daylight running 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
willem-jan
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.08.2005 - 21:55
Locatie: rijswijk

Ik ben een verse Volvo bezitter (& nieuw op dit forum) en heb twee vragen:
1- Kan iemand vertellen hoe ik bij mijn 240 uit '92 de dimlichten (daylight running) uit kan zetten?
2- Weet iemand waar ik een Nederlands of Engelstalige gebruiksaanwijzing / ownersmanual kan kopen cq. downloaden (wellicht wordt vraag 1 dan ook beantwoord.....
Bedankt voor de reactie!
Willem-Jan
'92 240 super polar
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4497
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

even een paar minuten surfen, oa auto-boekenpagina en dat soort sites en je struikelt over de manuals, vraagbaken, uitgeverijen, boekhandelaren etc
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19493
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

willem-jan schreef:Ik ben een verse Volvo bezitter (& nieuw op dit forum) en heb twee vragen:
1- Kan iemand vertellen hoe ik bij mijn 240 uit '92 de dimlichten (daylight running) uit kan zetten?
Willem-Jan
Willem Jan,
Welkom op dit forum. Hoewel ikzelf geen 240 rijd (helaas) maar wel een geregeld bezoeker ben van het Volvolvo forum (www.volvolvo.nl) kan ik je daar heen verwijzen voor deze vraag.

Ik zou het je echter afraden om het te doen. VOLVO doet het niet voor niets :!: :!:
En hoewel ik je niets zal verwijten 8) persoonlijk heb ik een hekel aan mensen die zonder licht rijden zeker in de huidige weersomstandigheden, zeker als het VOLVO-rijders zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

1) Simpel de draaischakelaar tussen 0 en 1 halverwege zetten.
2) Schakelaar op de sloop van voor 1984 ? op zoeken
3) In België gewoon bij de dealer halen.
4) Voor de elektra hobbyist, de schakelaar demonteren en het soldeerspoortje tussen de 0 stand en het dimlicht met een mesje doorsnijden.
lutra
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 08.05.2005 - 16:35

Nooit zonder licht op rijden. In vele landen (waaronder Zweden) is het verplicht en dat is niet voor niets. Vreemd genoeg in Nederland nog niet terwijl allang bewezen is dat het aanrijdingen en dus doden en gewonden voorkomt. Het hoort dan ook bij volvo als veiligheidsaspect. Tenslotte halen we SIPS ook niet uit de auto om in een lagere wegenbelastingklasse te vallen... :razz:
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Juist.
Als je geen "daylight-running lights" wil, ben je geen échte Volvorijder.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Juist.
Als je geen "daylight-running lights" wil, ben je geen échte Volvorijder.
=D>
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Dat iemand de keuze wil hebben om zelf het licht aan en uit te zetten, wil nog niet zeggen, dat hij zonder licht gaat rijden.
Er zijn genoeg praktische voorbeelden te noemen, wanneer men zijn licht even uit wil zetten.
Ik noem er één : Als je in de winter even met draaiende motor (verwarming) op een niet-parkeerplaats staat te wachten tot een medepassagier een boodschap doet en je wilt niet al teveel opvallen.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dat kan met daylight-lampen óók!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Hoe dan?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Door de knop op stadslicht te zetten. De daylight gaat dan gewoon uit.

Bovendien zijn er in sommige (niet alle) Volvo's instellingen van het daylightsysteem te maken zódanig, dat het spul toch geheel uit is op de 0-stand.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ja ok, dat is ook precies waar hij om vraagt. Maar bij sommige volvos moet er toch echt geknutseld worden voor het mogelijk is om bij draaiende motor de lampen uit te zetten. Zo ook bij die 240 blijkbaar.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17725
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Toen ik nog 240 reed, kon je de knop gewoon op 0 zetten en dan was het daylight uit.

Maar vooruit dan, hier staat een hele discussie over het thema:

http://www.volvo240-260register.nl/foru ... .php?t=113

O ja, en als er bij de lichtknop in de buurt een piepklein schroefje zit, dan kun je dat ook gebruiken met een heel klein schroevedraaiertje. Ik weet alleen niet meer uit het hoofd of je het schroefje een kwart linksom of rechtsom moet zetten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Bij Volvo wordt deze voorziening "Safety Lights" genoemd. We hebben 2 245'ers gehad en 440/460 waarbij je het licht in principe niet uit kan.
Alleen bij de serie's S70/V70 van 1997-2000 kun je met een soort schroefje naast de lichtschakelaar wel het licht in de "0" stand uit doen.
Bij onze V70 nw. type kan dit niet meer. Volvo doet dit niet voor niets, en ik kan eigenlijk geen reden bedenken waarom je het uit wilt. Qua brandstofverbruik zal het bijzonder weinig uitmaken.
willem-jan
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.08.2005 - 21:55
Locatie: rijswijk

Beste mensen,

Inmiddels kunnen mijn lichten in de "0" stand gewoon uit - ik heb een andere schakelaar gemonteerd. (Aangetroffen op de Volvo klassieker beurs in Utrecht).
Deze versie schakelaar heeft minder pennetjes/contacten - Achteraf gezien had ik dus ook de connector, die achterop de schakelaar zit, kunnen modificeren.

Dank voor de reacties, tips en verwijzingen.
Willem-Jan
'92 240 super polar
T6
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.09.2005 - 13:42
Locatie: arnhem

Allereerst gefeliciteerd met je autokeus, hoe langer je Volvo rijdt hoe meer je de onvermoeibaarheid van de motoren gaat waarderen.
En de beste Volvo's zijn achterwiel aangedreven (940Turbo en 960).
Ik heb een 244gle uit 1982,mag dus gewoon zelf kiezen of het licht aan moet.Ik heb ook een T6 met alles erop,maar kan mijn licht niet uitzetten,
kan (alleen) bij de Volvo dealer dmv.software wijziging uitgezet worden,waardeloos :evil: . Alles loopt via de computer,ik heb nog nooit
zoveel lichtjes en meldingen gehad.
Voorwiel aandrijving:onderhoudsgevoelig en al dat computer gedoe ook al onderhoudsgevoelig gevolg hiervan: veel hogere onderhoudskosten dan mijn vorige (achterwiel aangedreven) Volvo's.

P.s. Tupperware is betrouwbaarder dan Sof(t)ware :roll:
volvo-ad
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 26.09.2005 - 15:52
Locatie: Wanssum

willem-jan schreef:Beste mensen,

Inmiddels kunnen mijn lichten in de "0" stand gewoon uit - ik heb een andere schakelaar gemonteerd. (Aangetroffen op de Volvo klassieker beurs in Utrecht).
Deze versie schakelaar heeft minder pennetjes/contacten - Achteraf gezien had ik dus ook de connector, die achterop de schakelaar zit, kunnen modificeren.

Dank voor de reacties, tips en verwijzingen.
Willem-Jan
En verwensingen??? :P

Zeker bij een wat oudere 240, mogelijk op LPG en ook nog een accu van iets mindere kwaliteit kan het soms wenselijk zijn dat het licht uit kan.
Tevens willen inderdaad sommige mensen hun auto wel eens stationair laten draaien zonder licht. Denk aan parkeerplaatsen e.d.
Ik rij zelf nagenoeg altijd met licht aan echter ben blij dat het ook uit kan.

Groet,

Ad
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”