S60 2005 stuurinrichting

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Goedemiddag,

Daar ik een wat veiliger auto voor de vriendin wilde, een aantal weken geleden een 2005 S60 2.0t Momentum automaat gekocht met 250.000km. Prettige auto om mee te rijden. Na de koop wat preventief onderhoud uit laten voeren; draagarmen voor onder, distributieriem, toplagers voor, grote onderhoudsbeurt en 4 nieuwe banden.

Echter is er een probleem met het sturen. Naar links stuurt de auto (tijdens langszaam rijden) lichter dan naar rechts. En in de bochten geeft het stuur af en toe een tik terug, het lijkt wel alsof hij de druk even vrij laat vallen. Wat raden jullie aan om te vervangen?

https://youtu.be/qzt4GD-PlAA

https://youtu.be/DxAWcQSImbg

Grt,

vanwalsum.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8342
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Doet me een beetje denken aan het 'tegensturen' wat deze auto's wel eens willen gaan doen.
Geen idee hoe dat echt heet, maar er is wel veel over geschreven.
Mijn vorige S60 had dit ook, maar dan vooral in lange bochten. Die voelde je echt zoeken naar een bepaalde stand in het stuur, wilde niet lekker soepel van A naar B sturen maar zocht een beetje naar iets er tussenin.
Nooit wat aan gedaan trouwens, maar als ik dat wel wou dan had er een ander stuurhuis in gemoeten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Malmö
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Dit is het typische stuurhuisprobleem waar de S60's van na 2003 (vanaf toen werd een ander type stuurhuis toegepast) vaak last van hebben.
Er is maar 1 mogelijkheid om dit op te lossen en dat is het vervangen van je stuurhuis wat overigens een behoorlijke klus is.
Rene B
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.01.2024 - 16:11
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Zelf had ik ook problemen met de stuurbekrachtiging en had ongeveer dezelfde klachten met mijn S60 uit 2002. Vorige week heb ik de olie laten vervangen door mijn maatje die het onderhoud verzorgd van mijn auto, en dat maakte een wereld van verschil in sturen. Volgens hem zat er verkeerde olie in en zat er ook bezinksel in de olie. Volgende week laat ik de olie nog een keer vervangen, en dan denk ik dat het probleem helemaal is opgelost. Suc6!
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Dank voor de snelle reacties! De stuurpomp ziet er erg nieuw uit, heb de olie ook laten vervangen/flushen met een liter of 10 nieuwe (kroon) olie. In ieder geval een geschikte olie. Jammer maar helaas, ik vreesde ook voor het stuurhuis. Zijn hier nog verschillende types van? Het rijdt erg irritant en geeft geen lekker gevoel ondanks dat de auto verder als een zwevend matras rijdt.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Klinkt als een miskoop met al deze investeringen. 😐
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is. Het stuurhuis is wel even jammer. Zo te lezen rijden een hoop mensen er gewoon mee door, maar ga er een bestellen en laten monteren. Toevallig een "specialist" die dit met veel plezier doet?

Kijk 'm eens staan ;).
IMG_7815.jpeg
IMG_7815.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Malmö
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

vanwalsum schreef: 20.04.2024 - 21:31 Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is.
Ja, maar mijn ervaring leert dat een Volvo wel erg veel onderhoud nodig heeft om een hoge km.stand te bereiken. En erg veel duur spul vooral wat er aan stuk gaat.
En dat betrouwbare moet je maar afwachten. Kijk naar de S60 van Jeroenspock die ook erg veel heeft geïnvesteerd in zijn auto en nu stil staat met een dure motorschade.
Als je de fora zo eens wat door leest en andere mensen spreekt die een Volvo bezitten blijkt dat dit toch best wel behoorlijke moneypits kunnen zijn.
Mijn tactiek met mijn eigen Volvo is, zo weinig mogelijk in investeren op een beetje normaal onderhoud na en er zo ver mogelijk mee zien te komen. Gaat er iets duurs stuk dan is het einde oefening en op naar de sloop er mee. Het zijn en blijven toch wagens met een dagwaarde van een paar honderd euro. Niet waard om er nog zoveel in te investeren.

