handgeschakeld schakelen met een automaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9885
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Even weer een schopje naar boven.
Een automaat en een caravan erachter. Wat is wijsheid? De bak gewoon in D laten staan en lekker laten gaan? Of gevoel voor techniek laten spelen en handmatig schakelen?
Wel in Nederland zou de bak in D over het algemeen kunnen volstaan. Waarbij file rijden wellicht wat meer slip zou kunnen genereren. Optrekken, afremmen langzaam rijden beetje meer snelheid en weer afremmen.... Let wel ik heb de wijsheid niet in pacht slechts duuzenden kilometers ervaring. Cursisten vragen aan mij wat is nu verstandig? Wel of niet handmatig gaan schakelen met een caravan erachter?

Mijn ervaring;
Een automaat met een knappe caravan erachter schakel je in mijn optiek altijd handmatig. De auto's van tegenwoordig hebben nagenoeg allemaal de optie handmatig te kunnen schakelen. Bij een 8 traps automaat laat ik hem in 6 staan. Maakt hij wat meer toeren, lopen de vloeistoffen allemaal vlotjes door het blok en wordt daardoor sneller gekoeld. De bak vertoont geen slip indien het wat vals plat omhoog gaat en indien je een vrachtwagen of bus in wilt halen schakel je ff terug naar 5 en de auto is gelijk bij de les. Gas d'r op en je bent er vlotjes langs. Je verliest geen snelheid..... Heb je hem in de D staan dan klapt de bak terug met de kickdown naar 4 of 5 en doet dan hetzelfde, nl vlotjes er langs gaan. Bij handmatig schakelen gaat het allemaal net wat soepeler. Je moet natuurlijk wel goed anticiperen, dus in de spiegels kiekn.

In de bergen..... In de bergen rij je met een automaat net als met een handbak de berg omhoog in 2 of 3. Dan is handmatig schakelen een absolute must. De versnelling waarmee je naar boven gaat hou je ook vast indien je de berg af gaat. Je rijdt in de bergen net als met een handbak met de caravan erachter. En ik zou me voor kunnen stellen dat je dat solo ook doet. Zeker als je mooi bergpassen gaat rijden.

Zodra de auto in de D staat en op de cruise en je stoomt net als ik wat harder dan 80km/h over bijv. de Autobahn dan heb je niet in de gaten wanneer de bak slip vertoont. Slip houdt in hitte en hitte in de bak houdt in de boel kan kaputt gaan. Als dat gebeurt is de de stemming in de auto naar het vriespunt gedaald, de vakantie naar de klootn doordat je extreme kosten krijgt. Niet op tijd op je gewenste vakantie doel aankomt, minder vaak uit eten kunt gaan.... En vul zelf maar in. Schakel je handmatig en niet op de cruise dan heb je er veel meer gevoel bij en is de kans op een "leukere" vakantie vele malen groter. Je kunt wat vaker uit eten, de verstandhouding met je partner is wat beter, de kids hebben meer plezier........

Tot slot...... Fijne vakantie....... ;-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9885
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@ArPro topicopener...... Mocht ik jouw topic bevuilt hebben dan kan een moderator het zo wegknikkeren.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9885
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Henry82 schreef: 23.04.2024 - 13:20 Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
:-D :-D Check
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”