarop schroef ik de Franse verloopnippel...
Wat ik bedoel is: de vast nippel die aan de wagen vast zit, is de Belgische. Daarop schroef ik de Franse verloopnippel...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3008
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
daar heb je 2 types in.en schreef:Ludo, ik begrijp je opmerking/vraag niet helemaal..
Wat ik bedoel is: de vast nippel die aan de wagen vast zit, is de Belgische.
1 waarmee je nog een verloopnippel nodig hebt.
1 waar je het pomppistool zo kan opdraaien. (zoals de losse europa nippel)
- Samoerai
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 17:32
- Locatie: druten
- Contacteer:
Hey Lotgenoot,
Ik heb afgelopen maand in duitsland exact hetzelfde meegemaakt bij wel 3 lpg stations.
Toen ik bij de 4e aankwam (waar ze gewoon bajonet hadden) kreeg ik de
adapter er nog slechts met behulp van een tang vanaf.
Ook ik heb geen idee wat er mis ging, het is me namelijk ook al 2 keer gelukt zonder "knoeien"
Ik heb afgelopen maand in duitsland exact hetzelfde meegemaakt bij wel 3 lpg stations.
Toen ik bij de 4e aankwam (waar ze gewoon bajonet hadden) kreeg ik de
adapter er nog slechts met behulp van een tang vanaf.
Ook ik heb geen idee wat er mis ging, het is me namelijk ook al 2 keer gelukt zonder "knoeien"
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3008
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
het rubberen ringetje dat op de nippel zit is dan droog/hard aan het worden.Samoerai schreef: Toen ik bij de 4e aankwam (waar ze gewoon bajonet hadden) kreeg ik de
adapter er nog slechts met behulp van een tang vanaf.
een beetje vet aan doen, of een paar keer met olie inwrijven helpt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Ja dat is logisch dat je hem er niet meer goed afkreeg, door al dat gas wordt het inderdaad te droog en dus te hard. Ik heb geen idee wat de oplossing zal zijn. Ik ga het proberen met de nieuwe verloopnippel die ik heb gekocht, maar de ander die ik telkens probeerde heb ik nog geen jaar... Ik zal ook nog eventjes bellen bij LPG Techniek Limburg om hun te vragen wat ze er van denken..
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Probleem kan veroorzaakt worden door het feit dat er twee soorten verlopen in omloop zijn.
1 met een platte aansluiting en dus ook een platte ring.
1 met een taps toe lopende aansluiting een daar hoort de ronde ring bij.
Dus foto's van de standaard nippel en het verloop kunnen een hoop duidelijkheid geven.
Vooral de adaptors met de platte rubberen ring geven vaak problemen.
1 met een platte aansluiting en dus ook een platte ring.
1 met een taps toe lopende aansluiting een daar hoort de ronde ring bij.
Dus foto's van de standaard nippel en het verloop kunnen een hoop duidelijkheid geven.
Vooral de adaptors met de platte rubberen ring geven vaak problemen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 09.10.2007 - 20:48
- Locatie: Nederland
Ik heb ook zo een nippel en toe ik in deutchland wilde tanken lukte mij eerste keer maar tweede keer niet.Toen ik goed de pistool van tank station bekeek zag ik dat er een soort beveiliging op zat en die moet je indrukken om goede sluiting te krijgen anders krijg je of gen gas of wat jij had.Het is dus niet aan je nippel maar aan pistool waar je tank. Om verwaring te voorkomen de tankstation waar ik tank heeft mogelijkheid om met twee verschillende nippels te tanken.
Volvo S80 2.4 Automaat Benzine Bj 2000 sinds juli 2008 Vialle G3
- lucardie lpg
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 31.08.2007 - 10:22
- Locatie: zuid-holland
Kijk ook of de platte rubber ring nog in de vaste Euroaansluiting zit , deze vult ook de ruimte op zodat de andere rubber ring in de verloopnippel er tegenaan gedrukt wordt.