Je hebt inderdaad 2 soorten stuurhuizen. Ik meen vanaf 2003 dat Volvo is overgestapt op een ander type stuurhuis. Je kunt die auto's herkennen aan het nieuwe type Volvo logo op het stuur.
Die stuurhuizen vanaf 2003 zijn veel gevoeliger dan die van voor 2003.
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

Rene B schreef: 20.04.2024 - 18:12 Zelf had ik ook problemen met de stuurbekrachtiging en had ongeveer dezelfde klachten met mijn S60 uit 2002. Vorige week heb ik de olie laten vervangen door mijn maatje die het onderhoud verzorgd van mijn auto, en dat maakte een wereld van verschil in sturen. Volgens hem zat er verkeerde olie in en zat er ook bezinksel in de olie. Volgende week laat ik de olie nog een keer vervangen, en dan denk ik dat het probleem helemaal is opgelost. Suc6!
wat voor een olie is erin gegaan als ik vragen mag ?
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

Malmö schreef: 21.04.2024 - 14:37
vanwalsum schreef: 20.04.2024 - 21:31 Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is.
Ja, maar mijn ervaring leert dat een Volvo wel erg veel onderhoud nodig heeft om een hoge km.stand te bereiken. En erg veel duur spul vooral wat er aan stuk gaat.
En dat betrouwbare moet je maar afwachten. Kijk naar de S60 van Jeroenspock die ook erg veel heeft geïnvesteerd in zijn auto en nu stil staat met een dure motorschade.
Als je de fora zo eens wat door leest en andere mensen spreekt die een Volvo bezitten blijkt dat dit toch best wel behoorlijke moneypits kunnen zijn.
Mijn tactiek met mijn eigen Volvo is, zo weinig mogelijk in investeren op een beetje normaal onderhoud na en er zo ver mogelijk mee zien te komen. Gaat er iets duurs stuk dan is het einde oefening en op naar de sloop er mee. Het zijn en blijven toch wagens met een dagwaarde van een paar honderd euro. Niet waard om er nog zoveel in te investeren.

Je hebt inderdaad 2 soorten stuurhuizen. Ik meen vanaf 2003 dat Volvo is overgestapt op een ander type stuurhuis. Je kunt die auto's herkennen aan het nieuwe type Volvo logo op het stuur.
Die stuurhuizen vanaf 2003 zijn veel gevoeliger dan die van voor 2003.
Goh, alsof ik mijn eigen gedachten hoor . Al dat hosanna geroep over die enorme kilomter standen.... je pakt bijna spontaan een teiltje erbij, zeker als je dan idd die pech van jeroen voorbij hoort komen. De gewone ongeblazen 5 cilinders kunnen idd enorme standen bereiken en dat is idd de beste keuze als je dat wilt bereiken. De turbo versies is gewoon wachten op flinke kosten. Ik vraag me ook vaak af bij die hoge standen welke onderdelen op het VIN nr na nog origineel zijn..

Dit stuurhuis is ws een ZF stuurhuis. Reviseren is nog best te behappen al is dat voor ieder verschillend. Kosten zitten vooral in de- en montage . Het schijnt overigens dat er ook twee types zijn. Wel of niet snelheids afhankelijk.

Wat het juiste adres is is even zoeken met google. Mijn advies zou iig zijn om je EIGEN stuurhuis te laten reviseren en DIE weer terug te krijgen en niet voor inruil te gaan. Je zult net zien dat het anders toch NET weer een klein tikje afwijkt en dan mag jij dat oplossen. Wat de "specialisten "betreft...tsja... veel kijken voornamelijk naar hun eigen voordeel, zodat ze "er nog wat aan kunnen verdienen" en maar zeer beperkt naar jouw oplossings wens.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”