Bekende problemen XC90 2004 2005

Plaats reactie
grantnmc
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:39

Ik ben sinds kort trots bezitter van een zwarte XC90 T6 Executive uit 2004 met Modeljaar 2005. Ik heb nog Bovaggarantie en Dealergarantie, dus ik wil snel actie ondernemen. Ik ben erg blij met de auto maar heb wel wat probleempjes waarvan ik niet weet of en hoe die onder garantie kunnen worden opgelost. Ik heb op het forum hier niets over kunnen vinden, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

1. Ratelend rammelend geluid uit voorwielen bij wegrijden met gedraaid stuur. Bij stuur naar rechts het linker voorwiel, en andersom.
2. Enorm gebonk uit achteras bij zelfs de kleinste bobbeltjes. Als ik de veren inspuit met smeermiddel (niet-siliconen) blijft het ong. 2 dagen weg.
3. rammelen, flapperen en krakende geluiden van achter de binnenbekleding voordeuren.
4. scherp overheersend fluitend geluid bij stilstand, om de 10 seconden.(lijkt een pomp)
5. stuiterend weggedrag op klinkerwegen.
6. scheefstaand stuur bij rechtuit rijden.

Is iemand van jullie bekend met één of meer van deze problemen? Zijn er misschien modificaties geweest die niet zijn uitgevoerd?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
maxschoenmakers
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.01.2007 - 22:31

ikzelf heb ook een xc90 t6 en voorheen een d5,
Beide vond ik dat het voorterin geluid bij slechtwegdek een rammelend geluid geeft. Ze hebben bij de volvo het gehele voortein al vervangen, ikzelf denk dat het in het stuurhuis zit. Die heben ze destijds al eens vervangen bij de D5 bij de t6 heb ik nog steeds. Moet nogmaals eens langs bij de volvo.
Het punt wat bij 1 staat heeft te maken met de rubbers van de veerschotel icm met het blok wat tussen de chassis en veerpoort zit.
alleen punt 6 zal ik zeggen dat de auto uitgelijnd moet worden en dan is misschien het stuiterend weggedrag weg.

Veel succes
grantnmc
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:39

He Max, alvast bedankt voor je reactie en tips. Leuk dat je ook een T6 hebt!!!
Ik heb de volgende punten inmiddels opgelost:

2. het gebonk uit de achteras. Dit lawaai ontstond door het minimaal draaien van de veren in de schotels. Er zijn speciale isolerende hoezen voor de veren gemonteerd, van Volvo, en het geluid is vooralsnog volledig verdwenen!!! JAHOE. (schijnt overigens een modificatie te zijn geweest). Ik laat ze ook om de voorveren leggen, voor de zekerheid. Dat schijnt een eenvoudige handeling te zijn. De achterveren is wel heel veel werk, omdat alles van de ophanging los moet.

4. Het fluitende geluid van een pomp. Dit is de Aircopomp, en die moest wat meer gasvulling hebben. Je hoort hem nog wel, maar niet zo overheersend.

Ik zal nu de auto laten uitlijnen in de hoop dat hiermee het scheefstaande stuur en het stuiterende weggedrag verdwijnt.

Voor punt 1, het rammelende geluid uit de voorwielen zal ik bij de garage laten nakijken, met het antwoord van jou (Max) erbij.

Ik hoop dat dat de oplossing is.

Nu hoop ik nog dat iemand iets weet waar dat enorme geflapper en gekraak bij de voordeuren vandaan komt. Ik heb in diverse forums wel meldingen gezien van mensen die hetzelfde hebben, maar geen oplossing of oorzaak.

Wie helpt mij?
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Hieronder een handige link waarin alle problemen in kaart worden gebracht.
BTW de genoemde acties worden alleen in de US uitgevoerd door Volvo USA. Dus niet in Europa.

http://www.mycarstats.com/safetystation.asp

Beer
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

Voor punt 6, hangt het puur af van de mate waarin het stuurwiel scheef staat. Iedere AWD van volvo heeft het euvel dat het stuurwiel enkele graden naar links of naar rechts staat voor rechtuit rijden.
meca1
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 18.07.2007 - 23:06

voor het geluid in de voordeuren de klinknagels zitten te los dus uitboren en andere (altijd harde van staal nemen)
grantnmc
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:39

Ik heb inmiddels de binnenbekleding van de voordeuren losgehad, en het gekraak komt duidelijk van de plastic palletjes waarmee de binnenbekleding vastklikt op de deur. Ik zal ze eens voorzien van een dun stukje plakrubber of tape om te zien of dat helpt.

Het geflapper ontstaat alleen bij veel wind of als ik in een bepaalde hoek tegen de wind in rijd. Het lijkt dus ergens een kier of afdichting te zijn.

Ik ga verderzoeken.

@meca1:
bedoel je de klinknagels van de ophanging van de deuren in de scharnieren? want die heb ik gechecked en die hebben geen speling.
grantnmc
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:39

Het klapperende geluid nader uitgezocht:

Het lijk of het geluid vanaf ong 120 km/u optreedt aan de kant waar de meeste wind op komt. En het lijkt ergens ter hoogte van de lage speakers in de voordeuren weg te komen, maar die zijn het niet.

Kan het zijn dat er wind lekt vanaf de wielkasten?
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

Nou dat lijkt mij
onlogisch want volgens mij zit daar heel veel tussen. Heb het idee niet goed afsluitend rubber tussen deur en auto. TH van speaker.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
grantnmc
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 04.07.2007 - 22:39

of zouden het misschien toch de dakrails kunnen zijn?
Ik meen er iets over te hebben gelezen dat daar een kleine modificatie voor is met een extra rubber ertussen ofzo...
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”