Wat ook wel voorkomt bij nieuwe verloopnippels type It-Eu is een materiaalrestje in de schroefdraad , beetje olie erop en een paar keer supervast draaien , desnoods met een stukje binnenband (tegen beschadigen) eromheen en een tang dan komt hij er in het vervolg verder op en sluit zodoende af . gewoon nieuwigheid.
Wat ook wel voorkomt bij nieuwe verloopnippels type It-Eu is een materiaalrestje in de schroefdraad , beetje olie erop en een paar keer supervast draaien , desnoods met een stukje binnenband (tegen beschadigen) eromheen en een tang dan komt hij er in het vervolg verder op en sluit zodoende af . gewoon nieuwigheid.
V70 freak
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Beste forum-vrienden,
Ben inmiddels afgelopen 2 weken 2 keer op en neer geweest naar Zwitserland met mijn auto, en het is gelukt met de nieuwe verloopnippel!!! Heb 4 keer getanked, telkens bij hetzelfde station (heen en terug * 2).
Ik ben niet 100% zeker wat betreft de oorzaak dat het niet ging met de eerste, maar weet wel dat het evt. te maken kan hebben met wat Lucardie zei, want toen ik hem 1 keer niet zo heel strak vast draaide onstnapte er eerst een klein beetje gas. Toen heb ik hem wat vaster gedraaid en ging het perfect!
Trouwens, ter informatie voor alle mensen die via Frankrijk naar Zwitserland rijden: de beste plek om LPG te tanken is bij een groot tankstation: LECLERC STATION KOENINGSBOURG ORSCHWILLER. Dit tankstation ligt iets voor Colmar komende van Strassbourg, is ruim 80km voor de Zwitserse grens, en de lpg-prijs is er gemiddeld 0,17€ goedkoper per liter!!! De lpg-prijs is momenteel bij de meeste stations 0.75€ (sommige 0,78€!), daar is het 0,58€ per liter!! Het is een groot station wat van beide kanten van de autostrade bereikbaar is (dus tunneltje onder de weg door als je vanuit Zwitserland komt).
Ben inmiddels afgelopen 2 weken 2 keer op en neer geweest naar Zwitserland met mijn auto, en het is gelukt met de nieuwe verloopnippel!!! Heb 4 keer getanked, telkens bij hetzelfde station (heen en terug * 2).
Ik ben niet 100% zeker wat betreft de oorzaak dat het niet ging met de eerste, maar weet wel dat het evt. te maken kan hebben met wat Lucardie zei, want toen ik hem 1 keer niet zo heel strak vast draaide onstnapte er eerst een klein beetje gas. Toen heb ik hem wat vaster gedraaid en ging het perfect!
Trouwens, ter informatie voor alle mensen die via Frankrijk naar Zwitserland rijden: de beste plek om LPG te tanken is bij een groot tankstation: LECLERC STATION KOENINGSBOURG ORSCHWILLER. Dit tankstation ligt iets voor Colmar komende van Strassbourg, is ruim 80km voor de Zwitserse grens, en de lpg-prijs is er gemiddeld 0,17€ goedkoper per liter!!! De lpg-prijs is momenteel bij de meeste stations 0.75€ (sommige 0,78€!), daar is het 0,58€ per liter!! Het is een groot station wat van beide kanten van de autostrade bereikbaar is (dus tunneltje onder de weg door als je vanuit Zwitserland komt).
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
Weet niet precies wat je met die opmerking bedoelde Glitz, maar als het cynisch bedoelt was wil ik eventjes een petitie aangaan hoeveel mensen hier op het forum er geen probleem mee hebben om 20 cent * 50 liter = 10€ per tankbeurt extra te betalen...
Ik lach in ieder geval in m'n vuistje.. Voor 100€ op en neer Antwerpen -> Zurich (1450 km), met een gemiddeld (op boardcomputer) van 151 km/h (dus telkens 200 km/h gereden)
Ik lach in ieder geval in m'n vuistje.. Voor 100€ op en neer Antwerpen -> Zurich (1450 km), met een gemiddeld (op boardcomputer) van 151 km/h (dus telkens 200 km/h gereden)
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km